Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläinen! Muutaisitko Jakomäkeen?/Millainen alue nykyään?

Vierailija
30.01.2012 |

Meille tarjottiin asuntoa Jakomäestä, mutta mietityttää millainen alue on nykyään? Olen kuullut, että nykyään olisi jopa ihan hyvä alue, mutta miten on? Kokemuksia kellään?

Kiitos!

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Speden Härski-Hartikainen juttu tehtiin silloin aikoinaan kun Porvoonväylää ei oltu vielä rakennettu ja silloin jakomäkeen joutui kulkemaan muistaakseni puistolan kautta, jotenkin paljon hankalammin. Nyt on liittymä suoraan motarille, joten ei ole vaikeuksia löytää jakomäkeä Espanjan sijasta.

Itseasiassa, kulkuyhteydet ovat kyllä hyvät. Isännöitsijäntoimiston edestä lähtee busseja vantaalle sekä helsinkiin mellunmäen metroasemalle ja sinne matka-aika jakomäestä on vain joku 5 minuuttia. Myös vuosaareen pääsee uudella bussilinjalla. Malmille pääsee vartissa, ja siitä vielä eteenpäin siltamäkeen. Vantaan suuntaan pääsee seutubusseilla nopeasti Hakunilaan, Tikkurilaan sekä Myyrmäkeen. Jakomäen ostarin puolelta pääsee busseilla malmille ja keskustaan.

Kaupungin vuokratalot ovat melkein kaikki jo kohta remontoidut, urakka on kokonaan valmis varmaan joskus vuoden 2014-15 paikkeilla. Eli jos muutat vuokrataloihin, niin ei tarvitse pelätä joutua niihin harmaisiin betonilaatikoihin. Ne on jo aikalailla historiaa. Uudet talot ovat paljon paremmin suunniteltuja ja niissä on nykyaikaiset laitteet ja valaistus. Yksiöillekin on tehty lasitetut parvekkeet.

Ainoa miinus on aina sillointällöin räyhäävät somali ja kurdinuoret jotka eivät selvästikään osaa sopeutua suomalaiseen sivistyneeseen yhteiskuntaan. Juoppoja sekä nistejäkin täällä on, mutta ei ne riehu samalla tavalla kuin nuo pakolaiset.

Pähkinänkuoressa voisi sanoa että jos muutat esim. 3 kerroksiseen taloon, niin meno on rauhallisempaa kuin taas esim. 5 kerroksisessa talossa.

Jos taas muutat niihin omistusasuntoihin joita on ostarilla ja yläasteen lähellä, niin niissä on kyllä rauhallista eikä ole mitään erityisiä häiriöitä.

Itse olen asunut täällä jo melkein 30 vuotta joten voin sanoa että paikat ovat kyllä muuttuneet melkoisesti niiltä kuuluisilta 80 ja 90-luvun ajoilta. Paljon on tullut uusia naamoja sekä kaikki legendaariset "räksät ja huume-sepot" ovat jo kuolleet. En usko että tämä paikka olisi sieltä pahemmasta päästä. Kyllä minusta esim. kannelmäki ja vuosaari ovat rauhattomampia.

Vierailija
2/75 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttaisi. Kauhea prolealue. Kontula on toinen ehdoton eihyi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Helsingin alueista ei ole läheskään niin paha kuin mitä pahojen alueiden maine sanoo.

Käykää katsomassa, tunnustelkaa fiilistä, mikä se on. Minä olen kerran kieltäytynyt vuokra-asunnosta Tapulikaupungissa, tuli niin huono fiilis siitä yhtiöstä rappukäytävien ilmoitustaulujen perusteella (VVO) ja tiestä ostarille joka oli roskien reunustama. Toisaalta kun tulin katsomaan aluetta Vuosaaressa niin olin heti ihan "tämähän on hieno", oli siistiä ja selkeää. Enkä ole katunut. Jakomäestä ei ole kokemusta mutta tunnen kyllä pari lapsiperhettä jotka asuu siellä eikä ole valittaneet.

