Mitä tarkoittaa erillistalo
Kommentit (6)
osa taloyhtiötä. Ei omaa tonttia kuten okt:ssa.
taloa joka kuuluu taloyhtiöön eli ei ole omakotitalo, erillinen talo kylläkin mutta siis samassa pihapiirissä toinen talo tai rivari tai kerrostalo johon "hallinnollisestí" kuuluu.
Nykyään ei enää tehdä pieniä asunto-osakeyhtiöitä, vaan tontti jaetaan erillisellä hallinnanjakosopimuksela. Kiinteistövero voi olla ainoa yhteinen asia. Tontti vaan on usein sen muotoinen (pieni), että kulkuväylien puhtaanapidosta/lumenluonnista tehdään myös tarkat kirjaukset näihin sopimuksiin.
Osa ihmisistä ei halua näihin erillistaloihin, vaan haluaa oman tontin, joten ihan hyvä, että myynti-ilmoituksissa asia selviää jo yhdellä sanalla.
Muuten saat elää yhteistaloutta monen muun perheen kanssa, kiistellä remonteista ja talkoista. No, olen kuullut, että on hyviäkin taloyhtiöitä, mutta meillä on kokemusta yhdestä todella huonosta.
Erillistalossa asuminen on mielestäni miellyttävin osakeyhtiöasumisenmuoto. Se on yhtä halpaa, kuin paritalossa asuminen, mutta sinulla ei ole seinänaapuria joten voit elää asunnossa 24h. Taas paritalossa ja rivitalossa sinulla on aina se naapuri jota pitää muistaa kunnioittaa. Eli et voi soittaa esim. pianoa, musiikkia jne. lujaa klo 22:00 jälkeen. Muutenkin naapurista saattaa kuulua koiran haukuntaa jne...
Erillistaloissa on eroja pihojen suhteen melkoisesti. Yleensä kaikilla on oma pieni takapiha ja yhteinen etupiha jossa on leikkipuisto tai jotain siihen suuntaan. Mutta olen nähnyt myös erillistaloja joissa on täysin omat piha ja talot on rakennettu suoraan tien viereen ja talot ovat naapureina tiellä rivissä. Talot ovat täysin "omakotitaloja", mutta ne ovat silti yhtiömuotoisia. Tälläinen on lähimpänä omakotitaloa tai oikeastaan kyseessä onkin jo käytännössä omakotitalo.
Erillistalossa asumiskustannukset vaihtelevat paikkakunnittain, mutta esim. Oulussa 2014 yhtiövastikkeen hinta on varmaan keskimäärin 2,10€/m2, eli 90m2 asunnossa noin 190€/kk ja siihen kuuluu kiinteistövakuutukset, lämmityskulut ja mahdolliset muut kulut. Eli omaksi maksettavaksi jää irtaimistovakuutus, jonka hinta on vuodessa tuon kokoiseen asuntoon noin 160€. Myös vesi ja sähkö on maksettava itse.
Asunnoissa on myös eroja kuinka paljon joudutaan tekemään talkootöitä. Yleensä erillistaloyhtiöt ovat pieniä yhtiöitä ja niihin kuuluu 3 asunnosta -> 12 asuntoon, joten talkootöihin saattaa olla suurempiriski, kuin suurissa rivitaloyhtiössä. Mutta toisaalta erillistalot rakennetaan usein omakotitaloperiaatteella, että kaikilla on omat pihat josta jokainen on itse vastuussa, niin ainoastaan yhteinen piha on vastuualueena. Yleensä talviauraus on tilattu kunnalta, joten sitä ei tarvitse hoitaa itse.
Mikä on omakotitalo asumisen ja erillistaloasumisen ero? Monesti kuulee väitteen, että erillistaloasuminen olisi kalliimpaa, kuin omakotitaloasuminen. Tämä ei kuitenkaan pidä yleensä paikkaansa, vaan erillistaloasuminen on hieman halvempaa. Johtuen kuitenkin asuntojen neliöiden määrästä, koska erillistalot ovat pienempiä kooltaan. Erillistalo asuminen on myös keskimäärin huolettomampaa, koska yhtiö vastaa kiinteistöstä. Omakotitalossa on tietenkin se parempi puoli, että kukaan ulkopuolinen (hallitus), ei voi märätä remontteja. Vaan jokainen omakotitalo asuja vastaa itse kaikesta, eli toimii itse hallituksena ja isännöitsijänä.
Mikä on paras asumismuoto on sitten jokaisen itse päätettävissä omien tarpeidensa mukaan. Itse pidän eniten omakotitaloasumisesta, koska tykkään tehdä itse kaikki huolto jne... työt. Toisena tulee erillistalo ehdottomasti sen tarjoaman rauhan vuoksi. jaetulla kolmannella ja neljännellä sijalla on paritalo ja rivarinpääty asuminen. Muut tulevat tämän jälkeen.
Itse toimin ison kerrostaloyhtiön hallituksen puheenjohtajana ja muutamme lähiaikoina omakotitaloon tai erillistaloon taas vuosien tauon jälkeen. : )