Millaista aluetta asua Jyväskylä?
Mitkä hyviä alueita asua pikkulapsen ja koululaisen kanssa?
Kommentit (52)
muut alueet ovat liian kaukana keskustasta. Puistokoulu on paras Jyväskylän alakouluista ja sen yhteydessä on myös aivan loistava päiväkoti. Kun asuu ydinkeskustassa ei tarvitse autoa ja voi kirmata Harjulla mielin määrin luonnon keskellä.
Entä miten turvallista on liikkua esim. 1-2-luokkalaisten?
Ja onko miten paljon harrastusmahdollisuuksia päiväkoti- ja alakouluikäisille? Ja aikuisille tekemistä vapaa-ajalle?
Ollaan miettimässä muuttoa pois pääkaupungista.
ap
Ihan böndeä on. Vaikea sopeutua.
Joukkoliikenne kallista, hidasta ja harvaa. Joten ainoa järkevä asuinpaikka on tosiaan keskusta. Keskustassa vain kaksi leikkipuistoa (Mäki-Matti ja Puistokadun puisto).
Koulut tavanomaisia. Pk-seutuun tottuneelle valikoima pieni ja taso surkea. Muuten kai melko normikamaa.
Kompakti koko. Helppo oppia hallitsemaan, mutta täkäläisille et koskaan kelpaa... Ellet ole lääkäri - niistä täällä on huutava pula.
aikoinani itse sielä opiskelin ja nyt tyttäreni, vai kultaako aika muistot ja tytär on ihastunut samoin kuin minä omaan opiskelijaelämäänsä?
Ja onko miten paljon harrastusmahdollisuuksia päiväkoti- ja alakouluikäisille? Ja aikuisille tekemistä vapaa-ajalle?
ap
Meillä lapset ovat kävelleet esim harrastukseen yksin keksustaan jo ekaluokkalaisena. Harrastusmahdollisuudet ovat laidasta laitaan, jumppia, tansseja, budolajeja, ammuntaa, kuvataiteita, ihan mitä vaan ;)
Ihan böndeä on. Vaikea sopeutua.
Joukkoliikenne kallista, hidasta ja harvaa. Joten ainoa järkevä asuinpaikka on tosiaan keskusta. Keskustassa vain kaksi leikkipuistoa (Mäki-Matti ja Puistokadun puisto).
Koulut tavanomaisia. Pk-seutuun tottuneelle valikoima pieni ja taso surkea. Muuten kai melko normikamaa.
Kompakti koko. Helppo oppia hallitsemaan, mutta täkäläisille et koskaan kelpaa... Ellet ole lääkäri - niistä täällä on huutava pula.
Minä en ole kokenut ollankaan noin, olen asunut kohta 7v Jyväskylässä.
Itsellä kokemusta lähinnä keskustasta. Ihan tavallisen turvallista kai. Liikennevaloja sentään on jne. Tosin kävelykatu on jotain Suomen vaarallisinta luokkaa, mutta vain iltaisin.
Täällä on nämä normaalit balettikoulut yms. Tasosta en osaa sanoa. Useimmissa on sitten vaan yksi vaihtoehto, että sen kanssa on elettävä.
Onhan täällä aikuiselle ne samat kuntosalit jne. Tosin nekin on pienempiä jne.
Periaatteessa samat palvelut kuin pk-seudun isossa lähiössä, mutta jotkut asiat puuttuu. Tässä kaupungissa on esim. tietääkseni vain yksi lämmitetty parkkihalli (yleinen). Forumissa kyseinen ihme on ja se on aina täynnä. Torikeskuksen parkkikin on ehkä lämmin... Molemmat ovat maksullisia. Unohda sellaiset ylellisyydet kuin Jumbo tai Sello. Sellaisia et täällä näe.
Jotain hyviäkin puolia toki on. Jos tykkäät hiihtää, kalastaa, metsästää tms, voit viihtyä täällä.
Asunnot keskustassa kalliita. Uudet liki samaa hintaluokkaa kuin pk-seudulla (!) ja vanhoja huonosti tarjolla, huonokuntoisia - ja siis kalliita.
Vai jostain Saarijärveltä?
Sitä ennen asuin Helsingissä. Tykkään eniten Jyväskylästä ja vähiten Helsingistä.
kuitenkin niin pieni kaupunki, että aivan toisenlaista kuin Itäkeskuksen liepeillä, jossa ennen asuimme.
Sitä ennen asuin Helsingissä. Tykkään eniten Jyväskylästä ja vähiten Helsingistä.
Enkä ollenkaan väitä, että Jykylässä ei olisi hyviä puolia. Mutta totisesti niitä huonojakin on.
Rehellisesti kun puhun, niin itse kaipaan takaisin pk-seudulle.
Täkäläisillä on myyttejä, kuten tuo hyvät koulut. Noilla säästöillä hyvätkin menisi pilalle, enkä edes ole vakuuttunut siitä, että ovat koskaan olleet hyviä.
Vertailukohdat on monella kaukana. Tämä paikka kun on keskellä järviä ja korpea. Tampere ja Kuopio ovat kaukana.
Minusta taalla ei ole turvallista pienen koululaisen liikkua yksin liikenteessa. Omat lapseni on vasta paivakotiikaisia, mutta kauhulla odotan sita paivaa, kun minun pitaa lapseni yksin kouluun laittaa. (Asumme Maki-Matissa). Suojatiella ei meinaa paasta yli. Jos jaa tien reunaan odottamaan, etta auto pysahtyisi, saa odottaa kauan. Jos menet tielle, autot meinaa ajaa sun paalle, suurinosa autoilijoita ei anna tieta (aikuiselle ja 5v ja 3v lapsille). Lahes joka viikko meilla kay lahelta piti tilanteita suojateilla.
Muuten olen tykannyt kaupungista.
T: 2,5v sitten Espoosta muuttanut
Minusta taalla ei ole turvallista pienen koululaisen liikkua yksin liikenteessa. Omat lapseni on vasta paivakotiikaisia, mutta kauhulla odotan sita paivaa, kun minun pitaa lapseni yksin kouluun laittaa. (Asumme Maki-Matissa). Suojatiella ei meinaa paasta yli. Jos jaa tien reunaan odottamaan, etta auto pysahtyisi, saa odottaa kauan. Jos menet tielle, autot meinaa ajaa sun paalle, suurinosa autoilijoita ei anna tieta (aikuiselle ja 5v ja 3v lapsille). Lahes joka viikko meilla kay lahelta piti tilanteita suojateilla.
Muuten olen tykannyt kaupungista.T: 2,5v sitten Espoosta muuttanut
Kävellessä olen pärjännyt (mutta olenkin aikuinen ja liikun vain ihan keskustassa) mutta autoillessa oli tosi vaikea sopeutua siihen, että virtaan ei oteta mukaan: mistään vetoketjuilmiöstä liittymissä on turha haaveilla. Itekin Espoosta muutin ja kuvittelen, että siellä liikenne pelaa ihan toisilla säännöillä. Täällä toisen eteen mennään aina jos voi ja muutenkin on sellaista villin lännen menoa. Alkuun meinasin ajaa kolarin pari kertaa, kun ajoin kuin kehällä. Autot on täällä tosi huonoja. Espoossa meidän auto oli säälittävä rämä, täällä ihan sulautuu joukkoon.
keskustassa, puistokoulun lähellä.
Joten kyllä ehdottaisin keskustaa. Jyväskylän keskustassa oli kiva asua. Jos siis tykkää vähän sellaisesta alueesta missä on elämää.
Itse ainakin tykkäsin käydä keskustassa melkein joka päivä. Mutta jos tykkää tosi rauhallisesta alueesta, niin niitä kyllä löytyy paljon.
Palokasta sanotaan, että olisi kiva lapsiperheelle. Sieltä on kyllä noin kymmenisen kilometriä keskustaan. Mutta on siellä Palokassakin ihan ok palvelut.
Että pitäisi tietää miten pitkä matka saa olla keskustaan.
ap
Meilläkin on lapsia ja siksi keskusta tuntuu ainoalta vaihtoehdolta. Joukkoliikenne kun ei tosiaan pelaa. Ongelma on se, että keskustasta on vaikea löytää kivaa kämppää.
Jos meillä ei olisi lapsia, saataisiin toki edullisesti hieno talo jostain järven rannasta. Autot kun täällä pitää kuitenkin olla - jotkut ihan keskeiset palvelut saattaa olla jossain Palokankaalla - niin siellä voisi hyvin elää. Mutta lapsia en jaksa joka ilta kuskata eestaas.
Keskustassa päiväkodit ja koulut on täynnä. Ja sitten ne on homeessa. Mutta niinhän ne taitaa olla siellä syrjemmälläkin. Säästetään niin, että kouluavustajia ei ole kohta ollenkaan ja luokkakoot uhkaa nousta - nyt jo sellaista 25 kaikkialla.
Täällä on kuulemma "Suomen parhaat opettajat" ja ehkä sillä verukkeella sitä rahaa ei sitten tarvita ollenkaan. Kirjat on vanhoja ja liitutaulu narskuu...
Lapseen iski korvatulehdus. Julkiselle en edes soittanut. Olisin voinut päästäkin yleislääkärille: joskus sinne pääsee. Mutta halusin korvalääkärille.
Täällä on kaksi isoa yksityistä lääkäriasemaa ja sitten tiesin yhden pienemmän. Pieni sanoi, että eka aika on kahden viikon päästä. Toinen iso sanoi, että viikon päästä pääsisi. Toisessa isossa meni yli kolme viikon.
Mentiin sitten yksityiselle yleislääkärille ja jälkitarkastukseen vasta korvalääkäriin.
Täällä ei siis vakuutukset auta: niitä lääkäreitä ei ole.
Huvikseni tutkin sinä päivänä, kun näitä soittelin, ja pk-seudulla aikoja oli vielä paljon, Tampereella oli tarjontaa, Turussa aikoja kasapäin.
ei ole kuin kaksi lastenlääkkäriä koko kaupungissa (paitsi tietty sairaalassa ja joku voiski kertoo millanen sairaala täällä on...)
ja Kypärämäki erityisen hyviä.
Turvallinenkin kaupunki. ei liian suuri, eikä liian pieni. Hyvät koulut ja päiväkoditkin ok. Tosin päivähoitotilanne kai aika tukossa ja yksi ihana päiväkoti, vielä paloi jokin aika sitten:/