Mitä yleistä vauvanhoidon tai lastenhoidon normia et ole koskaan ymmärtänyt
mikä on mielestäsi vähän hölmöä tai tarpeetonta?
Ei aleta kiistelemään asiasta. Jokainen sanoo vain oman mielipiteensä.
Kommentit (123)
enkä harrastanut tota pienten lasten ulkoiluttamista sadesäällä, ei meillä aikuisetkaan sadekelillä pihalla hengaile, vaan tekee jotakin mukavaa sisätiloissa.
Samoten en ole vienyt hiekkalaatikolle niin pieniä, jotka eivät vielä siellä osaa mitään muuta tehdä kuin lappaa sitä hiekkaa suuhunsa. Nyt on lapset 7-11 -vuotiaita ja ulkoilevat kyllä monta tuntia päivässä silloin kun SÄÄ SALLII.
Sitä, että vauva täytyy herättää syömään Esikoisen kohdalla sain hirveät moitteet synnärillä, kun nukuin vauva kainalossa ja kätilö tuli yöllä huoneeseen ja katsoi siitä imetyskortista että vauva ei ollut syönyt kuuteen tuntiin. Maito oli mulla noussut heti seuraavana päivänä synnytyksestä ja sitä tuli paljon, vauva söi koko illan ja nukkui yöllä tyytyväisenä. Sama kaveri alkoi jo 2-kuisena nukkua 10h putkeen ja on tänä päivänä, 3.luokkalaisena, luokan suurin poika.
Väitän, että kyllä imettävä äiti itse tuntee, tuleeko sitä maitoa riittävästi vauvan tarpeisiin.
kätilöt sanoi, että vauvaa pitää herättää sairaalassa syömään siksi, että vauva ei saa menettää liikaa painoa, muuten ei kotiuteta. Ja mä olin saanut olla siellä sairaalassa ihan tarpeekseni, joten oli kova yty pois.
Kotona sitten herättiin vauvan tahtiin.
Sairaalassa vauva ei herännyt itse syömään lainkaan, nukkui vain. Oli vissiin vähän heikossa kunnossa synnytyksestä. Kotona sitten heräsi kyllä reippaasti syömään.
Toisaalta ulkonanukutukseen olen oppinut kun lapsia on tullut useampia. Se auttaa hirveästi elämää, kun lapsia on enemmän kuin kaksi, jolloin pienimmän päiväunet on todella helppo rauhoittaa laittamalla hänet ulos unille. Huomattavasti helpompaa kuin nukutella sänkyyn toisten leikkiessä ja kenties tapellessa viereisessä huoneessa. Että siperia opettaa.
Minulla on viisi lasta ja aina se kuopus on nukkunut sisällä ihan hyvin, ihan jokainen itseasiassa. Toki jos opettaa lapsen heräämään omaan pieruunsa, hiljaisuus on hyvästä.
nuorin ei nukkunut koskaan kunnon päiväunia, vaan säpsähti heti kevyemmän unen vaiheessa isompien ääniin, ennenkuin laitoin hänet nukkumaan ulos vaunuihin. Aika pitkään yritin, mutta kas, kun lapset ovat niin erilaisia. Jotkut herkempiunisia kuin toiset.
Että jos on saanut lapsekseen kaiken melun kestäviä kuurokorvia, niin ehkä mikään viiden lapsen mekkala ei heitä herätä.
t. pieruunheräämiseen opetetun lapsen äiti
Meillä ulkoiltiin tarpeeksi joten hiljaisempiakin hetkiä oli joka päivä.
Että mikään asuste ei sovi ulkovaatteisiin, vaikka esim. haalarista on maksettu maltaita. Käyttämällä vähän värisilmää ja muutaman ylimääräisen minuutin kaupassa, saisi hankittua yhteensopivan asun.
En ymmärrä, kun lasten sisävaatteissa värit ovat kulahtaneet ja rintapielet + hihansuut ovat pinttyneitä tahroja täynnä.
Ei pitäisi olla rahasta kiinni, kun kirppareilta löytyy ehjää ja tahratonta lastenvaatetta eurolla.
Ja kirpputoreihin liittyen en ymmärrä, miksi niitä tahraisia ja kulahtaneita vaatteita raahataan kirppispöytiin pyörimään ja usein vielä korkea hintaan. Kuka lumpuista viitsisi mitään maksaa?
Sitä että vaateessa ei saa olla pienintäkään tahraa/kulumaa tms. Eikä käytettynä kelpaa edes ilmaiseksi jos vaikka yksi tussiviiru tai pieni öljyläikkä tms. lapsen käyttövaatteessa. ( juhlavaatteet asia erikseen)
En ymmärrä sitä että pipo&rukkaset&villasukat pitää olla sävysävyyn haalarin kanssa. Enkä kosteussuojahaalaria koossa 68cm ( eli siis vauvalla joka ei liiku ulkona ollessaan)
Olen täysin samaa mieltä kanssasi! En myös itsekään myisi sellaista, mitä en missään nimessä itse ostaisi..
vanhempia ei itse paljoa paneta ulkoilla lastensa kanssa mutta HETI kun lapsi laitetaan sinne pahamaineiseen päiväkotiin niin siellä pitäisi ulkoilla kaksi tuntia aamulla ja kaksi iltapäivällä ja muuten päiväkoti on ihan hirveä ja hoitajat laiskoja.
Sitä että sukupuolirooleja tuputetaan jo heti kun raskaus on saanut alkunsa, kaikesta muka näkee onko tulossa tyttö vai poika ja sitten lapsen synnyttyä kaikki ihmeen värikoodit ja tietynlaiset lelut ja roolitukset. Väsyttävää ja todella tarpeetonta lapsille.
Niitä hysteerikkoäitejä jotka suunnittelee kaikki menonsa lapsen päiväuniaikojen ja ruoka-aikojen ympärille ja sitten jos lapsi ei vaikka olekaan väsynyt tiettyyn aikaan, saadaan hirveä kohtaus ja kaikki on pilalla.
vanhempia ei itse paljoa paneta ulkoilla lastensa kanssa mutta HETI kun lapsi laitetaan sinne pahamaineiseen päiväkotiin niin siellä pitäisi ulkoilla kaksi tuntia aamulla ja kaksi iltapäivällä ja muuten päiväkoti on ihan hirveä ja hoitajat laiskoja.
Käsittääkseni se on niiden hoitajien työtä, nehän saa siitä palkkaa?
Kyllä mäkin duunissa teen sitä, mitä esimies määrää ja mistä työnantaja mulle maksaa.
Jos ei päiväkodin tätiä kiinnosta ulkoilu, niin on pikkasen väärällä alalla...
Kyllä mäkin duunissa teen sitä, mitä esimies määrää ja mistä työnantaja mulle maksaa.
Eikös se paras palkka olekaan omien lasten hyvinvointi? Tuollaista tuplamoraalia vaan inhoan, luulisi että jos vanhemmat itse lööbaavat koko ajan lasten kanssa sisällä niin ne tajuaisivat että ei ne siihen kuole vaikka pk:ssa olisikin vain kerran päivässä sitä ulkoilua.
Eikös se paras palkka olekaan omien lasten hyvinvointi? Tuollaista tuplamoraalia vaan inhoan, luulisi että jos vanhemmat itse lööbaavat koko ajan lasten kanssa sisällä niin ne tajuaisivat että ei ne siihen kuole vaikka pk:ssa olisikin vain kerran päivässä sitä ulkoilua.
Siellä on nyt joku työhönsä kyllästynyt päiväkodin täti äänessä. Hommaa siisti sisätyö, jos noin paljon vituttaa.
En tiedä teidän kylppärin pohjaratkaisua, mutta moneen kylppäriin hoitopöytä kyllä mahtuu.
En ole ikinä, IKINÄ käynyt edes kylässä sellaisessa paikassa, jossa kylppäriin olis mahtunut hoitopöytä! Ei meidän kaveripiiriin nyt mitään ökyasuntoja kuulukaan, mutta hyvänkokoisia koteja kuitenkin, enkä suurin surminkaan voisi mihinkään kuvitella mahduttavani moista. Joten eiköhän se ole pikemminkin päinvastoin, että harvaan se mahtuu.
no et varmaan miestäsi litistä, mutta vauva on HUOMATTAVASTI pienempi, vai miten ison vauvan synnytit??? :))
Vanhempi ei litistä vauvaansa, jos ei ole päihteiden tai päihdyttävien lääkkeiden vaikutuksen alaisena.
litistäneet omia lapsia, ihan selvinpäin??
miksi tästä pitää vieläkin vääntää? sanoin mielipiteeni, eli en ymmärrä miten joku voi olla niin ajattelematon, että nukkuu vauvan vieressä, mitä vain voi tapahtua, voi olla väsyneempi ja ei sitä huomaa jos kääntyy vauvan päälle.. MINÄ EN OTTANUT RISKIÄ..
anna jo olla :)
Meidän sairaalassa kätilöt suosittelee vauvan vieressä nukuttamista jo sairaalassa. Vie kyllä muutaman yön opetella nukkumaan vauvan vieressä, mutta siihen tottuu.
- lapsen kuuluisi nukkua vanhempien kanssa samassa huoneessa tai jopa samassa sängyssä
- imetystä mahdollisimman pitkään
- neuvolan ohjeita pitää kuunnella tai sitten ei todellakaan saisi kuunnella, jos poikkeaa yleisestä normista!
- isät ei osallistu vauvanhoitoon
Meillä lapsi siirtyi puolivuotiaana nukkumaan omaan huoneeseen, koska kun olimme kaikki samassa huoneessa niin kukaan ei nukkunut läpi yön, mutta kun lapsi nukkuu omassa huoneessa niin kaikki nukkuu läpi yön!
Imetys ei vain onnistunut kuin 3,5 kk, enkä jaksanut alkaa enää tapelleen pienen vauvan kanssa, joten siirryttiin pulloruokintaan.
Itse olen soveltanut neuvolan ohjeita mikä itselle tuntuu hyvältä. Pahin oli yksi kun lapseni ollessa 5 kk ikäinen ja söi kiinteitä, mutta ei tykännyt olla enää sitterissä vaan pöngersi pystyyn niin neuvolasta suositeltiin laittamaan syöttötuoliin ja tukemaan sinne kunnolla istumaan, koska piti selkää jo tosi hyvin pystyssä. Kerroin tästä kavereille niin eiköhän supermammat älähtänyt että teen väärin! Siis ihan oikeasti, neuvolasta näin suositeltiin! Tein kumminkin niin kuten neuvolassa oli suositeltu vaikka pahoitin mieleni supermammojen kommenteista! Opin, että ihan kaikkea ei kannata kertoa! Ainakin meillä parani heti ruokailut kun ei tarttenut enää tapella istumaan yrittävän lapsen kanssa ruokailuhetkellä!
Meillä on isä osallistunut lapsenhoitoon alusta lähtien ja ihan itse on vapaaehtoisesti näin tehnyt. Vaikka on töissä niin silti vauva-aikana heräsi yöllä vaihtamaan vaipan ja mä sain keskittyä ruokkimiseen! Siis mies ite tätä ehdotti, että tehdään näin! On kannustanut mua lähtemään lenkille, kauppaan tai kavereiden luokse ja halunnut jäädä lapsen kanssa kahdestaan. Itse asiassa tuntuu tosi pahalta kun kuulenn kavereiden tai muiden mammojen puhuvan siitä kuinka heille ei isät tee mitään lasten eteen. Mietin oikeasti että onko nykyaikana vielä tällaisia miehiä olemassa...
En ole ikinä, IKINÄ käynyt edes kylässä sellaisessa paikassa, jossa kylppäriin olis mahtunut hoitopöytä! Ei meidän kaveripiiriin nyt mitään ökyasuntoja kuulukaan, mutta hyvänkokoisia koteja kuitenkin, enkä suurin surminkaan voisi mihinkään kuvitella mahduttavani moista. Joten eiköhän se ole pikemminkin päinvastoin, että harvaan se mahtuu.
Se, että et ole sellaisia kylppäreitä nähnyt, ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö joihinkin kylppäreihin mahtuisi hoitopöytä. Se hoitopöytä voi olla myös muualla, esim. makkarissa.
ulkonanukuttamiseen on pakko kommentoida, että on varmaan hyvin pieni määrä ihmisiä, jotka nukuttaa lasta ulkona pelkästään sen takia, että sitä suositellaan (kai siksi että vauva saisi raitista ilmaa). Meillä on molemmat lapset nukutettu ulkon siitä yksinkertaisesta syystä, että siellä lapset ovat nukkuneet pidempiä unia heräämättä ja näin olleet sitten unien välillä hyväntuulisia ja virkeitä. Sisällä nukkuessaan nukahtaminen on vielä 8kk iässä kestänyt tunnin kun ulos nukahdetaan parissa minuutissa. Sisällä ovat nukkuneet max tunnin kun ulkona on vedetty kahden-kolmen tunnin unia heräämättä. Ja selkeästi sisällä nukkumisen jälkeen lapset ovat olleet väsyneitä ja kiukkuisia mutta eivät ole nukahtaneet uudelleen.
Minusta on myös mukava touhuta esikon kanssa sisällä, ettei tarvitse hyssytellä ja olla hiljaa. Kun pienempi nukkuu ulkona, saadaan rauhassa tehdä äänekkäitäkin juttuja.
Miksi pitää alkaa kinata asioista, kun jo aloituksessa sanotaan, että jokainen ilmaisee OMAN MIELIPITEENSÄ siitä, mitä ei ymmärrä.
Onko teillä joku pakottava tarve todistella sitä omaa kantaa muille, jotka tekevät jonkin asian toisin?
Argh!!
No siihenhän perustuvat nettipalstat ylipäänsä..
- vaipparoskista, minun mielestä vallan turha, sinne jää vaipat vaan löyhkäämään, me laitetaan vaipat ihan tavan roskiin. kuitenkin kerran, joskus kaksikin kertaa päivässä roskapussi viedään roskiin niin ei jää haisemaankaan. (ja jos kakkavaipan päälle viskaa viel käytetyn suodatinpussin puruineen niin ei haise sitäkään vähää)
- imetysintoilu, palo käpy muutamaan kaveriin kekkä niin tuputti sitä imetystä. Ei ollu imetys minun juttu, nännit niin sisäänpäin kääntyneet ettei otetta todellakaan saanu muuta kuin rintakumilla. maitoa tuli turhauttavan vähän vaikka kuinka vauvaa koitin tissillä pitää. molemmat lapset korvikkeella kasvanu, esikoinen 3v2kk tyttö, 105 senttinen ja ei kertaakaan ole minkäänlaisia korvatulehduksia tms sairastanu. jokunen flunssa ollu. yllättävän terve tapaus vaikka laps parka nannilla kasvoikin :>
Ei kerrostalokaksioon mahtunut hoitopöytää, käytettiin kylppärin tasoa. Jotkut käyttää pesukonetta. Mä en ymmärrä imetystyynyjä enkä sitä, että kerhoon tullaan vihreet räkätapit nenän alla. Vois edes pyyhkiä. Enkä sitä että 4v saa katsoa tv:tä vaan kerran vkossa.jos ei ole sitä kylppärin tasoa. Pesukoneen päällä meillä oli kuivausrumpu, mutta ehkä joku sitten vaihtaa sen päällä keittiöjakkaralla kiikkuen.
Että meille mahtuu hoitopöytä, jos poistetaan se taso? Kiitos mut ei ole ajankohtaista :DD Ja oletko tajunnu ettei kaikilla ole kuivausrumpua?
Minulla on viisi lasta ja aina se kuopus on nukkunut sisällä ihan hyvin, ihan jokainen itseasiassa. Toki jos opettaa lapsen heräämään omaan pieruunsa, hiljaisuus on hyvästä.
nuorin ei nukkunut koskaan kunnon päiväunia, vaan säpsähti heti kevyemmän unen vaiheessa isompien ääniin, ennenkuin laitoin hänet nukkumaan ulos vaunuihin. Aika pitkään yritin, mutta kas, kun lapset ovat niin erilaisia. Jotkut herkempiunisia kuin toiset.
Että jos on saanut lapsekseen kaiken melun kestäviä kuurokorvia, niin ehkä mikään viiden lapsen mekkala ei heitä herätä.
t. pieruunheräämiseen opetetun lapsen äiti
Minullakin on neljä lasta ja niin vaan tämä kuopus on herkkäuninen. Kuopus on myös tosi arka. Älkää vaan varsinkaan monen lapsen äidit sanoko ettette ole huomanneet että lapset ovat erilaisia keskenään. Ihan ilman opettamista.
- Suomessa kaikki pitäisi tehdä vaikeimman kautta että olisi ns. hyvä äiti. Itse pitää hoitaa, valvoa, siivota, tehdä ruuat jne. vaikka moniin asioihin saisi helpotusta. Mutta kun ei, kärsi kärsi kirkkaimman kruunun saat.
Lastasi et saa hoidattaa muilla, purkkiruoka on helvetistä, siivoojan palkkaaminen on laiskuutta, yövalvomisten jakaminen on sitä laiskuutta myös jne. Kaikki pitäisi tehdä itse vaikka hampaat irvessä ettei vain pääse "liian helpolla".
Tähän vielä lisänä se, että vouhkataan lapsen saavan ikiaikaisia traumoja, jos äiti elää vähääkään omaa elämäänsä ilman lapsia ennen kuin lapsi on 30-vuotias.
Jäähypenkkejä, tarrojen keräämistä sillä että on kiltti ja muita muodikkaita vallankäytön välineitä.
kätilöt sanoi, että vauvaa pitää herättää sairaalassa syömään siksi, että vauva ei saa menettää liikaa painoa, muuten ei kotiuteta. Ja mä olin saanut olla siellä sairaalassa ihan tarpeekseni, joten oli kova yty pois.
Kotona sitten herättiin vauvan tahtiin.