Poika 15 v teki kauppalapun viikonlopun ruokia varten:
- mitä tarvitaan itsetehtyyn hernekeittoon
- tortillatarvikkeet, muista myös ananas
- tee cannelloneja, mitä niihin tarvitaan?
- chicken nuggetteja
- Felix ketsuppia
- karkkipussi
- limsaa
- sipsejä
- xylitol -purkkaa
- porkkanoita
- valkoinen mehukatti
- hammasharja
- sukkia
- deudorantti
- kondomeja
Onkohan tää viimeinen vitsi? No, oli tai ei, ostan joka tapauksessa kortsuja.
Liekö näillä pärjätään?
Kommentit (92)
Ehkä tuo kauppalista oli hienovarainen tapa kertoa omalle äidille, että tyttöystävän kanssa saattaa olla seksiä tiedossa. Poika osoitti luottamusta omaa äitiään kohtaan ja avautui elämästään. Toki ei voi vaatia, että jokainen av-mamma ymmärtää elämän nyansseja. Tai edes faktoja.
Siis yäk, ketä kiinnostaa tietää jostain teiniensä panemiskokeiluista? Jollei ne siis ole aivan liian aikaisin ja/tai jollain tavalla vahingollisia. Mutta tässäkin tapauksessa kun on vakkarityttis niin voi olettaa että jossain vaiheessa noi jutut astuu kuvaan. Miksi pitäis tietää tarkemmin? Yyh. Ei muiden seksielämän tod. kiinnosta, ja kaikkein vähiten omien sukulaisten. Ja normi teini tai ylipäätään lapsi, minkä ikäinen vain, vaikka jo kuinka aikuinen ei kyllä näistä asioista vanhemmilleen puhu. Ellei siis teinillä tosiaan ole jotain huolia ja ongelmaa aihepiirin suhteen. Jotain hyväksikäyttöä, painostusta, pakottamista jne. Normaalista, omasta tahdosta oman mielihyvän vuoksi harrastetusta seksistä ei ole kyllä millään tasolla asiaa omille porukoille. VAIKKA olis kuinka hyvät ja lämpimät välit.
Ehkä tuo kauppalista oli hienovarainen tapa kertoa omalle äidille, että tyttöystävän kanssa saattaa olla seksiä tiedossa.
Poika osoitti luottamusta omaa äitiään kohtaan ja avautui elämästään.
Toki ei voi vaatia, että jokainen av-mamma ymmärtää elämän nyansseja. Tai edes faktoja.
Siis yäk, ketä kiinnostaa tietää jostain teiniensä panemiskokeiluista? Jollei ne siis ole aivan liian aikaisin ja/tai jollain tavalla vahingollisia. Mutta tässäkin tapauksessa kun on vakkarityttis niin voi olettaa että jossain vaiheessa noi jutut astuu kuvaan. Miksi pitäis tietää tarkemmin? Yyh. Ei muiden seksielämän tod. kiinnosta, ja kaikkein vähiten omien sukulaisten.Ja normi teini tai ylipäätään lapsi, minkä ikäinen vain, vaikka jo kuinka aikuinen ei kyllä näistä asioista vanhemmilleen puhu. Ellei siis teinillä tosiaan ole jotain huolia ja ongelmaa aihepiirin suhteen. Jotain hyväksikäyttöä, painostusta, pakottamista jne. Normaalista, omasta tahdosta oman mielihyvän vuoksi harrastetusta seksistä ei ole kyllä millään tasolla asiaa omille porukoille. VAIKKA olis kuinka hyvät ja lämpimät välit.
On varmasti ihan yhtä normaalia puhua seksistä vanhempien kanssa, kuin olla puhumatta kunhan välit on kunnossa. Painostaminen sen sijaan kumpaankaan suuntaan on pahasta, väkisin ei voi pistää puhumaan eikä saa kieltää jos nuori haluaa puhua. Sitä paitsi kyllä mun poikani on isänsä kanssa seksistä puhunut. Poika on vasta 13 mutta olivat isänsä kanssa käyneet kuulemma hyvän keskustelun seksistä mukaan lukien rakkaus, tyttöjen kunnioittaminen ja kaikkien oikeus myös kieltäytyä seksistä. Olen ylpeä niin pojastani kuin miehestänikin!!
