Hyväosaiset äänestää Niinistöä ja huonompiosaiset Haavistoa
Mistä tämä kertoo? Tosiasia on, että sekä N että H ovat itse hyväosaisia.
Kalevan pääkirjoitus:
"Myös ammatin ja aseman perusteella jaotellen Niinistö vetää pitemmän korren. Työntekijät, yrittäjät, toimihenkilöt, johtavassa asemassa olevat ja eläkeläiset ovat selkeästi Niinistön kannattajia. Kotona lastaan hoitavat, työttömät ja opiskelijat kallistuvat puolestaan Haaviston kannalle.
Eduskuntavaalien ja presidentinvaalin ensimmäisen kierroksen tuloksilla voi varsin perustellusti väittää Suomen jakaantuneen kahteen osaan. Oulusta ylöspäin suurimman kannatuksen saavat eduskunnassa oppositiossa olevat puolueet keskusta ja perussuomalaiset. Keskustan Paavo Väyrynen oli presidentinvaalin ensimmäisen kierroksen kuningas Oulun ja Lapin vaalipiireissä.
Ja kun katselee sosioekonomisia tekijöitä, presidenttiehdokkaiden taakse näytetään päätyvän sen mukaan, onko äänioikeutettu nyt tai onko ollut työelämässä vaiko sen ulkopuolella. Kärjistäen voisi puhua hyväosaisten ja osattomien Suomesta maantieteellisen jakautumisen lisäksi."
Kommentit (49)
Talousasiat ovat äärimmäisen tärkeitä, ihan siitä syystä, että ihminen on luonnostaan ahne. Valitettavati näin on. Maailma on kova paikka. Vaikka kuinka pitäisi pehmeitä arvoja tms. tärkeinä, aina törmätään rahaan kuitenkin. Siksi on erittäin hyvä, että maan johtajalla on talousasiat hallinnassa.
Käsittääkseni presidentti luovuttaa puoluekirjansa pois. Lisäksi Niinistön kohdalla on korostettu hänen olevan ns. oman tiensä kulkija. Se, että hän joutui 90-luvulla Lipposen hallituksessa toimimaan ns. äänitorvena ollessaan valtionvarainministeri, ei tarkoita, että hän yksin olisi ne kipeät päätökset tehnyt. Muistammehan, että myös Haavisto istui hallituksessa tuolloin.
Presidentti on Suomen päämies, joten totta hiivatissa hänellä pitää olla auktoriteettia! On sitten todellista, konkreettista valtaa, tai ei. Kirkkoon kuuluminen on arvokysymys siinä kuin moni muukin asia, ja se nyt vaan minun mielestäni edustaa niitä arvoja, jotka itse koen tärkeäksi.
t. nro 7
Kokoomus on jo vuosikymmenien ajan riisunut presidentiltä valtaa, auktoriteettia ja jopa yrittänyt saada presidentti-instituution lakkautettua tarpeettomana pönötysvirkana kokonaan. Nyt täällä sitten ääni väristen ylistetään presidentin tehtävää maan kilpailukyvyn parantajana, velanoton pysäyttäjänä ja ylimpänä moraalinvartijana.
Niinistö on tosiaan oman polkunsa kulkija - jopa siinä määrin, etteivät omat halunneet häntä edes ministeriksi porvarihallitukseen.
Korostat sitä, miten kokenut ja vastuullisissa töissä työskennellyt Niinistö on, mutta samalla väheksyt häntä Lipposen hallituksen äänitorveksi ja puolustelet, ettei hän yksin mitään päätöksiä tehnyt. Päätähän nyt jo.
Ja onneksi kirkkoon kuuluminen ei taida olla suurimmalle osalle suomalaisista enää mikään tärkeä arvo. Jo on korkea aikakin lopettaa mielikuvitusolennoista hehkuttaminen valtiomiestasolla.
Yliopistotyypithän eivät olekaan tuottavissa töissä
Ihanko työtön lähihoitaja Itä-Helsingistä?
mielikuva, että Haavistoa tosiaan äänestävät ns. "tiedostavat" nuorehkot ihmiset, ja se taas selittyy jo pelkästään pehmeiden arvojen muodikkuudella. Haavistoa on helppo fanittaa nykyihanteiden valossa: luonnonsuojelu, ihmisoikeudet jne. ovat hip ja pop. Itse kuitenkin tiedostan vielä tuonkin lisäksi sen, että presidentiltä vaaditaan muutakin. Tiedostan myös sen, että suomi tarvitsee yrittäjyyttä ja viennin tukemista, eikä monikaan suomalainen ole valmis luopumaan omasta työpaikastaan kiinalaisen tehdastyöläisen pelastamiseksi huonoista työoloista.
Helppoahan se on taiteilijoiden tukea taivaanrannanmaalaria, mutta valitettavasti monen suomalaisen leipä on kiinni mm. viennin toimivuudesta ja näistä kylmistä ja epämuodikkaista markkinavoimista.
Haavistoo puhuu, Niinistö tekee. Ja mulle puheet ei riitä.
presidentin rooli on juurikin lähinnä puhua. Päätös- ja toimintavaltaa hänellä ei ole varsinkaan sisäpoliittisissa kysymyksissä.
