Kaupunkilainen, voitko yhtään ymmärtää elämääni maalla? Vastaan kysymyksiin!
Asun omakotitalossa maalla mieheni ja koiran kanssa.
Haluamme lapsia, ja vauvanyritys on käynnissä :) Lähiympäristössä on pari omanikäistä naista, ja heidän kanssa olemme tekemisissä.
Kirkonkylälle on matkaa 40 km. Siellä on melko hyvät palvelut näinkin pieneksi paikkakunnaksi; Kela, Poliisi, Alko, kenkäkauppa, vaatekauppa, kodinkoneliike, urheiluliike, rauta/sisutustarvikeliike, LVI-liike, pari "isompaa" markettia ja tietenkin Siwa :D
Harrastan lukemista, ja ulkoilua, talvisin hiihdän, ja moottorikelkkailemme mieheni kanssa. Marjastaa ja siemestää voin, kun vain lähden kotipihasta metsään.
Pihapiirissä liikkuu paljon eläimiä, keväällä metsäkanalintuja saattaa istua aivan keittiön ikkunan takana puussa.
Voitko mitenkään ymmärtää elämääni täällä maalla?
Kommentit (58)
Mitä aiot tehdä kun lapsesi ovat valmiita aloittaa lukion
Menevätko he toiseen kuntaan?
Useimmat tapaamani kuvailevat paikkaa sanoen että kun koulu on käyty niin on lähdettävä
Sinne talon pihaan oli tullut mustalaisseurue, joka oli ottanut mitä oli halunnut. Esimerkiksi hevosen veivät mennessään ja paljon muuta. Leskiäiti lapsineen ei voinut tehdä mitään. Apu oli liian kaukana. Mitään ei saatu koskaan takaisin. He asuivat kaukana isommasta tiestä ja kylästä. Maalla on turvatonta, jos joku hullu tulee.
Onko tämä ehkä urbaanilegenda? Ei edes 1970-luvulla, mutta olisiko 1930-luvulla käynyt noin?
Mitä 1970-luvun mustalainen olisi hevosella tehnyt?
Pimeääkö? Oli muuten tänä iltana hienosti kuunsirppi ja Venus vierekkäin, ja tuntuu että valaisevat nekin. Lamput on keksitty ajat sitten, ja sähköäkin riittää. Jos ei muuten niin otsalamppujen pattereissa.
Hiivan puuttuminen leipomaan alkaessa ei ole mikään ongelma, kun meillä maalla on pakastimia. Pikaruokaa tehdään mieluummin itse kuin lähdetään heseen tai pitseriaan.
Täytyy vaan osata varautua ja helppoa se on, kun maalla on asunut koko ikänsä.
Mitä teet? miten tienaatte elantonne?
Molemmat olemme töissä. Ap
Nyt kuullostat todella maaseutulaiselta. Siis mitä tyotä te teette? Miten noin kaukana on tyopaikkoja? Mitä ammatteja siellä voi harjoittaa?
No kerron, että yleisesti täällä asuinpaikkakunnallamme työllistää mm. palvelut, matkailu ja alkutuotanto.
Itse olen alempi toimihenkilö ja mieheni "duunari".
Palkkataso ei tietenkään ole sama kuin kaupungissa, mutta hyvin täällä tulee toimeen, kunhan vain on työtä edes toisella.
Eläminen on meillä todella halpaa: asumiskustannukset 250-300 €/kk, (suurin menoerä on sähkö n. 200 €/kk, vesilasku reilun vuoden ajalta 50 €).
Ap
siitä huolimatta että tuo elämä ei ole minua varten :) Kaikki vaan eivät kaipaa samoja asioita, ja vaikka itse en tykkää esim. marjastamisesta, niin ymmärrän kyllä mikä siinä monia viehättää.
ja kieltämättä ap:n elämä on hieman kaukaista. Ymmärrän kyllä, että elämäsi voi olla mielekästä. Ei onni ole ulkoisista tekijöistä kiinni.
Kirjoitin tämän avuksen oikeastaan siksi, että usein meitä maalaisia saatetaan aliarvioida, ja kauhistella suureen ääneen sitä kuinka joku voi asua niin syrjässä.
Usein kuitenkin täällä asuu ihan onnellsisia, ja mukavia ihmisiä, eikä mitään reppanoita, joita pitää sääliä.
Itselleni saattaa josku tulla vaikka hiihtolenkillä tippa linssiin, kun metsässä on niin kaunista, ja jos silloin ajattelen, että minun pitäisi lähteä pysyvästi kaupunkiin.
Ap
Ap
kuinka kaukana on lähin naapuri?
Asumme täällä melko tiiviisti kuitenkin, ja lähin naapuri on 100 m päässä.
Sen verran matkaa ja metsää välissä, että huoleti saa silti vaikka saunan jälkeen alasti olla pihalla jos niin haluaa :D
Ap
Minä joudun nyt asumaan olosuhteiden pakosta kerrostalossa, vaikka olen lapsuuteni ja nuoruuteni asunut pienessä taajamassa ok-talossa isolla pihalla.
Intohimoni on musiikki, (luoja, miten haaveilenkaan musiikin soittamisesta stereoilla lujaa) leffat, (kotiteatteri pauhaisi ilman naapureita hyvällä omallatunnolla vaikka 3 yöllä) ja puutarhanhoito. Hieman ankeaa on yrittää harrastaa puutarhaa parvekkeella. Mutta ok-talon pihalla onnistuisi mullan kärräys ja ruukkujen putsaus kätevästi sekä taimien kasvatus vaikka viileällä verannalla :)
Ok-talossa ei tarvitsisi hissutella jos on juhlat, puhuu kovaan ääneen tai vaikka lempii miehensä kanssa :)))
Toisaalta pidän kaupungissa siitä, että voin pienellä vaivalla lähteä ostoksille, ulos syömään tai kahvilaan. Pizzan tilaaminen kotiin on myös kivaa.
Ehkä ihanne olisi n. 5-10 km:n päässä keskisuuresta tai suuresta kaupungista.
Kamala juttu. En tiedä, mitä hevosella tekivät. Niillä mustalaisilla oli oma sairas hevonen mukanaan ja ne jättivät sen huonon sinne tilalle, kun huomasivat että maatilalla on hevonenkin. Ottivat sitten sen hyvän itselleen. Mitään ei leskiäiti lapsilaumoineen asialle mahtanut. Tapahtui Posiolla.
En tiedä, miksi niillä oli hevonen mukana. Tapaus on kuitenkin täyttä totta.
Se sanoi, että maalaisille on kiva myydä betonia ja betonituotteita, kun maalaisilla ei koskaan ole kiire. Sanovat, että tuo kun ehdit. Kaupunkilaiset vaativat heti.
oli alle 3km päästä keskustasta ja pihalta löytyi eläimiä vaikka kuinka.
Parhaimpana:
-Siili pesueet jotka tulivat moikkamaan meitä ihan rappusille asti.
-Ketut jotka metsästivät siilejä ja muita pieneläimiä.
-Haukkoja jotka yrittivät syödä kissamme.
-Pimeällä postilaatikolla vastaantulevat hirvet (aiheuttaa housu pyykkiä).
oli alle 3km päästä keskustasta ja pihalta löytyi eläimiä vaikka kuinka.
Parhaimpana:
-Siili pesueet jotka tulivat moikkamaan meitä ihan rappusille asti.
-Ketut jotka metsästivät siilejä ja muita pieneläimiä.
-Haukkoja jotka yrittivät syödä kissamme.
-Pimeällä postilaatikolla vastaantulevat hirvet (aiheuttaa housu pyykkiä).
-Vesiliskot lammikossa pääsivät unohtumaan.
Sitten olis pakko päästä jonnekin kahvilaan, jossa näkee ihmisiä.
Mekin asutaan omakotitalossa, on merinäköala ja puita eläimiä pihapiirissä. Suurkaupunkiin ajaa autolla puoli tuntia ja palvelut löytyy 5 minuutin ajomatkan päästä eli voi vaikka kävellä. Sopii mulle paremmin. Tykkään ajatuksesta että jos tarvin jotain voin vaan hakea. Vaikka suklaata illalla. Olis ahdistavaa suunnitella suklaatarpeet viikkoa tai paria etukäteen.
Mutta hyvä että viihdyt. Ihmiset tykkää erilaisista asioista. Yksi kysymys on, miten lasten koulu on järjestetty, löytyykö kylältä vai pitääkö matkustaa kauas?
asunnot ja kaupat on suunniteltu tosi pieniksi
on mielipiteitä, että kaikkien pitäisi asua kaupungeissa. Maaseudulla saisi asua vain omalla kustannuksellaan. Siis joutuisi maksamaan todelliset kustannukset itse. Esimerkiksi maksamaan itse täysin lasten koulukuljetukset yms.
että Suomessa ei ole kuin yksi oikea kaupunki, Helsinki. Eikä sieltäkään ole pitkä matka kun on jo maalla :)
MItä mieltä olet siitä, että on mielipiteitä, että kaikkien pitäisi asua kaupungeissa. Maaseudulla saisi asua vain omalla kustannuksellaan. Siis joutuisi maksamaan todelliset kustannukset itse. Esimerkiksi maksamaan itse täysin lasten koulukuljetukset yms.
Ehdoton ei keskittämispolitiikalle!
Mielestäni jokaisen pitää voida asuinpaikkansa vapaasti. On väärin pakottaa ihmisiä muuttamaan kaupunkiin.
Onkohan viisaat laskeneet sitä, mitä se tulee maksamaan jos ihmiset kaikki pakataan kaupunkeihin, ja Etelä-Suomeen.
Suomessa on koko maassa vielä suht hyvässä kunnossa oleva infrastruktuuri. Tulee melko kalliiksi jättää kaikki rakennukset; päiväkodit, sairaalat, koulut rappeutumaan, ja rakentaa kaikki uudelleen toisaalle.
Ap
voisin tietysti aina sanoa jotain kohteliasta, että kivaltahan tuo kuulostaa mutta totuus on se, että en kuitenkaan viime kädessä ymmärrä, siksi en voi muuta väittää. Ymmärtää voin tietysti sen, että voit olla onnellinen ja tyytyväinen.
Enkä usko, että sinäkään voisit ymmärtää minun, kolmikymppisen elämää kaupungissa.
Meiltä on lähimpään kaupunkiin 10 kilsaa vaan muttei minkäänlaisia julkisia. Lähimmät naapurit 500metrin päässä, muttei näköyhteyttä. Ei katuvaloja 5 kilsan säteellä. Eli pilkkopimeää nytkin. Ja ihanaa !
Olen asunut ikäni kaupungeissa, Helsingissäkin, mutta missään en ole ollut talvisin näin hyvinvoiva kuin täällä. Täällä pimeys on sellainen lämmin peitto joka antaa luvan levätä. Kaupungissa käydessä pimeys on likainen ja katuvalojen takia se tuntuu pimeämmältä kuin onkaan. Minua ei saisi täältä pois muuttamaan kuin pakon edessä. On ihanaa käydä esim Helsingissä päiväretkellä ja nautiskella kahviloista ym, mutta vielä ihanampaa on palata tänne rauhaan.
Maalaisäiti