Sitä paitsi kyllä mun poikani on isänsä kanssa seksistä puhunut. Poika on vasta 13 mutta olivat isänsä kanssa käyneet kuulemma hyvän keskustelun seksistä mukaan lukien rakkaus, tyttöjen kunnioittaminen ja kaikkien oikeus myös kieltäytyä seksistä. Olen ylpeä niin pojastani kuin miehestänikin!!
Siis onko nyt VÄHÄN eri asia puhua seksistä YLEISELLÄ tasolla. Se on totta hemmetissä hyvä asia.
Mutta ei kyllä vois vähempää kiinnostaa mihin aikaan kuinka monta kertaa viikossa ja mistä suunnasta se poika on jotain tyttöjä poraillut. Y.Ö.K. Eikä kyllä kiinnosta kenekään muunkaan kuin omat touhut. Seksi on yksityisasia, jollaisena jokaisella pitää olla oikeus se pitää.
Ja kiitos jollekin aiemmalle "kysymästä", vanhempiini minulla on erittäin erittäin hyvät välit, ollut aina. Hirveimpinä teinivuosinanikin.
kyllä se poika ne kortsut olisi jostain hankkinut jos ap ei olisi niitä ostanut. kuvitteleeko joku oikeesti, että jos ap olisi pitänyt pojalleen hirveän saarnan ja pelotellut helvetin tulella, niin poika olisi nöyrästi totellut ja luikkinut huoneeseensa siveyslupausta tavaillen? hahha. luultavasti ap olisi vain pilannut hyvät välinsä lapseen.
Kristillinen kasvatus toimii teiniraskauksien ja muiden epämiellyttävien seksistä aiheutuvien seurauksien ehkäisynä vain jos henkilö _itse_sisäistää_ ne asiat osaksi omaa maailman kuvaansa. kaikki uskovaisten perheiden lapset eivät todellakaan ole uskovaisia, ihan sama kuinka hyvin heitä on siihen yritetty kasvattaa. usko ei ole sellainen asia jonka toinen ihminen voisi toiseen istuttaa.
t. uskovainen joka ei voi käsittää miten jotkut uskovat voivat elää näin pahasti jossain kukkuu-maailmassa.
siinä samalla seksistä lapsien kanssa jutellessa. siis siinä samalla kun puhuu rakkaudesta ja pakottamisesta. että pitää kunnioittaa muita myös niin, että ei kailota seksiin liittyviä asioitaan. Vaikka se kuinka siistiä onkin ekoja kertoja "päästä pukille" niin muut eivät ihan todella pidä sitä mielenkiintoisena ja todennäköisesti eivät halua kuulla.
Eli opettaa, että se on yksityisasia, ja samalla kunnioittaa myös kumppaninsa yksityisyyttä. Seksillä leuhkiminen tai yletön kiinostus aihetta kohtaan saa vain sinut näyttämään yksinkertaiselta.
Älkää käsittäkö väärin, en millään tavalla vastusta vapautuneempaa ilmapiiriä seksin suhteen. on hyvä, että lapsia ja nuoria voidaan nykyään häpeilemättä valistaa. Mutta siitä olen samaa mieltä, että konkreettiset omien kokemusten levittelyt ympäriinsä, se ei ole hyvää käytöstä edelleenkään.
kyllä se poika ne kortsut olisi jostain hankkinut jos ap ei olisi niitä ostanut. kuvitteleeko joku oikeesti, että jos ap olisi pitänyt pojalleen hirveän saarnan ja pelotellut helvetin tulella, niin poika olisi nöyrästi totellut ja luikkinut huoneeseensa siveyslupausta tavaillen? hahha. luultavasti ap olisi vain pilannut hyvät välinsä lapseen.
Kristillinen kasvatus toimii teiniraskauksien ja muiden epämiellyttävien seksistä aiheutuvien seurauksien ehkäisynä vain jos henkilö _itse_sisäistää_ ne asiat osaksi omaa maailman kuvaansa. kaikki uskovaisten perheiden lapset eivät todellakaan ole uskovaisia, ihan sama kuinka hyvin heitä on siihen yritetty kasvattaa. usko ei ole sellainen asia jonka toinen ihminen voisi toiseen istuttaa.
t. uskovainen joka ei voi käsittää miten jotkut uskovat voivat elää näin pahasti jossain kukkuu-maailmassa.
se että joko isä tai äiti ei usko. Ja tästä varoitetaan Raamatussa: Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Siitä seuraa eripurainen perhe, jakaantunut kahtia.
Mun pointti on että kristillinen kasvatus ja vanhempien läsnäolo estäisi näitä teiniraskauksia suurimmassa määrin.
Hihihi, reps, oon ihan samaa mieltä siitä, että harva teini tai vanhempikaan harrastaisi seksiä vanhempiensa läsnäollessa.
Tuosta kasvatusasiasta ehkä sit vähän eri mieltä.
Seruaavat hihhuleiden riitelyä, joka ap;n aloituksesta on kaukana.
kortsutkin kauppalistaan. Iloitse vaan siitä!
Deudoranttia kainaloon ja puhtaat sukat jalkaan:-)
Mä oon ihan liikuttunut tästä ketjusta, noista lämpimistä ja välittävistä viesteistä. Minusta ei ole outoa jos 15-vuotias seurusteleva nuori harrastaa seksiä.
Seksiin ei ole moni kypsä vielä 4-kymppisenäkään, sen on tältäkin palstalta saanut huomata.
"Suomalaiset aloittavat seksuaaliset suhteensa kaikkein nuorimpina perjantaina julkaistun eurooppalaisen tutkimuksen mukaan. Italialaisen Adnkronos-uutistoimiston mukaan suomalaisten miesten ensimmäinen seksisuhde on keskimäärin 16-vuotiaina ja naisilla 16,7-vuotiaina."
Turvaseksi on kaiken a ja o. Kannattaa nuorille niitä kondomeja antaa. Miksi seksuaalielämä pitäisi kieltää? Se on normaalia toisin kuin esimerkiksi känniin juominen. Kun nuori kokee olevansa valmis, sallittakoot se hänelle. Näin opetetaan koulussakin, joten ehkei kannata taistella vastaan. 15-vuotias on 8-9lk, silloin on monella jo seksielämä hyvässä vauhdissa.
että onko hällä väliä asenne vai yrittäisikö toppuutella ja kehottaa odottamaan oikeaa tyttöä aikuisempana
Olen täysin ymmälläni. Täällä täytyy olla yksi ihminen joka on ihan pihalla ja joka vastaa kaikki nämä kummalliset vastaukset. Mammanpoikiako kasvatat? Että poika on kotona jussipaita päällä nelikymppisenä ja odottaa, että äiti hyväksyy jonkun naisen vaimoksi. Ja vahtii sängyn vieressä kun pyhä toimitus viimein tapahtuu.
Siis eihän tämä voi olla nykypäivää?
Jussipaita :D
Mun pointti on että kristillinen kasvatus ja vanhempien läsnäolo estäisi näitä teiniraskauksia suurimmassa määrin. Se suorastaan ruokkii niitä jos äidit ostelee kortsuja ja melkein kehottaa että seksiä pitää harrastaa. Liian löysä ja salliva kasvatus ei oo hyvä.
se poika, äsken oli vielä teini :D
Kuten pari muutakin on jo sanonut, niin sanon minäkin, että toivon eniten lapsiltani samanlaista luottamusta kuin sinä saat pojaltasi. Että 15-vuotias teinipoika kehtaa kertoa äidilleen että seksi on ajankohtaista ja että tarvii kortsuja. Sama poika osaa tulla kertomaan äidilleen, jos koulussa menee huonosti tai on sydänsuruja ja äiti voi auttaa poikaa. Ne pojat, jotka eivät koskaan uskalla äidilleen esimerkiksi uskonnollisen kasvatuksen vuoksi kertoa herkistä seksuaalisuuteenkin liittyvistä asioista, patoavat muutkin vaikeat asiat sisälleen ja mahdollisesti masentuvat myöhemmin elämässään!
