Tarviiko synnärillä olla omat lääkkeet mukana?
Käytän melko yleistä masennuslääkettä ja sen lisäksi erästä toista erittäin yleistä reseptilääkettä. Yleensä jos menee sairaalaan, antavat sieltä lääkelistan mukaiset lääkkeet niiden varastosta. Onkohan synnärillä sama homma, vai pakkaanko omia lääkkeitä mukaan?
Kyseessä Naistenklinikka, eli aika iso sairaala. (Ja niillä on etukäteen jo mun lääkelistat, kun oon käynyt aiemminkin kontrolleissa.)
Kokemusta kellään?
Kommentit (12)
Ja tarpeeksi, koska ei voi olla varma, kuinka kauan siellä menee.
mutta ei meillä sisätautiosastolla juuri koskaan potilaat ota omistaan, ellei niillä ole jotain perin erikoisia lääkkeitä mitkä ei kuulu peruslääkevalikoimaan. Astmasuihkeet ja insuliinitkin tulevat talon puolesta. Ehkä synnäri on eri asia kun äiti ei ole minkään sairauden takia hoidossa. Mutta masennuslääkkeistä on hyvä mainita, jos vaikka niillä on vaikutusta imetykseen.
En ole varma onko eroa lääkkeissä. Itse unohdin esikoista synnyttämään lähtiessäni thyroksit(kilpirauhasen vajaatoiminta) ja kyllä ne antoi sieltä sairaalasta mulle lääkkeet sen ajan kun olin siellä.
Toisella kerralla muistin nämä, mutta unohdin insuliinikynän kotiin ja ne pisti sairaalan insuliinilla (raskausajan diabetes, jota hoidettiin insuliinilla).
Eikä kummallakaan kerralla tullut valituksia vaan sain ne lääkkeet ihan vaan sanomalla, että hups ne jäi kotiin kiireessä.
jottei vauva kärsi vierotusoireista synnyttyään? Kai olet lääkärin kanssa keskustellut asiasta?
Usein säännölliset lääkkeet otetaan mukaan ja kai niistä se tietokin menee esikyselylomakkeella.
pakkailen tässä vaan sairaalakassia, niin sillä kysyin. :) Kiitos vastauksestasi. :)
---Ap
Esim. EKKS:n synnytysosaston sivuilla sanotaan näin:
"Mitä mukaan sairaalaan:
Sairaalaan lähtiessäsi ota mukaan neuvolakortti ja mahdollisesti käyttämäsi lääkkeet (esim. insuliinikynä tai menossa oleva antibioottikuuri)."
ja silloin piti ainakin olla omat antibiotit mukana. Mulla oli siis kuuri kesken.
ottaan lääkkeet mukaan. Miks ihmeessä ne antais niitä lääkkeitä ilmaiseksi? ...tai niinno, maksetaanhan siitä siellä oleskelusta tietysti... Mut ota nyt varuilta ainakin mukaan ja syö sit omia jos tarvii tai nauti talon antimista jos niin hyvin käy :D
Pakkasin omat lääkkeet mukaan sairaalakassiin. :)
---Ap
ottaan lääkkeet mukaan. Miks ihmeessä ne antais niitä lääkkeitä ilmaiseksi? ...tai niinno, maksetaanhan siitä siellä oleskelusta tietysti... Mut ota nyt varuilta ainakin mukaan ja syö sit omia jos tarvii tai nauti talon antimista jos niin hyvin käy :D
Pitkän sairaalajakson aikana KELA ei korvaa omia lääkkeitä, vaan velvoittaa käyttämään sairaalan lääkkeitä, kun ne sairaalamaksuun sisältyvät. Toki synnärillä ollaan yleensä vain muutamia päiviä, mutta monessa muussa sairaalassa ei. (Esim. leikkauksen jälkeinen hoito tms)
Joskus omien lääkkeiden käyttöä ei suositella siksi, että hoitohenkilökunnalla täytyy olla tarkka tieto potilaan päivittäin nauttimista lääkkeistä esim. haitallisten yhteisvaikutusten estämiseksi siinä tapauksessa, että joudutaan antamaan joitakin tarvittavia lääkkeitä sairaalan puolesta.
Sairaalamaksu ei muuten ole maksua oleskelusta, vaan vuorokausimaksu käsittää ruuan ja hoidon LÄÄKKEINEEN.
T:Ohis, joka on sairaalassa töissä
Minun äitini on muutaman kerran joutunut sairaalaan pidemmäksi aikaa. Aina ovat sairaalasta käskeneet hankkia omat lääkkeet (mm. astma, allegia, reuma, kilpirauhas-, ja verenpainelääkkeet), vaikka äitini on niissä tilanteissa ollut liikuntakyvytön.
Jos en ole heti päässyt hakemaan lääkkeitään, on hän joutunut olemaan ilman vakituisia lääkkeitään sen ajan. Hoitajat ovat vain sanoneet ettei heillä ole ko. lääkkeitä.
Kerran kävi niin, että äitini tarvitsi yhtenä päivänä allergia-silmätippoja. 'Voi voi, ei meillä ole kuin kosteuttavia silmätippoja' voivotteli hoitaja. Seuraavana päivänä äitini olisi tarvinnut kosteuttavia silmätippoja, mutta silloin hoitaja tuskaili 'ei meillä ole kuin allergia-silmätippoja'.
Käsittämätöntä touhua. >:(