Uusi yritys; maisteritasoinen tutkija, paljonko on palkkasi
ja paljonko on työuraa takana?
Kommentit (32)
tekijät ovat tutkijoita ja maistereita. Eli ap on oikeassa. Minä saan apurahaa 1600e kuussa. Olen lisensiaatti, mikä ei mitenkään tunnu palkassa, koska maisterit saa tuon saman. Tutkimuskokemusta on reilu viisi vuotta ja väitöskirja alkaa oleen vihdoin kasassa. Mitään kokemuslisiä ei ole.
tekijät ovat tutkijoita ja maistereita. Eli ap on oikeassa. Minä saan apurahaa 1600e kuussa. Olen lisensiaatti, mikä ei mitenkään tunnu palkassa, koska maisterit saa tuon saman. Tutkimuskokemusta on reilu viisi vuotta ja väitöskirja alkaa oleen vihdoin kasassa. Mitään kokemuslisiä ei ole.
Olen tuo ohis, jolla on kaksi kaveria yliopistolla. Kummankin kanssa käymme usein syömässä, toinen juo pelkkää Illin kahvia ja toinen matkustaa maailmalla. Tuolla palkallako???
jos on siis yo:n palkkalistoilla ja osallistuu opetukseen yms. tuo apurahatutkija on kai vapautettu opetuksesta
Mä olen väitöskirjantekijä ja tutkija, alla YTM-koulutus. Palkka 2145e/kk, brutto.
Voi olla myös tutkijanimikkeellä tutkimuslaitoksessa, vaikka olisi pelkkä maisteri. Tosin suurimmassa osassa paikoista edellyttävät tohtorin tutkintoa.
olen tohtorikoulutettavana, ollut muutaman kuukauden ja palkkaa on tarkistettu kerran ylöspäin.
Mä olen väitöskirjantekijä ja tutkija, alla YTM-koulutus. Palkka 2145e/kk, brutto.
Eikä mulla ole opetusvelvollisuutta, koska työskentelen Akatemian rahoittamassa projektissa. Jos opetan, saan siitä erikseen palkkaa.
täysin riippumatta siitä, onko heillä siellä työsuhde vai ei. He ovat tohtorikoulutettavia, tai tutkijakoulutettavia, koska heitä koulutetaan tutkijoiksi. Se, että jossain muualla ei-tohtori voi olla tutkija, ei liity tähän - voihan sitä väittää olevansa opettaja tai kampaaja tai sisustussuunnittelijakin ilman vaadittavaa koulutusta, mutta opettajan virkaa ei saa, eikä ehkä kauheasti asiakkaita noissa muissa ammateissa.
Tiedän, että tämä on poliittisesti arka kysymys, mutta pari vuotta väitöksenne jälkeen te ehkä tajuatte, miksi näin on. KYllä siinä väitöskirjaa tehdessä nimittäin jotain oppii...
Olen tuo ohis, jolla on kaksi kaveria yliopistolla. Kummankin kanssa käymme usein syömässä, toinen juo pelkkää Illin kahvia ja toinen matkustaa maailmalla. Tuolla palkallako???
tietyn rajan alla verotonta tuloa, vaikka ei se paljoa tuota 1600e paremmaksi tee... Tekniikan alalla saavat paremmin.
Ne on ne pienet menot ei suuret tulot:) Meillä on suuret menotkin, mutta onneksi mies on kunnon töissä ja minäkin kohta.
täysin riippumatta siitä, onko heillä siellä työsuhde vai ei. He ovat tohtorikoulutettavia, tai tutkijakoulutettavia, koska heitä koulutetaan tutkijoiksi. Se, että jossain muualla ei-tohtori voi olla tutkija, ei liity tähän - voihan sitä väittää olevansa opettaja tai kampaaja tai sisustussuunnittelijakin ilman vaadittavaa koulutusta, mutta opettajan virkaa ei saa, eikä ehkä kauheasti asiakkaita noissa muissa ammateissa.