Sitä paitsi tuli mieleeni, että ap:n poika ei välttämättä ole heti tänään hyppäämässä tyttönsä kanssa sänkyyn. Ehkä poika halusi saada kortsuja kaupasta ihan vaan siksikin, että voisi katsoa miltä ne näyttää ja miten ne toimii, jotta ei sitten tosipaikan tullen tarvitse harjoitella...
sen vakuuttuneempi olen, että he ovat täysin todellisuudesta vieraantuneita, järkyttävän konservatiivisia, surullisen aivopestyjä johonkin sadunomaiseen mantraan, jolla oikeuttavat oman itsensä kohottamisen ja suvaitsemattomuutensa kaikkia muita kohtaan.
Ihanan naiivi asenne sinulla. Todellisuus on kuitenkin se, että esiaviollisen seksin määrä on suhteellisen vakio niin uskovaisten (ml. koskemattomuuslupauksen tehneet) kuin "uskomattomienkin" teinien keskuudessa. Merkittävin ero on siinä, että uskovaisten perheiden teinit käyttävät ehkäisyä huomattavasti harvemmin kuin uskonnottomien perheiden nulikat. Eli teiniraskauksien määrä korreloi suoraan ympäristön ehkäisykielteisen suhtautumisen kanssa. Tämä on tutkittu fakta. Siinä ei koskemattomuussormukset, Tosi Rakkaus Odottaa -kampanjat ynnä muut menoa haittaa, kun luonto ajaa tikanpojan puuhun.
kuitenkaan vähättele Jumalan voimaa ja johdatusta uskovaisten elämässä. Herran rinnalla sinä olet pieni ja heiveröinen ihminen. Kyllä Jumala antaa ihmiselle mielin määrin lahjojansa kunhan vain haluaa noudattaa Jumalan tahtoa.
Kuten pari muutakin on jo sanonut, niin sanon minäkin, että toivon eniten lapsiltani samanlaista luottamusta kuin sinä saat pojaltasi. Että 15-vuotias teinipoika kehtaa kertoa äidilleen että seksi on ajankohtaista ja että tarvii kortsuja. Sama poika osaa tulla kertomaan äidilleen, jos koulussa menee huonosti tai on sydänsuruja ja äiti voi auttaa poikaa. Ne pojat, jotka eivät koskaan uskalla äidilleen esimerkiksi uskonnollisen kasvatuksen vuoksi kertoa herkistä seksuaalisuuteenkin liittyvistä asioista, patoavat muutkin vaikeat asiat sisälleen ja mahdollisesti masentuvat myöhemmin elämässään!
Sitä paitsi tuli mieleeni, että ap:n poika ei välttämättä ole heti tänään hyppäämässä tyttönsä kanssa sänkyyn. Ehkä poika halusi saada kortsuja kaupasta ihan vaan siksikin, että voisi katsoa miltä ne näyttää ja miten ne toimii, jotta ei sitten tosipaikan tullen tarvitse harjoitella...
Juuri niissä erittäin uskonnollisissa, siveyslupauksia vaativissa ja nuorten seksivalistuksen kieltävissä kaupungeissa on suurimmat teiniraskausluvut.
Teinit eivät tiedä mitään ehkäisystä. Eivät saa oikeaa tietoa siitä, saati sitten voisivat ehkäisyvälineitä jostain hankkia. Seurauksena eitoivotut teiniraskaudet.