MARRASKUISET 2012
Kommentit (555)
Ilmoittelen heti kun menkat alkaa kunnolla, niin voit päivitellä mut listaan.
Täälä siis kahden lapsen (06&08) kolmekymppinen äiti. :)
että tänne tipuitte Emmastiina ja Mami! Mä taas taustailen täälläkin, kunnes tiedän missä mennään :) Kunnon kuukautisia ei siis ole tullut ilmeisesti kertaakaan synnytyksen (5/2011) jälkeen, vaikka vuotoa onkin tullut. Lääkärin mukaan en ovuloi lievän synnytyksen jälkeisen PCO:n takia.
Minä ja mies 36-vuotiaita, yhdessä vajaat neljä vuotta, naimisissa reilu vuosi, poitsu 8kk ja toista siis kuumeillaan.
Pirteitä pakkaspäiviä ja paljon plussia ++++++
satu
Hei vaan! Ajattelinpa liittyä tänne kuumeilemaan. Ollaan miehen kanssa kolmekymppisiä, yhdessä 12 vuotta, naimisissa niistä tänä vuonna kuusi vuotta. Yksi ihana 4-vuotias tytär sekoilee täällä meidän kanssa ja nyt siis kuumeilemme toista lasta. Juuri tässä koitin laskeskella että koska tänään näyttäis nuo menkat (valitettavasti) puskevan päälle niin yrityskerta nro 3 pyörähtää sit käyntiin.
Kierto on 27-32 päivää, yleensä. :)
Norppa81 kp 1/26-32 yk3
Heipä hei vaan kaikille! Tervetuloa uusille ja moikat jo vanhoille tutuille lokakuisista, ja pahoitteluni tänne tipahtamisesta!
Olen siis 31v. ja mies 32v. ja ekaa lasta haaveilemassa. E-pillerit heitin jo 2008 romukoppaan ja mentiin kortsulla varmaan viime talveen asti. Eli vuoden verran ois saanu jo tulla jos ois tullakseen. Peitto ei ole ennen virallisia yrityskertoja heilunut kuin ehkä 1-2 per kierto, joten mahdollisuuksia ei ole montaa ollut. Ja kun kierto on epäsäännöllinen niin ovulaatiosta ei ole oikeastaan tietoa että onko sitä ollut. Omia oletuksia ovulaatioista ja pienimuotoista päiväkirjaa kuukautisista ja kierroista olen pitänyt jo muutaman vuoden omaksi ilokseni, ehkä tulevaa vauvahaavetta varten jopa. Onneksi olinkin kaukaa viisas, sillä nyt vanhojen kiertojen seurailu antaa jotain osviittaa oman kropan käyttäytymisestä, mutta yllätyksiltä ei silti vältytä.
Nyt lähti kolmas virallinen kuumeilu/yrityskierto käyntiin. Gynellä kävin viime kierrossa kp 17 ja ultrassa, jossa kohtu normaali, pco vasen ja kai normaali oikea munasarja ja lisäksi näkyi FD:ssä nestettä, josta lääkäri pohti että oonkohan mahdollisesti ovuloinut. Olen vielä kaiken lisäksi todella huomattavasti ylipainoinen, joten lääkäri siitä vaahtosi, mutta toki ymmärrän että ihan aiheestakin. Mutta kun pientä ylipainoa on ollut lapsuudesta saakka ja reilut 15 vuotta laihdutellut ja lihonnut, niin alkaa tympimään painosta vaahtoaminen. Mutta onneksi lääkäri laittoi kuitenkin lähetteen progesteroni verikokeeseen, jossa kävin 20.1., jotta saadaan selville oliko mahdollista ovulaatiota. Huomenna pitäs saada tulokset.
Eli täti tosiaan kurvasi eilen iltapäivällä tuhrutellen ja yöllä hanat auki kunnolla. Se mikä ihmetyttää, että lyhin kierto varmaan reilu vuoteen? Oiskohan pillereiden lopetuksen jälkeen ollut vain 2 kertaa kierto kp 29. Mitä tapahtui? Greippimehua tuli juotua kierrossa ja tuntui, että oli kuivaa kuin Saharan autiomaassa. Limat jäivät tyystin pois. Mutta lämmöt tippuivat perjantaina ja tiesin, että sieltä se täti tulloo taas. Mahtoiko greippimehu tehdä mulla päinvastaiset? Sillä aina kun mulla on ollut lyhyt kierto (30-33) niin limaa on tullut suht paljonkin ennen oletettua ovista ja jälkeen nännit ja rinnat kipeytyneet aina samalla tavalla. Nyt kyllä nännit kipeytyivät, mutta limat puuttuivat.
Noh ei auta ihmetellä, vaan taidanpa käydä gynellä kurkkaamassa uudelleen ultraan tällä kertaa alkukierrossa, niin näkee kasvaako siellä mitään rakkuloita, joista olis edes mahdollista saada jotain aikaiseksi. Kalliiksi tulloo, mutta tulkoon. Pakko saada selvyys, ku johan tässä silti reilun vuoden verran ilman ehkäisyä ollaan oltu.
Muhku kp 1/29-48 yk 3
Kyllä ne menkat alkoi eilen ihan kunnolla, eli Emmastiina, lisäätkö mut;
Mami Kp 2/28-31 Yk 6
Harmittaa ja masentaa... Mutta positiivista on nyt se, että kierto oli "vain" 28 päivää. :)
Hei vaan, minäkin tänne sitten! Toista oltaisiin kuumeilemassa, ensimmäinen lapsonen -08 syntynyt. Ikää vielä pari kuukautta 33.v ja yrityskierto 5 pyörähtää todennäköisesti huomenna käyntiin. Nyt jo menkat ilmoittelevat olemassa olostaan mutta mulle voi nyt vielä merkata kuitenkin 28/28-32.
Tervetuloa siis Norppa!
Ja Muhku myös...Ihanaa että seurana on muitakin "varttuneempia" kuumeilijoita. Olen itsekkin miettinyt että uhraisiko rahaa ja kävisi gynellä tarkastuttamassa että ovuloin. Oletan niin, mutta... Käytkö ihan tavan gynellä vai? Mustakun tuntuu että näkeeköhän ne sieltä oikeesti mitään aina vaan "näyttää normaalilta" kun itse käyn =)
Ja Mami...voi sinnuu. Mullakin ollut nyt kaksi kiertoa nakutettu 28 päivää. Onhan se kivaa mut, mut. Kävin laskemassa "yourdays" sivustolta että mun iän ja muiden tekijöiden summana mulla olis 68% mahkut raskautua IKINÄ. Siis täh! mihin se 80% vuoden sisällä katosi =)
MeaMinnis: Teretulemast myös mukaan.
ON: Täällä on hiihdetty, lenkkeilty ja juotu viiniä =) Jos jotain pitää kertoa niin menkat on superkipeät mikä on omituista. Vielä eilen tuli tautisia kramppeja mahaan ja verta tulee ihan saavikaupalla. Omituista.
Täällä ollaan sitten. Kauheasti toivoin plussaa viime kierrosta, mutta suuret ei odotukset kuitenkaan olleet.
Moni minut tunnistaakin jo, kun täällä on tullut yli vuosi notkuttua, mutta esittelen kuitenkin itseni.
Olen 26v, mieheni 28v ja esikoista ollaan kaksi vuotta yritetty. Tutkimukset on tehty, joissa ei mitään suurta vikaa selvinnyt. Miehen sperman laadussa on ilmeisesti heittoja, koska kaksi näytettä olivat aivan erilaisia. Toinen niistä kuitenkin siis täysin normaali. Minulla on hieman monirakkulaisuutta toisessa munasarjassa, mutta ei pitäisi olla ongelma, koska olen normaalipainoinenkin. Hieman se on ilmeisesti kiertoa pidentänyt kuitenkin, koska kiertoni on ollut 32-25 päivää, mikä lääkärin mielestä oli pitkä.
Olen nyt 4 kiertoa syönyt Clomifenia, joka on lyhentänyt kiertoni 28-29 päivään. Tärppiä ei kuitenkaan tullut. Nyt huomenna yritän aamulla soittaa lapsettomuuspolille ja ruveta sopimaan aikoja jatkohoitoihin. Eli inseminaatio olisi näillä näkymin edessä. Alunperin se on ainakin ollut tarkoitus tehdä nyt alkavaan kiertoon, jos ei tärppiä sitä ennen ole kuulunut. Ja toivon tosiaan, että ne rattaat siellä polilla pyörähtää nyt nopeasti. En halua odottaa enää yhtään. Suorastaan jännittää sekin, että saanko sieltä huomisaamuna ketään kiinni, kun tuntuu olevan aina linjat kuumina.
Jännittää koko hoito ja kaikki käytännön järjestelyt hirveästi, mutta ehkä ne siellä polilla osaavat neuvoa miten nämä asiat hoidetaan. Ihan siis alkaen siitä, että miten työpäivänä ihmiset selviää siihen inssiin... Ja miten tämä kierto muokattaisiin siten, että ovulaatio ei osuisi viikonlopulle, kun se pahasti siltä näyttää.
Tänään on vasta ollut alkavaa tiputtelua, joten menkat ei ole vielä rysähtäneet päälle. Emmastiina, voit laittaa minulle huomenna maanantaina kp 1/28-32 yk 23. Kiitos :)
Emmastiina, ei ne sitä ovulaatiota välttämättä gynen reissulle näe. Kannattaa pyytää verikoe, jossa mitataan se progesteroni arvo noin viikko oletetun ovulaation jälkeen. Se kertoo onko ovulaatio tapahtunut.
Marjana vielä tänään kp 28/28-29
Pakko oli vielä kommentoida Marjanalle että tutkimuksiin lähteminen on varmasti rankka paikka ja jännittää. Kirjoittele ylös asioita mitä haluat kysyä koska siellä tilanteessa niitä ei muista kuitenkaan. He ovat kuitenkin niitä ammattilaisia jotka ovat varmasti nähneet koko kirjon erilaisia pareja toivomuksineen. Ymmärtääkseni kaikki viikonlopuille osuvat ovikset jne voidaan lääkkeillä kiertää. Ongelma on varmasti se, miten saada töistä niin paljon vapaata kun lääkärissäkäynnit vaatii.
Voitko tehdä tunteja sisään tai kertoa ihan suoraan asian laidan?
Toivottavasti pääset tänään puhelimella läpi ja asiat lähtevät rullaamaan heti! Uskoisin että on helpottavaa saada asia rytinällä eteenpäin ja päästä vihdoin jännäämään hoidon tuloksia. Kun saa asian alkuun ja pääsee ekaa kertaa puhumaan hoidoista niin on jokin konkreettinen suunnitelma olemassa miten asia etenee. Se on varmaan se ihanin asia.
Kerrothan mitä puhelimessa kävi?
Emmastiina, kiitos kirjoituksestasi. On jotenkin vaan paljon helpompaa, kun saa jakaa näitä ajatuksiaan.
Minä varmaan kuuluisin jo noihin pinoihin, joissa ihmiset käy hoidoissa, mutta minä mieluummin pysyisin kyllä täällä tutussa porukassa teidän kanssanne. :)
Soitin tänään sinne polille ja pääsin läpi noin 20 minuutin yrittämisen jälkeen.
Nyt näyttäisi siltä, että tämä kierto tulee menemään kuitenkin vielä lähes luomuna (clomeilla jatkan edelleen). Ei nimittäin saatu sitä pariskunta-aikaa polille kuin vasta 14. helmikuuta. Silloin on todennäköisesti ovulaatio jo ohi. Hoitaja jätti kyllä vielä sen vaihtoehdon, että silloin samalla ultrataan ja jos ovulaatio ei olisikaan mennyt vielä, niin inseminaatio voitaisiin ottaa vaikka seuraavalle päivälle. Aloitan tällä kertaa Clomitkin pari päivää myöhemmin, jos ne vaikka siirtäisi sitä ovulaatiota sen pari päivää myöhemmäksi.
