Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi yritys; maisteritasoinen tutkija, paljonko on palkkasi

Vierailija
31.01.2012 |

ja paljonko on työuraa takana?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tohtorikoulutettavana, ollut muutaman kuukauden ja palkkaa on tarkistettu kerran ylöspäin.

ap

Vierailija
22/32 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä on niin helvetin suuri tarve tehdä tyhjäksi juuri se tutkinto, jota itse suoritatte? Koska niinhän te teette väittämällä, että ihan hyvin voi olla tutkija, vaikka ei olekaan tohtori? EIkö teidän oma etu olisi nimenomaan yrittää suojata tutkijanammattia paremmin ja korosta, ettei sitä tutkimusta nyt ihan kuka vaan ja millä vaan pätevyydellä sentään voi tehdä? Ja miksi sitten viitsitte ylipäänsä nähdä niin helkkaristi vaivaa kuin väitöskirjantekemisessäkin on, jos sitä ei krran mihinkään tarvita, eikä siitä opi mitään, mikä mihinkään pätevöittäisi?

Kyllä mäkin muistan, että jatko-opintojen alkuvaiheessa olin sitä mieltä, että olen oikeasti pätevämpi kuin moni laitoksen väitellyt tutkija - ja olen vieläkin - mutta näin jälkikäteen ajateltuna olin silloin myös paljon vähemmän pätevä kuin olen nyt. Ja minusta se on hyvä: ei mennyt ihan hukkaan sekään työ.

No itse en todellakaan kuvittele olevani pätevämpi tutkija kuin yksikkömme senioritutkijat. Kerroin vain, miten meidän yksikössä toimitaan. Mulle on henkilökohtaisesti aivan sama, millä nimikkeellä väitöskirjaani teen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä on niin helvetin suuri tarve tehdä tyhjäksi juuri se tutkinto, jota itse suoritatte? Koska niinhän te teette väittämällä, että ihan hyvin voi olla tutkija, vaikka ei olekaan tohtori? EIkö teidän oma etu olisi nimenomaan yrittää suojata tutkijanammattia paremmin ja korosta, ettei sitä tutkimusta nyt ihan kuka vaan ja millä vaan pätevyydellä sentään voi tehdä? Ja miksi sitten viitsitte ylipäänsä nähdä niin helkkaristi vaivaa kuin väitöskirjantekemisessäkin on, jos sitä ei krran mihinkään tarvita, eikä siitä opi mitään, mikä mihinkään pätevöittäisi?

Kyllä mäkin muistan, että jatko-opintojen alkuvaiheessa olin sitä mieltä, että olen oikeasti pätevämpi kuin moni laitoksen väitellyt tutkija - ja olen vieläkin - mutta näin jälkikäteen ajateltuna olin silloin myös paljon vähemmän pätevä kuin olen nyt. Ja minusta se on hyvä: ei mennyt ihan hukkaan sekään työ.

todellakaan ole mitään merkitystä ammatin arvostamisella vaan ihan termistöllä. Sinä voit haluta varata tutkija nimityksen ainostaan väitelleille, mutta ei sillä ole mitään merkitystä termin käytölle. Se on vain sinun mielipiteesi. Tutkijaksi yleisesti kutsutaan ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanutta tutkimusta ammatikseen tekevään henkilöä. Kaikissa ammateissa kokemuksesta on hyötyä. Toki 5-vuotta tutkimusta tehnyt on huomattavasti kokeneempi kuin juuri aloittanut, mutta minä olen kokeneempi kuin omat post-doc tutkijani ja se 60-vuotias proffa on kokeneempi kuin minä :)

Ps. en ole jatko-opintojen alkuvaiheessa, minulla on ihan oma ryhmä ja väitöksestäkin on jo vuosia. Minun väitöskirjantekijätkin ovat tutkijoita, myös akatemian mukaan :)

Vierailija
24/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin riippumatta siitä, onko heillä siellä työsuhde vai ei. He ovat tohtorikoulutettavia, tai tutkijakoulutettavia, koska heitä koulutetaan tutkijoiksi. Se, että jossain muualla ei-tohtori voi olla tutkija, ei liity tähän - voihan sitä väittää olevansa opettaja tai kampaaja tai sisustussuunnittelijakin ilman vaadittavaa koulutusta, mutta opettajan virkaa ei saa, eikä ehkä kauheasti asiakkaita noissa muissa ammateissa.

Tiedän, että tämä on poliittisesti arka kysymys, mutta pari vuotta väitöksenne jälkeen te ehkä tajuatte, miksi näin on. KYllä siinä väitöskirjaa tehdessä nimittäin jotain oppii...

Loppuvaiheessa väitöskirjantekijä on useimmiten itsenäinen tutkija, joka ansaitsee nimikkeen. Menestyksekäs tutkija voi olla myös joku, jolla ei ole akateemista tutkintoa lainkaan, mutta se on äärimmäisen harvinaista.

Itselläni on muuten 10 referoitua tieteellistä artikkelia, joista suurin osa kansainvälisiä ja olen kirjoittanut ne yksin. En ole vielä tohtori, mutta tutkija aivan varmasti olen (ja todennäköisesti omalla alallani jopa pätevämpi kuin sinä, jos olet tuore tohtori).

Vierailija
25/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekijät ovat tutkijoita ja maistereita. Eli ap on oikeassa. Minä saan apurahaa 1600e kuussa. Olen lisensiaatti, mikä ei mitenkään tunnu palkassa, koska maisterit saa tuon saman. Tutkimuskokemusta on reilu viisi vuotta ja väitöskirja alkaa oleen vihdoin kasassa. Mitään kokemuslisiä ei ole.

