Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten äitipuolta kutsutaan?

Vierailija
05.02.2012 |

Lapseni kaveri(1.lk) asuu isänsä ja tämän puolison kanssa. Tapaa äitiään säännöllisesti. Aikaisemmin lapsi puhui äitipuolestaan etunimellä, ja niin myös lapseni ja minä teimme.

Nyt tämä kaveri on alkanut puhua äitipuolestaan äitinä. Oma lapseni on tehnyt samoin. (Kertoo esim. että kaverin äiti sanoi, että niille saa mennä). Pitäiskö minunkin puhua äitipuolesta äitinä vai edelleen etunimellä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni loukkasi kun jotkut alkoivat puhua isäni uudesta vaimosta äitinäni. Vaikka niin ei selvästikään tuossa ap:n lapsen kaverin tapauksessa ole, mielestäni on kokonaisuus huomioiden turvallisempaa että vieraat eivät ala äiditellä uutta vaimoa.

Vierailija
2/5 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin puhun kaikista kavereiden äidistä ja isistä etunimillä, jos perhettä tunnen. Se on mielestäni helpointa varsinkin näiden uusperhekuvioiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hassu tilanne: mieheni pojalla on 1,5 vuotias tytär, joka juuri opettelee puhumaan. Kutsuu miestäni ukiksi, isäänsä isiksi, äitiään etunimellä ja tytärtämme (tätiään) etunimellä. Minulla ja tytöllämme on samankaltaiset nimet, eikä osaa minun nimeäni sanoa. Hän on ratkaissut tämän kutsumalla minua äidiksi.

Ainakaan vielä ei äitinsä tästä mieltään pahoittanut mutta aina kun tyttö kutsuu minua äidiksi, sanon etten ole sinun äiti vaan *etunimi*. No, kunhan oppii paremmin puhumaan, niin varmaan oppii myös mun nimen.

Vierailija
4/5 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin puhun kaikista kavereiden äidistä ja isistä etunimillä, jos perhettä tunnen. Se on mielestäni helpointa varsinkin näiden uusperhekuvioiden kanssa.

Muiden lasten kavereiden kohdalla kysyn lapselta: oletko kysynyt äidiltä luvan? Tuntuis hassulta kysyä lapsen kaverilta: oletko kysynyt "Marialta" (lapsen äidin nimi) luvan?

Vierailija
5/5 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden lasten kavereiden kohdalla kysyn lapselta: oletko kysynyt äidiltä luvan? Tuntuis hassulta kysyä lapsen kaverilta: oletko kysynyt "Marialta" (lapsen äidin nimi) luvan?

oletko saanut luvan isiltä tai äidiltä, ei kannata tehdä isoa asiaa siitä, että kyseessä ei ole oikea äiti vaan äitipuoli. Lapsi saa sitten itse korjata asian, jos tahtoo, mutta voi olla, ettei sekään tahdo tehdä asiasta isoa numeoa.Tärkeintähän on, että kaikki ymmärtää, mitä tarkoitetaan.