Tuntuu kyllä aika uskomattomalta...
että on olemassa ihmisiä jotka eivät tienneet ettei kaikille ole mahdollista ottaa palkattomia viikon lomia töistä :( täytyy olla todella hyväosainen ja todellisuudesta vieraantunut jos ei tällaista asiaa ole tiennyt...
Kai se tietty on ongelmatonta jos molemmilla vanhemmilla on hyväpalkkainen työ, korkeintaan 2 lasta ja velaton asunto. Meillä esim on 150 000 velkaa asunnosta, pienet palkat ja 3 lasta. En todellakaan voi ottaa nyt kesällä palkatonta lomaa ja lomaa ei ole kun juuri vaihdoin työpaikkaa. REPIKÄÄ SIITÄ PORVARIT!
Kommentit (78)
on lasten kanssa lomalla. Tietysti sun kannalta ikävä, ettei sulla ole lomaa. Ja jos et hoksannut säästää irtisanoutumisen yhteydessä saamiasi lomarahoja, ei sille enää mitään voi. Niillä olisit voinut loma-aikaa itsellesi kustantaa, jos uusi työnantaja olisi myöntänyt palkatonta.
otin itseni esimerkiksi siitä että on tilanteita jolloin ei ole lomaa....puhuin ihan yleisesti siitä ettei todella kaikilla ole mahdollisuutta lomaan ei ainakaan palkattomaan.
Miksi sä ap otat esille, että ne joilla on kaksi lasta niin hyvinkin on varaa palkattomaan, mutta teillä kun on kolme lasta niin siihen ei olekaan rahaa? Eikö se ole aika selvä osoitus siitä että teillä ei ole varaa elättää lapsianne? Lisäksi olisit voinut mainita aloituksessasi että miehesi toki on lomalla ja oletettavasti ne lapset myös, niin oltaisiin säästytty tältäkin riidalta. Ettehän te edes tarvitse sitä palkatonta, jotta lapset saavat lomaa!
Ymmärrän toki että kaikilla ei ole varaa palkattomaan, mutta miksi aloitus pitää tehdä noin typerästi, jos haluaa asiallista keskustelua. Mutta sitä sinä ap et tainnutkaan haluta.
Jos ap olisi laskenut lapsilukunsa oikein, hänellä olisi varaa kahden viikon lomaan.
"kuralla olevan" talouden. Jos tavoite perheellä on, että pystyy maksamaan laskunsa, ja silloin on kaikki ok, niin selvä. Mutta moni perheellinen - kokeakseen olonsa turvatuksi - haluaakin, että sitä rahaa on vähän SÄÄSTÖSSÄ. Ettei eletä sillä tavalla, että tulot riittävät juuri ja juuri kattamaan menot normaaliarjessa. Se normaaliarki kun voi hetkessä heilahtaa suuntaan tai toiseen.
Miten, ap, teidän perhe selviytyisi esim. jonkun perheenjäsenen vakavasta sairastumisesta?
Itse olen ollut työelämässä vasta kaksi vuotta ja nyt jo minulla on sukanvarressa sen verran, ettei palkaton loma kaataisi taloutta. Tuntuu tosi oudolta, että kahden (ilmeisesti jo vuosia työelämässä oleen) aikuisen taloudessa ei ole SÄÄSTETTY ollenkaan. Itse en myöskään tekisi useampaa lasta tietoisesti tilanteeseen, jossa en kokisi voivani taloudellisestiKIN turvata kohtuullisen realistisesti heidän elämäänsä ja hyvinvointiaan, oli kyse sitten poikkeuksellisesta elämäntilnteesta tai ihan vaan siitä, että lapset todellakin saisivat säännöllisesti ansaitsemansa loman tarha-arjesta!
Ja, ap, eiköhän kaikki ymmärrä, että on olemassa perheitä, joiden talous on niin tiukka, ettei palkattomiin vapaisiin ole varaa. Sitähän tässä ehkä vähän kuitenkin ihmetellään, MIKSI ihmiset tekevät valintoja, jotka vetävät talouden niin tiukalle (liikaa lapsia, liikaa asuntolainaa jne.).
palkattomaan lomaan? Tällä logiikalla kai kannattais jättää ne lapset kokonaan tekemättä :D
Ap itse korostaa, miten lapsiluku on ratkaiseva seikka tässä ja sitten alkaa läykyttää muuta...
että missä hitossa te kaikki olette töissä jos noin vaan otatte palkattomia lomia kesällä? Meillä ei työnantajapuoli edes suostu tuollaisiin kun ihan ne palkalliset kesälomatkin jo vähentää henkilökuntaa sen verta että jos vielä alettaisiin palkattomia lomia kesäkuukausille jakaa niin kuka siellä asiakkaita enää ottaisi vastaan?
Meni ohi aiheen mutta aloin vaan ihmetellä.
Ei ap:n mies edes ole vaihtanut työpaikkaa, joten minä ihmettelen, missä ihmeessä hän on töissä, kun ei ole ollenkaan palkallista lomaa?
liian tiukille on talous vedetty, ja sen myötä sitten ehkä tehty niitä lapsiakin liikaa, jos tilanne on oikeasti se, että ei pysty pitämään edes viikkoa palkatonta lomaa PUOLEN VUODEN SUUNNITTELUAJALLA.
Teillähän ei ap. sinänsä sitä tilannetta ole, että lapset eivät lomaa saisi ( ellei miehesi ole niitä idiootteja, jotka tarvitsevat lomansa ilman lapsia), mutta jos tilanne olisi se, että edes viikkoa ette pystyisi lapsille taloudellisista syistä järjestämään, niin kyllä, silloin on lapsia tehty liikaa, ja todellakin kannattaisi alkaa miettiä miten tilannetta saisi muutettua.
