Kaksi asiallista kysymystä vanhoillislestadiolaisille
1) Monilla ei-uskovaisilla pariskunnilla seksiin tulee tauko lapsen syntyessä. Joillakin se tauko voi kestää pitkäänkin, sillä naista ei seksi innosta, eikä välttämättä miestäkään esim. univajeen takia. Naisella voi myös olla kivulias episiotomia- tai sektiohaava paranemassa, tai alapää tuntuu muuten vain kivuliaalta. Tuntuu, että lestadiolaisilla ei tällaisia luontevia taukoja seksin harjoittamisessa tule, vaan lapsia syntyy vuoden välein. Mistä tämä johtuu?
2) Tarkoittaako lestadiolaisille seksi ainoastaan yhdyntää? Monilla keskustelupalstoilla puidaan sitä, että seksiä haluttaisiin harjoittaa, mutta ei haluta tulla raskaaksi tai hankkia lisää lapsia. Onko lestadiolaisilta kiellettyä tai tuntuuko lestadiolaisista ajatus muunlaisesta seksistä jotenkin rumalta tai syntiseltä? Tarkoitan esim. suuseksiä molemmin puolin, tai sitten että sekä nainen että mies hyväilevät toisiaan käsin. Onko tässä kyse siitä, että "siemen lasketaan hukkaan" kun ei suoriteta tavallista yhdyntää? Kuitenkin monet lestadiolaiset suosivat keskeytettyä yhdyntää, jolloin silloinkin siemen menee hukkaan - miksei siis suuseksi tai käsin hyväily voisi olla yhtä sallittuja ja kiihottavia seksin tapoja?
Yst. terv. ei-lestadiolainen, mutta aiheesta kiinnostunut.
Kommentit (22)
ketä kiinnostaa...voitteko tehä oman palstan näille lestadiolaisseksikysäreille,pliiiiiis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Musta nää oli ihan asiallisia kysymyksiä. Minuakin kiinnostaisi.
ei-ap
terv,vl äiti!!!
siis ootko oikeesti tosissaan näitten kysymysten kans :D
Mikä näissä kysymyksissä on sellaista, että vl:t eivät voisi vastata niihin tosissaan?
t. ap
En tiedä lestadiolaisuudesta paljoakaan, joten eikö olisi hyvä häivyttää turhia ennakkoluuloja, joita tämäkin palsta on täynnä. Mielestäni kysymykseni olivat neutraaleja ja asiallisia, miksi suhtaudut niihin naureskellen?
1) En tietenkään voi puhua toisten puolesta, mutta itselläni kävi näin: ekan lapsen syntymän jälkeen meni ehkä 4kk ennen ekaa seksikertaa. Toisesta yhdynnästä tulinkin jo uudestaan raskaaksi. Tokan lapsen jälkeen meni vähemmän (ehkä 2kk) ennen ekaa yhdyntää ja siitä vielä pari kk kun olin taas raskaana. Tän kolmannen raskauden loppuvaiheilla loppui meiltä seksi ja meni lähes kaksi vuotta ennen kuin nyt ihan viime aikoina on taas vähän alkanut tehdä mieli (yllättäen en vielä olekaan raskaana vaikka kuopus on jo 2v). Taidan vain olla vähän liian helposti sikiävää sorttia kun kerrasta aina olen tullut raskaaksi, vaikka kolmannen kohdalla piti muka olla "varmat päivät". :) Nyt me kyllä käytetäänkin kondomia kun ei jakseta ihan vielä uutta vauvaa. Onko sun mielestä 4kk, 2kk ja 2v tarpeeksi "luontevia taukoja"? ;)
2) Meillä on myös suuseksiä jne, mutta kyllä siinä vain kuitenkin rupeaa tekemään mieli ihan sitä ihteäänkin vaikka muilla menetelmillä aloittaisikin. Joten nykyään meidän siemenet menee sitten roskiin.
t. 3lapsen vl-äippä
Me ollaan seksissä kuule ihan samanlaisia ihmisiä ,kun tekin...ei vaan käytetä ehkäisyä....tehdään ihan samaa,kuin tekin!! OLemme ihmisiä :D Siis luuletteko ,että uskovaisuus tarkoittaa,ettei saisi vapaasti harrastaa seksiä miten huvittaa....
En harrasta seksiä,jos ei mua huvita. Eikä mieskään halua,jos mua ei kiinnosta. Sama pätee varmaan myös teihin. Tottakai otetaan suihin molemmin puolin ja tehdään muutenkin mitä mieleen tulee!!
välillä tulee mieleen et onko nää kyselijät hieman yksinkertaisia . Ei millään pahalla !
siis lähinnä tämä kysymys ihmetyttää,et voiko joku olla tosissaan ....
Me ollaan seksissä kuule ihan samanlaisia ihmisiä ,kun tekin...ei vaan käytetä ehkäisyä....tehdään ihan samaa,kuin tekin!! OLemme ihmisiä :D Siis luuletteko ,että uskovaisuus tarkoittaa,ettei saisi vapaasti harrastaa seksiä miten huvittaa....
En harrasta seksiä,jos ei mua huvita. Eikä mieskään halua,jos mua ei kiinnosta. Sama pätee varmaan myös teihin. Tottakai otetaan suihin molemmin puolin ja tehdään muutenkin mitä mieleen tulee!!
välillä tulee mieleen et onko nää kyselijät hieman yksinkertaisia . Ei millään pahalla !
Mulla oli lapsuudessa paljonkin lestadiolaisia kavereina, ja kaikilla oli yli 10 sisarusta. Teini-ikäisenä sitten kaveruus vähän katkesi, kun eri jutut alkoivat kiinnostaa. Tosin tunnetaan edelleen ja asutaan samalla paikkakunnalla.
Mun on ihan rehellisesti vaikea kuvitella näiden ihmisten harjoittavan esim. suuseksiä. En tiedä, mistä tämä mielikuva johtuu. Ei millään pahalla, todellakaan! He ovat mukavia, auttavaisia ihmisiä, mutta jotenkin käsitys heidän seksielämästään on vähän rajoittunut ainakin minulla. Hyvä, että täällä jotkut kertovat asioista, kun ei niitä voi kasvokkainkaan kysyä ;-)
Ja sen verran täytyy vielä lisätä, että tiedän lestadiolaisuudesta jotain. Isoäitini ja isoisäni ja osa kaukaisemmista sukulaisista olivat vanhoillislestadiolaisia. Mummoni jäi leskeksi ja ainakin silloin oli voimassa sääntö, että vl-leski saa ottaa vain toisen vl-lesken, ei siis naimatonta miestä. Lisäksi hoitokokoukset olivat aika tiukkoja ennen vanhaan. Esim. mummoni ei saanut osallistua kylän naisjärjestön kuvaelmaan kyläpäivien yhteydessä, jossa olisi ollut tarkoitus esitellä nukkejen avulla, miten vauvaa hoidetaan.
Tästä asiasta mummo vielä ihan vanhana ja höperönä suorastaan itki, kun tässä asiassa ja monessa muussakin suljettiin kyläyhteisön ulkopuolelle.
Tosin tapahtuipa sitä toisinkin päin. Mummoni vl-sisko oli opettaja, mutta hänet erotettiin virastaan uskonsa takia. Tapahtui 60-luvulla. Tämä on ihan yhtä surullista.
1) Ilman muuta seksin harrastaminen on vapaaehtoista ts. synnytyksen jälkeen emme ole aloittaneet yhdyntää ennen jälkitarkastusta ja jos se olisi ollut kivuliasta senkin jälkeen, olisin odottanut niin kauan kunnes olisin ollut kunnossa. Itse en tunne kovinkaan montaa perhettä, johon on syntynyt lapsia vuoden välein. Ehkä useampana vuonna peräkkäin, mutta harvoin vain 12kk ikäeroa.
2) Seksi ei suinkaan tarkoita pelkkää yhdyntää, myös suuseksi on mahdollista, samoin hvyäilyt. Seksiä käsitellään liikkeemme opetuksessa tietenkin vain yleisellä tasolla (kuuluu avioliittoon, ei esiaviollisia suhteita, molemminpuolinen kunnioitus, lisääntymisen lisäksi seksuaalisuuteen kuuluu läheisyys jne.)
Ehkäisemättömyys omituisena ilmiönä nykyajassa saa aikaan monenlaisia spekulaatioita, joista osa on kyllä ihan hatusta vedettyjä. Esim. väite lestadiolaismiesten seksuaalisesta kyltymättömyydestä on perätön. Suuri lapsimäärä ei johdu yhdyntöjen tiheydestä vaan ehkäisyn puutteesta. Yhdyntää ei suoriteta, jotta nainen tulisi raskaaksi, mutta sitä ei myöskään estetä. Toki on niinkin, että ellei yhdyntöjä ole, raskaaksi ei voi tulla. Yksilöllisiä vaihteluita suuntaan tai toiseen voi olla ja kuten tiedossa on, joukossa on myös perverssejä tyyppejä, joiden sairas seksuaalisuus ei liity millään tavalla uskoon.
1) Monilla ei-uskovaisilla pariskunnilla seksiin tulee tauko lapsen syntyessä. Joillakin se tauko voi kestää pitkäänkin, sillä naista ei seksi innosta, eikä välttämättä miestäkään esim. univajeen takia. Naisella voi myös olla kivulias episiotomia- tai sektiohaava paranemassa, tai alapää tuntuu muuten vain kivuliaalta. Tuntuu, että lestadiolaisilla ei tällaisia luontevia taukoja seksin harjoittamisessa tule, vaan lapsia syntyy vuoden välein. Mistä tämä johtuu?
2) Tarkoittaako lestadiolaisille seksi ainoastaan yhdyntää? Monilla keskustelupalstoilla puidaan sitä, että seksiä haluttaisiin harjoittaa, mutta ei haluta tulla raskaaksi tai hankkia lisää lapsia. Onko lestadiolaisilta kiellettyä tai tuntuuko lestadiolaisista ajatus muunlaisesta seksistä jotenkin rumalta tai syntiseltä? Tarkoitan esim. suuseksiä molemmin puolin, tai sitten että sekä nainen että mies hyväilevät toisiaan käsin. Onko tässä kyse siitä, että "siemen lasketaan hukkaan" kun ei suoriteta tavallista yhdyntää? Kuitenkin monet lestadiolaiset suosivat keskeytettyä yhdyntää, jolloin silloinkin siemen menee hukkaan - miksei siis suuseksi tai käsin hyväily voisi olla yhtä sallittuja ja kiihottavia seksin tapoja?
Yst. terv. ei-lestadiolainen, mutta aiheesta kiinnostunut.
ettei harrastaisi suuseksiä....Eikä suuseksi oo ihan normaali seksiä... t,kakonen
on mielestäni oikein kiinnostava, koska itse olen joskus muinoin seurustellut hellaripojan kanssa, jonka mielestä oli juurikin niin että kaikki muu seksiin liittyvä paitsi "se sinne" oli syntiä. Ja tietenkin myös yhdyntä oli syntiä avioliiton ulkopuolella. Käsittääkseni ei ole harvinaista, että voimakkaasti uskonnollisissa piireissä on näin ajattelevia.
Mielikuvani lestadiolaisista on siinä määrin konservatiivinen, että kuvittelisin heistäkin löytyvän tällaisia. Ajatukset varmasti tosin kaikissa ryhmissä vapautuvat jonkin verran sukupolvien saatossa. Ja selvää varmaankin on, että kaikista ryhmistä löytyy myös eri tavoin ajattelevia. Mielenkiintoista olisikin kuulla jonkinlainen "yleinen kanta", sellaista ei vain kai useimmilla ryhmillä ole.
Kyllä on monia naisia, jotka eivät halua antaa tai saada suuseksiä. Ja nämä naiset eivät ole uskossa eli ei johdu vakaumuksesta vaan henk.koht. mieltymyksistä. Ja miehissä on monia niitä, jotka haluavat vain yhdynnän. Tämä ei liity edes ikään, vaan kaikenlaista on kaiken ikäisissä.
Olen jo reilusti yli nelikymppinen nainen. Muistan itse erään saarnamiehen puheen 80-luvulta, jossa hän ohjeisti aviopareja jotenkin tähän tapaan: on tullut suoranaiseksi muoti-ilmiöksi puhua pariskuntien yhteiselämästä sanomalehtiä myöten, eikä se voi olla oikein. Aviolliseen rakkauteen kuuluu läheisyys, mutta läheisyyden ensisijaisena tarkoituksena on suvun jatkaminen. Tähän nämä toiminnot on luotu, eikä niitä pidä käyttää väärin muulla tavoin toimien. Luonnollinen yhteys miehen ja naisen välillä on luonnollinen yhteys, sellaiseksi Jumala on ihmisen luonnon luonut.
Muistan tämän siitä syystä, että nämä seurat nauhoitettiin ja meillä kotona oli tallenne. Tämä oli vain yksi kohta, käsiteltiin paljon muutakin asiaa. Muuten ei menty noin yksityiskohtaiseen kieltoon. Niin, paitsi siinä kohdassa, jossa sama saarnamies kehotti seurustelevia pariskuntia tiukasti pidättäytymään suutelemisesta. Että kädestä voi kiinni pitää, mutta suuteleminen on sen kaltainen asia, että se kuuluu avioliittoon.
Tämä siis tapahtui 80-luvulla, Keski-Pohjanmaalla.
Mutta haluan korostaa, että vanhoillislestadiolaiset eivät näissäkään asioissa ole niin yhtenäinen ryhmä kuin tunnutaan kuvittelevan. Ja toki saarnamiehissäkin on eroja. Nykyisellään en ole tämän tyyppisiin sääntöihin enää törmännyt, tosin asun nykyään etelässä. Mutta kyllä aiemmin muuta kuin varsinaista yhdyntää pidettiin negatiivisena asiana. Tai niin, että muunlainen läheisyys oli sallittua (missähän rajoissa, tekisi mieli kysyä) kunhan se johti yhdyntään, jota korostettiin ainoana "luonnollisena" yhteiselon muotona.
Nuorempi polvi ei varmastikaan ole tähän samalla tavalla enään törmännyt..ehkä. Mutta en tietenkään voi puhua kuin omalta kohdaltani, jokainen tekee itse omat valintansa. Meidän avioliitossa on monenlaista läheisyyttä ja seksiä, ja ennen kaikkea läheisyys tarkoittaa muutakin kuin vain seksiä. Tämä tuntuu nykymaailmassa unohtuvan, kun kaikki pyörii seksin ympärillä. Lestadiolaisuudestakin puhutaan nykyään vain seksiin liittyvissä asioissa. (Tosin ovathan viime aikaiset hyväksikäyttö-tapaukset olleet esillä, mutta kyllä ne liikkeen sisällä tuomitaan jyrkästi ja pidetään sairaina seksuaalisuuden muotoina, joihin tulee puuttua.)
Mutta ihan tavallisena pulla-kristittynä voin sanoa, että itse en tykkää yhtään suuseksistä! Mies sitä haluaisi, mutta en rupea imemään. Minulle riittää hyväilyt ja yhdyntä, enkä koe olevani mitenkään konservatiivinen näissä asioissa. Suuseksilläkö sitä avarakatseisuutta nykyään mitataan?!?
Ymmärrän kyllä ap:n pointin siitä, että jos ei lapsia halua tehdä eikä ehkäisyä käyttää niin sitten kannattaa harrastaa muuta kuin yhdyntää...
on kaksi eri asiaa olla harrastamatta suuseksiä koska ei pidä siitä ja olla harrastamatta suuseksiä, koska pitää sitä syntinä.
On ihan ok kieltäytyä suuseksistä vapaasta tahdostaan, mutta minusta se ei ole ok, jos yhteisö määrää mitä kaksi vapaaehtoista aikuista saa makuuhuoneessaan tehdä. (Olettaen että tekeminen ei ole laitonta tms.)
on kaksi eri asiaa olla harrastamatta suuseksiä koska ei pidä siitä ja olla harrastamatta suuseksiä, koska pitää sitä syntinä.
On ihan ok kieltäytyä suuseksistä vapaasta tahdostaan, mutta minusta se ei ole ok, jos yhteisö määrää mitä kaksi vapaaehtoista aikuista saa makuuhuoneessaan tehdä. (Olettaen että tekeminen ei ole laitonta tms.)
siis lähinnä tämä kysymys ihmetyttää,et voiko joku olla tosissaan ....
Se on nimenomaan ja vain yhdyntä jota pitää ajatella ja siihen tähdätä.
Muistan itse erään saarnamiehen puheen seuroissa 80-luvulta, jossa hän ohjeisti aviopareja jotenkin tähän tapaan: on tullut suoranaiseksi muoti-ilmiöksi puhua pariskuntien yhteiselämästä julkisuudessakin. Tämä ei voi olla oikein. Aviolliseen rakkauteen kuuluu kyllä läheisyys, mutta läheisyyden ensisijaisena tarkoituksena on suvun jatkaminen.
Siihen nämä "seksi"-toiminnot on luotu, eikä niitä pidä käyttää väärin, siis jollain muulla tavoin seksiä harrastellen. "Luonnollinen yhteys" miehen ja naisen välillä on luonnollinen yhteys=yhdyntä, ja juuri sellaiseksi Jumala on ihmisen luonut!
Siis muuta eroottista hauskanpitoa kuin varsinaista yhdyntää pidettiin tosi negatiivisena asiana, jotenkin vääränä. Tai niin, että muunlainen läheisyys oli sallittua (missähän rajoissa, tekisi mieli kysyä) kunhan se kuitenkin johti sitten siihen oikeaan asiaan eli yhdyntään. Ja kas silloinhan niitä lapsia sitten tulee, ja niillähän se taivaspaikak ansaitaan.
kun heidän pitää tuottaa koko ajan niitä lapsia uskonsa merkiksi
http://freepathways.wordpress.com/2011/10/04/hintsala/
terv,vl äiti!!!
siis ootko oikeesti tosissaan näitten kysymysten kans :D