2 viikon irtisanoutumisaika nykyisestä työstä, voinko lähteä heti?
Eli uusi työ alkaisi jo viikon päästä ja mulla on nykyisestä työstä 2vko irtisanomisaika. Onko mulla oikeus kuitenkin lopettaa nykyinen työ nyt heti? Toki menetän lomarahat, mutta onko muuta? Lomaa mulle on kertynyt vaan se mitä syyskuun alusta tähän päivään on ehtinyt kertyä.
Kommentit (10)
Olet sitoutunut siihen, että olet irtisanoutumisesi jälkeen vielä kaksi viikkoa töissä. Työnantajalla on oikeus pitää kiinni sopimuksesta. Toki voi koittaa neuvotella asiasta.
Joskus mä kyllä hiukan ihmettelen näitä jotka ei yhtään tajua mihin paperiin nimensä pistävät ja sitä että tehhdyistä sopimuksista on pidettävä kiiinni. Eikö järki sano mitään kun sopii uuden työn aloittamisesta?
Mulla oli määräaikainen työsoppari ja vähän ennen kuin se loppui sain tarjouksen uudesta työstä joka olisi alkanut kk ennen kuin määräaikaisuus loppuu, soitin pomolle ja kerroin tilanteen että tarjottu vakipaikkaa että onko mitään mahdollisuutta yhdessä purkaa määräaikainen sopimus kk ennen alkuperäistä päättymispäivää.
Tämä sopi pomolle koska oli fiksu eikä halunnut että menetän sellaista mahdollisuutta.
Niin muuten, määräaikaisuus oli reilu vuoden soppari eli en ollut ottanut vastaan mitään parin kk:n työtä.
lähteä. Kukaan ei voi pakottaa sinua siellä vanhassa paikassa olemaan, tosin eri asia mitä siitä seuraa että lähdet. Työnantaja voi vaatia sinulta korvausta siitä, että lähdet viikon aiemmin, eli se on kai noin sen viikon palkan verran. Mutta lomapäiväthän voit siihen pyytää, eli syyskuun alusta lukien sulle on kertynyt 8 päivää lomaa, eli sillä kuittaat jo yli viikon pois kunhan vaan työnantaja suostuu.
Monet työnantajat, esim. minun, suostuvat siihen, että puolin ja toisin vaan sovitaan että heti lähtee. Työnantaja ei maksa palkkaa irtisanomisajalta, mutta ei ole työvelvoitettakaan.
Jotain työtä oli pakko syksyllä ottaa, jotta elän. Nyt saisin koulutusta vastaavaa unelmatyötäni, mutta se olis pakko aloittaa jo viikon kuluttua. Nykyinen työnantaja tietää, että etsin kokoajan oman alani töitä. Kurjaa, että tulevaisuuden haaveet kaatuu 2vkon irtisanomisajan takia. :(
mutta kannattaa nyt käydä heti irtisanomassa itsesi! Samalla kysyt, että voisiko sopia että tekisit viikon töitä ja sitten lähtisit.
Lisäksi voisitko kysyä uudesta työpaikasta voisitko aloittaa viikkoa myöhemmin vedoten tuohon irtisanomisaikaan!
Aika joustamatonta jos ei viikolla kumpikaan työnantaja voi joustaa..
ei ne sun haaveet mihinkään kaadu. Menet irtisanoutumaan ja kysyt sopiiko että lähdet jo viikon päästä, joko niin että kumpikaan ei ole toiselle velvollinen mitään kustantamaan, tai sitten niin että otat siihen nuo lomat.
Ei tämä sen kummempaa ole.Ja jos nyt sattuu niin että työnantaja rupee vittumaiseks, nii sitten maksat sen viikon palkan sille, kyllä sä sen saat maksettua vaikka siitä lomarahastasi.
Harva työnantaja väkisin yrittää pakottaa ketään jäämään, kun kuitenkin tietää ettei työpanos ole kummoinen... Koita saada sovittua että lopetat jo viikon kuluttua, tai sitten että lomapäivät pitäisi pois. Jos joudut maksamaan viikon palkan niin ok, saat kuitenkin pitämättömistä lomista rahat joten...
ole mikään automaatio, ei työnantajan tarvitse siihen suostua, vaikka niitä olisikin irtisanomisajan verran. Se on neuvottelukysymys, jossa työntekijä on se, joka pyytää joustamista.
Lue TESisi, mitä siellä on asiasta säädetty, pätee.
sitten viikon päästä kun uusi työ alkaisi?
Kannattaa kysyä että mitä sulle seuraa jos lähdet heti?
Jos mukava työnanataja, tuskin seuraa mitään.