Ärsyttää blondivitsit ja tekoblondit!
Kirjoitan nyt suuni puhtaaksi aiheesta, joka minua ärsyttää, mutta joka ei varmaan muista tunnu kovin järkevältä.
Olen aito blondi. Ei siis tarvitse hiuksia värjätä tai peitellä tummaa juurikasvua. Koen blondivitsit rasistisiksi. Pienestä asti omassa perheessäni olin se nuorin kömpelö tyttö jota blonditeltiin. Aito hiusten väri ei mielestäni tee ihmisestä tyhmempää aivan kuten ei ihonvärikään.
Minua ärsyttää ne monet ja taas monet brunetet, jotka blondaavat hiuksiaan ollakseen seksikkäämpiä. "nokun mulla oli lapsena blondit hiukset". Haloo se ei tarkota että se on sun aito hiustenväri! Mulla on puoliksi egyptiläinen kaveri jolla oli pienenä blondit hiukset ja nyt musta kiharapehko! Ei sulla ole sun vauvahampaitakaan enää tallella..
Minusta nämä seksikkyyttä tavoittelevat tekoblondit ovat juuri niitä blondivitsien henkilöitä. (tässä on varmaan samaa mustasukkaisuutta omista avuista kuin täällä taannoin ollut rintaliivien toppaus kirjoitus - isotissisiä ärsyttää kun pikkutissiset toppaavat itselleen uhkean etumustan ja vievät heidän kilpailuvalttinsa). Minua siis ärsyttää myös, että jotkut värjäävät hiuksiaan sellaisiksi kuin ne minulla luonnostaan ovat. Tekevät näin turhaksi sen mikä on omassa ulkonäössäni erityistä (harvalla loppujen lopuksi on oikeasti näin vaaleat hiukset). Nyt minut rinnastetaan samaan kastiin kaikkien vetyperoksidipäisten tuksuehdokkaiden kanssa.
Minulla kesti nuorena kauan päästä eroon tyhmän blondin identiteetistä ja se oikeasti vaikutti kouluvalintoihinkin (koska uskoin olevani tyhmä). Samoin minua ahdistaa joissakin maissa valkohiuksisten vapaa koskettelu ja seksisymbolistaminen (koska ainoat blondit on aikuisviihdelehdissä). Se on rasismia sekin!
Kohtalotovereita? Tekoblondien puolustuspuheenvuoroja? Viileitä brunetteja jotka eivät missään nimessä haluaisi blondiksi (salaa kuitenkin haluaisitte kokeilla!)?
Kommentit (33)
Joten jos olisin luonnostani blondi, enköhän viihtyisikin silloin hyvin vaaleana! :) Ylpeänä ilman jatkuvaa miettimistä mahdollisesta "bimboudestani" ja ilman turhaa stressaamista blondivitseistä... Ei se kannata.
Kukin värjätköön tukkansa just niin kuin itseään huvittaa. Vaihtelu piristää. Eikai kukaan nyt oikeasti ketään hiusten värin perusteella dissaa. ...ja kyllä mulla on ainakin itselläni mututuntuma, että suomalaiset värjäävät pikemminkin vaaleasta tummaan kuin päinvastoin. Jo on kamalaa huijausta, kun kulmakarvatkin tummennetaan!
t. Aito tumma bruna
Siis mitä!? pilkkaatsä mun ka jakkosen ammattivalintaa? aargh. Kuka on oikeesti noin alkukantanen, että luokittelee ihmisiä koulutuksen perusteella? herranjee, että ihan diplomi insinööri. monta sellasta on kaverina eikä kukaan heistä kato mua alaspäin valitsemallani tiellä. tervetuloa vaan leikkaussaliin hyvään hoitooni jos sellasita joskus tarvit.
uskomaton namupala oot kyllä varmaan. kukahan onnellinen sut saa vaimokseen. blondi ja vielä DI!
En pilkkaa sairaanhoitajia, todellakaan! Vastasin vaan tuohon, kun ruikutit, että blondius on vaikuttanut kouluvalintaasi. Nuo teidän sairaanhoitajuusviestit ovat tulleet vasta sen jälkeen kun aloitin kirjoittelun.
Ihmettelen miksi harmittelet kouluvalintojasi? Mitä olisit sitten "oikeasti" halunnut opiskella?
T: nro 12, siis se namupala-DI :)
Siis naulan kantaan! Luonnollisuus kunniaan. Monella kuitnekin tuntuu se blondiuden identiteetti olevan syvällä ja brunetiksi vaihtuminen tuntuisi huonommalta vaihtoehdolta. Tiedä sitten mistä johtuu.
Siis joo, ruskeat piilaritkin on kyllä aika yleisiä! Paljon kyllä vaivaa Suomessa näkee moni ollakseen brunette. Tehän voisitte perustaa oman sympatiaketjun :D
mua kyllä ärsyttää tyypit jotka sanoo, että ne tykkää vain joko tummista tai vaaleista(naisista tai miehistä). kauniita on kaikenvärisiä ja luonteelta kauniita molempia myös. kyllä siinä kumppaninvalinnassa täytyy muitakin kriteerejä olla.
Ja olen vasta 22v... Oikeasti ne ovat tummanruskeat, mutta ne ovat olleet punaiset, kirkkaanpunaiset, tummanpunaiset, mustat, violetinmustat, sinimustat, tummanruskeat, raidoitetut, vaaleanruskeat ja blondit. Aina olen pitänyt ne pitkinä, melkein vyötärölle yltävät nytkin, ja ovat siis tällä hetkellä blondatut. Aina välillä kokeilen muita värejä koska blondaus kuluttaa niitä niin paljon että ne väkisinkin lyhenevät kun joutuu leikkaamaan huonoja latvoja pois.
Mutta parhaiten viihdyn blondina. Kaikkiin muihin väreihin kyllästyn, enintään puolessa vuodessa. Blondiin en ole koskaan lyllästynyt ja tummanruskeiden, melkein mustien silmieni kanssa se myös luo hauskan kontrastin. Näytän varmaan välistä sellaiselta "tyypilliseltä" blondilta, tykkään pukeutua hyvin, käyttää korkkareita ja olen hoikka ja apua, joskus laitan jopa 60cm klipsipidennyksillä hiuksiin 10cm lisää pituutta ja tuuheutta! HUI!
Ja on turha muuten väittää etteikö ihan täällä Suomessakin saisi miehiltä blondina enemmän huomiota, on testattu ihan kavereiden kanssa joilla myös on ollut tukka joskus blondi, joskus tumma, ja kaikki ovat huomanneet saman.
Mutta sitä en ymmärrä miten ap jaksaa ärsyyntyä noin paljon jostain näin vähäpätöisestä asiasta!
Aijaa en varmaan blondiudeltani huomannut milloin olit kirjoitellut ;D
Siis ei mulla mitään toista unelma-ammattia ollut, mutta peruskoulussa ja lukiossa olis voinut yrittää enemmän ja uskoa omiin kykyihin eikä vaan mennä sieltä mistä aita on matalin. Hyvin meni koulut lukemattakin, mutta kyllä se voimauttava kannustus on vanhemmilta tarpeen.
Esim. sen sijaan että tyttöjä kutusisi söpöiksi ja kilteiksi niin kutsuisi reippaiksi ja ahkeriksi... en tiedä saiko tosta nyt mitään ideaa. mutta no hard feelings ja hyvää insinööräilyä namupalalle :)
Mulla sama homma! Ärsyttää tekoblondit, blondivitsit nyt ei elleivät ne kohdistu tarkoitetusti juuri itseeni (esim. vähättelynä ammatillista osaamistani kohtaan tms).
Mutta onko kukaan muu törmännyt vastaavanlaiseen "ongelmaan" kuin minä, eli koska omaan todella vaalean hiuspehkon, jotkut ihmiset automaattisesti olettavat etteivät blondit luonnostaan rusketu...? Tarkoitan nyt siis sellaista kunnon tummaa hipiää, heti kun vähänkin olen auringossa muutun ihan mustaksi.
Tästä syystä olen monesti saanut kuulla kommenttia tyyliin "niin siis sähän et oo oikeesti blondi kun oot noin tumma?" tai "no jompikumpi värä on purkista!"
Siis anteeksi mitä? :D Onko nyt niin, että nämä vetyperoksidi-wannabe-tuksut ovat onnistuneet luomaan sen käsityksen, että rusketus+vaaleat hiukset ovat luonnostaan mahdoton yhtälö?
hehee, ei mua siis ärsytä paljoo tää. halusin vaan tuoda itseäni ärsyttäneen aiheen esille ja ihan hyvää keskustelua tästä on tullut :)
noi sun kokemukset käy kyllä yksiin ajatusteni kanssa eli blondina saa enemmän huomiota. leikö siksi että mihet luulee tyhmiksi ja helpoikis :)
onko blondius jotenkin niin pyhää, että tekoblondi on ei-sallitumpaa kuin tekopunapää tai tekobrunette?
Aika monella suomalaisella on maantienväriset hiukset ja suurin osa suomalaisista naisista värjää hiuksiaan. Pitäiskö näiden kaikkien lopettaa hiustensa värjäys? vai ainostaan blondiksi värjäys?
Voi raasu! sulla on kyllä sit oikeen täydellinen kromosomikoktaili :D sitä se tuksukin yrittää, mutta ei niin hyvällä menestyksellä...
mulla ei tota rusketusongelmaa oo, koska en hirveesti ota aurinkoo ja päivetyn vaan kohtuudella kesäisin, mutta siis ihmiset yllättyy jos kuulee, että hiusteni väri on aito.
tsemppiä. ja luulen että harjaantuneempi katse erottaa rusketuksesi aitouden ja hiusten myös. jätä ymmärtämättömyys omaan arvoonsa :)
Ei ole blondius pyhää, satun vain itse olemaan blondi niin olen huomannut asian. aidot brunetet ja punapäät voi alottaa oman ketjun :)
ja värjätyt hiuksetkin voi olla nätit jos on luonnollisen näkösiks tehty.
Okei. Onnea vaan sullekin tällä valitsemallasi blondiuden tiellä :) tekorusketusten välttäminen on aina plussaa.
Totta se kyllä on että moni suomalainen maantienharmaa aiheuttaa juurikasvua niin blondina kuin brunettena eikä näytä hyvältä. Sulle suosittelen blondausta hyvän maun rajoissa. Laita vaikka tosi paljon raitoja, vaaleita ja tummia, mutta anna kuitnekin oman värinkin kasvaa joukkoon. Sillain ei näytä ihan niin tackylta :)