Miten teillä on ihmiset varaa mennä naimisiin?
Me ollaan keskivertoperhe ja tienataan ihan kohtuullisesti. Olen laskeskellut kuinka paljon naimisiin meno maksaisi. Vaikka ei pitäisi kuin ihan pienet juhlat, rahaahan menee ihan älyttömästi vaikka hankkisi ihan peruspuvun, perussormukset jne. Sormuksetkin on niin kalliita, että! Tekisi mieli ostaa hopeinen sormus, jossa on zirkonia. Laitatteko oikeasti johonkin koruun tonnin tai ainakin monia satoja. Kuulostan varmasti pihiltä, mutta en sitä mielestäni kyllä yleensä ole.
Kommentit (73)
Ev.lut kirkko järjesti vihkimisen ihan ilmaiseksi. Sormuksen sain postuumisti ja se maksoi 1600€
Se on sitten eri asiaa paljonko juhlimiseen haluaa mällätä, mutta vihille kyllä pääsee ihan ilmaiseksi.
Ei kannata käyttää liian 'hienoja' sanoja jos ei oo ihan varma merkityksestä... : )
sellainen luulo että häät = joku ihme iso juhla? Ei ole mitään velvollisuutta "järjestää häitä", naimisiin maistraatissa, järkevät ehkä vähän juhlavammat vaatteet joiden käyttö ei jää siihen yhteen kertaan, vihkimisen jälkeen todistajien kanssa syömään tms. Ei maksa maltaita. Sormuksiakaan ei tarvita. Pitäis ymmärtää elää tiettyjen realiteettien mukaan; jos ei ole rahaa, ei voi järjestää sadan hengen häitä. Paljon järkevämpää sitä paitsi, ja pääsee hääjärjestelyistäkin stressittä.
Ei tarvi olla mitään spektaakkelia. Meillä sormus maksoi 2000mk ja kahvitus 20h 1000mk.
Meillä oli ristiäiset ja meidän vihkiminen samassa. Kahvitus kirkon seurakuntasalissa ja tarjoilut järjesti kirkon Marttakerho.
sellainen luulo että häät = joku ihme iso juhla? Ei ole mitään velvollisuutta "järjestää häitä", naimisiin maistraatissa, järkevät ehkä vähän juhlavammat vaatteet joiden käyttö ei jää siihen yhteen kertaan, vihkimisen jälkeen todistajien kanssa syömään tms. Ei maksa maltaita. Sormuksiakaan ei tarvita. Pitäis ymmärtää elää tiettyjen realiteettien mukaan; jos ei ole rahaa, ei voi järjestää sadan hengen häitä. Paljon järkevämpää sitä paitsi, ja pääsee hääjärjestelyistäkin stressittä.
Ei tarvi olla mitään spektaakkelia. Meillä sormus maksoi 2000mk ja kahvitus 20h 1000mk.
Meillä oli ristiäiset ja meidän vihkiminen samassa. Kahvitus kirkon seurakuntasalissa ja tarjoilut järjesti kirkon Marttakerho.
3000€. Sormukset on ainoat mihin itse tänäpäivänä panostaisin, niihin menisi 500-1000€ tuosta. Puvun voi vuokrata tai ostaa käytettynä, kenkien ei tarvitse olla käsintehdyt merkkikengät. Kukkiin ja juhlapaikan koristeluun voi panna paljon rahaa tai käyttää mielikuvitusta ja kerätä koristeet luonnosta.
Juhlapaikat: jotkut veloittavat tilavuokran, toiset eivät jos tilataan syötävät. Voi myös kysellä lähikaupungista/kylästä esim vanhaa huvilaa vuokralle ja talkoilla tehdä ruuat ja kakut.
Oma tyttäreni (ammattilainen) on tehnyt monet hääkakut kavereilleen häälahjaksi.