Jos Suomi joutuu tiukkoihin ulkopoliittisiin tilanteisiin, en halua olla jännittämässä miten se Pekka siellä selviää tiukkojen tyyppien kanssa.
Jos Suomi joutuu tiukkoihin ulkopoliittisiin tilanteisiin, en halua olla jännittämässä miten se Pekka siellä selviää tiukkojen tyyppien kanssa.
Haavistohan on jo osoittanut kykynsä varsin tiukoissa ulkopoliittisissa tilanteissa, siksipä hänet on listattukin Suomen 5. vaikutusvaltaisimmaksi henkilöksi ulkopolitiikassa, ja siltä listalta ei löydy Niinistöä lainkaan. Minä olisin vähän huolissani, joskin lievästi, että miten kiukuttelija-Saulin hermot pysyvät kasassa sellaisessa tilanteessa.
Äksyily kun voi toimia ministeriössä alaisiin, mutta jonkun Putinin kanssa se tuskin johtaa parhaisiin mahdollisiin tuloksiin.
Ihanko työtön lähihoitaja Itä-Helsingistä?
Siinäpä mainio mielikuva kun kaksi yhtä tuottavaa työtä tekevää ryhmää olisi kinaamassa.
Talousasiat ovat äärimmäisen tärkeitä, ihan siitä syystä, että ihminen on luonnostaan ahne. Valitettavati näin on. Maailma on kova paikka. Vaikka kuinka pitäisi pehmeitä arvoja tms. tärkeinä, aina törmätään rahaan kuitenkin. Siksi on erittäin hyvä, että maan johtajalla on talousasiat hallinnassa. Käsittääkseni presidentti luovuttaa puoluekirjansa pois. Lisäksi Niinistön kohdalla on korostettu hänen olevan ns. oman tiensä kulkija. Se, että hän joutui 90-luvulla Lipposen hallituksessa toimimaan ns. äänitorvena ollessaan valtionvarainministeri, ei tarkoita, että hän yksin olisi ne kipeät päätökset tehnyt. Muistammehan, että myös Haavisto istui hallituksessa tuolloin. Presidentti on Suomen päämies, joten totta hiivatissa hänellä pitää olla auktoriteettia! On sitten todellista, konkreettista valtaa, tai ei. Kirkkoon kuuluminen on arvokysymys siinä kuin moni muukin asia, ja se nyt vaan minun mielestäni edustaa niitä arvoja, jotka itse koen tärkeäksi. t. nro 7
Kokoomus on jo vuosikymmenien ajan riisunut presidentiltä valtaa, auktoriteettia ja jopa yrittänyt saada presidentti-instituution lakkautettua tarpeettomana pönötysvirkana kokonaan. Nyt täällä sitten ääni väristen ylistetään presidentin tehtävää maan kilpailukyvyn parantajana, velanoton pysäyttäjänä ja ylimpänä moraalinvartijana. Niinistö on tosiaan oman polkunsa kulkija - jopa siinä määrin, etteivät omat halunneet häntä edes ministeriksi porvarihallitukseen. Korostat sitä, miten kokenut ja vastuullisissa töissä työskennellyt Niinistö on, mutta samalla väheksyt häntä Lipposen hallituksen äänitorveksi ja puolustelet, ettei hän yksin mitään päätöksiä tehnyt. Päätähän nyt jo. Ja onneksi kirkkoon kuuluminen ei taida olla suurimmalle osalle suomalaisista enää mikään tärkeä arvo. Jo on korkea aikakin lopettaa mielikuvitusolennoista hehkuttaminen valtiomiestasolla.
Lopeta jo mun viestieni vääristeleminen tai väärin tulkitseminen, ellet sitten tee sitä tahattomasti.
En ole vähätellyt Niinistöä äänitorveksi, vaan totesin, että hän valtionvarainministerin ominaisuudessa joutui sellaisena toimimaan, ja tavallaan ottamaan syntipukin roolin koko hallituksen tekemistä päätöksistä. Edelleen, myös Haavisto oli hallituksessa päätöksiä mukana tekemässä tuolloin.
Eikä mulla ääni värise :). Pekalla sen sijaan eilen tosiaan värisi, niinkuin joku totesikin. Mutta mä en aio mustamaalata Pekkaa, toisin kuin sinä tunnut toimivan Saulia kohtaan - olen ihan varma, että Haavisto on erittäin fiksu ihminen ja osaa varmasti toimia hienosti jossain hänelle sopivassa roolissa. En vaan koe, että hänestä olisi presidentiksi Suomelle nyt.
Sehän on mukava, että sinäkin myönnät Saulin olevan oman tiensä kulkija, siis kokoomuspuolueen vastaisuus ei estä häntä äänestämästä ;).
Ja, mitä kommenttiisi uskonnosta tulee, miten niin satuolentoihin? Huomautan, että vastaavanlaisiin satuolentoihin uskoo maailmassa miljardit ihmiset, islamilaisissa maissa jopa oikein tiukasti uskotaankin. Enkä ole itse uskossa, ei sen puoleen, mutta kirkko instituutiona edustaa tietynlaisia arvoja mielestäni.
Kukas ammattikoululainen siellä kitisee? Ihanko työtön lähihoitaja Itä-Helsingistä?