Millaista aluetta asua Jyväskylä?
Kommentit (52)
Täällä on upeat ulkoilumaastot (ihana pulkkamäki talvisin ja hyvät ladut) ja ilmainen lasten liikennepuisto (kesäisin) ja hienot uimarannat!
Itse muuttaisin Kuokkalanpellolle jos takas Jyväskylään muuttaisin. Vähän ns. parempaa aluetta mutta lyhyt matka keskustaan/palveluihin. Tai sit ehkä Palokkaan.
Terveystaloon ja Mehiläiseen pääsee melkein aina samana päivänä, mutta ei tietenkään erikoislääkärille. Jos joku on tottunut siihen, että on lastenlääkärille tai korvalääkärille aikoja vapaana tunnin kuluttua, niin joutuu pettymään. Toisaalta ei nuo ole auki kuin virka-aikaan täälläpäin (plus vähän aikaa vkl), joten jos se on kynnyskysymys niin nauttikaaan sitten edelleen pk-seudusta asuinympäristönä.
Jyväskylä on pinta-alallisesti iso kaupunki nykyään ja lähikunnat siihen päälle, joten Jyväskylän seudulta löytyy kyllä juuri sentyyppistä asuinaluetta kuin mitä kukin kaipaa, ellei väljempi asumistiheys ole ongelma. Liikkuminen on täällä nopeaa ja helppoa pk-seutuun verrattuna jos on auto. Itse pidän jyväskylän keskustaa melko levottomana ilta- ja yöaikaan, joten en kyllä lasten kanssa sinne haluaisi muuttaa mutta lapsiperheet varmaan sitten sulkeutuvatkin keskustassa oviensa taakse klo 19.
Terveystaloon ja Mehiläiseen pääsee melkein aina samana päivänä, mutta ei tietenkään erikoislääkärille. Jos joku on tottunut siihen, että on lastenlääkärille tai korvalääkärille aikoja vapaana tunnin kuluttua, niin joutuu pettymään. Toisaalta ei nuo ole auki kuin virka-aikaan täälläpäin (plus vähän aikaa vkl), joten jos se on kynnyskysymys niin nauttikaaan sitten edelleen pk-seudusta asuinympäristönä.
Jyväskylä on pinta-alallisesti iso kaupunki nykyään ja lähikunnat siihen päälle, joten Jyväskylän seudulta löytyy kyllä juuri sentyyppistä asuinaluetta kuin mitä kukin kaipaa, ellei väljempi asumistiheys ole ongelma. Liikkuminen on täällä nopeaa ja helppoa pk-seutuun verrattuna jos on auto. Itse pidän jyväskylän keskustaa melko levottomana ilta- ja yöaikaan, joten en kyllä lasten kanssa sinne haluaisi muuttaa mutta lapsiperheet varmaan sitten sulkeutuvatkin keskustassa oviensa taakse klo 19.
Itse en sitä ihan tajunnut. Tämä ei ole todellakaan kuin pk-seutu eikä kuten Tampere tai Turku, vaan jotain ihan muuta.
Keskustaan kuuluu esim. Lutakko, joka on ihan rauhallinen iltaisinkin. Ettei tarvitse ovien taa sulkeutua.
Hometta on valitettavasti vähän kaikkialla. En todella tiedä miksi. Yleinen siisteystasokin (porraskäytävissä, virastoissa) voi olla alhaisempi kuin isoissa kaupungeissa on totuttu. Se vaihtelee. Osa kiinteistöistä on vanhoja ja kunnostamattomia, mikä luo nuhjuista tunnelmaa.
Minä olen aina saanut mehiläiseen heti ajan, kun tarve on ollut:O
Yleislääkärillehän täällä pääsee (jopa terveyskeskukseen toisinaan). Erikoislääkärit on sitten ihan eri juttu.
En ole ihan siihen tottunut, että tunnin päästä pääsisi, mutta yleensä olen päässyt samana päivänä tai sitten seuraavana. Jyväskylässä siis joutuu odottamaan yleensä ainakin viikon.
Ei näiden tarvitse kynnyskysymyksiä olla, mutta itselle moni asia on tullut todella yllätyksenä... Jos ei ole koskaan asunut näin pienessä kaupungissa, ei tajua tuollaisia juttuja. Jyväskylä kun jotenkin pyrkii esiintymään isona kaupunkina. Täällä on aika iso yliopisto, mikä vähän hämää.
Jyväskylä ei pyri esiintymään isona kaupunkina.
Ja jos tällä palstalla muutama pääkaupunki-ihminen panettelee Jyväskylää, ei se tarkoita, että se olisi huono kaupunki.
Erityislääkärille ei tosiaan aina pääse, mutta yleensä tavalliset lastentaudit hoituu ihan hyvin normi yksityisellä.
Koulut ovat erittäin hyviä, onhan Jyväskylässä opettajankoulutuslaitoskin ja siellä tehdään valtavasti työtä koulujen kehittämisen eteen yhdessä yliopiston kanssa.
Lisäksi päiväkodin (erityisesti esiopetuksen) ja koulujen välinen yhteistyö on monipuolista.
Ja jälkkäritoimintaa on alueella runsaasti.
Koulut ovat erittäin hyviä, onhan Jyväskylässä opettajankoulutuslaitoskin ja siellä tehdään valtavasti työtä koulujen kehittämisen eteen yhdessä yliopiston kanssa.
Että mikä tekee noista kouluista niin hyviä?
Moni koulurakennus on homeessa.
Luokkakoot on isoja. (Alle 20 oppilaan ryhmistä en ole kuullut ollenkaan.)
Johtamisessa on monessa koulussa ongelmia (liian löysää tai liian tiukkaa).
Kaupunki säästää koko ajan kouluista. Juuri uutisoitiin, että 50 sivistystoimen virkaa jätetään täyttämättä.
Koulukulttuuri todella vanhanaikainen - monin tavoin.
Lukiot ihan kriisissä: kukaan ei tiedä, montako lukiota ja missä Jyväskylässä on parin vuoden päästä.
Luokkakoot ovat ongelma aivan koko Suomessa ja erityisesti isoissa kaupungeissa tulevat vielä ongelamllsiempia (mitä JKL ei onneksi ole)
Koulut ovat myöskin lähikouluja, oppilaat pääsevät kulkemaan niihin omin avuin.
Ja esim. kestävän kehityksen kouluista toisiksi ainoa on Jyväskylässä.
Saadaksesi mitä?
Mutta heti kun perheen perustin muutin kyllä isompaan kaupunkiin.
Valinnanvaraa noin ihan yleisesti. :)
Harrastusmahdollisuuksia
Laadukasta opetusta päiväkodista harrastuksiin ja kouluun
Kouluikäisen kanssa: paremmat koulut, pienemmät ryhmät, enemmän valinnanmahdollisuuksia ihan valinnaisaineista lähtien
Jos olisi oppimisvaikeuksia tms. saisi niihin paremmin apua
Jotenkin on turvallisempi mieli asua isommassa kaupungissa. Jkl on oikeesti aika landemesta. Huonoja puolia myös tosi kallis ja huono julkinen liikenne! Asuin kaupungissa melkein 10 vuotta enkä sinä aikana tutustunut yhteenkään Jkl:stä alunperin kotoisin olevaan ihmiseen. Ehkä se kertoo heikäläisistä jotain... :)
... en ihan purematta niele, että olisi mitenkään paremmin.
Lähikoulujärjestelmä on ollut kaikkialla Suomessa, missä olen asunut. Itse asiassa täällä Jkl:ssä meillä lasten koulumatkat on olleet pitemmät kuin vielä missään. Ja asutaan siis keskustan alueella. Tietysti noihin vaikuttaa sattumakin.
Täällä on isommat luokkakoot kuin pk-seudulla keskimäärin. En tiedä, onko sivummalla pienempiä luokkia, mutta keskustassa oppilaita lyödään luokkaan niin paljon kuin mahtuu.
Vanhanaikaisuutta ja joustamattomuutta on paljon kaikenlaista. Asioita tehdään "perinteiden" mukaan välittämättä siitä, että maailma on muuttunut. Esim. rasismi on aika yleistä ja avointa. Jopa opettajien suunnasta. Eivät välttämättä edes tajua olevansa rasistisia, jos se nyt on puolustus. Täällä eletään vielä vähän sellaisessa maailmassa, jossa "en mä tarkottanut mitään pahaa sillä neekerillä"...