JOs nyt ei yli 50 henkiä kutsu niin ihan mahdollista. Eikä tarvitse olla liian vaatimattoman oloiset silti
Menimme naimisiin siis maistraatissa emmekä ostaneet edes sormuksia. Rahaa ei siis mennyt senttiäkään.
Ev.lut kirkko järjesti vihkimisen ihan ilmaiseksi. Sormuksen sain postuumisti ja se maksoi 1600€
Ei kannata käyttää liian 'hienoja' sanoja jos ei oo ihan varma merkityksestä... : )
Se kuulee jossain uuden sanan ja arvaa merkityksen, ja alkaa sitten käyttää sanaa itse keksimässään merkityksessä.
Kaikista hupaisimpia ovat minun mielestäni ne, jotka satsaavat häihin viisinumeroisen summan. Häistä menee noin vuosi ensimmäisen lapsen syntymään ja siitä alkaakin puhe, ettei ole varaa olla lapsen kanssa kotona, kuin vanhempainrahakauden loppuun. Itse valitsin toisin, en tuhlannut yhteen prinsessapäivään säästöjä, vaan pidimme pienet häät ja lapsia olikin sitten varaa hoitaa vähän pidempään kotona. Elämä on valintoja.
Sormus oli minulla ainoa vähän kalliimpi juttu, mutta se ei ollutkaan sitä yhtä päivää varten, vaan toivottavasti käytän sitä lopun elämääni.
sitten vasta perustaa perhe.
Ja naimisiin tosiaan pääsee halvallakin ilman juhlia.
Se on sitten eri asiaa paljonko juhlimiseen haluaa mällätä, mutta vihille kyllä pääsee ihan ilmaiseksi.
Kuka kuoli?
ei juhlia. Sormukset tatuoitiin, oli halvat, kun tatuoija oli niin fiiliksissä, että antoi alennusta.
Kuka kuoli?
Kirjoittaja itse tietysti. Hänhän sanoo saaneensa sormuksen kuolemansa jälkeen.
ei olekaan pakko pitää ökyjuhlia,naimisiin pääsee vähemmälläkin. Meillä meni tasan tonni.
Rahat meni sormukseen,sileä kultainen 167€,mun puku 170€, kukat,kampaus,kakku shamppanja,mökkivuokra(vkl),viihdeliput ja häälounas kahdelle. Ja ollaan edelleen yhdessä.
Voi pyhä yksinkertaisuus!
Minne ottaa sukulaiset syömään? Jo 6+ vierasta muodostuu nopeasti perin oman perheen ja lihipiirin kesken. Mitä niille tarjoaa?
Jos sinulle on ihan se ja sama millä vaatteilla olet, niin älä kuvittele että se on kaikille yhdentekevää. Minä en mene kuin kerran naimisiin, ellei jotain suhteelle tapahdu ja joskus löydä toista näin rakasta joten itselleni häät on tärkeä asia.
Häät ON AINA OLLEET ISO JUHLAN AIHE! Vaikka miten on ihmiset olleet köyhiä niin ne on juhlittu hyvin.
Mene sinä arvostelemasta, se on nykyihmisen koruttomuutta jos hääpari menee jossain virastossa naimisiin ja syömään Pizza Raxiin! Ja sinä saat niin tehdä, mutta tajua ettei se tee sinun liitostasi jotenkin erilaisempaa ja parempaa koska et feikkaa.
Minulle Jumala on tärkeä, Ja sinä saat olla uskomatta jos tahdot. Ei sinulle suvun tarvitse merkitä mitään, mutta tuo että jokkut pitää tätä feikkaamisena ja mahtailuna vaan suututtaa.
Ja sinä voi mennä lapsesi koulun juhliinkin arkivaatteissa, ihan se ja sama se minulle on miten kunnioitat tilaisuutta.
