Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehdäkö lastensuojeluilmoitus, tai onko muita tapoja auttaa?

Vierailija
28.01.2012 |

Toisessa ketjussa joku kysyi tekisikö lastensuojeluilmoituksen, itse olen pohtinut samaa mutta hieman erilaisessa tapauksessa: Lapseni kaverin isä juo paljon olutta. Aiemmin en pitänyt asiaa ongelmana, perheen äiti käsittääkseni ei käytä alkoholia juurikaan ja huolehtii lapsista. Nyt kun tämä kaveri on viime aikoina viettänyt aika paljon aikaa meillä, hän on alkanut kertoa kotiasioistaaan (en ole udellut, lapsi nyt vain on puhelias ja kun kysyn mitä kuuluu niin tekstiä alkaa tulla): kertoo että isä humalassa usein huutaa ja heittää tavaroita ja vetää tätä lasta ja äitiä tukasta. Lapset leikkivät meillä aika paljon ja olen joskus ehdottanut että menisivät tälle kaverille mutta tämä lapsi ei halua olla kotona, eli selvästi ahdistaa kotiolot. Ei siinä mitään, saavat toki meilläkin olla, mutta olen alkanut pohtia pitäisikö/voisiko tätä lasta auttaa jollain muullakin tavalla. Olisikohan lastensuojeluilmoitus tarpeen?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haluaa välillä tähän ainaiseen lastensuojeluilmoitusautomaattiin tarjota myös ajattelemista muiltakin puolilta, aina se ei ole niin mustavalkoinen asia kuin että teen ilmoituksen ja se tarkistetaan ja se siitä. Se on itse asiassa paljon monimutkaisempia asia. Viranomaiset tulevat kyselemään noita samoja asioita, joita olen tässä esittänyt kun ilmoitusta yrittää tehdä, se, että jonnekin soittaa ei nimittäin tarkoita että ilmoitus otetaan vastaan. Viranomaiset keskutelun kautta yrittävät avata soittajan näkökulmaa jotta soittaja voi päättää, haluaako tehdä ilmoituksen vai ei. Siitä voi nimittäin ihan oikeasti joutua vastuuseen, jos se on aiheeton. Siksi ilmoittajan on hyvä miettiä jo etukäteen tiettyjä asioita. Eri perheillä ja eri ihmisillä on nimittäin eri käsitys siitä, mikä on sopivaa ja mikä ei.

Vierailija
22/29 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ls-ilmoituksta, minut voisi haastaa oikeuteen virheestä.

Perusteltu huoli on olemassa, kun lapsi on kertonut, että isä pahoinpitelee sekä häntä että äitiä. Se tukasta kiskominen on pahoinpitelyä. Lapsen henkiselle kehitykselle on vielä vaarallisempaa, että on myös saanut todistaa äitinsä joutuvan sen alaiseksi. Tällöin lapsella ei ole välttämättä henkisesti mitään turvaa, koska äitiäkin on pahoinpidelty. Suurimmat traumat han esim sodissa kärsisiville lapsille tulee, jos näkevät heidän vanhempiaan kärsivän. Tällöin rapaisee lapsen turvamuuri, jossa uskotaan vanhemman "kaikkivoipaisuuteen". kuntällaista kaikkivoipaisuutta ei sitten vanhemmalla olekaan, niin lapsi ei usko, että kukaan kykenisi hänestä huolta pitämään.

Lapset eivät tällaisia asioita hevillä kerro ulkopuolisille. Ovat lojaaleita vanhemmilleen. toisaalta jos niin sattuisi käymäänkin, että lapsi valhtelisi tällaisesta asiasta, niin tokihan lapsi silloinkin tarvitsee apua.

Eli pelkästään sen tukasta kiskomisen takia sitä ilmoituksta tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ls-ilmoituksta, minut voisi haastaa oikeuteen virheestä.

Perusteltu huoli on olemassa, kun lapsi on kertonut, että isä pahoinpitelee sekä häntä että äitiä. Se tukasta kiskominen on pahoinpitelyä. Lapsen henkiselle kehitykselle on vielä vaarallisempaa, että on myös saanut todistaa äitinsä joutuvan sen alaiseksi. Tällöin lapsella ei ole välttämättä henkisesti mitään turvaa, koska äitiäkin on pahoinpidelty. Suurimmat traumat han esim sodissa kärsisiville lapsille tulee, jos näkevät heidän vanhempiaan kärsivän. Tällöin rapaisee lapsen turvamuuri, jossa uskotaan vanhemman "kaikkivoipaisuuteen". kuntällaista kaikkivoipaisuutta ei sitten vanhemmalla olekaan, niin lapsi ei usko, että kukaan kykenisi hänestä huolta pitämään.

