Mitä tehdä kun rahat ei oikeasti vaan riitä? AUTTAKAA !
Tilanteemme on surkea, koko ajan vajoamme pohjemmalle ja pohjemmalle.
Käyn töissä, saan palkkaa josta ulosotto vielä n. 450 euroa joka kuukausi velkaan jonka ex-mies lähtiessään jätti (nimelläni se oli otettu, 15 avioliittovuoden jälkeen sitä vaan luottaa toiseen). Tätä on jäljellä n. 2 vuotta.
Auto on pakko olla jotta pääsen töihin, autosta lainaa jäljellä vielä pari vuotta, lainaan menee 160 e / kk:ssa.
Asumme vuokralla, pakko oli vuokrata yksityiseltä asunto kun kunnalla ei ollut asuntoa tarjota. Näin ollen joudun maksamaan hieman enemmän. Asumistukea saan 180 euroa kuukaudessa.
Eli tässä:
palkka n. 1000 euroa
vuokra 650 euroa
sähkö (keskimäärin) 100 euroa / kk:ssa
vesimaksu 20 euroa / kk:ssa (koko porukka)
työmatkabensat 250 euroa / kk:ssa
netti + puhelin n. 30 euroa / kk:ssa
lapsen hoitomaksu 55 euroa / kk:ssa
auton lyhennys 165 euroa / kk:ssa
lääkkeet n. 100 euroa / kk:ssa (omat ja lasten)
+ ruuat yms. hygieniatarpeet
Vakuutuksia ei ole koska ei ole varaa. Jätemaksua en maksa koska ei ole varaa vaan vien roskat yleiseen jakelupisteeseen.
Olen myös velkaa muualle ja niitäkin pitäisi hoitaa joka kuukausi mutta kun rahaa ei vaan jää eikä ole :(
Tuloina siis palkka, lapsilisät ja elatusmaksut (450 e) + asumistuki.
Olen nyt kolme vuotta valvonut, tehnyt laskelmia ja välillä joutunut hätäpäissäni lainaamaan kavereilta tai isältäni esim. Olen kärsinyt, itkenyt, huutanut ja masentunut. En oikeasti enää tiedä mitä tehdä.
Alkaa olla voimat ihan loppu ja koko elämästä ilo kadonnut jo aikoja sitten.
Ymmärrän aika hyvin niitä jotka tekevät jotain radikaalia jotta tuska loppuu. Käynyt itselläkin mielessä.
Kommentit (96)
Minä saan ansiosidonnaista bruttona suunnilleen saman verran kuin sun palkka, ja nettona sitä tulee n. 1400.
Lapsilisää sulle pitäis tulla 219€, eli käytettävissä pitäisi olla n. 1600 € rahaa.
saatko sä nyt YHTEENSÄ 450€ elareita kahdesta lapsesta vai 900€
Kahdesta lapsesta YHTEENSÄ 450 euroa / kuukaudessa.
Eikä tämän parempipalkkaista työtä voi tällä tutkinnolla saada ellei tee vuorotyötä. Se on vaan fakta.
jos menoja ei voi pienentää, niin silloin tuloja täytyy suurentaa eli sun pitää hankkia parempipalkkainen työpaikka/pyytää palkankorotusta.
parempipalkkaista työtä,silloin vain vouti vie enempi rahaa.
Tosiaan kun on 2 lasta niin suojaosuus on reilu 1100e, joten vouti vie kaiken mitä sen yli tienaa palkkaa.
Auton vaihto halvempaan ja kämppä pienemmäksi myös.
Kun mulla oli rahasta tiukkaa, asuin kolmen pienen lapsen kanssa yksiössä josta maksoin vuokraa 300e ja autoa lyhentelin 60e kuukaudessa.
ja toinen juttu vielä tosta ulosotosta niin eikös se oo vielä niinkin että suojaosuuden jälkeen siitä loppu palkasta menee 2/3 osaa vaan eli ei vie edes siitäkään kaikkea?
Kyllähän noista yleensä pitäisi voida neuvotella, oletko edes yrittänyt? Mä olen asuntolainan erää saanut aika helposti pankissa neuvoteltua alemmas, kai se pitäisi onnistua ulosoton kanssa paremminkin?
ota yhteys sosiaalitoimistoon. äkkinäisten laskelmieni mukaan voisit saada jonkun satasen sieltä kuussa JOS kokevat työmatkakulut kohtuullisiksi ja lääkkeet ovat reseptilääkkeitä.
tt-tuki muodostuu niin että vuokra, sähkö, vesi "maksetaan", lisäksi kotivakuutus, terveyskeskuskäynnit ja RESEPTIlääkkeet jos on reseptistä kopio ja kuitit. siihen päälle lasketaan sitten jokaisen perheenjäsenen "perusosa".
käypäs tekemässä alustava laskelma osoitteessa http://www.sosiaalikollega.fi/asiakkaat/toimeentulotukilaskuri2#result :) minulla ainakin pitää sentilleen paikkaansa sen suhteen mitä jokusen euron saan.
t. tuore sossupummi :D
Tosi kurjalta kuulostaa tilanteesi. Toivotan kovasti voimia sinulle.
Mites, jos haette kunnalta kaksiota vuokralle? Se olis varmaan halvempi kuin se kolmio päälle 600 €? Eikö mistään lähempää löytyisi sulle töitä, ni pienenisi vähän ne bensakulut? Lisätyötä en kyllä suosittele, vaikka se varmasti auttaisi vähän rahallisesti, mutta ethän sä sitten ehtisi olla lastesi kanssa ollenkaan. Lapset on tärkeimmät, muista se. Ja miten ihmeessä lääkkeisiin menee niin paljon rahaa kuussa? Eikö siihen pysty saamaan mitään tukea?
Nykyisin maksan vain vuokran ja sähkön,
muu jää ruokaan ym.
En jaksa enää edes stressata.
Ymmärrän sinua ap.
Terv. toinen jolla ei rahat vaan riittäneet / riitä
Muuttaa sinne paikkakunnalle missä sun työ on? Asuntoja voi olla halvempia ja enemmän, työmatkakulut halpenee, kenties autoa ei tarvitse ollenkaan. Sä asut vuokralla, niin ei sulla ole mitään menetettävääkään. Eri juttu jos olis omistusasunto, siitä jo ymmärrän jollei ihan heti lähde.
Ei vaikka tuo 1000 euroa olisi jäljelle jäävä määrä.
pudottaa se taas asumistukea ja tulos on sama.
niin ap:llä tosiaan taitaa mennä liikaa ulosottoon. Sillä mun laskujen mukaan ap:llä jää ulosoton jälkeen n. 850 euroa.
Ja siitä kun vähentelin noita kuluja, niin ruokiin ja hygieniatarpeisiin jäi 300 euroa. Sillä on kyllä vaikea pärjätä.
Ainoa säästökohde tuossa on auto, se kyllä lohkaisee aika ison osan lyhennyksineen ja bensoineen.
Vuoropäiväkodin etsiminen oli minusta myös hyvä idea. Ainoastaan, jos se on ihan älyttömän kaukana, niin pitää sitten myös laskea, että saako niistä yövuoroista enemmän rahaa kuin mitä kertyy siitä päivittäisestä kuskaamisesta kauas.
Ei vaikka tuo 1000 euroa olisi jäljelle jäävä määrä.
Miksi valehtelisin sen täällä kun oikeasti kaipaan apua? On se. Oikeasti on.
Huomenna palkkapäivä, veroprosentti 13, palkka 1840 euroa ja tilille maksetaan 1038 euroa.
lääkeasia ei voi mennä noin, koska siinä tulee lääkekatto vastaan noin. 700 euron kohdalla/vuosi. Eli sen yli kun lääkekulut menee, niin loput ovat ilmaisia. Työmatkoista saat verovähennystä, mikäli julkisilla et pysty työpaikalle kulkemaan. Itsekin sain useita satoja euroja vähennyksiä pelkästään kesätyöpaikalle ajeluista(matkaa 100km päivä), eli siis muutaman kuukauden ajalta. Ja auton voisit vaihtaa halvempaan ja velattomampaan. Ymmärrän, että talousasiat ovat teillä tiukassa, mutta mikäli et ole hakenut esim. tuota verovähennystä työmatkoistasi, niin se on kyllä ihan oma häpeä. Selvitäpä vaikka verohallinnon sivuilta asiaa, sitä voi hakea jonkun verran myös takautuvasti.
ei ole noin yksinkertainen.
Se ei ole perhekohtainen, vaan henkilökohtainen. Jokaiselle perheenjäsenelle lasketaan oma lääkekulukatto.
Lääkekulukaton täyttyminen ei tarkoita sitä, että kaikki lääkkeet olisivat jakossa ilmaisia. Ilmaiseksi (tai siis parilla eurolla) saa vain ne lääkkeet jotka Kela on hyväksynyt korvauksen piiriin.
Korvauksen piiriin eivät kuulu esim. monet särkylääkkeet, tietyt antibiootit, osa syöpälääkkeistä, nivelrikkolääkkeet ja iso kasa monia muita lääkkeitä.
Työmatkoista muuten saa verovähennystä vaikka kulkisi julkisillakin, vähennys vaan lasketan julkisen liikenteen taksojen mukaan.
ja toinen juttu vielä tosta ulosotosta niin eikös se oo vielä niinkin että suojaosuuden jälkeen siitä loppu palkasta menee 2/3 osaa vaan eli ei vie edes siitäkään kaikkea?
mutta korkeintaan 2/3 koko palkasta.
En halua muuttaa. Lasten elämässä on jo niiiiin moni asia muuttunut ja radikaalisti että haluan turvata heille nyt muuttumattoman arjen ja asua siinä missä nyt asutaan, ei tarvitse muuttaa kouluja tai päiväkoteja tai kavereita yms.
Ja koululainen ei enää pääse vuoropäiväkotiin. Enkä voi jättää 7-vuotiasta yksin illaksi tai yöksi vaikka kuopus saisikin paikan tai kunta hommaisi perhepäivähoitajan joka pitäisi vuorotyötä tekevän lapsia. Eli ei onnistu.
http://www.oikeus.fi/5620.htm tuolta näet suojaosuudet yms.
Sulla ei mitenkään voida viedä noin paljoa,heti yhteys ulosottoon!
. Eikä tämän parempipalkkaista työtä voi tällä tutkinnolla saada ellei tee vuorotyötä. Se on vaan fakta.
Mutta mä ymmärsin, että sun tulot oli 1000 euroa, mutta ne sit ilmeisesti onkin oikeesti 1 800 euroa plus noi kaikki jutut päälle.
Sori väärinkäsitys!
saatko sä nyt YHTEENSÄ 450€ elareita kahdesta lapsesta vai 900€