Jätä vaikka menemättä naimisiin niin säästätte vielä vähän enempi mutta todellisuus on että ihmiset jotka toimii yrittäjinä: tekee ruokaa, soittaa musiikkia, ompelee vaatteita, ottaa kuvia niin se kaiiki maksaa. Ja se on heidän työ ja elinkeino. Mikään ei saa maksaa ja mitään ei saa enää juhlia ilman että se olisi mahtailua! :(
Kitupiikkejä te ilkeilijät olette.
suunnittelen juurikin salaisia maistraattihäitä, ei maksa mitään. Ei niinkään rahahuolien takia, vaan haluamme vain mennä naimisiin, isot juhlat eivät ole niinkään tarpeen.
Naimisiinmenohan ei maksa yhtään mitään. Pappi vihkii tai maistraatti rekisteröi, siinä se. Ei ole pakko ostaa sormuksiakaan (emme mekään ostaneet, kun emme ole korujen käyttäjiä kumpikaan).
Sen sijaan naimisiin meneminen on kyllä juridisesti järkevä teko.
Hääjuhlathan voi tietysti järjestää naimisiinmenon kunniaksi ja sijoittaa niihin rahaa kuinka paljon tahansa. Mutta se on eri asia se.
Mitä on 1 markka? 5 euroa?
eli 1 000 markkaa olisi 5 000 euroa?
Jos hääsi on olleet markka-ajalla niin päälle saat laittoo hintojen nousun. Samaa palvelua et saisi enää samaan hintaan.
Lisäksi tilat maksaa, tarjoilijat, liinat jopa.
Jotkut tilat ei anna astioitaan käyttöön jos ei ota heidän ruokaa tarjolle ja se voi vaikuttaa hintoihin tai lisätä työtä? Kuka vie/hakee astiat ja kuka ne tiskaa?
Me ollaan keskivertoperhe ja tienataan ihan kohtuullisesti. Olen laskeskellut kuinka paljon naimisiin meno maksaisi. Vaikka ei pitäisi kuin ihan pienet juhlat, rahaahan menee ihan älyttömästi vaikka hankkisi ihan peruspuvun, perussormukset jne. Sormuksetkin on niin kalliita, että! Tekisi mieli ostaa hopeinen sormus, jossa on zirkonia. Laitatteko oikeasti johonkin koruun tonnin tai ainakin monia satoja. Kuulostan varmasti pihiltä, mutta en sitä mielestäni kyllä yleensä ole.
Häät on sitten asia erikseen :).
Me mentiin naimisiin kotona. Sormukset oli kihlasormukset, kun ne unohtui ostaa ja ihan vaan omien perheiden kesken kahviteltiin. Siinä se.
Me ei haluttu mitään isompaa eli rahasta ei meillä ollut kyse. Erityisesti miehen äiti olisi halunnut suuret häät ja olisi ollut valmis ne maksamaankin ihan kokonaan. Me ei haluttu.
nyt oikeasti: onko sinulle ollenkaan opetettu että ihminen tarvitsee juhlavaatteet päällensä?
Tottakai se "ainoa kuluero" on kaiiki sälä: tarjottavat, ohjelma, kulku, hääyö, sormus..
Kaikki ne maksaa. Kuka menee naimisiin virttyneellä ja jo pieneksi käyneellä juhlavaatteellaan jota käytti 90- luvulla kun pääsi lukiosta? Sinä saat niin tehdä jos tahdot ja ihmiset saa tahtoessaan juhlia häitään vaikka vuokraamalla hääpuvun.
Se että sinulla ei ole varaa ja selvität siinä että hääjuhla ei ole avioliiton tarkoitus niin se ei tee sinusta muuta kuin kateellisen ja panettelevan. Tottakai saa ostaa röyhelömekon VAIN YHTÄ PÄIVÄÄ VARTEN!
nähnyt tuon 40:nen tekstissä mitään siihen suuntaan että hän tuomitsisi isot häät tai röyhelömekon...
En minäkään tuomitse vaikka suunnittelen siviilivihkimistä. Olenko minäkin kateellinen ja panetteleva..?
Minulla ei olisi ollut varaa olla menemättä naimisiin.
Nyt on talous turvattu.