Tiedän, että tämä on poliittisesti arka kysymys, mutta pari vuotta väitöksenne jälkeen te ehkä tajuatte, miksi näin on. KYllä siinä väitöskirjaa tehdessä nimittäin jotain oppii...
Niin. Mutta itse asiassa maisteri, joka on projektitutkijana ja ei tee väitöskirjaa, on tutkija. Näin ainakin meidän yksikössä.
Niin. Mutta itse asiassa maisteri, joka on projektitutkijana ja ei tee väitöskirjaa, on tutkija. Näin ainakin meidän yksikössä.
joillain sektoritutkimuslaitosten kanssa kilpailevilla yliopistoyksikoillä voi olla, mutta oikeilla laitoksilla maisterit, jotka ei edes tee väitöskirjaa, pääsevät vain tutkimusapulaisiksi. Näin ainakin meidän laitoksella. Itsenäistä tutkimustyötä sisältävät paikat varataan väitöskirjantekijöille tai oikeille tutkijoille.
He ovat tohtorikoulutettavia, tai tutkijakoulutettavia, koska heitä koulutetaan tutkijoiksi.
mutta eivät ole edes jatko-opiskelijoita vaan vain työsuhteessa. Eli heitähän ei silloin kouluteta yhtään miksikään.
joillain sektoritutkimuslaitosten kanssa kilpailevilla yliopistoyksikoillä voi olla, mutta oikeilla laitoksilla maisterit, jotka ei edes tee väitöskirjaa, pääsevät vain tutkimusapulaisiksi. Näin ainakin meidän laitoksella. Itsenäistä tutkimustyötä sisältävät paikat varataan väitöskirjantekijöille tai oikeille tutkijoille.
No meidän yliopistossa ei ole rakenneuudistuksen jälkeen laitoksia laisinkaan, vain yksiköitä.
No meidän yliopistossa ei ole rakenneuudistuksen jälkeen laitoksia laisinkaan, vain yksiköitä.
kyllä ihan ryhmän nettisivuillakin on tutkijoita kaikki väitöskirjaa tekevät. Tohtori on tutkinto ei ammatti. Tutkija Tutkija on akateeminen henkilö, joka tekee ammatikseen tutkimusta. Tutkija ei ole mitenkään suojattu termi. Suojattu ammattinimikkeitä on esimerkiksi lääkäri ja sairaanhoitaja, jolloin lääkärinä ja sairaanhoitajana voi esiintyä ainostaan tietyn koulutuksen omaavat henkilöt.
av-raamattu wikipedia sanoo väitöskirjaa tekevien Tohtorikoulutettavien olevan tutkijoita.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tutkija
kai se nyt riippuu, kun kysyin "maisteritasoisten" tutkijoiden palkkaa.
ap
Miksi teillä on niin helvetin suuri tarve tehdä tyhjäksi juuri se tutkinto, jota itse suoritatte? Koska niinhän te teette väittämällä, että ihan hyvin voi olla tutkija, vaikka ei olekaan tohtori? EIkö teidän oma etu olisi nimenomaan yrittää suojata tutkijanammattia paremmin ja korosta, ettei sitä tutkimusta nyt ihan kuka vaan ja millä vaan pätevyydellä sentään voi tehdä? Ja miksi sitten viitsitte ylipäänsä nähdä niin helkkaristi vaivaa kuin väitöskirjantekemisessäkin on, jos sitä ei krran mihinkään tarvita, eikä siitä opi mitään, mikä mihinkään pätevöittäisi?
Kyllä mäkin muistan, että jatko-opintojen alkuvaiheessa olin sitä mieltä, että olen oikeasti pätevämpi kuin moni laitoksen väitellyt tutkija - ja olen vieläkin - mutta näin jälkikäteen ajateltuna olin silloin myös paljon vähemmän pätevä kuin olen nyt. Ja minusta se on hyvä: ei mennyt ihan hukkaan sekään työ.
jotka ovat yliopistolla esim. tohtorinkoulutusohjelmassa? Ainakin kaksi minun kaveriani on.
ohis