8-v yksin kotona?
Jouduin eräässä seurueessa kummalliseen keskusteluun. Muiden mielestä oli täysin omituista, että 8-v lapseni ei ole ollut koskaan yksin kotona (paitsi ihan muutaman kerran n. 15-20 min. kun koiraa on viety ulos). Minusta olisi taas täysin outoa, jos 8-v pitäisi olla yksin.
Lapseni ei ole ujo eikä arka, vaan normaali reipas tokaluokkalainen. En epäile etteikö hän pärjäisi yksin. En vaan ymmärrä miksi pitäisi.
Seurueessa jossa keskustelua käytiin, pidettiin ihan yleisenä ja hyvänä käytäntönä, että tokaluokkalainen voi viettää koko hiihtoloman yksin (ei esim. vanhempia sisaruksia seurana) kotona, koska vanhemmat haluavat pitää lomansa muuna ajankohtana. Toki lapsi otetaan sitten mukaan lomailemaan myöhemmin, mutta nyt siis hiihtoloman viettää yksin. Itselleni ei tulisi tällainen järjestely kysymykseenkään. Jos kumpikaan vanhemmista jostain syystä ei saisilomaa järjestymään hiihtolomaviikolla, niin yksin en lasta silti jättäisi vaan keksisin jonkun muun vaihtoehdon.
Onko tosiaan niin, että olen "ainoa" joka näin ajattelee?
Kommentit (52)
Meidän lasten koulussa kaikki tokaluokkalaiset oli ip-kerhossa. Ja parhaillaankin täällä minun luonani on iso lauma kolmasluokkalaisia...
Sitä yksinoloa kannattaa silti harjoitella, mutta ei sillä kasvatuksellista arvoa ole. Meillä lapset 7 ja 9 osaa olla myös yksin, koska en näe mitään järkeä raijata heitä esimerkiksi jonnekin eläinlääkäriin tai omaan lääkäriini tms.
Muuten olen aina paikalla, kun lapsetkin.
todellakaan ole ainoa noin ajatteleva.
Meidän tokaluokkalainen on tosin ollut kotona yksin max. 2 tuntia koulun jälkeen, kun ei ole halunnut mennä iltapäiväkerhoon. Olisin mielelläni suonut hänen sinne menevän, mutta en ole pakottanut.
En ikimaailmassa jättäisi häntä yksin koko päiviksi loma-aikaan. Ei hän viikonloppuisinkaan halua jäädä yksin kotiin kauppareissujen tms. ajaksi. Ihan varmasti lapsi oppii yksinkin olemaan, kun sen aika on.
Olen pph (ennen kuin haukutte että miksi nyt sitten olen täällä kerron että sairaslomalla olen) joten oma tokaluokkaiseni ei ole joutunut lähtemään yksikseen kouluun eikä viettämään iltapäiviään yksin. Joskus on omineen kotiin jäänyt kun olemme miehen kanssa yhdessä kaupassa piipahtaneet. En näe mitään syytä miksi tuon ikäisen pitäisi yksinoloa harjoitella jos ei pakko.
eikä suostu olemaan yksin kotona edes sen verran, että veisin roskat takapihan roskikseen.
Viedään kouluun ja silloin tällöin kun me vanhemmat emme voi viedä, niin kulkee naapurin tokaluokkalaisen kanssa. Koulussa on opettajan mukaan ihan reipas samoin ip-kerhossa. Mutta minnekään ei vielä suostu jäämään yksin. Miniajoiksi yksin jäämiseen jo vähän patistetaan... Helpottais meidän elämäämme.
Eiköhän tämänkin korjaannu ajan myötä.
En jätä 10-vuotiastani yksin todellakaan koko päiväksi.Silti on tärkeä harjoitella sitä yksin olemistakin. Vai aiotko olla pitämässä lastasi kädestä vielä armeijassakin. Se harjoittelu kannattaa aloittaa ajoissa, lapsen tahtisesti ja hiljalleen.
Minusta molemmat ääripäät ovat outoja, se että 8v ei ole ollut koskaan yksin ja se, että joutuisi olemaan koko viikon päivät yksin.
Minusta 8-vuotias voi hyvin olla iltapäivisin koulun jälkeen yksin (tai kavereiden kanssa) 2-3 tuntia. Tuon ikäinen osaa ottaa välipalaa ja tehdä läksyt, sitten voi touhuta muuta. Mutta vanhemman pitäisi olla puhelimitse tavoitettavissa. Koko päiväksi en jättäisi yksin enkä myöskään tunneiksi ilta-aikaan. Lämpimän ruoan itselle huolehtiminen ei vielä kuulu asioihin, joita 8v:n pitäisi osata, mutta välipalaa täytyy osata ottaa. Samaten ovien sulkemiset (lukkoon), avaimen ja kännykän huolehtiminen ovat asioita, joita 8v pystyy huolehtimaan.
