Miten teillä on ihmiset varaa mennä naimisiin?
Me ollaan keskivertoperhe ja tienataan ihan kohtuullisesti. Olen laskeskellut kuinka paljon naimisiin meno maksaisi. Vaikka ei pitäisi kuin ihan pienet juhlat, rahaahan menee ihan älyttömästi vaikka hankkisi ihan peruspuvun, perussormukset jne. Sormuksetkin on niin kalliita, että! Tekisi mieli ostaa hopeinen sormus, jossa on zirkonia. Laitatteko oikeasti johonkin koruun tonnin tai ainakin monia satoja. Kuulostan varmasti pihiltä, mutta en sitä mielestäni kyllä yleensä ole.
Kommentit (73)
meidän naimisiin meno maksoi ehkä noin 100 euroa. Minulla on mummilta peritty mummini ja ukkini vihkisormus ja meidät vihittiin nuorimman lapsemme kastetilaisuuden yhteydessä. Täysi yllätys koko juhlaväelle, kukaan ei tiennyt asiasta pappia lukuunottamatta. Oli ihana, intiimi ja ikimuistoinen juhlapäivä, jota en mistään hinnasta vaihtaisi "ökyhäihin". Me menimme naimisiin, koska rakastamme toisiamme ja halusimme sitoutua myös virallisesti. Emme menneet naimisiin siksi, että saisimme järjestää sukulaisille tuhansien eurojen juhlat.
Häät maksoivat n.3000, josta tilavuokra 250e (pe-su srk:leirikeskus)sormus n.300e (en tiedä tarkemmin kun mies osti), puvut (minun 350e, mies 150e ja tytär 30e) Ruoat, kukat ja juomat n.500-700e. Loput varmaan meni johonkin koristeluun, av-laitteiden vuokraan, tarjoilijoille ja muuhun tarpeelliseen joita en nyt muista.
Anoppi teki kukka-asetelmat + morsiuskimpun (ollut kukka-alalla töissä) Äitini teki leipomukset (kondiittori) ja ruoat tehtiin yhteistuumin edellisenä päivänä kypsennystä vaille valmiiksi kun oli hyvä keittiö käytössä. Tarjoilijat hoitivat sitten esille ruoat, astiat ym. sekä suokien kypsennyksen.
Tarjoilijat saatiin tutun kautta (opiskelijoita alalta) voisi varmaan kysyä paikallisesta ammattikoulusta josko siellä olisi halukkaitta tekemään keikkaa harjoittelumielessä.
Tilan puolesta oli astiat ja liinat valmiina.
Hyvissä ajoin selvittelee ja kyselee tutuilta löytyykö asiantuntevaa porukkaa avuksi. Monesti tuttujen tutut saattavat tehdä keikkaluontoista hommaa tuollaisiin tilaisuuksiin, niin ei tarvitse itse touhuta....riittää kun ohjeistaa.
Meillä mummut tekivät mielellään nuo leipomukset ja kakut yms. Olimme kuitenkin paikan päällä jo edellisenä päivänä (talkoo hengellä lähiporukan kanssa) toki kaikki saivat sitten kiitokset ja "palkan" työstään myöhemmin eli ivät joutuneeet ilmaiseksi raatamaan.
Alussa kyllä olin hommaamaassa pitopalvelua, mutta äitien painostuksella päädyttiin tähän omatoimiseen järjestelyyn.
mun puku oli lainassa ja sormus (valkokultaa) maksoi 200€. ei paha loppuelämän korusta
Mentiin naimisiin maistraatissa. Paikalla oli molempien vanhemmat ja sisarukset. Vihkimisen jälkeen kakkukahvit appivanhemmilla.
Me haluttiin naimisiin, mutta ei pitää pirskeitä.
Maistraattivihkimisellä. Meniköhän johonki kuluihin 40€? En tarkkaan muista.. Mut ei se oikeesti paljo maksa jos oikeesti haluatte naimisiin.
Terv. Ei ne häät vaan se avioliitto..
sormusta tarvita. Juhlia ei ole pakko pitää. Itse vihkiminen ei maksa mitään.
Mun sormus oli pari tonnia, mutta ei ole mitenkään silmiinpistävä tai huomiotaherättävä. Ohut valkokultainen kolmella timantilla.
Näyttävämpi timanttisormus maksaisi vielä enemmän.
Eikös ollut joku sääntö, että sormus saisi olla 2x miehen kk nettotulot?
Tuolla perusteella olisin voinut valita huomattavasti kalliimman, mutta halusin tämän.
Paikalla oli me, meidän lapset, pappi, kanttori ja kaksi kirkkoherranviraston virkailijaa todistajina. Miehellä ja lapsilla oli puvut päällä, minulla jo aiemmin ostetut juhlavaatteet (juhlava pusero ja suorat housut). Ostimme vain sormukset ja kukat, sitten kävimme oman perheen kesken syömässä hyvässä ravintolassa pitkän kaavan mukaan. Oli tosi mukava päivä ja miedän mieleiset häät.
Vieraita ei siis ollut, mutta ihan mielissään vanhemmat olivat, kun vihdoinkin menimme naimisiin. Jostain syystä pari miehen tätiä veti herneet nenään, meidän olisi pitänyt pitää isot häät. Ja koska miehen suku on iso, häihin olisi mennyt meidän mittapuun mukaan valtavasti rahaa.
Itse en olisi jaksanut leipoa ja laittaa niin suuria määriä, mitä olisi pitänyt olla. Enkä halunnut nakittaa perheellisiä, työssäkäyviä kavereitani tai sairaalloisia, eläkkeellä olevia isovanhempia hommiin.
Toki jotkut säästävät häitä varten pitkään tai ottavat lainaa. Joidenkin vanhemmat haluavat maksaa häät. Ei tuossa mitään, ihan hyvä juttu, jos sellaisesta pitää, tuollainen ei vain meille ollut mieleistä.
joilla ei tuolloin vielä ollut lapsia, yhteensä 7 hlö ja me. Syötiin porukalla ravintolassa, kallein juttu häissä oli varmaan minun morsiuspukuni, joka sekään ei ollut kaikkein kallein malli.
Ei ostettu uusia sormuksia, kihlasormukset riitti meille.
ja sekin parkkimaksuun, vihkiminen työpäivän lomassa joten ei tullut bensakulujakaan.
Tai otetaan laina.
Esimerkiks 500e sormuksen mä haluan sormeen, kihlasormuksella ei nyt niin väliä, se voi olla ihan hyvin alle 100e sormus.. mutta tosta yhdestä mä en luista
Enkä näe siinä mielestäni mitään outoa jos haluaa kalliimman puvun esimerkiksi tai sormuksen. Kun tosiaan se periaate et kerran sitä vaan mennään, niin olkoon sormuskin sitten vähän arvokkaampi!
aikoinaan mentiin, n. 3000€:n juhlat ja häämatka saatiin lahjaksi.
Tosin nyt perheellisenä toi summa tuntuisi suurelta laittaa yhteen iltaan, silloin se oli "luonnollinen" valinta, rakkaus sokaisee ;)
ihana muisto :)
Me ei miehen kanssa olla kumpikaan mitään juhlaihmisiä. Niinpä menimme naimisiin maistraatissa. Minulla oli uusi mekko (maksoi 20e), miehellä oli kaapista löytyneet vaatteet. Sormus maksoi alle 200e. Sitten käytiin kahdestaan syömässä. Ruokaan meni varmaan satasen verran.
Vieraina oli meidän vanhemmat vihkitilaisuudessa. Ja oli ihanaa, vaikkei mitään monen sadan hengen juhlia pidetty!
Meillä oli kolme vuotta sitten häätja vieraita oli 50. Rahat meni:
Hääpuvun ja viitan, sulhasen shaketin ja kenkien sekä pojan puvun vuokraan. Ostin myös hääkengät, uusia koruja, pitkät hanskat ja saapikkaat (talvihäät).
Pitopaikan vuokran maksoi anoppi, me maksettiin pitopalvelu. Viinit ja kahvikonjakot tarjosi appi, me ostettiin boolitarpeet, vaahtokarkit ja hääkarkit ja hääkakku.
Koristeisiin, kukkiin, morsiusvieheeseen ja sulhasen sekä bestmanin ja kaasojen vieheisiin meni aika paljon. Kukat on yllättävän kalliita.
Meillä oli myös ilotulitus ja limusiini.
Rahaa meni n. 5000e, maksettiin sitä mukaa kun ostettiin/lasku tuli. Lainaaa ei otettu ja säästöihin ei tarvinnut koskea lainkaan.
Kukkakimppukin muistaakseni oli. Maistraattivihkiminen, lounas 10 hengelle. Olisiko muutama satanen mennyt rahaa kaikkiaan. Naimisissa ollaan pysytty.
Avioliiton siunaaminen kirkossa. Kaksi todistajaa järjestyy kirkon puolesta, jos haluatte.
0 euroa.
Ethän sinä pihi ole, kun tonnin sormus pitää olla.
Porvoossakin on maistraatti, joka vihkii ihan edullisesti.