Elarit
ex saa palkkaa nettona 1800e niin paljonkohan joutuu maksamaan elareita kahesta lapsesta?
Ensi kuussa on aika lastenvavojalle ja mietiskelin joutuuko maksamaan vaan sen minimin?
Kommentit (47)
Testasin laskuria, jos oon lähivanhempi, puoliso maksaa mulle 100€/lapsi vuoroasumisessa, jos oon etä, maksan 300€ lapsi. Jotenkin ei mahdu mun päähän, että lasten kulut vaihtuu 50/50 jaossa
Jos yhdessä lapsia haluttu ja saatu/tehty niin kyllä ne sitten yhdessä elätetään vaikkei vanhemmilla ole enää parisuhdetta.
Terveisin 34v nainen joka päätti 10 vuotta sitten saada lapsen joka oli saanut vahingossa alkunsa. Lapsen biologinen isä ei halunnut osallistua minun tai lapseni elämään joten hänen nimeään ei missään papereissa ole eikä ole ikinä meille mitään maksanut. Aviomieheni adoptoi tyttäreni vuosi sitten.
Vaihtoehtoisesti kuimpikin ottaa lapset 50 % ajasta. Sitten ei tarvitsisi maksaa elareita. [/quote]
50% 50% ei poista elareita lain silmissä.
Minusta tuo tulojen mukaan menevä elari on ihan hölmö. Onko siinä joku yläraja ? Joku saa 140 e ja naapuri 800 e. Jos vaikka pieni lapsi jolla ei ole edes sitä harrastusta vielä. Pieni lapsi syö mitättömän vähän, ainut kallis on vaatteet, mutta saman verran ne vaatteet maksaa kaikille, sillekkin joka saa sen 140 e. Niin mihinköhän ne "ylimääräiset" rahat sitten mahtaa mennä...
Oletko ollenkaan lukenut viestiketjua?
Me tehtiin näin:
Ex ei haluaisi maksaa *minulle* mitään. Hän ei siis tunnu ymmärtävän että elatusmaksu on todellakin lasta varten ja että lapseen kuluu rahaa. Hän ehdotti jopa 50/50 asumista vain tämän elstusasian takia, mutta ei sitten halunnutkaan sitä koska olisi silti joutunut maksamaan elatusmaksuja.
Sovimme että hän maksaa sen kelan elatustukea vastaavan summan sekä laittaa saman summan kuukausittain lapsen tilille, johon emme pääse kumpikaan yksin käsiksi. Isä on siis erittäin hyvätuloinen joten tuo summa ei ole hänelle paljon.
Ymmärrän ettei tämä kaikilla toimi mutta ehdotus tämäkin. Eli se 155 lähivanhemmalle ja loput maksukyvyn mukaan säästöön.
Ok.