Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiitos sinulle uskovainen (ilmeisesti lestadiolainen äiti),

Vierailija
01.02.2012 |

joka olit kauniisti kertonut 8-vuotiaalle tyttärellesi, joka on oman lapseni ystävä, että me olemme perhe, joka kuoleman jälkeen heitetään tulivuoreen.

Tyttäresi oli sitten valistanut lastani koulussa tästä asiasta ja tyttäreni sitten kauhistuneena kysyi, että onko se totta ja oli kovasti peloissaan asiasta.

Sinulla on täysi oikeus ajatella meidän kuoleman jälkeisistä tapahtumista ihan niin kuin haluat, mutta voidaanko ystävällisessä hengessä sopia, ettei välitellä näitä omia uskmuksia pienten lastemme kautta?

Olen yrittänyt mahdollisimman avosydämisesti kertoa lapsilleni, että ihmisillä on erilaisia maailmankatsomuksia ja jokaisella yksilöllä on oikeus valita omille arvoilleen parhaiten sopiva tapa. Tällä tavoin olen toivonut viestiväni lapsilleni avarakatseisuutta ja sitä, että kaikkien tapoja elää on kunnioitettava, koskee se sitten uskontoa, eri kulttuureja, ihonväriä, seksuaalista suuntautumista tai vaikka poliittista näkemystä.

Esitänkin siis nöyrimmän pyyntöni, että jos koet, ettei lastemme välinen ystävyys ja meidän tapamme elää ole toivottavia, kertoisit asian suoraan minulle, etkä välittäisi tulivuoriviestejä tokaluokkalaisten lasten välityksellä.

Kiitos.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sen lestadiolaisperheen 8-vuotiasta hyväksikäyttää isoisä ja eno, eikä hän uskalla kertoa kenellekään, koska muuten joutuisi tulivuoreen (tulimereen kai tavallisemmin).

Vierailija
2/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

helvettiin kun kuolen. Vanhempansa olivat sanoneet niin. Ihan tavallinen kiva perhe meillä oli, isä, äiti ja kolme lasta.

Kiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tuollaisia, muttei onneksi suurin osa. Tiedän, koska olen elänyt noissa piireissä aikanaan.

Niitä fiksumpia nolottaisi tuollainen ja sanoisivat lapselleen, ettei kuitenkaan toisin uskoville mennä tuollaista julistamaan.

Voihan olla, ettei lest.äiti ole kehoittanut tytärtään menemään kertomaan tällaista kavereilleen, vaan tytär on itse päättänyt kaverilleen tällaista kertoa. Lapset eivät aina huomaa milloin on tahdikasta mitäkin sanoa ja aikuiset voivat silloin opastaa.

V-lestadiolaisuuteen kuuluu kuin moniin muihin uskontoihin oman uskon ainutlaatuisuus, jolla vain päästään taivaaseen. Ei se mikään uusi asia mielestäni ole tässä maailmassa. Ja ihan hyvähän tuossakin on omaa lasta sivistää, että tällaisiakin uskontoja on, muttei niitä tietenkään oteta henkilökohtaisesti.

Vierailija
4/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin henkilökohtaisen kohdalle ettei ota tosissaan, vakavissaan.

t.6

Vierailija
5/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lestadiolaisperheen lapset uhkailevat muita lapsia helvetillä ja sen kauhuilla. Osa lapsista ei ole moksiskaan, mutta muutaman herkemmän tiedän todella pelänneen ja nähneen painajaisia yöllä.

Vierailija
6/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä ystävällisesti lähestyisit tätä uskovaista (ilmeisesti lestadiolaista) äitiä ja kertoisit tuon pyynnön ihan kasvotusten? Voipi hyvin olla ettei tuo äiti olekaan täällä lukemassa tätä viestiäsi. Voisi jopa moni asia helpottua kun keskustelisit hänen kanssaan asioista jotka hankaloittavat teidän elämää ja toisin päin.

terv. vl-äiti joka tosiaan toivoo että minulle tullaan suoraan sanomaan jos lapseni käyttäytyy tyhmästi ja joka myös menen naapurin rouvalle kertomaan jos heidän ei-vl lapset kiusaa meidän lapsia

Vierailija
7/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä ystävällisesti lähestyisit tätä uskovaista (ilmeisesti lestadiolaista) äitiä ja kertoisit tuon pyynnön ihan kasvotusten? Voipi hyvin olla ettei tuo äiti olekaan täällä lukemassa tätä viestiäsi. Voisi jopa moni asia helpottua kun keskustelisit hänen kanssaan asioista jotka hankaloittavat teidän elämää ja toisin päin.

terv. vl-äiti joka tosiaan toivoo että minulle tullaan suoraan sanomaan jos lapseni käyttäytyy tyhmästi ja joka myös menen naapurin rouvalle kertomaan jos heidän ei-vl lapset kiusaa meidän lapsia

Vierailija
8/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on aiheuttanut minussa todella voimakkaan vastenmielisyyden uskovaisuutta kohtaan. Ahdistun sukulaisten ristiäisissä ja hautajaisissa.

Olen ateistivanhempien lapsi ja ateisti itsekin. Ja olen juurikin yksi niistä, jotka haluavat poistaa uskonnon harjoittamisen kouluista ja eduskunnasta jne. kokonaan. Koen ne tilaisuudet uhkaavina vielä aikuisenakin.

Täällä palstalla aina meuhkataan, että me ateistifanaatikot pilataan koulujen joulujuhlat jne.. Itsepähän olette sen aiheuttaneet.

Minä olen puhunut omille lapsilleni juuri tuohon tapaan kuin ap. En koskaan heidän kuullen puhu negatiivisesti eri uskontojen edustajista (vaikka oman pääni sisällä pidänkin uskovaisia pimahtaneina). Yritän opettaa heidän arvostamaan erilaisuutta. Mutta kyllä hekin ovat saaneet kuulla joutuvansa helvettiin.

Onneksi asumme monikulttuurisella alueella isossa kaupungissa. En ikinä voisi muuttaa ahdasmieliseen pikkukaupunkiin tästä syystä.

Vierailija
9/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette naurettavia. piste.

"Iik, joku sanoi mun lapselle että joudutte kuoleman jälkeen helvettiin", joka sanontana on monen lemppari arkipäivän kirosanoja. Mikäs siinä nyt niin kaaauuheeta on?

Lapsille kannattaa opettaa, että jotkut ajattelee tuolla tavalla. Mutta emme itse ajattele niin tai jtn. Ja jos puolestaan olette kristittyjä niin teidän kuuluisi opettaa niin kuin on oikein, että on olemassa taivas ja helvetti. Toinen on Jumalaan uskoville ja toinen muille.

Vierailija
10/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on aiheuttanut minussa todella voimakkaan vastenmielisyyden uskovaisuutta kohtaan. Ahdistun sukulaisten ristiäisissä ja hautajaisissa. Olen ateistivanhempien lapsi ja ateisti itsekin. Ja olen juurikin yksi niistä, jotka haluavat poistaa uskonnon harjoittamisen kouluista ja eduskunnasta jne. kokonaan. Koen ne tilaisuudet uhkaavina vielä aikuisenakin. Täällä palstalla aina meuhkataan, että me ateistifanaatikot pilataan koulujen joulujuhlat jne.. Itsepähän olette sen aiheuttaneet. Minä olen puhunut omille lapsilleni juuri tuohon tapaan kuin ap. En koskaan heidän kuullen puhu negatiivisesti eri uskontojen edustajista (vaikka oman pääni sisällä pidänkin uskovaisia pimahtaneina). Yritän opettaa heidän arvostamaan erilaisuutta. Mutta kyllä hekin ovat saaneet kuulla joutuvansa helvettiin. Onneksi asumme monikulttuurisella alueella isossa kaupungissa. En ikinä voisi muuttaa ahdasmieliseen pikkukaupunkiin tästä syystä.

Miten se nyt niin syvästi sua liikuttaa, vaikket mihinkään tuomioon uskokkaan? Yrität vaikuttaa muiden uskonnolliseen käyttäytymiseen kouluissa ja muissa, olet muka niin loukattu. Olet itse aivopesty, sanoisinko.

Jos itse ajattelen/ tiedän jonkun olevan satua niin mua naurattaisi vain. Esim. joku väittäisi noita-akan taikovan mut sammakoksi, jos teen jotain vastoin jonkun tahtoa, niin en uskoisi. Se ei ole totta.

Sen sijaan uskon Jumalaan ja sun ei tarvitse siitä olla moksiskaan. Itse asiassa uskovaisena ajattelen, ettei uskoa olisikaan jos ei sen vastustajia olisi. että näin.

Vierailija
11/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on helppoa ja oikeutettau siellä perheissä ja muissa porukoissa huutaa vihaisena,"painu helvettiin", ja sitten selitellä,että "mutta sehän on vain sellainen leikkimielinen pikku huudahdus, höpsöt". :D ihminen osaa halkoa hiuksetkin, kun sopiva asia sattuu kohdalle.

Vierailija
12/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on aiheuttanut minussa todella voimakkaan vastenmielisyyden uskovaisuutta kohtaan. Ahdistun sukulaisten ristiäisissä ja hautajaisissa. Olen ateistivanhempien lapsi ja ateisti itsekin. Ja olen juurikin yksi niistä, jotka haluavat poistaa uskonnon harjoittamisen kouluista ja eduskunnasta jne. kokonaan. Koen ne tilaisuudet uhkaavina vielä aikuisenakin. Täällä palstalla aina meuhkataan, että me ateistifanaatikot pilataan koulujen joulujuhlat jne.. Itsepähän olette sen aiheuttaneet. Minä olen puhunut omille lapsilleni juuri tuohon tapaan kuin ap. En koskaan heidän kuullen puhu negatiivisesti eri uskontojen edustajista (vaikka oman pääni sisällä pidänkin uskovaisia pimahtaneina). Yritän opettaa heidän arvostamaan erilaisuutta. Mutta kyllä hekin ovat saaneet kuulla joutuvansa helvettiin. Onneksi asumme monikulttuurisella alueella isossa kaupungissa. En ikinä voisi muuttaa ahdasmieliseen pikkukaupunkiin tästä syystä.

Miten se nyt niin syvästi sua liikuttaa, vaikket mihinkään tuomioon uskokkaan? Yrität vaikuttaa muiden uskonnolliseen käyttäytymiseen kouluissa ja muissa, olet muka niin loukattu. Olet itse aivopesty, sanoisinko.

Jos itse ajattelen/ tiedän jonkun olevan satua niin mua naurattaisi vain. Esim. joku väittäisi noita-akan taikovan mut sammakoksi, jos teen jotain vastoin jonkun tahtoa, niin en uskoisi. Se ei ole totta.

Sen sijaan uskon Jumalaan ja sun ei tarvitse siitä olla moksiskaan. Itse asiassa uskovaisena ajattelen, ettei uskoa olisikaan jos ei sen vastustajia olisi. että näin.

taas nauran jumalallesi ja teille hihhuleille yleensäkin.

Vierailija
13/53 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oppia suvaitsevaisuutta, erilaisten uskomusten , uskontojen ja katsomusten rinnakkaiseloa.

Vakavampi asia on minusta se että kun on viime aikoin palajstunut että lestadioalisperheissä on paljon lasten seksuaalista hyväksikäyttöä, insestiä.

Ehkä suurperhe altistaa sellaiselle? Tai onko sitten miesvaltaisen uskonliikkeen auktoriteettiusko se syy että ei uskalleta ottaa yhteyttä lastensuojeluun eikä poliisiin?

Tämä on huolestuttavaa.

Vierailija
14/53 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä ihminen opettaa lapselelen, paljastuu kyllä kun lapsi koulussa tai kylässä suunsa avaa. Kyllä näistä on hyvä keskustella. Mitä se mahtaa vaikuttaa itse lapseen joka näitä tuomioita jakelee?

Vierailija
15/53 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin häiriintynyttä roskaa sitä jossain hihhulipiireissä lapsille opetetaan. Eipä ihme että löytyy paljon lasten hyväksikäyttöä.

Vierailija
16/53 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein sua ymmärrä. tehän itse aivan todella opetatte niin että kaikki muut kuin lestat joutuvat kadotukseen, eli helvettiin, eli tulimereen, mitä näitä nyt on.

Eikö se ole luonnollista että te myös sanotte näin ulkopuolisille, jota nämä ymmärtäisivät kääntyä lestadiolaisseksi?

Mitä sitä salaamaan ja häpeilemään, kun juuri tämä on teidän virallinen oppinne!

Tottakai lapsikin sen oppii kun monta kertaa viikossa kaikki lapsuuden vuodet sitä hänelle päähän iskostetaan seuroissa ja pyhäkoulussa, raamattuluokassa, SRK:n leireillä jne jne.

Vierailija
17/53 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vain niihin ripustettu turvallisuudentunne tekee lestadiolais lapsesta riippuvaisen iltarituaalista:

http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/nelivuotiaan-synnit/

Kysyn vaan, mitä raskasta SYNTIÄ nelivuotiaalla on tunnollaan?

Vierailija
18/53 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka olit kauniisti kertonut 8-vuotiaalle tyttärellesi, joka on oman lapseni ystävä, että me olemme perhe, joka kuoleman jälkeen heitetään tulivuoreen.

Tyttäresi oli sitten valistanut lastani koulussa tästä asiasta ja tyttäreni sitten kauhistuneena kysyi, että onko se totta ja oli kovasti peloissaan asiasta.

Sinulla on täysi oikeus ajatella meidän kuoleman jälkeisistä tapahtumista ihan niin kuin haluat, mutta voidaanko ystävällisessä hengessä sopia, ettei välitellä näitä omia uskmuksia pienten lastemme kautta?

Olen yrittänyt mahdollisimman avosydämisesti kertoa lapsilleni, että ihmisillä on erilaisia maailmankatsomuksia ja jokaisella yksilöllä on oikeus valita omille arvoilleen parhaiten sopiva tapa. Tällä tavoin olen toivonut viestiväni lapsilleni avarakatseisuutta ja sitä, että kaikkien tapoja elää on kunnioitettava, koskee se sitten uskontoa, eri kulttuureja, ihonväriä, seksuaalista suuntautumista tai vaikka poliittista näkemystä.

Esitänkin siis nöyrimmän pyyntöni, että jos koet, ettei lastemme välinen ystävyys ja meidän tapamme elää ole toivottavia, kertoisit asian suoraan minulle, etkä välittäisi tulivuoriviestejä tokaluokkalaisten lasten välityksellä.

Kiitos.

tuli vaan mieleen, et varmaan menis perille paremmin jos kävisit päin naamaa sanomassa.. ei tällanen oo mikään keino kommunikoida, toki saat myötätuntoa näin.

Vierailija
19/53 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on positiivinen ja valoisa, toivoa täynnä. Se on ilosanoman julistusta. ***Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

--Joh. 3:16

Jumala on rakkaus. Hän haluaa lähestyä ihmistä mielummin niinpäin että kutsuu rakkaudella.

(Mutta se on totta että helvetti on olemassa ja sinne joutuu jos ei ota Jeesusta Herrakseen. Ei ole kuitenkaan rakentavaa lähteä negatiivisesta aiheesta liikkeelle).

Vierailija
20/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas nauran jumalallesi ja teille hihhuleille yleensäkin.