Mun mies käännytettiin äänestyspaikalta tänään
koska vaalivirkailijan mukaan ajokortti ei ole riittävä henkilöllisyystodistus. Kyllä mua harmitti kotona, kun mies ei ollut tajunnut nostaa meteliä, oli vaan tyynesti kääntynyt ja ajanut takas kotiin. Siinä menoi yksi ääni hukkaan, montako muuta menee samaa latua? Jääräpäinen mies ei aio toista kertaa autoa lämmittää mokoman takia.
Kommentit (51)
Minulla oli ajokortti. Jossa oli vanha sukunimi. Kelpasi silti, koska sosiaaliturvatunnus ei muutu. Nehän tarkastavat sen viivakoodin, herrajestas.
molemmilla kierroksilla äänestäessäni todistin henkilöllisyyteni ajokortilla.
No mikä muu sitten?? Eihän mulla ainakaan mitää muuta edes ole? Mitä IHMETTÄ?
sitä missä olen vielä nuori ja nätti.
ajokortti kelvannut henkilöllisyyden todistamiseksi. En ole edes tiennyt, ettei se ole virallinen :) Molemmilla kierroksilla olen äänestänyt ja todistanut henkilöllisyyteni ajokortilla.
Se taitaa olla niin että ajokortti on ajamista varten.
Mutta kun ekalla kierroksella äänestin niin ajokorttia tädille näytin ja kyllä kelpas.
Ja nyt kun asia tuli puheeksi mulla ei taida olla muuta kuvallista henkilökorttia kun tuo ajokortti kun passikin taitaa olla vanhalla nimellä
Vaikkei ajokortti ole virallinen henkilöllisyysasiakrja, se hyväksytään äänestyksessä.
on ihan kirjallinen ohje, jonka mukaan ajokortti kelpaa. Kyllä veetutti ihan oikeasti.
ap
ja lähes kaikki äänestäjät näyttävät ajokorttia, ja sitä meillä myös kysytään. Joillakin on ollut passi.
Aivan naurettavaa! Ei minulla itselläkään ole muuta kuin ajokortti, kun ei ole passia tarvinnut vuosiin.
kelpas mulle ja vaimolle.eka ja nyt tänään
Mutta minä äänestin molemmilla kerroilla ajokortilla.
http://www.vaalit.fi/53109.htm
Äänestäminen vaalipäivänä
Vaalihuoneistot avautuvat äänestyspäivänä aamuyhdeksältä ja äänestys jatkuu kello kahdeksaan illalla. Mikäli äänestyspaikalla on jonoa kello 20, saavat kaikki siihen mennessä paikalle saapuneet äänestää rauhassa ennen äänestystoimituksen lopettamista.
Vaalipäivänä kukin äänioikeutettu saa äänestää vain omassa äänestyspaikassaan. Vaalipäivän äänestyspaikka mainitaan äänioikeutetun postitse saamassa ilmoituskortissa. Mikäli kortti on hävinnyt, oman äänestyspaikan saa selville soittamalla maistraattiin virka-aikana tai oikeusministeriön maksuttomaan palvelunumeroon 0800 9 4770.
Äänestäjän on selvitettävä henkilöllisyytensä äänestyspaikalla. Siksi hänen tulee ehdottomasti ottaa mukaansa kuvallinen henkilöllisyystodistus, esimerkiksi sirullinen henkikökortti, ajokortti tai passi.
Vaalipäivän äänestyksen järjestelyistä äänestyspaikalla vastaa kunnanhallituksen nimittämä vaalilautakunta, johon kuuluu viisi jäsentä, joista vähintään kolmen on oltava koko ajan paikalla. Vaalilautakunnan lisäksi äänestyspaikalla on myös vaaliavustaja.
Äänestyspaikan sulkeuduttua tarkistetaan, että äänestyslippujen määrä vastaa niiden henkilöiden määrää, jotka on vaaliluetteloon merkitty äänestäneiksi. Sen jälkeen tiedot äänestäneiden määrästä ja äänestyksen tuloksesta välitetään kunnan ilmoituskeskukselle, joka tallentaa tiedot vaalitietojärjestelmään, mistä ne tulevat osaksi valtakunnallista tuloslaskentaa.
Äänestäminen -ohje
Äänestäjän avustaminen
Mutta jos kortti on sellainen vanha paperiläpyskä, niin se ei välttämättä kelpaa. Pitäis olla passi tai virallinen henkilöllisyystodistus.
Ajokortti mullakin oli ja hyvin kelpasi henkilöllisyystodistuksen sijasta.
Ajokortti mullakin oli ja hyvin kelpasi henkilöllisyystodistuksen sijasta.
Näin blokattiin Niinistöltä. Haaviston kannatajathan ei omista ajokorttia.
Ei muuta kuin valitus pystyyn ja uudet vaalit jos Haavisto voittaa.
mä näytin molemmilla kerroilla ajokorttiani ja sain äänestää ilman mutinoita.
Vaalipaikassa on toimittu väärin, ajokortti kelpaa henkilöllisyyden todistamiseen vaaleissa. Aiheesta on maininta liki jokaisen kunnan nettisivuilla ja esim. ylen sivuilla
http://yle.fi/uutiset/teemat/presidentinvaalit/2012/01/aanestys_on_kayn…
eli virkalija toiminut oikein, ohjeiden mukaan. Mutta vikahan on aina muissa....