Köyhää on. Ei ole kiiltävää teknologiaa eikä muutakaan, mitä rahalla saa. Hometta on ja kaikkea älytöntä (pedagogista?) kehitystä, kuten että ensimmäinen numerotodistus tulee 5. luokan keväällä. Kielitarjonta on suppea (mm. ruotsia ei ole ala-asteella ollenkaan kunnallisissa kouluissa).
Saadaksesi mitä?
Mutta heti kun perheen perustin muutin kyllä isompaan kaupunkiin.
Valinnanvaraa noin ihan yleisesti. :)
Harrastusmahdollisuuksia
Laadukasta opetusta päiväkodista harrastuksiin ja kouluunKouluikäisen kanssa: paremmat koulut, pienemmät ryhmät, enemmän valinnanmahdollisuuksia ihan valinnaisaineista lähtien
Jos olisi oppimisvaikeuksia tms. saisi niihin paremmin apua
Jotenkin on turvallisempi mieli asua isommassa kaupungissa. Jkl on oikeesti aika landemesta. Huonoja puolia myös tosi kallis ja huono julkinen liikenne! Asuin kaupungissa melkein 10 vuotta enkä sinä aikana tutustunut yhteenkään Jkl:stä alunperin kotoisin olevaan ihmiseen. Ehkä se kertoo heikäläisistä jotain... :)
sekä se mitä harrastusta Jyväskylässä ei ole mahdollista harrastaa?
Minäpä taas tunnen noin 200 alkuperäistä Jyväskyläläistä:)
Ja aikuisille tekemistä vapaa-ajalle? Ollaan miettimässä muuttoa pois pääkaupungista. ap
No kerro nyt vielä minne muutit
sekä se mitä harrastusta Jyväskylässä ei ole mahdollista harrastaa?Minäpä taas tunnen noin 200 alkuperäistä Jyväskyläläistä:)
Mutta vastaisin näin:
Jkl:ssä voi harrastaa melkein mitä vaan (en tiedä, mitä ei voisi) mutta monesti on vain yksi firma/koulu/vaihtoehto. Usein haluaa toisen vaihtoehdon tai vaihtelua.
Minä tunnen pari syntyperäistä jkl:äistä, mutta enemmän niitä, jotka toteavat, että "olen asunut täällä vasta 20 vuotta, en siis ole jyväskyläläinen"... Kun sanon jollekulle, että olen vasta muuttanut, saan usein vastaukseksi: "En minäkään ole oikein jyväskyläläinen. Olen asunut täällä vain seitsemänvuotiaasta asti."
Kertoo jotain.
Ja todella kova homma näihin jyväskyläläisiin on tutustua. Eivät todellakaan tule itseään tekemään tykö. Kyllä se on mentävä ja väkisin heihin tutustuttava. Usein ovat ynseitä.
Tai ehkä minussa on jotain vikaa.
...ei ole Jumbon ja Sellon kaltaisia ostosparatiiseja. Hoh-hoijaa. Kuka niitä oikeasti kaipaa???? Tähän mennessä en ole ymmärtänyt, miten täällä on kaikki ihan surkeasti. Kiitos valaistuksesta.
Kortesuo, Lohikoski ja (osa Keltinmäestä) & Kypärämäki on keskustan lähellä olevia kivoja alueita, mutta Kuokkala on kauhea slummialue.
Terveyskeskus on ihan okei, vaikka edustaakin julkisen terveydenhuollon nykytasoa. Miinusta: Jyväskylä on tyypillinen pikkukaupunki. Edullisimmat palvelut / kaupat sijaitsevat loitolla keskustasta ja julkiset liikenneyhteydet ovat kalliit ja todella huonot. Jo nelivuotiaasta joutuu maksamaan puolikkaan lipun ja vaunujen kanssa ei pääse matkustamaan ilmaiseksi. Niin ja Jyväskylä on Suomen toiseksi väkivaltaisin kaupunki, uutisista päätellen varsinkaan miesten ei kannata liikuskella öisin Väinönkadun-Yliopistonkadun alueella. :(