On eri asia, jos tarvetta yksinololle ei ole. mutta silloinkin järjestäisin lapselle tilaisuuksia olla puolesta tunnista tuntiin omin päin, esimerkiksi aikuisten kauppareissun ajan. Yksinoloakin on hyvä harjoitella. Ja monet lapset tykkäävät joskus olla yksin!
Näinkö niitä uusavuttomia teinejä tehdään? Meidän 18v poika ei halunnut jäädä 17v tyttöystävänsä kanssa kahdestaan yöksi vaan lähti mieluummin sukuloimaan... Miehen kanssa hieman ihmeteltiin!! Itse olemme 3-lapsisista perheistä kumpikin ja oltais kiljuttu riemusta jos olis joskus saatu olla yksin kotona (tai vielä tyttö/poikaystävän kanssa kaksin!!).
mielestäni se, että 18-v ei halua jäädä tyttöystävänsä kanssa kahdestaan kotiin, ei kerro kyllä uusavuttomuudesta vaan jostain ihan muusta (ehkä tykkää sukulaisitaan tai ei halua viettää viikonloppua tyttöystävän ehdottamalla tavalla. Tai jotain muuta.)
Ja varsinkaan sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, pitääkö 8-v lapsen viettää yksin aikaa kotona. Suomessa on joku kumma vimma itsenäistää lapset ihan kamalan aikaisin. Ja sitten ihmetellään lasten ja nuorten syrjäytymistä, yksinäisyyttä ja ongelmia. Lapset oavt tottuneet siihen, että pitää yrittää pärjätä omillaan. Itse muistan, että pelkäsin olla yksin kotona koulun jälkeen. Koskaan en kuitenkaan puhunut tästä vanhemmilleni, koska ajattelin että pelkääminen on väärin. 8-vuotiaan ei kuulu selviytyä yksin, vaan hänellä täytyy olla turvaa, huolenpitoa ja seuraa. 8-v pitää voida luottaa siihen, että hän ei ole yksin. Omalla 8-vuotiaallani ei ole vanhempia sisaruksia, eivätkä edes kaverit asu ihan vieressä. Koulupäivät voivat loppua klo 12.15 ja me tulemme kotiin vasta viiden maissa. Onneksi on ihana iltapäiväkerho. Minunkaan lapseni ei ole ollut koskaan yksin 20 min kauempaa.
mielestäni se, että 18-v ei halua jäädä tyttöystävänsä kanssa kahdestaan kotiin, ei kerro kyllä uusavuttomuudesta vaan jostain ihan muusta (ehkä tykkää sukulaisitaan tai ei halua viettää viikonloppua tyttöystävän ehdottamalla tavalla. Tai jotain muuta.) Ja varsinkaan sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, pitääkö 8-v lapsen viettää yksin aikaa kotona. Suomessa on joku kumma vimma itsenäistää lapset ihan kamalan aikaisin. Ja sitten ihmetellään lasten ja nuorten syrjäytymistä, yksinäisyyttä ja ongelmia. Lapset oavt tottuneet siihen, että pitää yrittää pärjätä omillaan. Itse muistan, että pelkäsin olla yksin kotona koulun jälkeen. Koskaan en kuitenkaan puhunut tästä vanhemmilleni, koska ajattelin että pelkääminen on väärin. 8-vuotiaan ei kuulu selviytyä yksin, vaan hänellä täytyy olla turvaa, huolenpitoa ja seuraa. 8-v pitää voida luottaa siihen, että hän ei ole yksin. Omalla 8-vuotiaallani ei ole vanhempia sisaruksia, eivätkä edes kaverit asu ihan vieressä. Koulupäivät voivat loppua klo 12.15 ja me tulemme kotiin vasta viiden maissa. Onneksi on ihana iltapäiväkerho. Minunkaan lapseni ei ole ollut koskaan yksin 20 min kauempaa.
mielestäni se, että 18-v ei halua jäädä tyttöystävänsä kanssa kahdestaan kotiin, ei kerro kyllä uusavuttomuudesta vaan jostain ihan muusta (ehkä tykkää sukulaisitaan tai ei halua viettää viikonloppua tyttöystävän ehdottamalla tavalla. Tai jotain muuta.) Ja varsinkaan sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, pitääkö 8-v lapsen viettää yksin aikaa kotona. Suomessa on joku kumma vimma itsenäistää lapset ihan kamalan aikaisin. Ja sitten ihmetellään lasten ja nuorten syrjäytymistä, yksinäisyyttä ja ongelmia. Lapset oavt tottuneet siihen, että pitää yrittää pärjätä omillaan. Itse muistan, että pelkäsin olla yksin kotona koulun jälkeen. Koskaan en kuitenkaan puhunut tästä vanhemmilleni, koska ajattelin että pelkääminen on väärin. 8-vuotiaan ei kuulu selviytyä yksin, vaan hänellä täytyy olla turvaa, huolenpitoa ja seuraa. 8-v pitää voida luottaa siihen, että hän ei ole yksin. Omalla 8-vuotiaallani ei ole vanhempia sisaruksia, eivätkä edes kaverit asu ihan vieressä. Koulupäivät voivat loppua klo 12.15 ja me tulemme kotiin vasta viiden maissa. Onneksi on ihana iltapäiväkerho. Minunkaan lapseni ei ole ollut koskaan yksin 20 min kauempaa.
Minä olen töissäkäyvä yh ja 8 v lapsi on yksin iltapäivät ja aamutkin kotona ennen ja jälkeen koulupäivän.
Ip-kerhoon en saanut 1. luokalla. Paikkakunnalla on kaksikin kerhoa, molemmat täysiä. Nyt kun on 2. lk:lla,en edes kysellyt iltapäiväkerhoa. Ekaluokalla tosin oli vähemmän näitä yksinäisiä iltapäiviä kun tein osa-aikatyötä. Isänsä on toisinaan kotona kun on arkivapaita, mutta esim. tällä viikolla on koko viikon yksin aamut ja illat.
Mikä olisi sitten vaihtoehto?
Lopetanko työnteon?
Ei meillä ole mummolaa auttamassa eikä tällä palkalla palkata lapsenlikkaa. MLL-lastenhoitopalvelua ei meidän paikkakunnalla ole.
Hiihtolomaviikko on todellinen ongelma, koska lapsi joutuu olemaan päivät yksin. Vapaita ei ole kertynyt, ja joulun välipäivät jo olin lomalla lapsen kouluvapaan takia. Kesä on toinen ongelma.
Otanko mukaan töihin? Minne minä lapsen laitan töitteni ajaksi? Palkattomaan minulla ei ole varaa.
Pitääkö tässä nyt mennä ääripäästä toiseen. Siis että koko hiihtoloma yksin kotona tai ei yksin ikinä kotona?
2-luokkalainen on varmasti liian pieni viettämään yksin kotona kokonaista lomaa, mutta ihan sopivan ikäinen viettääkseen vaikka 1-2 h yksin kotona päivittäin / viikottain. Mun mielestä on ainakin todella vapauttavaa, että ei tarvi ottaa toista lasta mukaan kun käyn kaupassa, haen pienemmän päiväkodista tms. Meillä tyttö on ollut lyhyitä aikoja yksin kotona 7 v. täytettyään ja nykyään ovat 5,5 v pikkuveljen kanssa toisinaan yksin max tunnin jos meillä molemmilla vanhemmilla on joku meno tai käymme iltalenkillä.
meillä ei vielä ole ihan tarkkoja suunnitelmia kolmosluokan varalle, kun ip-kerho loppuu. En tiedä onko kolmosella jo vähän pidempiä päiviä. Lapsella on kerran viikossa harrastus, kerran viikossa voi mennä mummolle, sekä mieheni että minä voimme tehdä etätöitä. Ystäväperheen kanssa (joilla vuoden vanhempi lapsi)olemme miettineet, että jos me hoitaisimme yhden iltapäivän viikossa molempien lapsia (työjärjestelyin) ja he yhden iltapäivän. Ja vaikka niin, että lapset menevät yhdessä aina toiselle (siis siihen kotiin, jossa on hoitovuoro) ja ovat esim. max 1,5 h kahdestaan. Näin ei totaalista yksinoloa tulisi lainkaan, mutta vähän voisi tutun kaverin kanssa harjoitella. Mutta nämä siis alustavia suunnitelmia. Täysin yksin ei kolmasluokkalaistakaan ole vielä tarkoitus jättää.
en hakenut ääripäitä tarkoituksella. Itse en jätä 8-v yksin ollenkaan (paitsi siis sen 15-20 min, niin että olen kodin lähellä koiran kanssa lenkillä), en edes pariksi tunniksi. Tuo kokonainen hiihtoloma oli vaan mielestäni aivan käsittämätön ajatus.
Minusta molemmat ääripäät ovat outoja, se että 8v ei ole ollut koskaan yksin ja se, että joutuisi olemaan koko viikon päivät yksin.
Minusta 8-vuotias voi hyvin olla iltapäivisin koulun jälkeen yksin (tai kavereiden kanssa) 2-3 tuntia. Tuon ikäinen osaa ottaa välipalaa ja tehdä läksyt, sitten voi touhuta muuta. Mutta vanhemman pitäisi olla puhelimitse tavoitettavissa. Koko päiväksi en jättäisi yksin enkä myöskään tunneiksi ilta-aikaan. Lämpimän ruoan itselle huolehtiminen ei vielä kuulu asioihin, joita 8v:n pitäisi osata, mutta välipalaa täytyy osata ottaa. Samaten ovien sulkemiset (lukkoon), avaimen ja kännykän huolehtiminen ovat asioita, joita 8v pystyy huolehtimaan.
On eri asia, jos tarvetta yksinololle ei ole. mutta silloinkin järjestäisin lapselle tilaisuuksia olla puolesta tunnista tuntiin omin päin, esimerkiksi aikuisten kauppareissun ajan. Yksinoloakin on hyvä harjoitella. Ja monet lapset tykkäävät joskus olla yksin!
Meilläkin on 8-vuotias ja nykyisin haluaa jäädä yksin kotiin, kun esim. vien pienemmän harrastukseen. Silloin on ehkä tunnin yksin.
en hakenut ääripäitä tarkoituksella. Itse en jätä 8-v yksin ollenkaan (paitsi siis sen 15-20 min, niin että olen kodin lähellä koiran kanssa lenkillä), en edes pariksi tunniksi. Tuo kokonainen hiihtoloma oli vaan mielestäni aivan käsittämätön ajatus.
vaan ihan kokoaikaisessa työssä käyn. Mutta vielä olemme saaneet järjestettyä asiat niin, ettei ole lasta tarvinnut yksin jättää. Minulla on työaikojen puolesta onneksi joustava työ ja mahdollisuus tehdä osittain etätöitä.
t.ap
Oli niin onnellisessa asemassa, että sai syksyllä paikan. Ekaluokan ajan olinkin vuorotteluvapaalla. Yksin on korkeintaan tunnin pätkiä, kun me vanhemmat esim. kaupassa. Ei mitään syytä kiirehtiä huolehtimaan asioista, mitkä ei vielä senikäiselle kuulu. Ensi vuonna onkin sitten opettelun aika, kun tulee yksin koulusta kotiin. Reippaana poikana varmasti selviää. Minä kannatan myös hidasta kypsymistä. Tokaluokkalaisen ei tarvitse osata vielä valmistaa ruokaa tai kantaa vastuuta tuhannesta muistamisesta. Niitä esimerkkejä täällä työssä näen, joille on kasattu sekä omat että sisarusten vastuut = (
8v. pitäisi osata ja halutakkin olla välillä yksin.
2 x 20. ei ole riittävä aika.
Ton ikäinen voi olla ihan hyvin yksin ajoittain tunnin verran.
Miten lapsesi pärjää kolmannella luokalla, kun joutuu olemaan yksin koulun jälkeen.
Uuusavuttomuuteen kasvattaville ei anneta iltis paikkaa.
Monet erityiskoulujen lapsetkin pärjäävät kolmannella luokalla ilman iltistä.
Lapsen pitää antaa myös kehittyä.
En ota kantaa tuohon tuttavien sanomiseen, koska todennäköisesti hiukan värität sitä.
Omaa kantaansa tuodakseen esille ei tarvitse ottaa esimerkiksi ääripäätä.
halunnut jäädä tokalla pois ip-kerhosta, kun vuotta vanhemmat kaverit eivät enää tulleet sinne. En antanut. Tyytyväinen oli siihen loppujen lopuksi. Nyt kolmannell ip:t yksin kotona sujuneet hyvin, olihan yksinoloa HARJOITELTU pikku pätkissä jo 5v alkaen.
Minun 10v. kehitysvammainen poikakin osaa olla yksin ja haluaa olla yksin.
Max tunnin kerralla ja on silloin aina sisällä.
Olen jutellut tästä ammattilaisten kanssa ja lasta pitää tukea hänen kehityksessään.
Hyvää vanhemmuutta ei ole olla hysteerinen äiti, joka luulee olevansa hyvä äiti, kun ei anna lapsen koskaan olla yksin.
Luulevat et muut huonoja vanhempia, kun antavat lapsen olla yksin.
Kaikkea kohtuudella ja iän tuoman kehityksen mukaan.
saanut enää ip-paikkaa joten pakko se on iltapäivät selvitä itsekseen. Hiihtolomaviikko nyt on ihan eri asia, silloin hoito on järjestyttävä tai on itse oltava lomalla. Koko päivä yksin on tuon ikäiselle liian rankkaa.