Vierailija
4/75 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun asuin Hakunilassa, ja ostari oli siihen aikaan hiukan epämääräistä, mutta sekin riippui kellonajasta, milloin sinne meni. Siellä oli hyvä suutari. Siellä on myös melko hyviä lenkkeilymaastoja koiranomistajille, varsinkin kun lähtee Vaaralan tai Länsimäen suuntaan. Mm. ne uimalammet siellä.

Bussiyhteydet suoraan Hesaan ja Mellun metrolle on todella hyvät.

Mutta miettisin niitä nistejä. Eikös se ollut Jakomäen bussi, jossa se nisti raiskasi sen tyttö-rukan.

Maahanmuuttajien kanssa taas meidän perheellä ei ole ollut mitään ongelmia. Tunnen muutaman, väkisinkin tässä tutustuu, ja omien kokemusten mukaan kiusaaminen koulussa vähentyy, kun sinne tulee maahanmuuttajia. Rasismisyytösten pelko saa koulun puuttumaan kiusaamiseen herkemmin.

Vierailija
5/75 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sanotaanko nyt näin, ettei se maine ihan tyhjästä ole tullut...kun katsoo esim. äänestysprosenttia, persujen alueellista voittokulkua Jakomäessä (haastattelussa paikalliset sanoivat ettei esim. Kokoomuksella ole mitään asiaa alueelle ja tietävätkin sen), suurta määrää maahanmuuttajia...niin voi vaan arvailla, että "pinnan alla kuohuu".

Kävimme kolmisen vuotta sitten Jakomäen vieressä katsomassa yhtä asuntoa. Rapun edessä oli verilammikko ja lasten leikkialue sotkettu, se riitti "näytöksi".

Vierailija
6/75 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö näe kirjoituksessasi ristiriitaa? Jakomäki täys persuja ja mamuja?

Vierailija
7/75 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jako_mieli_mäki ja moniongelmaiset ihmiset.

Vierailija
8/75 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi pääsin pois. Ja ne häiriöt mitä oli silloin oli 100% suomalaista syntyperää: rapun edessä humalassa tappelevat pariskunnat lastensa kanssa, kauppareitin varrelle sammuneet äijät (kerran niitä oli 3 puolen kilsan matkalla..), yölliset tulipalot kerran meidän ja muutaman kerran lähitaloissa, melubileet, lasten leikkipaikalla keskellä sunnuntaipäivää ryyppäävät ja sammuneet teinit, teinien joukkotappelut koulun pihalla, ammuskelut ja lapsia aseella parvekkeelta uhkaillut äijä, juopporemmit ostarilla, varastetut vaunut.. Lastensuojeluongelmia paljon, 2-3v:t yksin pihalla kun vanhemmat baarissa jne.

Maahanmuuttajista en tosiaan kokenut mitään häiriötä ikinä, hyvä jos heitä siellä nyt enemmän niin alue saattaa olla siistiytynyt. Se on kyllä niin wt-paratiisi kuin voi olla. Asunto kannattaa ottaa etenkin jos et nyt asu kaupungin asunnossa, voit hakea vaihtoa saman yhtiön asuntoihin Fallkullaan tai muualle. Niin on moni muukin tehnyt.

Vaalitulosten perusteella siellä on kyllä persuenemmistö.

Vierailija
9/75 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tutkittu että mitä enemmän alueella mamuja, sitä enemmän myös nationalisteja.

Vierailija
10/75 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua asua stadissa muualla kuin etu-Töölössä.

Vierailija
11/75 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan hirveä paikka. ostari on täynnä juoppoja ja rupusakkia, narkkareita. Jos kävelet muualla jakiksessa niin vastaan tulee lähes aina alkoholisoituneita ihmisiä. Talojen ulkoasu siistiytynyt viime vuosian mutta se kun ei asiakasmateriaalia muuta. Olisi todellakin viimeisiä paikkoja Helsingissä mihin muuttaisin. Jos haluat tutustua jakomäkeen mene vaikka rauhallisena lauantai-aamuna tutustumaan. käy s-marketissa ostoksilla ja piipahda kirjastoon lainaamaan kirja. Se riitänee näkemään menon, kirjasto on mamujen ja selkeästi alkkisten lasten valtaama, siellä riehutaan, kiroillaan jne.