Väitöskirjan tekijät ovat tutkijaKOULUTETTAVIA, eivät tutkijoita.

Vierailija
26/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin riippumatta siitä, onko heillä siellä työsuhde vai ei. He ovat tohtorikoulutettavia, tai tutkijakoulutettavia, koska heitä koulutetaan tutkijoiksi. Se, että jossain muualla ei-tohtori voi olla tutkija, ei liity tähän - voihan sitä väittää olevansa opettaja tai kampaaja tai sisustussuunnittelijakin ilman vaadittavaa koulutusta, mutta opettajan virkaa ei saa, eikä ehkä kauheasti asiakkaita noissa muissa ammateissa. Tiedän, että tämä on poliittisesti arka kysymys, mutta pari vuotta väitöksenne jälkeen te ehkä tajuatte, miksi näin on. KYllä siinä väitöskirjaa tehdessä nimittäin jotain oppii...

Tutkija ei ole mitenkään nimikesuojattu sana, joten sitä, niin kuin monta muutakin sanaa, käytetään eri tilanteissa vähän eri merkityksissä. Akateemisessa mielessä vasta tohtori on "pätevä" tutkija, mutta kyllä tutkija voi tehdä muutakin kuin edistää tiedettä ja kielellisesti tämä on täysin oikein -> esim. riskostutkija jne.

Vierailija
27/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin riippumatta siitä, onko heillä siellä työsuhde vai ei. He ovat tohtorikoulutettavia, tai tutkijakoulutettavia, koska heitä koulutetaan tutkijoiksi. Se, että jossain muualla ei-tohtori voi olla tutkija, ei liity tähän - voihan sitä väittää olevansa opettaja tai kampaaja tai sisustussuunnittelijakin ilman vaadittavaa koulutusta, mutta opettajan virkaa ei saa, eikä ehkä kauheasti asiakkaita noissa muissa ammateissa.

Tiedän, että tämä on poliittisesti arka kysymys, mutta pari vuotta väitöksenne jälkeen te ehkä tajuatte, miksi näin on. KYllä siinä väitöskirjaa tehdessä nimittäin jotain oppii...

Loppuvaiheessa väitöskirjantekijä on useimmiten itsenäinen tutkija, joka ansaitsee nimikkeen. Menestyksekäs tutkija voi olla myös joku, jolla ei ole akateemista tutkintoa lainkaan, mutta se on äärimmäisen harvinaista.

Itselläni on muuten 10 referoitua tieteellistä artikkelia, joista suurin osa kansainvälisiä ja olen kirjoittanut ne yksin. En ole vielä tohtori, mutta tutkija aivan varmasti olen (ja todennäköisesti omalla alallani jopa pätevämpi kuin sinä, jos olet tuore tohtori).

kun on niin vaikea uskoa että maisteri ei voi olla tutkija! Minun ammattinimike on tutkija ja olen maisteri. Kyllähän sitä väitöskirja-tehtaalla voi helpostikin tohtoriksi valmistua. Jollain toisella taas voi olla monta kansainvälistä vertaisarviotua artikkeliakin eikä väitöskirjaa.

Jos oikein muistan, meidän yliopisto-opinnoissakin sanottiin, että meitä koulutetaan tutkijoiksi(kin).

ap

Vierailija
28/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tohtori et välttämättä ole muuten hirmu älykäs ja fiksu!

Olet oman alan tutkimuksen asiantuntija, mutta muusta me taidetaan olla vähän eri mieltä. Eli se siitä akateemisten ylivertaisuudesta muihin nähden... yleensä nämä tinkaajat, jotka eivät osaa antaa asian olla ovat amiksia ja heitä myös muistetaan siitä morkata!

Meidän bupliikissa proffa sanoi puheesaan, että tohtoreilla on nyt päteyvyys johtaa tutkimusryhmää ja me maisterit saadaan sitten tutkia tohtoreiden johtamissa ryhmissä.

Vierailija
29/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juurikin maisteripohjalta. Palkkani oli silloin 2000+, mutta ilmeisesti alan palkkataso ei ole siitä muuttunut.

Olin itse tutkijakoulutettavana tutkijakoulussa ja tittelini oli tutkija :)

Vierailija
30/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tohtori et välttämättä ole muuten hirmu älykäs ja fiksu!

Olet oman alan tutkimuksen asiantuntija, mutta muusta me taidetaan olla vähän eri mieltä. Eli se siitä akateemisten ylivertaisuudesta muihin nähden... yleensä nämä tinkaajat, jotka eivät osaa antaa asian olla ovat amiksia ja heitä myös muistetaan siitä morkata!

Meidän bupliikissa proffa sanoi puheesaan, että tohtoreilla on nyt päteyvyys johtaa tutkimusryhmää ja me maisterit saadaan sitten tutkia tohtoreiden johtamissa ryhmissä.

No täällä on aina niitä av- tohtuureita.

Vierailija
31/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimekkeitä muutellaan tutkijoiksi palkkapoliittisista syistä.tutkijahan on halpa.

lienevät maistereita enimmäkseen

Vierailija
32/32 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa vieläkin olla maistereiden nimike tutkija ja väitelleiden nimike tutkijatohtori tai akatemiatutkija. Tieteentekijöiden liitto on ajanut vahvasti "nuori tutkija" nimikettä, koska tutkijakoulutettava kuulostaa siltä kuin henkilö olisi vielä opiskelija eikä näin ollen oikeutettu mm. työttömyyskorvaukseen. Ja näinhän monissa työkköreissä jatko-opiskelijoiden tilanne on tulkittukin. Vaikka siis olisi ollut useamman vuoden yliopiston palkkalistoilla projektissa ja aksanut palkastaan työttömyysvakuutusmaksutkin.