Huomaako lapsesta vanhempien asenteen opettajaan ja kouluun?
Kommentit (6)
Lapset ovat hyvin avoimia - yläkoululaisetkin. Lukuisat kerrat olen kuullut, miten isän mielestä ruotsia ei tarvitse lukea, kun se on homojen kieli. Jotkut vanhemmat jopa ilmaisevat mielipiteensä ihan suoraankin.
Eräs oppilas toistuvasti kyseenalaistaa opetukseni, ja nyt hän on alkanut raivostuttaa myös luokkatovereitaan. Hän valittaa vähintään kerran tunnissa opetusmetodeistani, ja lisäksi hän kyttää virheitä ja ymmärtää tahallaan väärin. Onneksi muut oppilaat ovat tajunneet kuvion eivätkä mene siihen mukaan. Kotona on varmaan ylpeät vanhemmat, joista on hienoa, että lapsi uskaltaa uhmata auktoriteetteja.
monet kapinoi koulua vastaan ihan ilman vanhempien myötävaikutusta. Tämä kait se yleisin asia.
Tiedän perheitä joissa oppineisuutta ei pidetä arvossa ja lasten koulunkäyntiin suhtaudutaan leväperäisesti, opettajia ja koulua vähätellen - kuitenkin lapset tekevät myös omia johtopäätöksiä - kannattaa aina muistaa se, ja toimivat omalla tavallaan.
Periaatteellisella tasolla voi huomata yleistä asennetta koulunkäyntiin, mutta kyllä ne lapset oppivat asioita muualtakin kuin kotoa vanhemmilta. Samasta perheestä toinen lapsi voi suhtautua ylimalkaisemmin kouluun ja olla opettajan kanssakin eri mieltä, kun toinen voi olla todella tunnollinen ja auktoriteetteja uskova.
Eli uskomatonta kyllä lapset voivat ajatella itse ja käyttäytyä eri lailla kuin mitä kotoa saaduilla malleilla luulisi. Itse tunnen sisaruspareja joissa asenne koulunkäyntiin on ihan erilainen, vaikka vanhemmat ovatkin samat.
Voi tietysti olla että lapsesta näkyy osittain läpi oma suhtautumiseni. Mutta toisaalta ehkä ihan hyvä käydä asioita läpi lapsen kanssa myös kotona, koska kaikki opettajat eivät ole ihan täydellisiä. Toisten opettajan toimintojen takana olen ihan sata lasissa ja toisten kohdalla täytyy lapsen kanssa kohdata se että maailma ei ole aina oikeudenmukainen.
Periaatteellisella tasolla voi huomata yleistä asennetta koulunkäyntiin, mutta kyllä ne lapset oppivat asioita muualtakin kuin kotoa vanhemmilta. Samasta perheestä toinen lapsi voi suhtautua ylimalkaisemmin kouluun ja olla opettajan kanssakin eri mieltä, kun toinen voi olla todella tunnollinen ja auktoriteetteja uskova.
Eli uskomatonta kyllä lapset voivat ajatella itse ja käyttäytyä eri lailla kuin mitä kotoa saaduilla malleilla luulisi. Itse tunnen sisaruspareja joissa asenne koulunkäyntiin on ihan erilainen, vaikka vanhemmat ovatkin samat.
että lapsia ei ole juurikaan kasvatettu. Helpon temperamentin lapsi uskoo auktoriteetteja muutenkin, vaativamman temperamentin tenava häiriköi, kun ei ole kotona tehty tarpeeksi selväksi sitä, mikä on hyväksyttävää käytöstä ja mikä ei!
kaikissa tapauksissa, ehkä 1/3 lapsista sen huomaa. Tai sitten 2/3 vanhemmista omaa hyvin neutraalin asenteen kouluun.