Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ei-turkulainen voi selvitä työhaastattelusta Turussa?

Vierailija
02.02.2012 |

Pelkäsin ensin vain sinne Turkuun menoa ylipäänsä, mutta nyt kun kysyin ja sain teiltä hyviä vastauksia Turkuun menosta, alkoi pelottaa miten selviydyn ollenkaan haastattelusta. Haastattelijat ovat turkulaisia!!! Pääsenkö enää edes takaisin kotiin? Työ ei jumalan kiitos ole Turussa, siellä on vain keskustoimisto jossa haastatellaan.

En osaa puhua turkua! Sanonko nyt sitten että: "En mää tätä työtä saanu?" jos haluan kysyä pääsenkö sinne? Miten vastaan kysymyksiin? Saanko puhutella turkulaista jos hän ei kysy mitään? Miten kohteliaisuustavat eroavat normaaleista? Joudunko käännättämään todistukseni turuksi?

Miten voisin pukeutua, etten eroa natiiveista?

Kiitos kaikille vastauksista!

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli turgulaisethan viljelevät kysymyssanaa kui aika paljon. Jos haastattelussa tulee tilanne, että et kuullut tai ymmärtänyt, vingahdat vaan että 'Kui?' niin saat saman litanian uudestaan.

Äläkä huoli siitä että osaatko lähteä oikeaan aikaan. Jos olet oikeasti lähdössä liian aikaisin, turkulainen kyllä kertoo, että tärkeää lisätietoa työpaikasta on vielä tulossa. Hän aloittaa tämän osion lauseella 'Mihi helkkari sää oikkee meinnat mennä tänä, hä?'

Vierailija
22/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös päivitellä, ettet ymmärrä miksi Suomen pääkaupunki on nykyään Helsinki eikä enää Turku.

Ja myös se, että Michael Jackson kehtasi mennä vuonna 1997 esiintymään Helsinkiin eikä Turkuun on täysin käsittämätöntä. Kuka sinne Helsinkiin meni sen keikkaa katsomaan ylipäätään?

Turkulaisten mielestä Turku on maailman napa eikä sen ulkopuolelle tarvitse mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä sanoja:

- simmottis

- kummottis

- tämmöttis

- ketä

Lisää -si-pääte verbeihin. Esim. "Mää istusin nyt täs." tai "Mää tulisin tänne junalla äsken." (tuossa tais mennä jotain nyt kyllä pieleen?)

Käyttäydy vittumaisen tympeän besser wisserinä. Älä katso silmiin äläkä puhu ihmisille ellei ole ihan pakko.

Puhu TPS:stä ylistäen, kehu Turkua.

Ei varmaan kannata kertoa että oon tamperelainen?

Ap kiittää tähänastisesta avusta!!!!

Vierailija
24/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin tuon työn kautta eli he kyllä ovat erittäinkin mukavia ja ystävällisiä ja puheliaita muille, mutta snadilaisia kohtaan on selvästi muuri eli heidän kanssaan ei välttämättä haluta olla missään tekemisissä. Turussa on länsimainen meno, poikkeava muuten niin neukkuhenkisessä Suomessa.

Vierailija
25/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä lappilaisille. Minulla on tästä oma ja kaverini kokemus, joka opiskeli Turussa. Turkulaiset ovat reiluja siinä mielessä, että he eivät puhu kenellekään. Mutta kukapa sitä nyt selvästi alempiarvoisten kanssa viitsisi puhellakaan. Suomessahan on vain Turku.

Vierailija
26/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin lokeroon minä mahdan kuulua? Olen syntynyt Turussa ja muutanut parikymppisenä Helsinkiin. Juttelen sujuvasti vieraille ihmisille kaupoissa ja bussipysäkeillä. Onko tämä nyt sitten helsinkiläistä vaikutusta, vähän epäilen?

Normaalit työssäkäyvät edes jonkun verran koluttautuneet eivät muuten puhu Turussa yhtään sen oudommin kuin Helsingissäkään. Jos ap haluaa tulla valitsematta hakemaansa työpaikkaan, niin juu, kannattaa viljellä näitä simmottis ja kummottis;)

Vierailija
27/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä lappilaisille. Minulla on tästä oma ja kaverini kokemus, joka opiskeli Turussa. Turkulaiset ovat reiluja siinä mielessä, että he eivät puhu kenellekään. Mutta kukapa sitä nyt selvästi alempiarvoisten kanssa viitsisi puhellakaan. Suomessahan on vain Turku.

Kauheaa itsensä halveksimista ja huonoa itsetuntoa tuollainen väite.

Vierailija
28/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista ehdottomasti puhua Ruotsin risteilyistä. Fiinit ihmiset (=turkulaiset) käy Tukholmassa, Viro on helsinkiläisten junttikohde.

Vierailija
29/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska tavata pitkästä aikaa

Viäläks sääki elät?

Miten voitte?

Kuisso?

Hetkinen

Varrosvähä

Olkaa hyvä

Hää o häveli

Minulla on nälkä

Onk knakei?

Saisinko menun?

Onk mittä ruakka?

Sallitteko, että poltan?

Onk tikui?

Miten paljon tämä maksaa?

Kuimpal?

Se on kallis

Niimpal?

Se on edullinen

Niimpal?

Miten hauskaa!

Niimpalhiano

Miten ikävää!

Niimpalkauhia!

Tuli irti!

Varo prasu!

Tyttö-/poikaystävä

Mulkukka (Onk mulkukka soittanu?)

Vierailija
30/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa kaikki juttelevat! Bussissa aina joku mummeli haluaa jutella vieressä istujalle (ihanalla vanhalla kunnon Turunmurteella!), kaupan kassat juttelevat, ohikulkijaakin saatetaan tervehtiä.

Muista ap, että Turussa kaikki on hän, sekä ihmiset että eläimet! Siis näin: Tulin autolla, kävin Salossa tankkaamassa hänet.

Hän on punainen mersu.

( tai siis hää on punane merssu)

Tai jos tulee joku josta et tiedä kuka se on niin voit kysyä: onk hää ketä? Tai ketä hää on?

Vierailija
31/50 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää kävisi siä haastattelus ja tulisi takaste jo. Iha hyvi hää mänt, vaik kauhia hiljassi oliva kaik. Iha ko oisiva säikähtäneet aina ko avasi suuni. No emmää tiärä kui se ny si lopult mänt.

Mittää munkkei siäl ei ol, ei piispa eikä muittenka. Kuivin suin ja vail käntty siel olisi. Ketä sitä ny alkasi viarai ihmisi ruakki.

Ny mää käyn kyl jo pettii, alko iha kauhiast väsyttämmä tällane meno. Junakki myähäs yli pual tunti.

Vaan kyl oli mukava tulla kotio Tampesteriin! Täälä oli heti niim puhelias baarimikko ja bussikuskiki tervehti takasten! Vaan pipa oli liaan ohut ja tuuli lävitte, meinas päätä palella. Mutta ei ny tehä siitä numeroo. Hyvää yötä vaa!

ap

Vierailija
32/50 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mää kävi siäl haastattelus ja tuli takas jo. Iha hyvi se meni vaik kauhia hiljassi oliva kaik. Iha ko olissisiva säikähtänei ain ko avas suus. No emmää tiär kui se nyy sit lopult meni.

Mittää munkkei siäl ei ol, ei piispa eikä muittenka. Kuivi sui ja vail käntty siäl oltti. Ketä sitä ny alkais viarai ihmissi ruakki.

Ny mää käyn kyl jo maate, alko iha kauhiast väsyttämmä tämmöne meno. Junakki myähäs yli pual tuntti."

En ol Turust alun perin, voi ol et tämäkä ei menny iha simmot ko olis pitäny. Hyvä yät kaikil.

Vaan kyl oli mukava tulla kotio Tampesteriin! Täälä oli heti niim puhelias baarimikko ja bussikuskiki tervehti takasten! Vaan pipa oli liaan ohut ja tuuli lävitte, meinas päätä palella. Mutta ei ny tehä siitä numeroo. Hyvää yötä vaa!

ap

[/quote]

Kyl tol aapeel jäi ny paikka saamat.

"

Vierailija
33/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa kaikki juttelevat! Bussissa aina joku mummeli haluaa jutella vieressä istujalle (ihanalla vanhalla kunnon Turunmurteella!), kaupan kassat juttelevat, ohikulkijaakin saatetaan tervehtiä.

En ole ikinä siellä käynyt, mutta verrattuna Joensuuhun ja Kuopioon, joissa olen asunut aiemmin, Turussa on kuolemanhiljaista.

Vierailija
34/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu stadin slangia tyypillisen hesalaisen tapaan ärsyttävästi nasaaliäänellä ja vielä Vuosaaren tyyliin lopussa lauseen nuottia nostaen. Muista kehua Jokereita. Ja stadin edullisia asumiskustannuksia ja lyhyitä työmatkoja.

Vierailija
35/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska tavata pitkästä aikaa Viäläks sääki elät? Miten voitte? Kuisso? Hetkinen Varrosvähä Olkaa hyvä Hää o häveli Minulla on nälkä Onk knakei? Saisinko menun? Onk mittä ruakka? Sallitteko, että poltan? Onk tikui? Miten paljon tämä maksaa? Kuimpal? Se on kallis Niimpal? Se on edullinen Niimpal? Miten hauskaa! Niimpalhiano Miten ikävää! Niimpalkauhia! Tuli irti! Varo prasu! Tyttö-/poikaystävä Mulkukka (Onk mulkukka soittanu?)

Tosi hyvä!!

Vierailija
36/50 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitten mikään ihme, että oli noin helvetin hidasälyinen. Trolliksi luulin, mutta tuo selvitti kaiken. Terkkuja Englannista kaikille tamperelaisille, te olette niin helvetin HITAITA. Näääs nääs.

Vierailija
37/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toi isi-imperfekti oikein menee? Olen asnunut 11 vuotta Turussa, enkä vieläkään osaa!

Mä leiposisin eilen pullaa vai mä leiposin eilen pullaa?

Vierailija
38/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt haluaisi masentaa, mutta se haisee ja kauas, jos et ole Heidekenillä syntynyt ja käynyt turkulaisia kouluja. Tämä on ratkaisevaa, jos teet täällä Turussa yhtään mitään.

Me turkulaiset olemme hyvinkin avoimia, iloisia, rentoja ja juttelevaisia - toisille turkulaisille. Mutta jos olet syntynyt väärässä paikassa, niin minkäs sille teet. Ja jos et esim. tiedä turkulaislukioiden nokkimisjärjestystä, niin et voi menestyä haastattelussa kovin pitkälle.

Meillä kun katsotaan papereista, aijaa, kävit tuota koulua tuolloin, no niin minunkin siskontyttö. Oliko silloin vielä se ja se rehtori... Joo, eikö ollut legendaarinen? Jne.

Valitan, pelisi on pelattu. Mitäs jos pysyttelisit suosiolla sillä puolen susirajaa, jonne olet syntynyt? Turku on Eurooppaa muu Suomi takapajulaa, eikä takapajulasta tule kuin metsäläisiä.

Vierailija
39/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuten Helsingistä Turkuun 5 vuotta sitten ja olin ihan yllättynyt että ei täällä ihmiset kovin eri lailla puhu kuin Helsingissäkään. Vanhoilla ihmisillä on usein tietynlainen nuotti ja käyttävät ruotsinkielestä peräisin olevia outoja sanoja mutta nuoret puhuvat tv:stä tuttua yleiskieltä.

Ainoa oikea ero minkä olen huomannut on että turkulaiset on paljon jurompia ja hiljaisempia kuin helsinkiläiset. Täällä ei juuri tuntemattomat ala bussissa tai marketissa muuten vaan jutella, paikalliset katsovat sellaista kuin mielisairasta jos moista yrittää.

Enpä ole moiseen ilmiöön törmännyt. Vaikka viikoittain joudun yöpymään Helsingin keskustassa työn vuoksi ja siksi tulee kaupungilla pyörittyä paljonkin.

Viimeksi Wik... siis Sokoksella, kun myyjä pakkasi astiaostoksiani, huomasin hänen takanaan niitä Teeman design-Helsinki-mukeja, joissa oli paljon varauslappuja. Kun astioiden pakkaukseen meni aikaa, aloin jutella, miten Turussa mukeja on joka kaupassa pilvin pimein ja miten sääli on, että se Turun Kulttuuripääkaupunki-muki oli ruma, käteen istumaton aasialaistuote, olisin niin halunnut, että sekin olisi ollut Teema-muki.

Juro myyjä vaan mulkaisi ja ynähti. Turussa myyjä olisi heti heittäytynyt juttusille.

Kysypä helsinkiläiseltä bussikuskilta, että jos menen tähän osoitteeseen, missä kannattaa jäädä pois. Ne vain vilkaisee vihaisesti ja sanoo, ettei tunne osoitetta! EI omaa kaupunkiaan tunne?! Jos kysyt matkustajilta, kaikki tuijottaa vaan kiukkuisesti ikkunasta ulos.

Ehkä Turussa ei sitten ole näin juroa MINULLE, koska olen syntyperäinen turkulainen. Kuulun porukkaan. Mutta kyllä helsinkiläiset on kopeinta ja jurointa porukkaa, mitä olen koskaan missään kohdannut.

Vierailija
40/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haastattelun aikana tarjoillaan niitä pyöreitä munkkeja, jossa on vaaleanpunaista tahmeaa sokerimassaa päällä, niin muista, että ne ei ole mitään berliininmunkkeja. Ne on Turussa piispanmunkkeja.

Me menemme ihan hämmennyksiin, jos kutsut piispanmunkkia berliininmunkiksi. Berliinimunkki on pieni sokeroitu munkkipallo. Pieni sokeroimaton munkkipallo on norjanmunkki.