Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on/olisi nimityksesi isoäitinä ja miksi juuri se?

Vierailija
10.01.2026 |

Mikä on isoäitinimityksesi tai minkä haluaisit, jos olisit isoäiti? Mummo, mummi, mummu, mamma, fammu vai joku muu? Millä perustein valitset? Onko teillä suvussa joku tapa tämän suhteen?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti pappa. Kaikki sivuston käyttäjät eivät ole naisia.

Vierailija
2/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mummu , koska siellä mistä olen kotoisin, kaikki isoäidit olivat mummuja. Se tuo tutun ja lämpimän tunteen ja siksi se. Mummi tai mummo ym ovat vieraita minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sekä mummo, että mummu.

Vierailija
4/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo, koska se on minulle tutuin ja kaunein. 

Vierailija
5/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mumma, koska edellisessä sukupolvessa olleet Mummo ja Mummi oli edelleen käytössä.

Vierailija
6/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi kun asutaan Lapissa 

Vierailija
7/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti saisi käyttää sitä mitä lapsi haluaa. Tosin pitäisi etsiä jonkun muun lapsi jonka lapsille voisin olla vara-jokin, kun ei taida tuo ainokaiseni lapsia haluta. Oma on päätöksensä ja sitä kunnioitan.

Vierailija
8/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan fammo/famo, koska lapset ovat poikia. Suomenkielinen mummu tarkoittaisi äidinäitiä.

Vierailija
9/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vela joten turha ajatellakaan. Mummi on herttaisimman kuuloinen, mutta kaikki nuo viittaa naiseen joten en oikein tykkää.

Vierailija
10/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on kotoisin Savosta, jossa isoäitejä on perinteisesti kutsuttu mummoiksi.  Hän kutsui omaakin äitiään mummoksi meille lapsille. Nyt hän on kuitenkin 80-vuotiaana keksinyt, että häntä pitäisi kutusua mummon sijaan mummiksi.

Viesti ei kuitenkaan ole mennyt perille sen enempää minulle kuin sisarillenikaan.

Vierailija
11/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Ämmi. Näin lapissa. Mummit ja muut ei tunnu yhtään omilta.

Vierailija
12/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo. Itellä oli mummot ja heidän muisto lämmittää. Omalla lapsella mummu, mummi ja (iso)mummo. 

Vierailija
13/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaaa sanoa. Minun äitini oli lapsilleni mummi ja minulla oli mummo. Saa sitten lapset päättää miten kutsuvat. 

Vierailija
14/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummu

Äidin mummu oli kuulemma tummu. Siinä sanassa olisi vähän tynamiittiä. Voisin olla tummu.

Vierailija
15/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ämmö olisi komea nimi, mutta omat lapselapseni ktsuvat vain mummoksi. 

Vierailija
16/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vapaasti saisi käyttää sitä mitä lapsi haluaa. Tosin pitäisi etsiä jonkun muun lapsi jonka lapsille voisin olla vara-jokin, kun ei taida tuo ainokaiseni lapsia haluta. Oma on päätöksensä ja sitä kunnioitan.

Mitä jos lapsenlapsia olisi useita? Minä olisin mieluiten kaikille saman niminen. Joku yhteinen päätös pitäisi tehdä. 

Vierailija
17/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä nimityksen haluaisit, jos olisit isoäiti? Kyllähän miehetkin aivan hyvin voivat vastata tuohon kysymykseen :)

Vierailija
18/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mumma.

Valitsin sen itse, koska tunsin kerran ihanan vanhan naisen ja häntä lapsenlapset kutsuivat mummaksi.

En ole kyennyt olemaan yhtä ihana, mutta pyrin edelleen. Ja terkut sinne jonnekin tälle naiselle jota kovasti arvostin. Minulla 4 lastenlasta.

Vierailija
19/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yybermumma.

Vierailija
20/35 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä nimityksen haluaisit, jos olisit isoäiti? Kyllähän miehetkin aivan hyvin voivat vastata tuohon kysymykseen :)

No minä vastasin ja osaan ajatella hivenen laajemmin kuin pelkän tekstin perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme