Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen epäpätevä ope, joka tekee vain lyhyitä sijaisuuksia.

Vierailija
26.01.2012 |

Olen eräällä ala-asteella "vakkari-sijainen". Kivasti on ollut duunia. Joka viikko noin 3 päivää. Nytkin on "varauksia" pitkälle maaliskuulle (opettajien tiedossa olevat menot, koulutukset ym.) Ja äkkinäiset opettajien sairauspäivät päälle. Ihanaa työtä josta saa mielestäni hyvän rahallisen korvauksen plus vapaa-aikaa jää itselle ja perheelle.

Onko muita epäpäteviä opettajia paikalla?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös lukiossakin ole useita ryhmiä päivän mittaan. Ei kaikkiin opiskelijoihin ehdi tutustua kunnolla.

En ole aloittaja mutta sijaisuuksia tekevä. Todettava on, etteivät kaikki opettajat ole valmiita tekemään näin hektistä työtä jossa ei tänään välttämättä tiedä missä ensi viikolla on. Vaatii oman luonteenlaatunsa pystyäkseen muuntautumaan uusiin haasteisiin. Jopa samana aamuna tulee muutos käytännöstä teoriaan ja siinä vedät 6 tuntia ilman erityistä valmistautumista.

Toki vaatii vahvaa osaamista että tähän pystyy.

Itselleni tälläainen työrytmi sopii mainiosti.

Mielestäni jotkut ovat synnynnäisesti opettajaksi soveltuvia. En toki aliarvioi koulutusta.

Itsekin vuosia koulunpenkillä istuneena on tullut vastaan opettajia joilla ei muodollista pätevyyttä mutta osaavat silti työnsä erinomaisesti. On tullut vastaan päteviä opettajia laidasta laitaan, huonosta erinomaiseen.

Opetustyötä tehdään myös persoonalla.

Ei mitään jatkuvuutta, ei mitään selkeyttä, ansiot jää surkeiksi (3 pv/vko, lomat palkattomia) ja aina eri lapset... Opettajan työn suola on juuri siinä, että saa ja joutuu kantamaan sitä pitkän aikavälin vastuuta ja tutustuu lapsiin oikeasti.

Itse teen parhaillaan sijaisuutta lukiossa ja sellaiset päivän-kahden-kolmen silput on kamalia verrattuna tähän. Kunnon pätkä pakottaa panostamaan ja tutustuu nuoriinkin toisin. Koen tavallaan ylpeyttä, kun huomaan heidän oppineen asioita, vaikka tietysti oppiminen lähtee aina opettajasta itsestään ja opettaja vain auttaa siinä.

Olen ma-fy maisteri ja pedagogisia teen tässä sivussa.

Vierailija
2/28 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koululle ja oppilaille, että heillä on vakituinen sijainen!! Helpottaa kaikkien työskentelyä! :)

Hyvää jatkoa vaan ap:lle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään jatkuvuutta, ei mitään selkeyttä, ansiot jää surkeiksi (3 pv/vko, lomat palkattomia) ja aina eri lapset...

niin paljon sijaisuuksia kuin haluaa. Teen vain tässä yhdessä koulussa, joka on pieni ala-aste. Lapset olen oppinut tuntemaan jo vuosia sitten jne.. Lommilla saan ansiosidonnaista.

Olen enemmän kuin tyytyväinen nykyiseen työtilanteeseeni. Ja tiedätkö, minäkin koen ylpeyttä kun huomaan lasten oppineen asioita. Ja mikä vielä parempaa, he aina odottavat että minä tulisin sijaiseksi.

En ole maisteri tai vastaava, mutta olen osaava sijainen josta lapset ja opettajat tykkäävät. ap

Vierailija
4/28 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais epäpätevienkin opetella termistö ajan tasalle...

Vierailija
5/28 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais epäpätevienkin opetella termistö ajan tasalle...

Peruskoulu jakautuu kuusivuotiseen ala-asteeseen ja kolmevuotiseen yläasteeseen koululainsäädännössä. Epävirallisesti jakoa peruskoulun luokkiin 1-6 ja 7-9 kutsutaan ala- ja yläkouluiksi, mutta missään peruskoulua koskevissa koululaeissa (esim. perusopetuslaissa ja -asetuksessa 628/1998, 852/1998) eivät nämä termit sanoina esiinny.

Vierailija
6/28 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan mukavaa, ei mitään kokonaisvastuuta, eikä opettajien työhön kuuluvia lukuisia töitä. Miten pitkälle olet opiskellut, kun olet omasta mielestäsi ope?

Vierailija
7/28 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäpätevä ope vuoden määräaikaisella sopimuksella. Toimin erityisluokanopena. Koulutukseltani gradua vaille maisteri, parhaillaan opiskelen kasvatustiedettä. (-> aineenopettajaksi)

Vierailija
8/28 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis olet kai opettajan epäpätevä sijainen?

Vierailija
9/28 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnittelevatko opettajat kaikki tuntisi valmiiksi?

valmiiksi. Jos aamulla soittavat töihin kun joku on sairastunut, silloin ei tietenkään ole suunniteltu tunteja. ap

Vierailija
10/28 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mukavaa mahtaa olla, kun ei ole kokonaisvastuuta eikä tuntien suunnittelua.

Kateelliset voi itse alkaa sijaisiksi, jos se on noin kateutta herättävää jonkun mielestä.

Vierailija
11/28 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo toista vuotta erityisluokanopettajan sijaisena. Koulutukseltaan koulunkäyntiavustaja.

Ja hän puhuu itsestään opettajana. Omassa puheessaan ei koskaan ole sijainen tai epäpätevä vaan aina xxx-ope. Eli hän puhuu itsestään nimeltä ja lisää ope tttelin aina perään.

Vuoden kka koulutuksella aika hyvä itsetunto ja omantunnonarvo kohdillaan.

Vierailija
12/28 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis olet sijainen, jolla ei ole koulutusta opetustyöhön.

Vierailija
13/28 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut määräaikaisissa hommissa, pidemmissä sijaisuuksissa ja ihan viimeisimmäksi yksityisopettajana.

Vierailija
14/28 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään jatkuvuutta, ei mitään selkeyttä, ansiot jää surkeiksi (3 pv/vko, lomat palkattomia) ja aina eri lapset... Opettajan työn suola on juuri siinä, että saa ja joutuu kantamaan sitä pitkän aikavälin vastuuta ja tutustuu lapsiin oikeasti.

Itse teen parhaillaan sijaisuutta lukiossa ja sellaiset päivän-kahden-kolmen silput on kamalia verrattuna tähän. Kunnon pätkä pakottaa panostamaan ja tutustuu nuoriinkin toisin. Koen tavallaan ylpeyttä, kun huomaan heidän oppineen asioita, vaikka tietysti oppiminen lähtee aina opettajasta itsestään ja opettaja vain auttaa siinä.

Olen ma-fy maisteri ja pedagogisia teen tässä sivussa.

Olet toki oikeassa, että opettaja saa paljon siitä, että saa tehdä pitkällä aikavälillä töitä lasten kanssa, mutta en väittäisi pätkäsijaisuuksia painajaiseksi.

Itse tein valmistumisen jälkeen ihan tietoisesti muutaman vuoden pätkäsijaisuuksia nimenomaan siksi, että halusin väliin niitä vapaapäiviä, pystyin matkustelemaan ja itse päättämään työpäivistä. Työaika oli todellisuudessa se, minkä oppitunteja piti - ei iltatöitä tms.

Tein sijaisuuksia kahdessa eri koulussa ja olin osa työyhteisöä ja oppilaatkin tunsin hyvin - voisi sanoa, että napsin melko pitkälle rusinat pullasta: tein työtä mitä rakastan, mutta ilman liiallista vastuuta ja palkkakin oli ihan ok (tietyillä tuntimäärillä saa jopa suhteessa enemmän kuin kuukausipalkkalainen).

Tokihan myöhemmin olen ottanut viran vastaan (samaisesta koulusta) ja olen varsin tyytyväinen.

Pätkäsijaisuuksia en todellakaamn kutsuisi painajaiseksi ja suosittelen niitä kaikille vastavalmistuneille opettajilla, on oiva tapa tutustua eri kouluihin ja niiden työilmapiiriin (koulujen välillä todella suuret) sekä itse open työhön.

terveisin vuosia virassa ollut luokan- ja aineenope

Vierailija
15/28 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis olet sijainen, jolla ei ole koulutusta opetustyöhön.

Koulun rehtori sanoi mulle joskus että opettajia on helppo löytää, mutta kunnon sijaisia ei ;) ap

Vierailija
16/28 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin tiedätte. Oikeastihan opettaja-nimitys ei ole mitenkään suojattu, joten minä voin kutsua itseäni opettajaksi (ilman mitään epäpätevä-määrettä), enkä syyllisty sillä mihinkään rikokseen.

Vierailija
17/28 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuitenkaan ole valmist matkustaamaan noin 40 km toiseen laitaan tätä seutua vaan vähän lähempää luulisi edes jotain löytyvän.

Vierailija
18/28 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työsopimuksessa lukee tuntiopettaja ja maininta että palkka on tietyn % määrän pienempi kuin pätevällä.

Hyvää palkkaa saan ja riittä minulle.

Minulla on ollut lyhyitä sekä pidempiä sijaisuuksia sekä myös omia tunteja. Tässä jaksossa 16 tuntia viikossa omia tunteja.

Osaan sijaistunneista saan valmiit suunnitelmat, on myös sijaisuuksia jotka tulee yllättäin ja niihin en saa mitään valmista. Omat tunnit suunnittelen itse.

2.asteen ope

Vierailija
19/28 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pätkätöihin kyllästynyt.

Otan vastaan vain vakituisen viran.

Toimeentulotuella jo vuodesta 2007.

Vierailija
20/28 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne olette ottaneet yhteyttä? Minkälainen koulutus/työkokemus pitää olla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan