Helsinkiläiset! Miten ultrataan rv:lla 8?
..eli ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Osui silmiin alakautta ultraaminen, en ole ennen kuullutkaan tuollaisesta. Miten täällä päin tehdään? Toivottavasti mahan päältä, en haluaisi mitään sisäultria.. :(
Kommentit (31)
Ensimmäinen ultra on sitten kun mitataan niskaturvotusta.
ultrata neuvolassa, eiköhän ne tehdä helsingissä sairaalassa kuten muuallakin pääkaupunkiseudulla.
Jos haluat ultran, niin käy yksityisellä, sisäkautta se on silti tehtävä ei muuten näy mitään.
Mutta jos ei ultrata, niin mistäs sitä tietää että siellä edes on vauva ja kaikki on kunnossa...?
ultrataan normaaliraskaudessa ekan kerran vasta sairaalassa noin rv 13 eli se niskapoimu ultra. silloin saat vasta tietää, että onko siellä edes vauvaa ja onko se hengissä etz. tuo ultra tehdään aina alakautta.
toka ultra on sit se rakenneultra eli rv 20 paikkeilla. sekin tehdään aina sairaalassa. mahan päältä.
jos haluat tietää, onko siellä vauvaa rv 8 paikkeilla jne. niin sun pitää mennä yksityiselle gynekologiasemalle ja maksaa siitä lystistä about 120 €
oli ennen ultralaite neuvolassa jossa kävin. Multa ultrattiin heti ekalla käynnillä, ja ihan mahan päältä. Ei siinä paljon mitään näkyny, muuta kuin se sydämen syke.
Normaalisti kai tuossa vaiheessa vasta kuunnellaan sillä doplerilla.
Mutta jos ei ultrata, niin mistäs sitä tietää että siellä edes on vauva ja kaikki on kunnossa...?
ja vastaus selviää kuin taikaiskusta.
Jyväskylässä oli ennen ultralaite neuvolassa jossa kävin. Multa ultrattiin heti ekalla käynnillä, ja ihan mahan päältä. Ei siinä paljon mitään näkyny, muuta kuin se sydämen syke.
Jyväskylässä ja Helsingissä tehdään kaikki eritavalla.
Olen saanut lapsia molemmissa kaupungeissa.
dopleria käytetään nykyään vasta rv 12 jälkeen. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä et saa tietää, onko oikeasti edes vauvaa olemassa. Siellä vain keskustellaan ja kartoitetaan perhetilanne ja -taustat.
oli ennen ultralaite neuvolassa jossa kävin. Multa ultrattiin heti ekalla käynnillä, ja ihan mahan päältä. Ei siinä paljon mitään näkyny, muuta kuin se sydämen syke.
et saa ensimmäisellä neuvolakerralla mitään varmuutta raskaudesta
Tosi terveellistä odottaa vasta viikolle 13.
jos siellä odottaa kaksoset ja selviää vasta noin myöhään. Voi saatana. Ei mulla ole resursseja tai halua kaksosiin.
Olen saanut lapset -95, -96, -98, -00 ja kyllä silloin kuunneltiin sydänäänet heti ekalla käynnillä.
Tosi terveellistä odottaa vasta viikolle 13.
Hätätilanteessa ultrataan lääkärissä. Oireet kertovat, jos jotain on hätänä. Ei ole mikään jokaiselle tehtävä juttu ja esim. tuulimuna selviää sitten niskapoimussa.
Jyväskylässäkin nykyään ultrataan vasta np-ultra, sydän kuunnellaan siitä seuraavassa neuvolassa. Ei missään päin ole nykyään suoraan tapana ennen tuota np-ultraa selvitellä, joitain pieniä poikkeustätejä lukuunottamatta. Voi käydä yksityisellä, jos haluaa.
Olen saanut lapset -95, -96, -98, -00 ja kyllä silloin kuunneltiin sydänäänet heti ekalla käynnillä.
Ja terveellisyys kyseenalaistettiin.
Kaksoset onkin hyvä syy aborttiin... Mutta kaksosraskautta nyt ei yleensä alkuraskauden ultrissa edes huomata ;)
Ja terveellisyys kyseenalaistettiin.Kaksoset onkin hyvä syy aborttiin... Mutta kaksosraskautta nyt ei yleensä alkuraskauden ultrissa edes huomata ;)
koko raskaudesta, jos saisin tietää odottavani kaksosia. Olen varautunut yhteen lapseen, kahta en todellakaan halua enkä jaksa hoitaa.
..eli ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Osui silmiin alakautta ultraaminen, en ole ennen kuullutkaan tuollaisesta. Miten täällä päin tehdään? Toivottavasti mahan päältä, en haluaisi mitään sisäultria.. :(
Koita nyt tottua vaan, että alapäätäsi räplätään raskaana ollessasi vähän väliä ja synnytyksessä vielä lisää! Ja jopa synnytyksen jälkeen..HUI!
Sitä käyttää neuvolalääkäri, joten ensimmäisen ultran saa silloin kun on eka lääkärikäynti. Ja alakautta tehdään.
Tosin, jos on keskenmenotaustaa (kuten mulla), pääsee sinne neuvolalääkärille jopa ennen ekaa th:n käyntiäkin.
Jorvissa ainakin kaikista väitteistä ja ennakkotiedoista poiketen vatsan päältä rv 12. Hyvä niin kun mieskin siinä vieressä pällistelemässä.
ja riippuu kai myös terveysaseman varustuksesta, mutta mulla ekalla neuvolakäynnillä kuunneltiin sydänääniä (ja kuuluikin :-)). Aina, kun oli lääkärille aika niin ultrasi (meillä siis ultralaitteet siellä neuvolassa lääkärin huoneessa). Eli sain monenmonta muutakin ultraa kuin np:n ja rakenneultran, jotka tehtiin sitten kättärillä (kun siellä synnytin).
Muistaakseni mulla on ultrattu aina vatsan päältä. Toki muuten sisätutkimuksiakin tehty, muttei ultralla kai. Aina, kun näyttivät ultrakuvaa mulle, niin mahan päältä (neuvolassakin). Ei ne ekalla kerralla sisuksiin menneet :-)
no noilla viikoilla ultra tehdään paikkakunnasta riippumatta alakautta. ihan sen vuoksi että näkyvyys ei ole tuossa vaiheessa riittävän hyvä päältä ultrattuna eikä kohtu löydy niin helposti.