Suurempi todennäköisyys kuitenkin on, että inseminaatio on vasta seuraavassa kierrossa. Mies sai kuitenkin jo valmiiksi lähetteen labraan, jossa otetaan verikoe noiden veriteitse tarttuvien tautien varalta. Tuokin on joku lakisääteinen asia, että ne pitää olla tutkittu ennen inseminaatiota. Eli sitten olisi nuokin labravastaukset valmiina, jos vaikka inssi onnistuisikin jo helmikuussa.
Itku meinasi tulla kyllä puhelimessa, kun tajusin, että vielä kuukausi nyt pitää kuitenkin todennäköisesti odotella, mutta nyt puhelun jälkeen on jo hieman parempi mieli. Pari viikkoa kuitenkin vain siihen pariskunta-aikaan ja silloin saa sen ultrankin otettua pitkästä aikaa.
Marjana kp 1/28-32 yk 23
Heti alkuun kovasti tsemppiä ja ajatuksia Marjanalle ja kaikille muillekin tietty! :)
Tästä tulee nyt tällänen pikavisiitti, töissä ei oikein ole mahiksia täällä pyöriä...höh :D
ON: Emmastiina, olisitko ihana ja päivittäisit tietojani hiukan. Tää nyt yllättäen meni heti ihan reisille koko homma, koska ei ne mensut alkaneetkaan sitten. Eli tällä hetkellä olis 27/26-32. Kaikki merkit viittas siihen että viimeistään viime yönä olis hanat auennut, mutta ei... Hui!
Tänään aamulla päätti täti paukauttaa paikalle eli *ituiksi meni taas!!!! Hieman ottaa kupoliin, mutta.. tästä se lähtee taas kerran..
mutta kuten jo lokakuisiinkin kirjoitin että mies yritti aamulla lohduttaa kuitenkin sillä että pitää ajatella aina jos tulee negatiivinen tulos että ensi talven thaimaan matka on silloin aina varmempi :)
lohduttaa ehkä hieman, mutta ei mua haittais lähtee kesällä sinne mallorcalle ja sitten talvella ottaa syliin peenua :) thaimaa kun ei katoa mihinkään :)
eli mupis kp1/29(-?) yk3
Kiitos Emmastiina uuden ketjun aloittamisesta. Minäkin siirryin tuolta lokakuisista tänne, mahdollinen la osuisi ehkä juuri lokakuun loppuun tai marraskuun alkuuun.
Marjana: kiva, kun olet täällä meidän kanssa, olet mielestäni ollut ihanan positiivinen ja jaksanut hyvin vaikean asian kanssa. Hyvä, että asiat nyt menevät eteenpäin! Ja mikäänhän ei estä yrittämästä nyt vielä helmikuuta ihan luomusti :) Tsemppiä ja jaksamista myös täältä!
Taustaa: Olen 29 v ja mies 31, neljäs yrityskerta lähti nyt käyntiin. Mulla on todettu pco toisessa munasarjassa, eikä ainakaan silloin gynekäynnillä ollut mitään merkkejä ovulaatiosta, mutta lääkäri oli kuitenkin ihan positiivinen, että voin raskautua ihan luomusti, kun kierto kuitenkin on säännöllinen, voi vaan kestää vähään kauemmin, koska ovulaatio ei välttämättä tule joka kierrossa. Jos nyt ei pariin kiertoon tärppää, niin olen ajatellut käydä uudestaan gynellä tutkituttamassa tarkemmin, varmaan clomifenit auttaisi mullakin.
Ems kp 5/28-35
Heissan kaikille!
Tänne minäkin lokakuisista tipahdin. Ei auttanut greippimehu eikä etelän lämpö... Marraskuun murua yrittämään siis! Tässä kierrossa panokset jo kovenee ja ovistikut otetaan käyttöön :)
Taustatietoa: Olemme 26/29-vuotias aviopari ja esikoista kuumeillaan. E-pillerit jätin pois vuodenvaihteessa, olin niitä syönyt noin 7 vuotta. Ennen pillereitä kierto oli epäsäännöllinen, vaihdellen noin 28-34 päivää. Siksi olinkin ihan positiivisesti yllättynyt, että tämä eka luomukierto oli näinkin lyhyt. Tosin en yllättyisi vaikka tämä kierto sitten puolestaan taas venähtäisi :P No mutta aika näyttää, eihän tässä oikein muuta nyt voi kuin odotella!
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! :)
Sipsu kp 2/27 yk 2
ja nyt jo taas on kp 1 menossa..,. mihin ihmeeseen aika juoksee ja miksi se ei tuo mitään tullessaan??
Olen ajatellut itsekkin ottaa nyt tämän kierron jälkeen jos ei tärppää niin yhteyttä lääkärille että jokos katseltas mille aletan.
Kuitenkin nyt on takana 4v ilman ehkäsyä ja yk3 osa2.
Ekat noin kaksi vuotta oli että tulee jos tulee, mutta ei tullut ja sitten alettiin yrittään ja sittenkään ei tullut ja pidettiin noin puoli vuotta taukoa ja mietittiin mitä tehdään ja päätettiin siinä sitten että häät on seuraava askel ja nyt olemme taas alkaneet kokeilemaan. Mutta siis todellakaan mitään ehkäisy keinoa ei olla käytetty edes "tauon" aikana.
Ois varmaan siis aika ottaa itseä niskasta kiinni ja pirauttaa tohtorille itsekkin.
mupis kp1/29(-?) yk3
Uusi kuumeilija ilmottautuu jos vain joukkoon huolitaan :)
Taustalla oon ahkerasti seuraillut jo pari kuukautta, mutta omasta tilanteesta johtuen en ole itseäni laskenut oikeaksi kuumeilijaksi, jotta olisin aikaisemmin liittynyt.. Joulukuun alussa alkoi vuoto joka jatkuu edelleen, viime tiistaina se muuttui jälkivuodosta menkoiksi, joten taas ollaan rytmissä :)
Ollaan naimisissa oleva pariskunta, ikää 31v ja 36v ja ensimmäistä yhteistä lasta yritetään, tai ainakin minä yritän :) Mies oli ajatellut elää lapsettomana elämänsä, kunnes tutustuttin ja sai mun ohella itselleen uuden tittelin, isäpuoli. Ehkäisyä ei käytetä eikä olla käytetty kohta kahteen vuoteen, meillä nuo aikataulut toimii ehkäisynä.. Itse haluan todella kovasti yhteisen lapsen ja mies on myöntynyt, että antaa vauvan tulla jos on tullakseen.
Mies ei halua kuitenkaan mitään paineita, niitä kun on jo omasta takaa, niin ovisten bongailu ja päivien laskemiset ja kuumeilut on ihan vaan mun heiniä :) Eli miestä en saa sänkyyn kaadettua sillä saatepuheella että nyt ois vauvantekohetki, juu ei tuu toimiin :) Paljon on kiinni tuurissa.. :)
Ensimmäistä kertaa nyt sitte virallisesti kuumeillaan eli yk1 on alkanut, jeij!
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille marrasvauvan väsääjille :)
-Nightwish-
kp7/28-30, yk1
Kävin innostuksissani jo lokakuisissa ilmoittautumasa, mutta tänne kuulun oikeasti. Olemme miehen kanssa molemmat kolmekymppisiä ja neljättä kullannuppua kuumeillaan. Aiemmat mukelot ovat syntyneet -04, -06 ja -09. Poistatin hormonikierukan 26.1. ja tyhjennysvuoto alkoi 27.1. Nyt vuoto on jo hyvin pientä. Kierukan aikanakin tuli tuhruvuotoa ja viimeinen tuhru alkoi 23.1. Voisikohan siis olla noin kp 7/30 menossa?
Peukkuja kaikille plussaukseen!
T. Onnekas äiti kp 7/30, yk1
Ems: Kyllä nyt on välillä meinannut huumorikin loppua tämän asian kanssa. Varsinkin nyt joutuu oikeasti tsemppaamaan itseään, kun tämä lapsettomuushoito-asia jouduttiin kirjaimellisesti ottamaan esille, ettei vollota vaan koko aikaa. Yritän edelleen keskittyä pääasiassa niihin hyviin asioihin elämässä. Ja toki yritetään luomusti, jos siihen inssiin ei ole mahdollisuutta tässä kierrossa.
Sipsu: Minkä merkkisiä ovistikkuja hankit?
mupis: Kannattaahan sinne hoitajalle soitella ja aikaa varailla, kun teilläkin on noin kauan oltu ilman ehkäisyä. Varsinkin, jos ei yksityiselle puolelle halua mennä, niin julkisella puolella kun saattaa nämä jutut kestää. Meillä ei ole varaa maksaa yksityiselle, joten julkisella puolella ollaan aloitettu viime toukokuussa virallisesti ja vasta nyt alkaisi se inseminaatio olla ajankohtainen. Olen siis iloinen, että potkin itseni hieman väkisin lääkärin juttusille silloin viime toukokuussa. Tässä vaiheessa yritystä ei enää hermot kestäisi, jos lähemmäs vuosi pitäisi odotella vielä tekemättä mitään.
nightwish: Tervetuloa joukkoon! Sinun pitää sitten vaan hissun kissun valmistella mies aina hommiin ovulaation aikaan.
Onnekas äiti: Onko teillä aiemmat lapset tärpänneet miten nopeasti?
ON: On ollut hieman sekava olo tänään kaiken tämän keskellä... Mies kävi aamulla antamassa verikokeet noita veritauteja varten, että varmasti ehtii niiden tulokset sitten valmistua. Minä kävin ostamassa uuden purkin Clomifenia, vaikka päätinkin tosiaan aloittaa ne tällä kertaa vasta kp 5, kun aiemmin on aina aloitettu kp 3. Toivon kovasti, että se riittää siirtämään ovulaatiota pari kolme päivää myöhemmäksi, jolloin saattaisi inssi onnistua jo tässä kierrossa.
Tilasin lisää ovulaatiotestejäkin, etteivät lopu kesken. Onneksi on nyt viikonloppuna tulossa pieni reissu miehen kanssa, niin saadaan muuta ajateltavaa ja voidaan rentoutua molemmat hieman. Ei tee oikeasti hyvää nimittäin pyörittää näitä ajatuksia koko ajan päässään.
Marjana kp 1/28-32 yk 23
Marjana: Mulla on Davidin liuskatestejä aikamoinen läjä. Mitä testejä sulla? Ajattelin ihan huolettomasti tuhlata niitä tässä kierrossa, josko sitä edes vähän viisastuisi. Tai ainakin tikuttaminen voi lievittää stressiä, on niin turhauttavaa vain odotella, tulee rauhallisempi mieli kun voi tehdä edes jotain. Kun ei se pelkkä ahkera touhuilu aina riitä :/
Toivotan sulle paljon voimia ja jaksamisia tilanteessanne, onneksi tänne voi aina purkaa mieltä! Hyvä että viikonloppuna pääsette ottamaan pienen irtioton, pari vauvavapaata päivää ajatuksille.
ON: Inhottavaa menkkajomottelua sekä alavatsalla että alaselässäkin. Kävin salilla purkamassa suurimmat mielipahat ja nyt on hiukkasen keveämpi mieli. Uusi kierto, uusi mahdollisuus. Matti Nykäsen sanoin: "Jokainen tsäänssi on mahdollisuus!" :D
Otan nyt vetovuoron tähän kuuhun.
Eli olen 34-vuotias (just parin viikon päästä 35) ja mies vuotta nuorempi. Yhdessä yli 7 vuotta. Talouteen kuuluu pari panssarivaunua (doggeja) ja pikkusintti. Esikoista kuumeillaan. Perusterveitä ollaan, tupakasta yritän päästä eroon lopullisesti sähköversion turvin.
Pakko muuten kertoa että helmikkun ovis onkin sit mun synttäripäivänä =) Voisko tässä olla jotain taikaa.