Tytöt ei syö yläasteella - cooliako?
Nyt on kuulemma tytöillä cool olla syömättä yläkoulussa. Pojat syö, mutta sosiaalinen paine estää tyttöjä menemästä ruokalaan..lapsella tekisi mieli syödä kouluruokaa, joka paikkakunnallamme on ihan ok, mutta kun kukaan muu ei tule.. Mielestäni järkyttävää ja surullista, koulupäivät on pitkiä.
Kommentit (49)
Hänen asiansa on paimentaa tytöt ruokalaan. Ei tarvitse syödä, mutta jos kaikki joutuisivat menemään ruoan tuoksuun, moni voisi lipsua ja syödä.
teinien mielestä. Ollut jo pitkään.
Mutta pakottaa ei saa (tietenkään, se ei olisi edes kasvatuksellisesti saati muutenkaan oikein), mutta kun syömään kehoittamisestakin tuli yhdestä kodista noottia... opena hirveen vaikee puuttua asiaan.
t. yläasteen ope
vaikka kaikki oltiin hoikkia. Itse olin mielestäni aivan loputtoman lihava, kun painoin 52 kg ja olin 168 cm.
Jos mentiin ruokalaan, syötiin siellä korkeintaan pala näkkäriä ilman rasvaa.
Mutta ruokalaan ruokatunnin ajaksi varmaan voi pakottaa.
Hänen asiansa on paimentaa tytöt ruokalaan. Ei tarvitse syödä, mutta jos kaikki joutuisivat menemään ruoan tuoksuun, moni voisi lipsua ja syödä.
LV:lla on usein ruokailutkin eri aikaan kun omalla luokalla...lisäksi on sanottu, ettei luokanvalvojat saa puuttua lasten syömisiin tai syömättömyyksiin, patistaa voi ruokalaan, jos sattuu näkemään / olemaan lähellä, mutta ketään ei saa sinne kädestä pitäen viedä.
t. yläkoulun tt:n ja ko:n ope, myös lv
Mutta ruokalaan ruokatunnin ajaksi varmaan voi pakottaa.
Ei saa, eikä se olisi järkevääkään. Tervetuloa katsomaan tuota meininkiä ruokalassa muutenkin; valvojilla aikamoinen työ. Jos sinne ahdetaan vielä nekin, jotka eivät syö, on meno aikamoista, kun alkavat tylsyyksissään keksiä kaikenmoista "jäynää".
Tervetuloa tutustumaan lähiyläasteellesi, niin näet, :D
t. yläasteen ope
Ilmoitat vaikka, ettei viikkorahaa tule, jos ei käy syömässä edes vähän. Opettajalta voit välillä tarkistaa, näkyykö lasta ikinä ruokalassa.
Emme me nyt ihan parijosossa ruokalaan kävelleet, mutta eipä paljon puuttunutkaan. Ruokailua edeltävän tunnin ope käveli lauman kanssa ruokalaan. Kaikki söivät. Ja 80-luvun lopussa oli näin, Espoossa.
Onpa aika outoa, ettei noin tärkeässä asiassa opettajilla ole mitään sanomista. Meille koitti vasta saman koulun lukiossa syömisen tai syömättömyyden valinnanvapaus.
ja ilkkuvat ja ihmettelevät kun muut syövät sitä "paskaa jyrsijänpääruokaa".
Nämä tytöt kuulemma ne luokan ainoat meikkaavat ja kiroilevat pissikset..
jos pystyisi. Ollut aina sama "vika". Varsinkin kun kouluruoka on täälläpäin suomen halvinta tasoa. Eli siis kuulemma oksettaa jos vähän maistaakaan kouluruokaa. Luultavasti saanut jo jotain "traumoja>" kouluruoasta, ja jo ihan automaattisesti kammoaa sitä. Että tämän toinen puoli
Ettei tarvitse koko päivää olla irtokarkkien tms ostosten varassa.
Näkkäriä ja raastetta voi ainakin aina syödä. Ja maitoa/piimää.
Toi on nirsoilua eikä mitään muuta.
Kaikki on hyi-yäk-en syö-pahaa. Toivottavasti tyttösi uskaltautuu syömään vaikka jonkun muun kaverin kanssa.
Onneksi tuo alkaa olla pääasiassa ohi lukiossa. Meidän koulussa n. 85% syö ja kaiken lisäksi ihan kunnon annoksia. Ruokis istutaan viimeiseen minuuttiin asti pöydissä ja samalla seurustellaan Kaikesta ei tietenkään kaikki tykkää, mutta oikeastaan aina kelpaavat edes salaatti ja näkkäri. Joskus pöytäkunnasta osa syö kouluruokaa ja osa eväitä/lähikaupasta haettua sapuskaa, mutta lukiossa jokainen tekee jo kuten haluaa.
T: lukion ope
Näkkäriä ja raastetta voi ainakin aina syödä. Ja maitoa/piimää.
Toi on nirsoilua eikä mitään muuta.
Sitäkin varmaan on. On vaan ollu ihan vauvasta asti huono syömään. Olen jo epäillyt syömishäiriötäkin, mutta ei sitten oo täsmänneet nuo "haluaa laihduttaa" yms. jutut, on vaan huono syömään.
Voit toki sanoa, että nirso, mutta ku olen nähnyt sen tuskan minkä se tuottaa tytölle niin en itse käytä tuota ilmaisua.
Eli siis tosissaan haluaisi syödä normaalisti, ja on monesti sanonut, että olisi helpompaa vain pystyä syömään normaalisti.
Ja toki syökin salaattia ja leipää koulussa.
&& on monesti evästä mukana.
melkein kaikki aikuiset ovat. Siis että teinin eri tartte syödä jos teini ei syö. Ja vaikka tietetään, etttä tuonikäiseen vaikuttaa kavarit kaikkein eniten ja että nälissänsä joutuvat olemaan sen takia, niin tälle asialle ollaan mukamas voimattomia tekemään mitään.
Siis en mä tajua. Ei noista lapsista kasva täyspäisiä ihmisiä ja se on kyllä ihan aikuisten syy. Nuoret tarvitsevat ohjausta ja rajoja siinä missä pienemmätkin lapset.
melkein kaikki aikuiset ovat. Siis että teinin eri tartte syödä jos teini ei syö. Ja vaikka tietetään, etttä tuonikäiseen vaikuttaa kavarit kaikkein eniten ja että nälissänsä joutuvat olemaan sen takia, niin tälle asialle ollaan mukamas voimattomia tekemään mitään.
Siis en mä tajua. Ei noista lapsista kasva täyspäisiä ihmisiä ja se on kyllä ihan aikuisten syy. Nuoret tarvitsevat ohjausta ja rajoja siinä missä pienemmätkin lapset.
ja lapsi vaan ahdistuu lisää, jos alan pakottamaan. Muuten fiksu tyttö, urheilijanuori ja kympin tyttö.
Kai nyt ihmisellä jokin huono puolikin voi olla. Kerropas mitä tekisit tässä tilanteessa, sinä osaava äiti?
Mutta pakottaa ei saa (tietenkään, se ei olisi edes kasvatuksellisesti saati muutenkaan oikein), mutta kun syömään kehoittamisestakin tuli yhdestä kodista noottia... opena hirveen vaikee puuttua asiaan.
t. yläasteen ope
Mitä vaikeeta on ottaa oppilaiden kotiin yhteyttä ja kysyä lupa ?
tekemään omat päätökset järkisyiden valossa. Toi on oikeasti tosi typerää eikä yhtään cool.
Että sinuna nyt vaan usuttaisin tyttöä kulkemaan omia polkujaan tässä asiassa. Jokuhan trendit aina aloittaa. Voi hyvin olla, että tyttösi mukana tulisi muitakin mukana syömään.