Miksei näitä saa antaa vauvalle? Vai saako?
- paprika
- tomaatti
- sienet
- valkosipuli
Meille sanoi neuvolan täti että ei saa sotkea soseisiin, ei kuulemma suolisto hyödynnä mitenkään ja vain allergisoivat? Vauva nyt 5kk. Mutta en löytänyt netistä mitään pohjaa tälle??
Kommentit (12)
Valkosipuliakaan en lähtisi sotkemaan ruokiin, on aikas voimakasta kuitenkin :D
Mutta tomaattia ja paprikaa kyllä antaisin. En ehkä ensimmäisten soseiden joukossa :) Mutta odottaisin ehkä 6-7 kk ikään ja sitten antaisin. Neuvolantäti ei vissiin tiedä, että nykypäivänä ei suositella välttämään mitään ns. allergisoivia ruoka-aineita enään vaan maistelemaan vaan.
Sienet kerää ilmasta saasteista itseensä siellä metsässä...siinä varmaankin suurin syy miksi ei saa antaa alle vuoden ikäiselle.
Valkosipuli on taas älyttömän vahvan makuista jo aikuisenkin suussa saatikka sitten imeväisen suussa.
Tomaatti on allergisoivaa mutta en mä näe mitään estettä sen antamiselle pienissä määrissä,toki odottelisin vielä pari kkta ennenkö sitä antaisin.
Paprikakin menee musta vasta sinne 8kkn ikään jos siis tarkoitat oikeaa paprikaa etkä sitä maustetta
noi on kaikki sellaisia ruoka-aineita, että ne allergisoivat helposti. Se on sitten ihan sattumankauppaa, että kenet ne allergisoivat. Allergia ei aiheutdu siitä, että altistuu "Liian aikaisin" jollekin aineella, eli lapsesi ei tule tai jää tulematta allergiseksi sen perusteella, mitä sille nyt syötät. Toki siitä on paljon vaivaa jos sattuu olemaan allerginen ja sitten sen takia kipeä ja kiukkuinen ja pitää etsiä syytä ja niin edelleen.
Kyllä noita SAA syöttää, mutta koska niistä VOI olla vaivaakin, kannattaa ehkä tässä vaiheessa vielä syöttää jotain helpompaa ja varmempaa. En ihan heti keksi, miksi joku kokisi tarpeelliseksi pilkkoa jotain valkosipulia vauvansoseeseen...
ärsyttää kun käytetään termiä allergisoi. Mikään aine ei allergisoi. Mikään ei tee lasta allergiseksi tai jos on jo allerginen jollekin, jonkin syöminen ei tee allergisemmaksi jollekin toiselle. Joko on allerginen tai ei. Ja sitä ei tiedä ennen kuin syö niitä ruokia, joille on allerginen. Eikä se allergia sieltä sen kummemmin häviä, jos niitä ruokia ei syö. Joten sen takia en välttäisi tomaattia tai paprikaa. Noin 8 kk soseissa mielestäni on usein jo molempia. Tuoreen paprikan ymmärrän, koska monille aikuisillekin aiheuttaa närästystä joidenkin happojen takia.
Varmaan oon siitä neuvolassakin kertonut.
lapsi ei ole allerginen millekään, joten olen antanut noita kaikkia (paitsi sieniä ympäristömyrkkyjen takia vasta vuoden ikäisestä).
Valkosipulia olen lisännyt ruokaan hitusen ihan pienestä, koska perheessämme käytetään sitä paljon ja lapsi tottuu vain syömällä.
Mikään ruoka-aine ei sinällään tee lasta allergiseksi. Joko allergia on tai ei.
sieniä ehdottomasti ei, valkosipuli on voimakas ja voi hyvinkin aiheuttaa vatsanväänteitä, tomaattia on muistaakseni 4kk ikäisen ruoissakin, paprika voi aiheuttaa niin ikään ikäviä vatsanväänteitä. Mitään näistä en kuitenkaan antaisi ensimmäisten kiinteiden joukossa (paitsi tomaatti).
kyllä laitettua valkosipuliakin vauvan soseisiin 7kk eteenpäin, tosin vähän. Suhteessa esim. yksi parsakaali, kaksi perunaa, kaksi porkkanaa, pala bataattia ja yks valkosipulin kynsi:)
Ihan vaan sen takia että meillä syödään tosi paljon valkosipulia näin aikuisten kesken ja on kiva että vauvakin tottuu, ei kyllä ikinä nyrpistellyt sille yhtään:)
Eikös av-mammojen vaavit olekaan täysimetyksellä kahden vuoden ikään asti?!! Teen ls-ilmon teistä kaikista, ei tuollaisista ole äidiksi!!!
En ihan heti keksi, miksi joku kokisi tarpeelliseksi pilkkoa jotain valkosipulia vauvansoseeseen...
No ehkä ei tarpeellista, mutta hyvän maun valkosipulilla saa kyllä ruokaan :) Miksi sitä pitäisi pantata? Ei tartte nyt ehkä kilokaupalla laittaa, mutta hyvin voi pienestä asti makuihin totuttaa.
Tomaattiahan on paljon käytetty lastenruoissa.
Meillä lapset on saaneet myös sipulia ja valkosipulia heti kun perusmaut on kokeiltu eli joskus 7-8 kk iässä olen alkanut antamaan tavallista ruokaa eli esim spagetti bologneseä.
alle 2-vuotiaam suolisto pysty käsittelemään. Muita noista olen kyllä laittanut lapsen ruokiin. Tosin hieman vanhemman vauvan, ehkä alkaen 8 kk, meillä kun kiinteiden maistelu on aloitettu vasta 6 kk, niin varovasti on lähdetty liikkeelle.