Vierailija
12/75 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi pääsin pois. Ja ne häiriöt mitä oli silloin oli 100% suomalaista syntyperää: rapun edessä humalassa tappelevat pariskunnat lastensa kanssa, kauppareitin varrelle sammuneet äijät (kerran niitä oli 3 puolen kilsan matkalla..), yölliset tulipalot kerran meidän ja muutaman kerran lähitaloissa, melubileet, lasten leikkipaikalla keskellä sunnuntaipäivää ryyppäävät ja sammuneet teinit, teinien joukkotappelut koulun pihalla, ammuskelut ja lapsia aseella parvekkeelta uhkaillut äijä, juopporemmit ostarilla, varastetut vaunut.. Lastensuojeluongelmia paljon, 2-3v:t yksin pihalla kun vanhemmat baarissa jne.

Maahanmuuttajista en tosiaan kokenut mitään häiriötä ikinä, hyvä jos heitä siellä nyt enemmän niin alue saattaa olla siistiytynyt. Se on kyllä niin wt-paratiisi kuin voi olla. Asunto kannattaa ottaa etenkin jos et nyt asu kaupungin asunnossa, voit hakea vaihtoa saman yhtiön asuntoihin Fallkullaan tai muualle. Niin on moni muukin tehnyt.

Vaalitulosten perusteella siellä on kyllä persuenemmistö.

Kuka haluaa Fallkullasta vaihtaa jakomäkeen? Ei kukaan. Itsekin olit 8v jakomäki-loukussa!

Mutta itse asuin Tapanilassa yli 10v. Eka taloyhtiö oli niin homeessa että lapsilla oli ihan koko ajan tulehduksia. Pääsimme pois, pientaloon, kivaan kolmioon ja ekaa taloyhtiötä rempattiin massiivisesti meidän jälkeen. Siellä asui paljon juoppoja ja nistejä. Piha oli karu.

Toisessa taloyhtiössö oli viihtyisämpää: kaunis piha ja siistit rput, mutta meidän rapussa asui mm. heroinisti, joka biletti 6vrk viikossa tykittäen teknoa ja diilaten heroiinia. Samaan aikaan asui yläkerrassa amfetaministi, joka myi sitä piriänsä siellä. Pihalla huutelivat ja viheltelivät narkkarit yöllä,varastelivat kaiken minkä irti saivat ja kantelivat maastopyöriään rapussa kolistellen. Viereisessä rapussa asui linnavenkula, joka päissään ajeli lasten leikkipihalla niin että lastensa hengenmenoa sai pelätä. Onneksi oli pitkiä aikoja linnassa. Toiseen suuntaan olevassa rapussa sui fas-äiti lapsineen, kolme lasta. Kauheaa juopottelua ja tappelua ja lapset heitteillä. Muuten oli kivaa aluetta :D

Meidän talo siistiytyi aika kausti: heroinistin kämppään meni poliisit huumekoirineen ja poika sai 11v kakkua, yläkerran pirisetä ammuttiin porraskäytävään keskellä päivää ja loppui se pirin kauppaaminen. Toinen juoppo samasta kerroksesta sai häädön. Linnanvenkula naapurirapusta hirtti itsensä linnassa ja fas-äiti viilsi mieheltään korvan, joutui vankilaan ja lapset huostaan.

Että sattuu sitä paremmillakin asuinalueilla :)

Vierailija
13/75 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on tämä idyllinen vanha omakotitaloalue jossa ei ole rupusakkia ja elämä on rauhaisaa. Sitten on se toinen puoli, falkullan puoleinen tapanila, jäkälätie jne. Siellä sitten asuukin roskasakkia. Ja on todellakin narkkareita, juoppoja jne.

Näitä kahta puolta ei voi verrata edes toisiinsa. Itse en ole koskaan asunut tapanilassa, mutta minulla asun ut siellä tuttuja ja olen jonkin verran siellä pyörinyt. Itse asuin puistolassa.

Vierailija
14/75 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotonta eitä tulee ihmisiltä, jotka eivät Jakomäessä asu (liekö koskaan edes käyneet...) ja kyllää niiltä, jotka asuvat.

Mä olen oppinut olemaan ennakkoluuloton, joten muuttaisin.

Vierailija
15/75 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätin vahingossa laukun autoon, oli siellä alle 2 min, kun oli jo joku tiiliskiven kanssa lähestymässä ikkunaa. Onneksi autonomistaja huomasi, ei oltu vielä kovinkaan kaukana.

Kun tultiin pihapiiriin oli vastassa paloauto ja hyvin päihtynyt pariskunta. Olivat heittäneet kossua kiukaalle ja sauna oli syttynyt tuleen. Mies siinä kovaan ääneen huusi kuka korvaa hänen kossupullonsa.

No, ehkä osaat sen verran katsoa että menet paikanpäälle katsomaan minkälainen talo on. Ala-aula kertoo hyvin paljon ja yleensäkin haju + hissi. Näistä voi päätellä paljon enemmän kuin av-n mielipiteistä.

Vierailija
16/75 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tarjottiin asuntoa Jakomäestä, mutta mietityttää millainen alue on nykyään? Olen kuullut, että nykyään olisi jopa ihan hyvä alue, mutta miten on? Kokemuksia kellään?

Kiitos!

Olen asunut Jakiksessa 60 luvun lopusta saakka ja silloin sai turpaansa helposti jos tänne eksyi suutaan soittaa.

Kontulan, Hakunilan, Vaaralan väliset jengitappelut oli verisiä ja rapuissa makas tenavia liimapussien kanssa...

Nyt alue on rauhallisempi kun moni muu lähiö ja tätä on peruskorjattu jo pitkään, mikä näkyy vuokrien hinnoissa.

Ihan turhaan Jakista morkataan.

Hyvä täällä on olla.

Ps

Ei Räksäkään ollu mikään paha ihminen ja tais vaikuttaa Itiksessä sillon kun delas RIP

Vierailija
17/75 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin kauas keskustasta. Alueesta itsestään en tiedä mitään, en ole koskaan käynyt Jakomäessä.

t. haagalainen

Vierailija
18/75 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne asunnot on sisältäkin ihan moderneiksi rempattuja.

Vierailija
19/75 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Jakomäessä ensimmäiset 19 vuottani. Eniten paikassa on aina ärsyttänyt sen maine. Missään ei kehtaa sanoa kasvaneensa Jakomäessä, koska sen jälkeen katsotaan kuin halpaa makkaraa.

Eipä sen puoleen, onhan se ostari aika ikävä paikka. Niin taitavat toisaalta olla kaikki ostarit. Muistan 90-luvulta kaksi itsensäpaljastelijaa, yöllisen tulipalon ja yhden kotiin tunkeutuneen juopon. Voi olla, että toisaalla näiltä olisi välttynyt. Vai olisiko, ainakaan täysin? Luulisi, että silloin tällöin sattuu ja tapahtuu, oli paikka mikä vain. Minua myös kiusattiin rankasti, tiedä sitten miten muualla olisi käynyt. Kutospihan tytöt kävivät kivittämässä. Noista kokemuksista huolimatta arki oli enimmäkseen aika rauhallista. Lapset leikkivät pihalla ja mummot istuksivat penkeillä.

Vierailija
20/75 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan niin, kodeista vielä. (Olen kirjoittaja 37.) Asunnot on uusittu myös sisältä päin ja ainakin äidin kylppäri on paljon paremmassa kunnossa kuin ennen muutoksia: siisti laattalattia ja -seinä vaaleissa sävyissä. Keittiönkaapitkin ovat tältä vuosituhannelta, joskin mistään design-kaapeista ei voi puhua. Parveke on kiva lasituksineen, mutta pohja toki on mikä on. Äidin kolmiosta menee ikävän paljon neliöitä pitkään käytävään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän