Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ei-turkulainen voi selvitä työhaastattelusta Turussa?

Vierailija
02.02.2012 |

Pelkäsin ensin vain sinne Turkuun menoa ylipäänsä, mutta nyt kun kysyin ja sain teiltä hyviä vastauksia Turkuun menosta, alkoi pelottaa miten selviydyn ollenkaan haastattelusta. Haastattelijat ovat turkulaisia!!! Pääsenkö enää edes takaisin kotiin? Työ ei jumalan kiitos ole Turussa, siellä on vain keskustoimisto jossa haastatellaan.

En osaa puhua turkua! Sanonko nyt sitten että: "En mää tätä työtä saanu?" jos haluan kysyä pääsenkö sinne? Miten vastaan kysymyksiin? Saanko puhutella turkulaista jos hän ei kysy mitään? Miten kohteliaisuustavat eroavat normaaleista? Joudunko käännättämään todistukseni turuksi?

Miten voisin pukeutua, etten eroa natiiveista?

Kiitos kaikille vastauksista!

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo otsikossa on vakava virhe; sen pitäisi tietysti alkaa "kummottis".

Kohteliaisuussäännöistä ei tarvitse välittää muuten kuin että jätät normaalin kohteliaisuuden pois. Turkulainen ei ole tottunut sellaiseen ja saattaa hämmentyä.

Pukeutumiseen kannattaa panostaa. Jos olet nainen, käy meikissä, kampaajalla ja stylistillä. Miehet voivat jäljitellä Mike Monroeta.

Vierailija
2/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toimiston ikkunasta näkyy esim. jokirantaa, ihastelet näkymää:

"Oi enpä tiennytkään että Turku on talvellakin näin kaunis!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten opin ikinä nuo monituiset turkulaissanat? Vai sanotaanko siis että kummottis mää oppisisisin ne?

Vaikea on myös unohtaa kohteliaisuus, mutta yritän parhaani. Alan nyt meikata sitten ihan täpöillä. Kädet vapisee!

ap

Vierailija
4/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin suuri turkuviha paistaa jo kauas, joten turhaan edes yrität!

Vierailija
5/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään sitä!!!

ap

Vierailija
6/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän kuullostat vähintään ääliöltä, joten ihmettelen jos palkkaavat. Käyhän moni Helsingissäkin haastattelussa vaikka eivät ymmärrä vittuslangista mitään. Oletko oikeasti ihan normaali?

Vierailija
7/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää nukkusin

mää hyppäsin

mää oppisin

mää tykkäsin

Vierailija
8/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää nukkusin

mää hyppäsin

mää oppisin

mää tykkäsin

Mutta miten tämä eroaa konditionaalista? Jos haluan kertoa vaikka miten tekisin työtä? "tekisin tämmöttis" tai jotain?

ap

Vierailija
9/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vais, tän kirjoittaja ei oikeasti taida olla Turusta koska turkulaiset ymmärtävät kyllä ironiaa.

Sinähän kuullostat vähintään ääliöltä, joten ihmettelen jos palkkaavat. Käyhän moni Helsingissäkin haastattelussa vaikka eivät ymmärrä vittuslangista mitään. Oletko oikeasti ihan normaali?

Vierailija
10/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään sitä!!! ap

Vierailija
11/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen vinkki, että älä puhu tuntemattomille turkulaisille oma-aloitteisesti julkisella paikalla. Ns. small talk kiellettyä. Pitävät hulluna.

Vierailija
12/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huom. i:n sijainti.

Ja muissakin asiayhteys ratkaisee.

Mää oppisin nää hommat jo viime vuonna.

Mää oppisin nää hommat, jos joku opettais.

Mää nukkusin

mää hyppäsin

mää oppisin

mää tykkäsin

Mutta miten tämä eroaa konditionaalista? Jos haluan kertoa vaikka miten tekisin työtä? "tekisin tämmöttis" tai jotain?

ap

Vierailija
13/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan terve?

Pelkään sitä!!! ap

Juuri tätä pelkään, että turkulaiset pitävät mua tosi omituisena enkä ollenkaan sulaudu joukkoon! :´((

ap

Vierailija
14/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simmottis -sanaa kannattaa viljellä ja muista, MUISTA kehua tps:ää!!!

Vierailija
15/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kuvittelee maailman loppuneen ja kaikkien vastaantulevien olevan ilkeitä zombeja. Otat vaan itsekin sellaisen umpiankean ilmeen, ja jos joku puhuttelee sinua, tiuskaiset vaan nopeasti jotain töykeää takaisin.

Itse haastattelutilanteessa ota väheksyvä asenne haastattelijoita kohtaan (turkulaiset osaavat arvostaa vittumaisia besser-wissereitä like no other). Jos et osaa vastata kysymykseen mitään, hymähdä vaan ylimielisesti ja katso haastattelijaa halveksien. Jos haastattelu menee poskelleen eli et saa työpaikkaa siltä istumalta, voit vielä pelastaa tilanteen lähtemällä haastattelusta ennen kuin tilanne on ohi ja sanomalla niin tylysti kuin pystyt esim. 'Mullon kova kiiru ny, mut soittaka pia täst pestist!'

Harmi kun turkuni on ruosteessa, mutta sinunkaan ei kannata liikaa murehtia kieliasioita, kelju asenne on tärkein!

Vierailija
16/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Ketä vastaa siitä ja siitä asiasta tässä organisaatiossa?

Vierailija
17/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania! :DDD

Vierailija
18/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan terve?

Pelkään sitä!!! ap

Juuri tätä pelkään, että turkulaiset pitävät mua tosi omituisena enkä ollenkaan sulaudu joukkoon! :´(( ap

Jos noilla kysymyksilläsi et sulaudu Turkulaisten joukkoon, niin missä kaupungissa tuo käytöksesi sitten on normaalia??

Vierailija
19/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuten Helsingistä Turkuun 5 vuotta sitten ja olin ihan yllättynyt että ei täällä ihmiset kovin eri lailla puhu kuin Helsingissäkään. Vanhoilla ihmisillä on usein tietynlainen nuotti ja käyttävät ruotsinkielestä peräisin olevia outoja sanoja mutta nuoret puhuvat tv:stä tuttua yleiskieltä.

Ainoa oikea ero minkä olen huomannut on että turkulaiset on paljon jurompia ja hiljaisempia kuin helsinkiläiset. Täällä ei juuri tuntemattomat ala bussissa tai marketissa muuten vaan jutella, paikalliset katsovat sellaista kuin mielisairasta jos moista yrittää.

Vierailija
20/50 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuten Helsingistä Turkuun 5 vuotta sitten ja olin ihan yllättynyt että ei täällä ihmiset kovin eri lailla puhu kuin Helsingissäkään. Vanhoilla ihmisillä on usein tietynlainen nuotti ja käyttävät ruotsinkielestä peräisin olevia outoja sanoja mutta nuoret puhuvat tv:stä tuttua yleiskieltä.

Ainoa oikea ero minkä olen huomannut on että turkulaiset on paljon jurompia ja hiljaisempia kuin helsinkiläiset. Täällä ei juuri tuntemattomat ala bussissa tai marketissa muuten vaan jutella, paikalliset katsovat sellaista kuin mielisairasta jos moista yrittää.

Täällä ei edes naapurit sano moi tai päivää kerrostalossa. Oli aika shokki tulla pohjoisestä tänne pk-seudulle, ihmiset eivät puhu koskaan mitään. Taitaa olla kaikissa kaupungeissa niin, ettei vieraille jakseta puhella. Tosi harmi jos murteet katoaa, ne on Suomen kielen rikkaus ja kauneus.