Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi puhutaan aina alemmasta kipukynnyksestä jos jotakuta on sattunut joku asia ihan helvetisti?

Vierailija
30.01.2012 |

Juuri törmäsin sektiosta kivuliaasti toipuvalle sanotaan että alhainen kipukynnys. Eli hän jotenkin heikompi kestämään kipua? Ei, se vaan sattui helvetisti enemmän. Mua jotenkin jopa loukkaa tuo vähättely, koin aivan järkyttävä kivuliaan sektion ja kipukynnyksellä ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.

Joku alateitse pelkästään synnyttänyt kehtaa vielä sanoa. huh.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein vähättelymielessä. Kun jokin asia ei ole itsestä tuntunut kovinkaan kipeältä, ei osata ajatella, että se sama asia on voinut jollakulla toisella sujua vähemmän hyvin ja aiheuttaa komplikaatioita ja kipuakin enemmän.

Erittäin typerä asenne.

MUTTA toisaalta: kipukynnys todellakin on ihmisillä erilainen. Esimerkiksi oma poikani, jolla on aspergerin syndrooma, omaa erittäin korkean kipukynnyksen. Ja voin kertoa, että se ei ole ollenkaan hyvä asia. Hänhän ei valita särkyä ja kipua koskaan, ja sitten meillä onkin sen vuoksi ollut monia hätätilanteita, jolloin tulehdukset yms. ovat päässeet tosi pahoiksi, kun lapsi ei itse kerrro kivusta laisinkaan.

Terveilläkin ihmisillä tuo kynnys on erilainen. Eikä kivusta tee vähemmän aitoa se, että jonkun kipukynnys on alempi kuin toisen - se kipu ON AINA SUBJEKTIIVINEN KOKEMUS.

Aina.

Kivunsieto on osittain perinnöllistä, esimerkiksi ihmisen luontainen dopamiinitaso vaikuttaa sekä fyysisen että henkisen kivun sietoon, samoin hermoston ärsytysherkkyys. Itse olen varsinainen dopamiinihirviö, en kuulemma edes valittanut lapsena hiekkalaatikolla vaikka molemmat silmät olivat täynnä hiekkaa, en edes huomannut moista. Eräs kaverini sitten ei puolestaan suostunut lapsena käyttämään kuin lähes loppuunkuluneita vaatteita, koska karhea kangas suorastaan sattui. Siinä ääripäät dopamiiniaineenvaihdunnan ja hermoston ärsytysherkkyyden perusteella. Perinnöllistä, kuten vaikka silmien väri.

Ja perintötekijöiden lisäksi jotkin sairaudet saattavat aiheuttaa tuntoyli- tai aliherkkyyttä. Samoin elinhistoria eli se, millaiseen kosketukseen on pienestä pitäen tottunut.

Vierailija
42/42 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain esikoisen hätäsektiolla kun vauva jumiutui kasvot edellä synnytyskanavaan ( oli siis tulossa väärässä asennossa). Synnytysyrityksessä ja lopulta sektiossa repesi melkein kaikki mitä voi ja tikkejä ja turvotusta oli paljon. Tämä ei mielestäni ollut niin kivuliasta kuin kuopuksen synnytys. Hän oli kuollut kohtuun edellisenä päivänä, synnytys sujui opillisesti täydellisesti, mutta kipu oli hirvittävä, paljon pahempi kuin esikoisen synyessä. Luulen että kivun voimakkuus oli sidoksissa mielialaani. Paha mieli/kovempi kipu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla