Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläiset! Miten ultrataan rv:lla 8?

Vierailija
05.02.2012 |

..eli ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Osui silmiin alakautta ultraaminen, en ole ennen kuullutkaan tuollaisesta. Miten täällä päin tehdään? Toivottavasti mahan päältä, en haluaisi mitään sisäultria.. :(

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottuu ajatukseen, että sitä alapäätä ronkitaan joka välissä. Ja kaikki ronkkii. Ja se ei ole kohta sinun ollenkaan vaan ihan vaan vauvan tuloreitti, jota tutkitaan ja tarkkaillaan.

Oulussa ei ultrata ko np-ultra ja sen jlkeen kuunnellaan sydänääniäkin. Aiemmin eivät, koska ei välttis kuulu ja sitten hätäännytään turhaan.

Vierailija
22/31 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

naisilta myös ensimmäinen ultra voidaan tehdä vatsan päältä. Minulle on tehty, syyksi sanottiin, että näkyy siitä hyvin kun ei ole rasvaa tiellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti kai tuossa vaiheessa vasta kuunnellaan sillä doplerilla.

dopleria käytetään nykyään vasta rv 12 jälkeen. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä et saa tietää, onko oikeasti edes vauvaa olemassa. Siellä vain keskustellaan ja kartoitetaan perhetilanne ja -taustat.

Itse olin raskaana vuosi sitten Helsingissä, ei siellä mitään tutkita ennen viikkoa 12. Hyvä jos neuvolaan pääset kerran ennen ekaa ultraa ja silloinkin on niin kamala kiire, että oksat pois, ei siellä juuri mitään jutellakaan. Isketään vaan kamala kasa paperia käteen, kotona voit tutustua niihin. Netistä voi googletella sitten ne asiat, jotka jäävät askarruttamaan.

Näin siis ainakin mulla Pitäjänmäellä. Neuvolassa kävin rv 9 ja 15 ensimmäisen raskauspuoliskon aikana, lääkäri oli vasta joskus reilusti viikon 20 jälkeen. Sillon asuin onneksi jo muualla, täällä on aina tunnin neuvola-ajatkin (vrt. Hki 30 min).

Vierailija
24/31 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOka tapauksessa nsimmäisellä neuvolakäynnillä et saa varmistusta raskaudestasi.

Itsellä ei ole ekalla neuvolakerralla vielä kuunneltu sydänääniä, vasta tokalla kerralla kuunneltiin (v.2007 tämä oli jo ennen np-ultraa, 2010 vasta sen jälkeen).

Eka julkisen puolen ultra on np-ultra synnytyssairaalassa. Myöhemmin lääkärikäynnillä, jos neuvolalääkärin käytössä on ultrauslaite, saattaa hän käyttää sitä (esim Kallion neuvolsta löytyy laite). Mutta ensimmäinen neuvolalääkärikäyntihän on vasta np-ultran jälkeen.

Ultraustapa ei käsittääkseni liity pelkästään hoikkuudesta, vaikka täällä monet mammat haluaisivat uskoa niin. Esikoista odottaessa v. 2007 ultrattiin ensin alakautta ja siten päältä, v 2010 vain vatsan päältä. Olen ollut saman kokoinen ja painoinen kummassakin raskaudessa (hoikka).

Ultraavan kätilön mukaan ultrauslaitteet ovat viime vuosina kehittyneet ja sen vuoksi on voitu enemmän siirytä ultraamaan vatsan päältä. Mutta kuten monet ovat jo ap:lle todenneet, raskauden aikana saat luvan tottua kaikenlaisiin ronkkimisiin, joten yksi ultraus on vain pikku pikku pisara meressä.

Vierailija
25/31 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ultrataan neuvolassa, mutta se neuvolan ultra on semmoinen epätarkka. Se tehdään aina vatsan päältä. Sairaalassa tehdyt ultrat tehdään yleensä alakautta (ensimmäinen) ja päältä (toinen). Mulla ultrattiin etisen istukan takia useamman kerran, joillain käynnneillä sekä päältä että alakautta, jotta istukka näkyy kunnolla.

Vierailija
26/31 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ultrattiin mahan päältä vaikka en ole erityisen hoikka! Ihmettelin itsekin tätä, mut sikiö näkyi hyvin niinkin. Kätilö sanoi, et vasta jos vatsan päältä ei onnistu, ultrataan alakautta. Seuraava neuvola on vasta n. rv 15 ja silloin vasta kuunnellaan sydänäänet.

Vierailija
27/31 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äläkä inise.

Vierailija
28/31 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus:

Olen saanut lapset -95, -96, -98, -00 ja kyllä silloin kuunneltiin sydänäänet heti ekalla käynnillä.

Ja terveellisyys kyseenalaistettiin.

Kaksoset onkin hyvä syy aborttiin... Mutta kaksosraskautta nyt ei yleensä alkuraskauden ultrissa edes huomata ;)

koko raskaudesta, jos saisin tietää odottavani kaksosia. Olen varautunut yhteen lapseen, kahta en todellakaan halua enkä jaksa hoitaa.

Kannattaako sinun hankkia yhtäkään lasta tuolla asenteella? Mitä jos et jaksa sitäkään, annatko naapurille?

Vierailija
29/31 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrattiin yksityisellä sisäkautta rv 8:lla ja mahan päältä ja sisältä kättärillä rv 12:lla. Se riippuu kuule ihan siitä mistä ultrataan, että mistä saa milloinkin parhaat näkymät. Kannattaa todellakin tottua siihen, että alapäätä ronkitaan milloin kenenkin toimesta, loppua kohden kokeillaan usein käsin kohdunsuun tilannetta sisäkautta ym. Kyllä se siitä :)

Vierailija
30/31 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten kysytään: tuliko kaksoset xD

Vierailija
31/31 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo sisäultra (varhaisultra viikolla 8) edes satu, joten turhaan sitä mietit. Ihmettelen muutenkin niitä, jotka jännittävät raskausajan lääkäritarkastuksien sisätutkimuksia kivun pelossa ja sokerirasituksia yökötystä kammoten. Pitäähän se lapsi joskus synnyttääkin (joko alakautta tai sektiolla, kumpaankin liittyy kyllä jos jonkinmoista kipua ja epämukavuutta joko operaation aikana tai jälkeen). Ja jos mies nyt pyörtyy jossain sisäultrassa, niin mitä mahtaa tapahtua synnytyksessä. Kannattaa nyt alkaa vaan totuttelemaan tutkimuksiin. Nämä ultrat ja sisätutkimukset ovat vain alkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan