Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos sinulle uskovainen (ilmeisesti lestadiolainen äiti),

Vierailija
01.02.2012 |

joka olit kauniisti kertonut 8-vuotiaalle tyttärellesi, joka on oman lapseni ystävä, että me olemme perhe, joka kuoleman jälkeen heitetään tulivuoreen.

Tyttäresi oli sitten valistanut lastani koulussa tästä asiasta ja tyttäreni sitten kauhistuneena kysyi, että onko se totta ja oli kovasti peloissaan asiasta.

Sinulla on täysi oikeus ajatella meidän kuoleman jälkeisistä tapahtumista ihan niin kuin haluat, mutta voidaanko ystävällisessä hengessä sopia, ettei välitellä näitä omia uskmuksia pienten lastemme kautta?

Olen yrittänyt mahdollisimman avosydämisesti kertoa lapsilleni, että ihmisillä on erilaisia maailmankatsomuksia ja jokaisella yksilöllä on oikeus valita omille arvoilleen parhaiten sopiva tapa. Tällä tavoin olen toivonut viestiväni lapsilleni avarakatseisuutta ja sitä, että kaikkien tapoja elää on kunnioitettava, koskee se sitten uskontoa, eri kulttuureja, ihonväriä, seksuaalista suuntautumista tai vaikka poliittista näkemystä.

Esitänkin siis nöyrimmän pyyntöni, että jos koet, ettei lastemme välinen ystävyys ja meidän tapamme elää ole toivottavia, kertoisit asian suoraan minulle, etkä välittäisi tulivuoriviestejä tokaluokkalaisten lasten välityksellä.

Kiitos.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on aiheuttanut minussa todella voimakkaan vastenmielisyyden uskovaisuutta kohtaan. Ahdistun sukulaisten ristiäisissä ja hautajaisissa. Olen ateistivanhempien lapsi ja ateisti itsekin. Ja olen juurikin yksi niistä, jotka haluavat poistaa uskonnon harjoittamisen kouluista ja eduskunnasta jne. kokonaan. Koen ne tilaisuudet uhkaavina vielä aikuisenakin. Täällä palstalla aina meuhkataan, että me ateistifanaatikot pilataan koulujen joulujuhlat jne.. Itsepähän olette sen aiheuttaneet. Minä olen puhunut omille lapsilleni juuri tuohon tapaan kuin ap. En koskaan heidän kuullen puhu negatiivisesti eri uskontojen edustajista (vaikka oman pääni sisällä pidänkin uskovaisia pimahtaneina). Yritän opettaa heidän arvostamaan erilaisuutta. Mutta kyllä hekin ovat saaneet kuulla joutuvansa helvettiin. Onneksi asumme monikulttuurisella alueella isossa kaupungissa. En ikinä voisi muuttaa ahdasmieliseen pikkukaupunkiin tästä syystä.

Miten se nyt niin syvästi sua liikuttaa, vaikket mihinkään tuomioon uskokkaan? Yrität vaikuttaa muiden uskonnolliseen käyttäytymiseen kouluissa ja muissa, olet muka niin loukattu. Olet itse aivopesty, sanoisinko. Jos itse ajattelen/ tiedän jonkun olevan satua niin mua naurattaisi vain. Esim. joku väittäisi noita-akan taikovan mut sammakoksi, jos teen jotain vastoin jonkun tahtoa, niin en uskoisi. Se ei ole totta. Sen sijaan uskon Jumalaan ja sun ei tarvitse siitä olla moksiskaan. Itse asiassa uskovaisena ajattelen, ettei uskoa olisikaan jos ei sen vastustajia olisi. että näin.

taas nauran jumalallesi ja teille hihhuleille yleensäkin.

Sehän pidentää ikää sanonnan mukaan. Mukavahan täällä on naureskella ennen kuin se iäisyys alkaa? Vakavissaan sanoen, minä uskon Jumalaan, mutten sorra sillä muita. Ja saa nauraa, tällekin kommentille.

Vierailija
22/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on aiheuttanut minussa todella voimakkaan vastenmielisyyden uskovaisuutta kohtaan. Ahdistun sukulaisten ristiäisissä ja hautajaisissa. Olen ateistivanhempien lapsi ja ateisti itsekin. Ja olen juurikin yksi niistä, jotka haluavat poistaa uskonnon harjoittamisen kouluista ja eduskunnasta jne. kokonaan. Koen ne tilaisuudet uhkaavina vielä aikuisenakin. Täällä palstalla aina meuhkataan, että me ateistifanaatikot pilataan koulujen joulujuhlat jne.. Itsepähän olette sen aiheuttaneet. Minä olen puhunut omille lapsilleni juuri tuohon tapaan kuin ap. En koskaan heidän kuullen puhu negatiivisesti eri uskontojen edustajista (vaikka oman pääni sisällä pidänkin uskovaisia pimahtaneina). Yritän opettaa heidän arvostamaan erilaisuutta. Mutta kyllä hekin ovat saaneet kuulla joutuvansa helvettiin. Onneksi asumme monikulttuurisella alueella isossa kaupungissa. En ikinä voisi muuttaa ahdasmieliseen pikkukaupunkiin tästä syystä.

Miten se nyt niin syvästi sua liikuttaa, vaikket mihinkään tuomioon uskokkaan? Yrität vaikuttaa muiden uskonnolliseen käyttäytymiseen kouluissa ja muissa, olet muka niin loukattu. Olet itse aivopesty, sanoisinko. Jos itse ajattelen/ tiedän jonkun olevan satua niin mua naurattaisi vain. Esim. joku väittäisi noita-akan taikovan mut sammakoksi, jos teen jotain vastoin jonkun tahtoa, niin en uskoisi. Se ei ole totta. Sen sijaan uskon Jumalaan ja sun ei tarvitse siitä olla moksiskaan. Itse asiassa uskovaisena ajattelen, ettei uskoa olisikaan jos ei sen vastustajia olisi. että näin.

taas nauran jumalallesi ja teille hihhuleille yleensäkin.

Sehän pidentää ikää sanonnan mukaan. Mukavahan täällä on naureskella ennen kuin se iäisyys alkaa? Vakavissaan sanoen, minä uskon Jumalaan, mutten sorra sillä muita. Ja saa nauraa, tällekin kommentille.

ja luuletko sinä naureskelija,että olet ensimmäinen tai edes viimeinen naureskelija/pilkkaaja?? sitä pilkkaa on kuule ihan lapsuudesta asti joutunut kärsimään,vaikka en ole edes uskoani tuputtanut! joillekkin riittää kiusaamiseen jo tieto toisen uskosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sen taas voi todeta: uskovaisuus jotenkin sokeuttaa ihmisen, tekee ihmisestä empatiakyvyttömän. Uskovainen kokee olevansa muiden tunteiden ja ajatusten yläpuolella.

Jatkan myyräntyötäni :-) Tästäpä sain lisää virtaa.

Vierailija
24/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sen taas voi todeta: uskovaisuus jotenkin sokeuttaa ihmisen, tekee ihmisestä empatiakyvyttömän. Uskovainen kokee olevansa muiden tunteiden ja ajatusten yläpuolella.

Jatkan myyräntyötäni :-) Tästäpä sain lisää virtaa.

Vierailija
25/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sen taas voi todeta: uskovaisuus jotenkin sokeuttaa ihmisen, tekee ihmisestä empatiakyvyttömän. Uskovainen kokee olevansa muiden tunteiden ja ajatusten yläpuolella. Jatkan myyräntyötäni :-) Tästäpä sain lisää virtaa.

Kirjoitukseni tarkoitus ei ollut sortaa ajatustasi. Vaan herättää uusia näköaloja asiaan. Koska et siihen tuomioon usko niin miksi et vain deletoi sitä uskovaisuus juttua kokonaan mielestäsi ja elä ihan muissa ajatuksissa? miksi et? Mikä saa sinut kiehumaan? Työtä tässä maassa riittäisi taistella vaikka "päihdeuskovaisia" vastaan, sinun kurinalaisuudella voisi olla käyttöä hyvinkin.

Vierailija
26/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

empätiakyvyttömyydellä siihen, että toit esiin kuinka minä olen "muka loukkaantunut". Se on hyvin vähättelevää.

Toin esiin sen miten minua on kohdeltu uskovaisten aikuisten ja lasten taholta ollessani lapsi. Ja nämä kokemukset ovat aiheuttaneet sen, että tunnen vastenmielisyyttä uskovaisuutta kohtaan. Kerroin oman kokemukseni ja omat tuntemukseni. Empattinen ihminen myötäelää toisen tunteita eikä väitä toisen tunteita muka-tunteiksi.

Vierailija
27/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisista jutuista. Sinänsä hölmöä kotonakaan lapsille julistaa, että se ja tämä joutuu kadotukseen, koska lapsi pitää asian faktana ja menee kertomaan eteenpäin. Osa lapsista ei tietysti ääneen sitä sano, mutta osa sanoo.

Mutta niinhän se on kaikessa, vanhempien pitää miettiä mitä lasten kuulleen puhuu.

Vierailija
28/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä ystävällisesti lähestyisit tätä uskovaista (ilmeisesti lestadiolaista) äitiä ja kertoisit tuon pyynnön ihan kasvotusten? Voipi hyvin olla ettei tuo äiti olekaan täällä lukemassa tätä viestiäsi. Voisi jopa moni asia helpottua kun keskustelisit hänen kanssaan asioista jotka hankaloittavat teidän elämää ja toisin päin.

terv. vl-äiti joka tosiaan toivoo että minulle tullaan suoraan sanomaan jos lapseni käyttäytyy tyhmästi ja joka myös menen naapurin rouvalle kertomaan jos heidän ei-vl lapset kiusaa meidän lapsia

kokemuksistaan. Mietin vaan että miksi ihmeessä te opetatte lapsenne tuomitsemaan. Se on ankarasti Raamatussa kieletty.

Vierailija
29/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

helvettiin kun kuolen. Vanhempansa olivat sanoneet niin. Ihan tavallinen kiva perhe meillä oli, isä, äiti ja kolme lasta.

Kiva.

Naapurin lestadiolais lapset pelottelivat minua ja veljeäni juuri tuolla tulimerellä. Arvaa vaan mitä kauhukuvia monena yönä oli nukkumaan mennessä :(

Vierailija
30/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 8-vuotias tyttö ja olemme opettaneet hänelle, että ihmiset eivät päätä kuka pääse taivaasen, vaan valinnan ,tekee yksin Jumala. Valitettavasti meissä lestadiolaisissa on sellaisia ihmisiä, jotka luulevat että me voimme siitä päättää ja kertovat sen vielä lapsilleen. Koska olemme paljon vl perheiden kanssa on lapseni saattanut oppia tämän tulimeriasian joltain muulta. Juttelen lapseni kanssa tänään ja pyydän häntä pyytämään lapseltasi ja oikaisemaan käsityksen.

Vierailija
31/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tyttäresi tulee varhaisteiniksi 11-12- vuotiaaksi kieltävät he tytärtään kyläilemästä lapsesi luona. Lapseltasi saa huonoja vaikutteita. Tyttäresi houkuttelee syntiin ja huorin tekoon. Näin se menee usko pois. Varoitan siksi, että osaat varautua. Mitään ei selitellä eikä anteeksi pyyntöjä kuulu. Täysi hiljaisuus. Eli lapsesi joutuu syylliseksi ja syntipukiksi.

Lapsille tämä on julmaa ja armotonta yritä säästää lapsesi tältä. Ja muista vl-lapsi on syytön hänet on vain kasvatettu kieroon.

Vierailija
32/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin käyttäytyvät ihmiset kiillottavat kupujaan.

Minäkin voisin syyttää teitä kaikkia ei-uskovaisia siitä, että lasteni vaatteet ja hyvät koulu arvosanat on vuodesta toiseen haukuttu järjestään parin ei-uskovan perheen lasten voimin.

Jopa kouluun olivat laittaneet viestiä, että suositaanko siellä meitä, "vaikka hehän ovat lestoja", kysytty ihan että tiesikö opettaja asiasta ennen kuin he armolliseti ilmoittivat asiasta?

Kyllä on naurettavuus ollut huipussaan.

Niin ja otatteko nyt syyn niskoillenne tästä?

Vierailija
33/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivopestyjä lapsia. Miksi se uskonto pitää siirtää lapsillekin? Mitäs sitten, kun lapsi jossain vaiheessa alkaa itse pohtia asioita eikä koekaan teidän uskoanne omakseen? Kun on pienestä asti puhuttu ties mistä kadotuksesta ja helvetistä, ei varmaan uskalla kertoa perheelleen, että ei uskokaan enää. Siinäpähän kairaatte kuilua välillenne, onnea vaan. Miksei vain voisi antaa lasten olla? Olkaa itse kuinka uskovaisia tahansa, mutta älkää pakottako lapsia rukoilemaan ja jeesustelemaan. Antakaa heidän löytää itse uskonsa jos löytävät.

Vierailija
34/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän 8-vuotiaan mieleen jää jo yhtä sun toista seurasaarnoista. Etenkin vanhemmat puhujat käyttävät useinkin vielä tulimeri-nimitystä.

Terv. ex-lestadiolainen äiti

Vierailija
35/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tukkia meille niitä lapsianne. Meillä on onneksi sukua ja ystävää ympärillä ja lapsilla sisaruksistakin kaveria toisilleen, niin saavat lapsemme kasvaa normaaleiksi ihmisiksi.

Ei tarvitse lastemme kärsiä teidän uskovaiskielteisistä asenteistanne. Ja tämän sanon ihan hymyssä suin. Monessakin ei-uskovaisessa perheessä on paheksuttavia piirteitä ihan yhteiskunnallisestikin ei ainoastaan hengellisessä mielessä. Enpä niitä kuitenkaan lapsilleni kerro ja suolla.

Toisekseen meillä ei puhuta mistään tulimeri- jutuista. Uskominen on vapautta, jossa hyvän omantunnon merkitys on todella henkilökohtainen asia ja lapsia vaalitaankin rakkaudella ja kehoitetaan luottamaan että Jumala johtaa elämäämme. Tekin kun lapsillenne opetattaisitte näin niin ei tarvitse pistää pelolla nukkumaan.

Vierailija
36/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voisin syyttää teitä kaikkia ei-uskovaisia siitä, että lasteni vaatteet ja hyvät koulu arvosanat on vuodesta toiseen haukuttu järjestään parin ei-uskovan perheen lasten voimin.

Jopa kouluun olivat laittaneet viestiä, että suositaanko siellä meitä, "vaikka hehän ovat lestoja", kysytty ihan että tiesikö opettaja asiasta ennen kuin he armolliseti ilmoittivat asiasta?

mut kato meitä uskovaisiahan saa aina pilkata!

ja mehän emme tietenkään saa siitä mieltä pahoitta!

Vierailija
37/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tukkia meille niitä lapsianne. Meillä on onneksi sukua ja ystävää ympärillä ja lapsilla sisaruksistakin kaveria toisilleen, niin saavat lapsemme kasvaa normaaleiksi ihmisiksi.

Ei tarvitse lastemme kärsiä teidän uskovaiskielteisistä asenteistanne. Ja tämän sanon ihan hymyssä suin. Monessakin ei-uskovaisessa perheessä on paheksuttavia piirteitä ihan yhteiskunnallisestikin ei ainoastaan hengellisessä mielessä. Enpä niitä kuitenkaan lapsilleni kerro ja suolla.

Toisekseen meillä ei puhuta mistään tulimeri- jutuista. Uskominen on vapautta, jossa hyvän omantunnon merkitys on todella henkilökohtainen asia ja lapsia vaalitaankin rakkaudella ja kehoitetaan luottamaan että Jumala johtaa elämäämme. Tekin kun lapsillenne opetattaisitte näin niin ei tarvitse pistää pelolla nukkumaan.

Vierailija
38/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

väliä?

Sehän vaan vahvistaa uskoanne jne...

Voitte toistella toisillenne "että kyllä se taivasten valtakunta IHAN KOHTA TULEE" kun nyt niiiiin selvästi taas lopun aikoja eletään tms soopaa.

Vierailija
39/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko se teille arvon uskovaisille ihan ok, että kostetaan toisten pahat teot ulkopuolisille? Aika ulkokultaista on uskonne, muuta ei voi sanoa.

Vierailija
40/53 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvattavat omat lapsensa omilla arvoillaan ja tavoillaan, siihen sisältyy myös uskonto. Jokainen vanhempi väistämättään tekee näin.

Minä kyllä uskalsin kertoa vanhemmilleni etten halua elää heidän uskontavoillaan täysi-ikäiseksi tultuani. Jännitin kyllä sen kertomista, koska tiedän että vanhemmilleni heidän uskonsa on tärkeä. Kaikki on kuitenkin mennyt hyvin ja hyvät välit on. Kunnioitetaan toistemme elämänkatsomusta. Jokainen saa elää parhaaksi katsomallaan tavalla.