Lapset eivät tällaisia asioita hevillä kerro ulkopuolisille. Ovat lojaaleita vanhemmilleen. toisaalta jos niin sattuisi käymäänkin, että lapsi valhtelisi tällaisesta asiasta, niin tokihan lapsi silloinkin tarvitsee apua.

Eli pelkästään sen tukasta kiskomisen takia sitä ilmoituksta tekemään.

Oli hyvä mielipide, komppaan. Itse pääsääntöisesti uskoisin mitä lapsi kertoo. Toki lapset sepittävätkin juttuja, mutta eiköhän se ole parempi uskoa kuin epäillä lapsen kertomaa. Jos äiti on olistunut tilanteeseen, niin lapsella voi olla todella turvaton olo alkoholistiperheessä, jos väkivaltaakin käytetään. En tiedä auttaisiko lapsen äidin kanssa keskustelu mitään, jos et halua sotkea itseäsi juttuun, niin sitten ilmoitus lastensuojeluun onnvarmasti parempi vaihtoehto.

Vierailija
24/29 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitä olet sitten sinä, aikuinen, nähnyt ja kuullut? Lasten puheita, mutta mitä todistusaineistoa sinulla on? Ei mitään.

Ei niitä kuule kiinnnosta sinut omassa mielessäsi tekemät johtopäätköset jostain mitä olet kuullut joltain lapselta, tarvitset jotain parempaa näyttöä asiasta.

Ei se ole oikeasti mitään viihdettä, jolla alemmuudentuntoiset vanhemmat, jotka kaipaavat pönkitystä omalle egolle ja hyvälle vanhemmuudelleen, voivat huvituttaa itseään, se lastensuojeluilmoitusten tekeminen.

Sori suora puhe mutta tää on karannut tää ilmoitusten tekeminen ihan käsistä tässä maassa.

Ei se todellakaan mene niin, että ihmisellä tarvitsisi olla yhtään mitään muuta todistusaineistoa kuin lapsen puhe. Normaali lapsi ei kerro, että kotona riehutaan humalassa ja vedetään tukasta, jos näin ei todella tapahdu.

Teillä ilmeisesti tapahtuu, kun hyökkäät tuolla tavoin silmille?

Toinen asia on tämä " suoraan puhuminen" vanhemmille. Jos mun vanhemmille olisi tultu jonkun tavallisen ihmisne puolesta "puhumaan suoraan", se olisi tarkoittanut sitä, että tälle ihmiselle olisi hymyilty oikein kauniisti, ja selitetty asiat parhain päin, ja sen jälkeen mut olisi hakattu ILMAN TODISTAJIA ja sanottu, että seuraavaksi multa lähtee henki, jos lavertelen perheen asioista muualle.

Että haistapa sinä kolmonen vittu, todellakin käy sääliksi lapsesi ja kaikki lapset jotka joutuvat lähelläsi elämään. Koska aivan selvästi sinulle on tärkeämpää se miltä asiat näyttää ulospäin, kuin se, että lapset voisivat hyvin.

PS. Meistäkin on tehty ls-ilmoitus aikanaan. ASia hoidetiin erittäin asiallisesti, ja huomattiin heti kärkeen, että ilmoitus oli aiheeton, eikä siitä seurannut yhtään mitään.

Vierailija
25/29 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseäsi nolaa ja soita sinne päivystykseen. Tiedät varmaan, mitä sana päivystys tarkoittaa. Sitten kun näet kaksivuotiaan kadulla pakkasessa keskellä yötä vaipassa niin soita sitten sinne päivystykseen. Ihan sama asia, kun menisit keskellä yötä terveyskeskuspäivystykseen lapsen kanssa, jolla on viikon ollut vähän nuhaa ja yskää, mutta ei vieläkään kuumetta. Niitä vaan vit....aa kun tule sinne muutenkin ruuhaiseen palveluun vinkumaan jotain asiaa, joka ei ole akuutti. Vähän suhteellisuudentajua nyt tuohon hommaan, et selvästikään ole perillä asioista.

Haluan tarjota sinulle vähän muitakin näkökulmia asiaan, jotta voisit asettaa palaset kohdalleen ja oikeisiin mittasuhteisiin omassa mielessäsi.

Lapsi selviää pahoistakin asioista, jos hänellä on edes yksi turvallinen aikuiskontakti, tuolle lapselle se voi olla esim oma mummo tai joku muu läheinen ja hänellä on kaikki hyvin. Itsekin sanoit, että lapsi on iloinen ja reipas. Mikä silloin on ongelma? Muu kuin sinun korvien välissä?

Parhaiten voit auttaa olemassa liikaa besserwisseröimättä asiaa kun et siitä mitään todellista kuitenkaan tiedä, ja tarjota lapselle kivan ja luotettavan leikkipaikan, jossa on mukavaa. Sen voimalla lapsi ehkä viettää kivan illan myös kotona, vaikka vanhemmat riitelisivätkin juuri sillä hetkellä.

Ja mun ystävien vanhemmat tykkäsi musta tosi paljon, olin avoin jne.

JA totuus oli se, että elin perhehelvetissä, josta olisin toivonut jonkun hakevan pois. AP:lle, kyllä se auttaa sekin, että sinä olet tuolle lapselle kiva ja kuunteleva aikuinen, kuten tähänkin asti. Annat olla kylässä ja pidät sopivassa mittakaavassa myös huolta.

Mutta se ei todellakaan poista tuon lapsen ongelmia, jos sellaisia on. Mun on oikeasti vaikea tajuta tätä ls-vastaisuutta, kun ei se todellakaan mene niin, että sieltä laukataan paikalle ja viedään lapset. Jos ongelmia ei oikeasti ole, asia on sillä kuitattu. Meistä teki aikanaan poliisi ls-ilmon, liittyen miehen asioihin. Mutta koska se ei koskenut lapsia mitenkään, ja meistä nähtiin heti, että lapsista pidetään huolta, asia oli sillä kuitattu.

Minä suosittelen ehkä ap vielä tarkkailemaan tilannetta vähän aikaa, ja sitten oikeasti tekemään sen ilmon.

Ja aika naurettavia on nämä " suoran puhumisen " ehdottelijat. Kuinka usein olette saaneet hyviä tuloksia sillä aikaan tällaisissa tapauksissa? Ihan oikeasti? Esim. jos joku tulisi kommentoija kolmosen kaltaiselle mammalle ilmaisemaan huolen tämän lapsista, mitähän kävisi, ihan oikeasti?

Vierailija
26/29 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haluaa välillä tähän ainaiseen lastensuojeluilmoitusautomaattiin tarjota myös ajattelemista muiltakin puolilta, aina se ei ole niin mustavalkoinen asia kuin että teen ilmoituksen ja se tarkistetaan ja se siitä. Se on itse asiassa paljon monimutkaisempia asia. Viranomaiset tulevat kyselemään noita samoja asioita, joita olen tässä esittänyt kun ilmoitusta yrittää tehdä, se, että jonnekin soittaa ei nimittäin tarkoita että ilmoitus otetaan vastaan. Viranomaiset keskutelun kautta yrittävät avata soittajan näkökulmaa jotta soittaja voi päättää, haluaako tehdä ilmoituksen vai ei. Siitä voi nimittäin ihan oikeasti joutua vastuuseen, jos se on aiheeton. Siksi ilmoittajan on hyvä miettiä jo etukäteen tiettyjä asioita. Eri perheillä ja eri ihmisillä on nimittäin eri käsitys siitä, mikä on sopivaa ja mikä ei.

kun sillä ei ole mitään väliä jos jonkun perheen mielestä on sopivaa vetää viinaa ja piestä lapsia päissään. Se ei vaan lain mukaan ole sopivaa.

Ja sen ls-ilmon voi kyllä todellakin tehdä nimettömänä niin, että siitä ei jää jälkiä, jos haluaa.

Mistä sinä muuten nuo hommat niin tarkkaan tiedät, jos et itse ole ilmoitusta tehnyt? Ja jos olet tehnyt, mikä sinä olet muille selittämään että muut eivät saisi niitä sitten tehdä?

Vierailija
27/29 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu on paljon muuta, kuin huostaanotto. Laki sanoo yksiselitteisesti, että huostaanotto on VIIMEINEN keino lastensuojelutoimissa. Sitä ennen on täytynyt kokeilla kaikkia muita tukitoimia. Kiireellinen huostaanotto on toki eri asia ja siihen pätevät eri ohjeistukset / lait.

Eli ls-ilmoitus ei todellakaan johda huostaanottoon, vaan perheen asioiden selvittämiseen.

Vierailija
28/29 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee mieluummin ilmoitus kuin jätät tekemättä. Olemme töissä tehneet esim jo kahdesti vuoden sisään ilmoituksen erään lapsen asiassa. Ei häntä todellakaan ole vielä huostaanotettu vaan perhe saa vahvoja tukitoimia koko ajan.

He jotka kovimmin älähtävät "älä tee ilmoitusta" taitavat olla niitä joiden oma perheelämä ei kestä päivänvaloa.

Lasta pitää auttaa aina! Ja jos äidillä ei ole voimia hakea apua voi viranomaisten puuttuminen saada äidin lopulta toimimaan.

Vierailija
29/29 |
28.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö jokaikiseen väliin sekoittaa viranomainen? Kutsu sen lapsen äiti kahville ja kerro suoraan, mitä tyttö puhuu.

Sitäpaitsi tiedätkö mitä, ne lasten jutut ei aina todellakaan ole totta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi