Mitä yleistä vauvanhoidon tai lastenhoidon normia et ole koskaan ymmärtänyt
mikä on mielestäsi vähän hölmöä tai tarpeetonta?
Ei aleta kiistelemään asiasta. Jokainen sanoo vain oman mielipiteensä.
Kommentit (123)
Ei kerrostalokaksioon mahtunut hoitopöytää, käytettiin kylppärin tasoa. Jotkut käyttää pesukonetta. Mä en ymmärrä imetystyynyjä enkä sitä, että kerhoon tullaan vihreet räkätapit nenän alla. Vois edes pyyhkiä. Enkä sitä että 4v saa katsoa tv:tä vaan kerran vkossa.
jos ei ole sitä kylppärin tasoa. Pesukoneen päällä meillä oli kuivausrumpu, mutta ehkä joku sitten vaihtaa sen päällä keittiöjakkaralla kiikkuen.
Lapsi syö siististi jos on saanut opetella syömistä yhdessä muiden kanssa. Meidän arkea ja yhteiseloa helpotti se, että kolmas lapsi ei saanut lainkaan soseita vaan söi sormiruokaa. Nopeasti lapsi oppii syömään siististikin, mutta onko se nyt on jokin tavoite? Meillä ei ollut. Silti tuo syö siististi.
Minä en jaksanut viedä vauvaa vaunuissa ulos nukkumaan. Esikoinen nukahti tissille ja minä hänen viereensä. Kakkosen kanssa nukutin molemmat rattaisiin (tuplat) ja menin itse nukkumaan. (tai hyvinä päivinä kahvia juomaan ja hömppälehteä lukemaan) En olisi osannut nukkua, jos lapset olisivat olleet takapihalla, olisin pelännyt että jotain sattuu.
Opin makuulla imettämisen esikoisen kanssa parin valvotun yön jälkeen, kun nukahdin istualleni vauva sylissäni.. Säpsähdin hereille, kun vauva oli putoamassa sylistäni, tosin vauva oli tississäni tiukasti kiinni. Sen jälkeen imetin öisin makuulla hyvänä aikeena siirtää vauva vieressä olevaan äitiyspakkauslaatikkoon (josta oli tehty sänky) nukkumaan, mutta nukahdin siihen imetykseen.. Luotin vaistoihini, että en litistä vauvaani. Enhän litistä miestänikään eikä hän minua. Hyvin sitä oppi varomaan vielä kolmatta.
sitten en ymmärrä miksi on muka väärin nukuttaa ulkona, en nukuttaisi näissä pakkasissa, mutta muuten...en ymmärrä miksi vauvaa nukutetaan tissille, mitä jos äiti itse nukahtaa ja vauva tukehtuu, tai, että imetetään makuultaan.
tai yleensäkin miten jotkut uskaltavat ottaa vauvoja viereen nukkumaan, meillä nukkui siinä kelan boksissa :) meidän välissä, kunnes kasvoi, itse en olisi saanut unta, kun pelkäisin vain, että litistän..
Ei kerrostalokaksioon mahtunut hoitopöytää, käytettiin kylppärin tasoa. Jotkut käyttää pesukonetta. Mä en ymmärrä imetystyynyjä enkä sitä, että kerhoon tullaan vihreet räkätapit nenän alla. Vois edes pyyhkiä. Enkä sitä että 4v saa katsoa tv:tä vaan kerran vkossa.jos ei ole sitä kylppärin tasoa. Pesukoneen päällä meillä oli kuivausrumpu, mutta ehkä joku sitten vaihtaa sen päällä keittiöjakkaralla kiikkuen.
Että meille mahtuu hoitopöytä, jos poistetaan se taso? Kiitos mut ei ole ajankohtaista :DD Ja oletko tajunnu ettei kaikilla ole kuivausrumpua?
- rytmittömyyttä. Mitä pienempi lapsi (ja en siis nyt puhu mistään vastasyntyneistä kuitenkaan) niin sitä tärkeämpää on olla kunnon rytmi päivässä. Enkä nyt tarkoita mitään minuutin tarkkaa noudattamista mutta sellaista pääsääntöistä päivän rytmitystä. Pienet lapset tuntevat olonsa tällöin turvalliseksi ja yleensä se helpottaa elämää.
- imetysfasisimia. Tämä imetyskohkaus ampuu itseään jalkaan. Ärsyttää joidenkin ihmiset ehdottomuus. Niin ja itse olen molemmat lapseni kuitenkin imettänyt vuoden ikäiseksi ja silti ärsyttää.
- Suomessa kaikki pitäisi tehdä vaikeimman kautta että olisi ns. hyvä äiti. Itse pitää hoitaa, valvoa, siivota, tehdä ruuat jne. vaikka moniin asioihin saisi helpotusta. Mutta kun ei, kärsi kärsi kirkkaimman kruunun saat.
Lastasi et saa hoidattaa muilla, purkkiruoka on helvetistä, siivoojan palkkaaminen on laiskuutta, yövalvomisten jakaminen on sitä laiskuutta myös jne. Kaikki pitäisi tehdä itse vaikka hampaat irvessä ettei vain pääse "liian helpolla".
- ainoiden oikeiden totuuksien julistaminen (imetysfasismi lukeutuu tähän myös). Eli kaikki lapset pitäisi tyrkätä samoihin kaavoihin. Ei ymmärretä, että se mikä toimii tämän lapsen kanssa niin ei välttämättä toimi tuon toisen lapsen kohdalla.
Minä en jaksanut viedä vauvaa vaunuissa ulos nukkumaan. Esikoinen nukahti tissille ja minä hänen viereensä. Kakkosen kanssa nukutin molemmat rattaisiin (tuplat) ja menin itse nukkumaan. (tai hyvinä päivinä kahvia juomaan ja hömppälehteä lukemaan) En olisi osannut nukkua, jos lapset olisivat olleet takapihalla, olisin pelännyt että jotain sattuu.
Opin makuulla imettämisen esikoisen kanssa parin valvotun yön jälkeen, kun nukahdin istualleni vauva sylissäni.. Säpsähdin hereille, kun vauva oli putoamassa sylistäni, tosin vauva oli tississäni tiukasti kiinni. Sen jälkeen imetin öisin makuulla hyvänä aikeena siirtää vauva vieressä olevaan äitiyspakkauslaatikkoon (josta oli tehty sänky) nukkumaan, mutta nukahdin siihen imetykseen.. Luotin vaistoihini, että en litistä vauvaani. Enhän litistä miestänikään eikä hän minua. Hyvin sitä oppi varomaan vielä kolmatta.
sitten en ymmärrä miksi on muka väärin nukuttaa ulkona, en nukuttaisi näissä pakkasissa, mutta muuten...en ymmärrä miksi vauvaa nukutetaan tissille, mitä jos äiti itse nukahtaa ja vauva tukehtuu, tai, että imetetään makuultaan.
tai yleensäkin miten jotkut uskaltavat ottaa vauvoja viereen nukkumaan, meillä nukkui siinä kelan boksissa :) meidän välissä, kunnes kasvoi, itse en olisi saanut unta, kun pelkäisin vain, että litistän..
lapsi nukkui rattaissa ulkona..
no et varmaan miestäsi litistä, mutta vauva on HUOMATTAVASTI pienempi, vai miten ison vauvan synnytit??? :))
Että meille mahtuu hoitopöytä, jos poistetaan se taso? Kiitos mut ei ole ajankohtaista :DD Ja oletko tajunnu ettei kaikilla ole kuivausrumpua?
mutta moni ei näytä tajuavan, että joillakin on se kuivausrumpu, eikä pyykkikoneen päällä silloin tietenkään vaihdella vaippoja. En tiedä teidän kylppärin pohjaratkaisua, mutta moneen kylppäriin hoitopöytä kyllä mahtuu.
tai puuhailin jotain omaa silloin. Oli paljon rennompi olo, kun tiesin että lapsi on sisällä ns turvassa.
Vauva nukkui kainalossani, toinen käsi oli hänen ympärilläni. Minä jotenkin totuin siihen, että vieressäni on vauva. Ja myöhemmin vauva kasvoi ja piti huolen, että hän saa sängyssä tilaa.
en todellakaan nukkunut silloin kun
lapsi nukkui rattaissa ulkona..no et varmaan miestäsi litistä, mutta vauva on HUOMATTAVASTI pienempi, vai miten ison vauvan synnytit??? :))
mutta en ymmärrä, miksi joidenkin mielestä vauvan (tai lasten) vaatteet pitää pestä erillään aikuisten vaatteista.
Ja mitä tuohon vauvan päivittäin kylvettämiseen tulee: meillä yksikään lapsi ei ole kuolannut niin paljon, että olisi ollut kuolasta märkänä, lapsilla ei ole ollut kaulapoimuja, joihin voisi kertyä nukkaa, ja pyllyä on kyllä pesty ihan riittämiin aina kakkavaippojen vaihdon yhteydessä. Samoin kädet ja kasvot on pesty päivittäin ihan lavuaarin päällä. En siis näe mitään syytä, miksi minun pitäisi vielä noiden lisäksi kylvettääkin vauva päivittäin. Turhaan vain kuivattaa vauvan ihoa. Kun ei olla päivittäin vauvoja kylvetelty, ei ole paljon tarvinnut ihoa rasvaillakaan.
kun vauvan voi aivan yhtä hyvin viedä suihkuun. Meillä ainakin vastasyntynyt pelkäsi kylpyä, suihkussa hän sen sijaan viihtyi, oli minun sylissäni, suihkuteltiin yhdessä ja mies auttoi kaulapoimujen pesemisen kanssa.
tai puuhailin jotain omaa silloin. Oli paljon rennompi olo, kun tiesin että lapsi on sisällä ns turvassa.
Vauva nukkui kainalossani, toinen käsi oli hänen ympärilläni. Minä jotenkin totuin siihen, että vieressäni on vauva. Ja myöhemmin vauva kasvoi ja piti huolen, että hän saa sängyssä tilaa.
en todellakaan nukkunut silloin kun
lapsi nukkui rattaissa ulkona..no et varmaan miestäsi litistä, mutta vauva on HUOMATTAVASTI pienempi, vai miten ison vauvan synnytit??? :))
jos ei ole omaa aidattuaa pihaa.. silloin vauva ei tietenkään ole turvassa, mulla kesävauva joten oli helpompaa :) oli univelkaa itselläkin liikaakin, mutta siinä istuin vieressä ja luin kirjaa, join kahvia ja "lepäilin"
Enkös minä sanonut, että jokainen sanoo vain oman mielipiteensä. Ei riidellä. Ollaan ihmisiksi!
se tuntuu vähän turvattomaltakin. Pieni vauva, joka on äidin kallein silmäterä, saa nukkua ulkona niin että periaatteessa kuka tahansa ohikulkija voi ottaa vaunut ja häipyä. Ei tunnu hyvältä ajatukselta nukuttaa vauvaa ulkona ainakaan jos on vähänkin rauhattomampi alue.
- vauvojen "pakollista" ulkonanukuttamista
- muutenkin ulkoilun ihannointia, säässä kuin säässä
- ylenpalttista tuttien yms. sterilointia
- korvikkeen lämmittämistä
- marttyyrimaista uhrautumista lapsen/lasten takia (mitään ei voi tehdä eikä minnekään mennä)
- sen, että toisille on tärkeää, ettei muiden alle 3-v matkusta kasvot menosuuntaan, oli syy mikä hyvänsä
- sitä, miksi toiset äidit tuntuvat tietävän paremmin, mikä toisen äidille on hyväksi
Ymmärrän kyllä, että lapsi nukutetaan ulkona, jos hän ei yksinkertaisesti saa nukuttua päiväunia sisällä. samoin ihan vastasyntyneiden pullojen/tuttien keittelyn. Samoin, jos ei mene korvike muuten kuin lämpimänä. Uhrautumisen tiettyyn rajaan asti, kunhan se ei ole 24/7 läsnäoloa 365 päivää vuodessa useinden vuosien ajan. Turvallisuuskysymykset autoillessa, mutta en sitä, että joku ei voi vaan ymmärtää, että joskus kokonaisuuden kannalta on turvallisempaa, että lapsi istuu kasvot menosuuntaan.
Esikoisen kohdalla sain hirveät moitteet synnärillä, kun nukuin vauva kainalossa ja kätilö tuli yöllä huoneeseen ja katsoi siitä imetyskortista että vauva ei ollut syönyt kuuteen tuntiin. Maito oli mulla noussut heti seuraavana päivänä synnytyksestä ja sitä tuli paljon, vauva söi koko illan ja nukkui yöllä tyytyväisenä. Sama kaveri alkoi jo 2-kuisena nukkua 10h putkeen ja on tänä päivänä, 3.luokkalaisena, luokan suurin poika.
Väitän, että kyllä imettävä äiti itse tuntee, tuleeko sitä maitoa riittävästi vauvan tarpeisiin.
Pullojen päivittäinen keitto
Ulkona nukuttaminen
PÄivittäinen kylpy
Pienille ja isoille lapsille tarjoillaan juhlissa aina jotain perhanan ranskalaista nakilla, kun aikuiset syö katkarapuleipiä, sisäfilettä etc. Lapset tykkää syödä ihan oikeaa ruokaa jos annetaan mahdollisuus..
viedä päivittäin ulos hankeen ja åakkaseen, vaikka lapsi eijuuri osais edes kävellä.Tai viedä konttuasikäinen puistoon hiekkalaatikolle hiekkaa syömään...
no et varmaan miestäsi litistä, mutta vauva on HUOMATTAVASTI pienempi, vai miten ison vauvan synnytit??? :))
Vanhempi ei litistä vauvaansa, jos ei ole päihteiden tai päihdyttävien lääkkeiden vaikutuksen alaisena.
Meidän sairaalassa kätilöt suosittelee vauvan vieressä nukuttamista jo sairaalassa. Vie kyllä muutaman yön opetella nukkumaan vauvan vieressä, mutta siihen tottuu.
En ymmärrä "tiukkoja" ikärajoja ruokien suhteen...EI soseita alle 4-kuiselle, sittenkin katsotaan oudosti jos uskaltaa sanoa, että kyllä jo maistellaan meillä, olkoon lapsi vaikkapa 4,5kk vanha.
Että PITÄISI täysimettää sen 6 ekaa kuukautta, mutta vauvahan EI tarvitse enää öisin yöimetystä 6kk:n jälkeen , joten hullujahan ne äidit ovat, jotka tissiään tarjoavat lapselleen sen jälkeen.
Että PURKKIRUOKA on laiskan äidin tapa ruokkia lastaan, vain oikea, tehokas äiti vatkaa soseet ja puurot AINA itse.
Ja MITÄÄN hapanmaito tuotteitahan EI saa antaa alle 1-vuotiaalle, mistään sokereista nyt puhumattakaan.....lista olisi loputon näissä asioissa.
pesukone :)
sitten en ymmärrä miksi on muka väärin nukuttaa ulkona, en nukuttaisi näissä pakkasissa, mutta muuten...
uimavaipat on just kätsyt :)
itselläni loppui maito, kun poika oli 4 kk.. ei tullut ei ja se koko 4 kk oli muutenkin tuskaa.. onneksi on olemassa korvike...
enkä ymmärrä neuvolatätien panikointia vauvan painosta.. kyllä sen sitten näkee onko vauva oikeasti liian laiha tai liian lihava, mutta kun käyrästä poiketaan vähäsenkin niin on paniikki ja kontrolleissa pitää käydä..
en ymmärrä miksi vauvaa nukutetaan tissille, mitä jos äiti itse nukahtaa ja vauva tukehtuu, tai, että imetetään makuultaan.
enkä ymmärrä miksi pitää nostaa ison haloon siitä jos lapsi aloittaa tarhan alle 3 v...