talon rakennus-kustannukset
Kertokaa te ketkä ootte vastikään rakentaneet omakotitalon, että millaisella budjetilla? Kuinka suuren osa budjetista muodostui talopaketista(sateelta suojaan vai minkälainen asennus teillä oli). Kiinnostaa erityisesti rakentajat, jotka eivät ole itse olleet mukana rakentamassa vaan ovat rakennuttaneet muilla..
Kommentit (9)
Ja itse emme osaa tehdä eikä kyllä aikaakaan kun mieluummin haluamme viettää aikaa myös lasten kanssa..
Siis rakennusalan ammattilainen ja hallita lvi, sähkö, perustustyöt, siinä sitä on osaamista aika paljon.
Ap tee laskelma op-laskurilla, sitä on mainittu realistiseksi ja käsittääkseni sillä tehty laskelma kelpaa jopa lainaa hakiessa.
https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/lainat/omakotitalon-kustannuslask…
Maatyöt on suuri yllärimomentti. Maatöiden lisäksi tulee liittymät (nämä vaihtelee PALJON riippuen kunnasta). Maatöihin varaa 15t-50t, autotalli-varasto 15-20000e, pihatyöt muutamasat tonnista ylöspäin, riippuu mitä teette. Lämmitysmuoto, minkä valitsette? Esim. maalä,pö n.20t. Eli karkeasti voit laskea näin: avaimet käteen talon hinnan löydät valmistajien sivuilta, lisää varustetasoon meneväksi n.5-15 000, sitten tontti ja päälle noi kaikki muut = vähintään 50e, pk-seudulla lähempänä 100t (liittymät ja maatyöt kalliita)
aloitamme kolmatta ja tavoite on 1500€/m2 mutta teemme taas kaiken mahdollisen itse.
Onko teillä tontilla kunnallistekniikka vai ei?
Itse todella paljon tehty. Iso talo.
koosta, tontista, lämmitysmuodosta jne...
Sanotaanko noin karkeasti että saan paskan valmistalon kaupungin keskustaan noin 300000-350000e.
Itse tehtynä noin 1000 euroa/ neliö.
Talopaketissa riippu niin paljon onko kivi- vai puutalo