Ei se ole lasten syy, että vanhemmat ei hallitse talouttaan tai lisääntymisviettiään.
palkattomaan lomaan? Tällä logiikalla kai kannattais jättää ne lapset kokonaan tekemättä :D
hyvän aikaa sitten, koska mullakin on se tilanne, että aloitin uuden työsuhteen vuodenvaihteessa.
Aion pitää 3-4vkoa palkatonta lomaa, joten nyt on syytä sitten jo valmiiksi säästää mm. sen kuun lainanlyhennys jemmaan.
Ja kyllä, mä ainakin olen sitä mieltä, että fiksu ihminen pystyy hallitsemaan talouttaan sen verran, että saa lomaa pidettyä.
PS: Jos ap on vaihtanut just työpaikkaa, mitä tapahtui hänen kertyneille lomilleen? Ne varmaan maksettiin rahana, joilla olisi voinut rahoittaa ensi kesän loman, jos olisi niin halunnut.
maksettinhan sulle edellisestä paikasta ensikesän lomat lopputilin yhteydessä... Etkai niitä vielä ole tuhlannut??
Itsekin vaihdoin duunia vuoden vaihteessa ja lopputilistä on säästössä 3 viikon kesäloma. Ja uuteen paikkaan työsopimusta kirjoitettaessa sovittu kirjallisesti 4 viikon yhtämittainen, osin palkaton, vapaa? Mikä siinä nyt niin vaikeata on?? Avata suunsa ja pitää huoli omasta ja perheensä jaksamisesta??
Olen yh, hoitoapulainen ja opiskelija.
Jos kaksi opiskelijaa tmv. todella pienitutloista säästämään ei tietenkään pysty niin hyvin/ollenkaan.
Mutta ap:n perheessä kaksi työssäkäyvää ihmistä ja hänen sanojensa mukaan "talous kunnossa". Tässä tulee ne ihmisten erot: osalla se talous on omasta mielestä kunnossa vasta siinä vaiheessa kun on säästöjä ja taloudenhallintaa sen verran että on varaa esim. pari viikkoa palkatonta pitää.
Edellisestä työstä on ap on saanut lomarahat, mihin ne on hassattu? Liki kaikissa työpaikoissa onnistuu että sovitaan työsopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä että uusi työntekijä (jolle lomaa ei ole vielä kertynyt) palkatonta esim. 2 viikkoa kesällä.
Ja ap:n kannattaa viimeistään NYT alkaa säästämään, sillä edessä voi olla tilanne jossa toinen vanhemmista sairastuu, jää työttämäksi tmv. ennalta arvaamaton juttu. Tiedoksi ap:lle ettei ne sairaspäivärahat eikä liitonkorvaukset tupsahda tilille heti, joskus niiden käsittelyyn menee jopa kuukausia...! On järkevää pitää jemmarahaa tilillä, suositellaan kolmen kuukauden palkkaa/aikuinen, mutta jos siihen ei talous veny niin edes yhden kuun palkka/aikuinen antaa vähän pelivaraa. Joka tilistä voi laittaa automaattisesti menemään säästötilille esim. 50€/kk joka tekee kahden aikuisen perheessä 1200€/vuosi kolmessa vuodessa säästössä olisi siis 3600€ mikä jo ihan ok summa (vastannee n. 1kk nettopalkkaa kahden pienituloisen perheessä?)
heidän lapsensa eivät jää vaille lomaa, mutta keskustelu oli siitä, pystyykö jokainen pitämään palkatonta koska tahansa.
Mä en muuten kans ymmärrä, että antaako kaikkien työnantajat palkatonta ihan milloin huvittaa? Kuinka pienellä varoitusajalla sitä saa? Kyllä meillä ainakin odotetaan, että työt hoidetaan suunnilleen säännöllisesti ja lomat sovitaan hyvissä ajoin. Palkattomia on saanut neuvotella vain ne, joille ei ole ekalle kesälle kertynyt vielä yhtään lomaa
koska hän ei voi ottaa palkatonta lomaa. Eli se mies ei nyt sitten hoida niitä lapsia lomallaan.
Mun duunissa palkattomien lomien ottaminen on yksiselitteisesti kielletty.
että missä hitossa te kaikki olette töissä jos noin vaan otatte palkattomia lomia kesällä? Meillä ei työnantajapuoli edes suostu tuollaisiin kun ihan ne palkalliset kesälomatkin jo vähentää henkilökuntaa sen verta että jos vielä alettaisiin palkattomia lomia kesäkuukausille jakaa niin kuka siellä asiakkaita enää ottaisi vastaan? Meni ohi aiheen mutta aloin vaan ihmetellä.
..pidän kesällä 4 viikkoa vuosilomaa ja päälle kaksi viikkoa lomarahavapaita. Nyt kevään aikana pidän talviloman (5 pv) lisäksi vielä viikon palkatonta. Ja jätän vuosilomia 2 viikkoa syksyyn. Ylitöitä on kertynyt nyt vain 3 pv, nekin voisi varmaan vaikka pääsiäisenä pitää. On se ihana kyllä lomailla, kun ensin paahtaa töissä :D
oikeastiko ap on sitä mieltä että talous on kunnossa, vaikka ei pysty joustamaan viikon palkatonta vapaata vuodessa? Ei kai laskujen maksuun pystyminen tarkoita että talous on kunnossa. Teillähän nimenomaan se talous ei ole kunnossa sillä esimerkiksi viikon lomautus jommallekummalle kaataisi teidän koko systeeminne!
joo, tottakai :) Pari tonnia sinne tänne, ei tunnu missään!