Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaupunkilainen, voitko yhtään ymmärtää elämääni maalla? Vastaan kysymyksiin!

Vierailija
26.01.2012 |

Asun omakotitalossa maalla mieheni ja koiran kanssa.

Haluamme lapsia, ja vauvanyritys on käynnissä :) Lähiympäristössä on pari omanikäistä naista, ja heidän kanssa olemme tekemisissä.

Kirkonkylälle on matkaa 40 km. Siellä on melko hyvät palvelut näinkin pieneksi paikkakunnaksi; Kela, Poliisi, Alko, kenkäkauppa, vaatekauppa, kodinkoneliike, urheiluliike, rauta/sisutustarvikeliike, LVI-liike, pari "isompaa" markettia ja tietenkin Siwa :D

Harrastan lukemista, ja ulkoilua, talvisin hiihdän, ja moottorikelkkailemme mieheni kanssa. Marjastaa ja siemestää voin, kun vain lähden kotipihasta metsään.

Pihapiirissä liikkuu paljon eläimiä, keväällä metsäkanalintuja saattaa istua aivan keittiön ikkunan takana puussa.

Voitko mitenkään ymmärtää elämääni täällä maalla?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole kysymyksiä.

Aloituksesi on hieman hassu mielestäni. Jos kerran olet sujut asuinpaikkasi kanssa, miksi kyseenalaistat sitä palstalla?

Vierailija
22/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulisin hulluksi jos eläisin noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka kaukana on lähin naapuri?

Asumme täällä melko tiiviisti kuitenkin, ja lähin naapuri on 100 m päässä.

Sen verran matkaa ja metsää välissä, että huoleti saa silti vaikka saunan jälkeen alasti olla pihalla jos niin haluaa :D

Ap

Vierailija
24/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja suorastaan kadehdin.

Oma mieheni ei maalle muuta, joten asumme kaupungissa. Onneksi pienehkössä ja omakotitalossa vanhalla omakotialueella, jossa luonto on liki.

Mutta kateellinen olen. Yksinkertaista ja helppoa elämää, ei niin paineita muilta, ei tartte liikaa osallistua ja harrastaa voi pihapiirissäkin.

Voisinpa minäkin muuttaa maalle.

Vierailija
25/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksikö kun ne asuu maalla? Hassua.. :)

Tosi iso erohan on varmaan se hiljaisuus siellä! Sitä minä ajattelen ensimmäisenä, koska se voisi olla ehkä mielestäni jopa pelottavaa..? Täällä kaupungissa kun ei ole koskaan sillain hiljaista.

Itsekin olen pieneltä paikkakunnalta, mutta en ole ikinä asunut oikeasti maalla.

Vierailija
26/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pimeää on iltaisin.

Eikö sua ahdista se säkkipimeys. Mitään ei näy.

Entä turvallisuus? Jos saat sydänkohtauksen, niin apu kestää liian kauan. Tai taloon tunkeutuu joku hullu ohikulkija?

Vierailija
27/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ahdista, että joudut aina varaamaan kaikkeen aikaa, kaupassa ei käydä tuosta vain jos jotain unohtui jne? "Maalla" voi asua paljon lähempänäkin kauppoja ja palveluja, jolloin elämä helpottuu. Tuollaista ihan mettän keskellä asumista en ymmärrä (vaikka jollain on varmaan satakin kilometriä lähimpään kauppaan), hankaloittaa elämää kun samat olosuhteet voi saada lähempänäkin.

ei ahdista juurikaan, kaikkeen tottuu.

Olen kuitenkin asunut lähes koko ikäni täällä. Miksi siis lähtisimme pois täältä, kun koti on täällä :)

Olen sitä mieltä että ihminen pärjää melko vähällä loppujen lopuksi.

Nykymaailma vain luo meille tarpeita ostaa koko ajan jotain, vaikka emme oikeasti tarvitsisikaan mitään.

Ap

Vierailija
28/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä, kerrostalossa.

Vierailija
29/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan kiinnostaa, että missä ovat töissä. Itsekin voisin kuvitella asuvani noin, en vain tiedä, mitä sitten tekisimme työksemme.

Ainakin itse asun Hgissä lähinnä oman alan työn takia. Tosin en täälläkään osallistu tai ole erityisen aktiivinen - joku viittasi, että maalla ei tarvitsisi tehdä niin. No, onnistuu se laiskottelu ja erakoituminen kaupungissakin, jopa paremmin kuin maalla.

Vierailija
30/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voikaan leipoa.

Entäpä, jos haluat tilata esimerkiksi betonia? Maksaa kamalasti, kun tulee niin paljon kuljetuskustannuksia.

Tai: tarvitset jonkun harvinaisemman tarvikkeen. Sen saisi suuren kaupungin marketista, muttei siitä kaukana olevasta pikkukylästäkään. Eikö ärsytä. Tilaat sen sitten ja taas kestää.

Vierailija
31/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

palvelut 1,5km säteellä. Minun ei tarvitse poistua tästä ympyrästä mihinkään, ikinä. Kaupat vaihtuvat, valikoima vaihtuu, ihmisiä muuttaa tänne ja pois, todella eläväistä. En tunne ketään naapureistani, vaikka samalla kadulla asuu 1000 ihmistä. En edes muista kuin aivan seinänaapureideni sukunimet.

Joka illalle olisi tässä 1,5km säteellä tarjolla teatteria, konserttia, kaikki ravintolat auki, leffaan.. mitä ikinä mieli tekee. Ja monet kaupat ovat 24h auki. Voin käydä vaikka Joulupäivän aamuna ostamassa maitoa, jos se on loppu.

Lähin luonnossa kasvava puu ilman istutuslaatikkoa on 350 metrin päässä hoidetussa puistossa. Meren rantaan 700 metriä.

Tulisin hulluksi korvessa.

Vierailija
32/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei. Kivalta kuulostaa. Missä olet töissä, onko pitkä työmatka? Entä miehesintyö? Kuinka usein käytte siellä 40 km: n päässä ja kuinka usein isommassa kaupungissa?

Teen ihan säännöllistä päivätyötä. Miehelläni on fyysisempi työ. Käyn kirkonkylällä 0-5 krt/viikossa, riippuen töistä, joista teen osan etänä kotoa käsin.

Kaupunkiin on matkaa reilu 100 km, ja hieman isompaan kaupiin 200 km. Niissä käydään 1-4 krt/kk, ihan miten on tarvetta. Näissä kaupungeissa asuu myös kavereita, joita käydään tapaamassa. Isommasta kaupungista löytyy sitten kaikki mitä tarvitsee, jos ei omalta paikkakunnalta löydy.

Ap

Vierailija
33/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs nykyihminen on kärsimätön. Ei kaiken tarvitse olla ja tapahtua juuri sillä sekunnilla kun jotakin sattuu haluamaan.

Vierailija
34/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut, että kaupungista maalle muuttava yllättyy siihen kauheuteen, miten pimeää on iltaisin.

Eikö sua ahdista se säkkipimeys. Mitään ei näy.

Entä turvallisuus? Jos saat sydänkohtauksen, niin apu kestää liian kauan. Tai taloon tunkeutuu joku hullu ohikulkija?

Minä olen tottunut pimeyteen. Sitä varten on taskulaput ja ulkovalot. Jos on oikein kirkas kuutamo, niin näkee ilman lamppuakin kävellä vaikka naapuriin kylään :)

Asumme niin syrjässä, ettei täällä oikein ole mitään huluja hiippareita. Enemmän niitä on varmasti kaupungissa.

Sairaskohtaukset ja siihen avun saaminsen hitaus on yksi niitä miinupuolia maalla asumisessa. Onneksi nykyisin on esim. pelastushelikopteri, joilla saadaan kuljetettua sairaalaan, jos tarve vaatii. Kaverini synnytti lapsen kotiin, kun ei ehtinyt sairaalaan. Kaikki meni onneksi hyvin :)

Ap

Vierailija
35/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihanalta!

Meidän vanha kesäpaikka on maalla (korvessa), täysin luonnon keskellä. Katuvaloja ei ole, lähin naapuri parin kilsan päässä.

Oltiin viime viikonloppuna ja voi sitä rauhaa, pilkkopimeää, taskulampun kanssa kävin lenkillä. Pakkaslumi narskui kenkien alla. Välillä rasahteli metsässsä, mutta silti oli rauhoittavaa ja ihanaa.

Kesäajasta puhumattakaan...

Haaveilen, että joskus voisimme muuttaa pysyvästi sinne.

Vierailija
36/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän miehen, joka sai sydänkohtauksen ruotsinlaivalla. Hän pyysi sinne kopteria, mutta sanottiin, että ei varmaankaan ole kyse sydänkohtauksesta. Miehen piti itse päättää, onko varma, että on sydänkohtaus. Sanottiin, että jos tullaan turhaan, mies joutuu maksamaan todella suuren summan. Kopteria ei tilattu ja mies kuoli sinne laivalle.

Vierailija
37/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet? miten tienaatte elantonne?

Molemmat olemme töissä. Ap

Siis mitä tyotä te teette? Miten noin kaukana on tyopaikkoja? Mitä ammatteja siellä voi harjoittaa?

Vierailija
38/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne talon pihaan oli tullut mustalaisseurue, joka oli ottanut mitä oli halunnut. Esimerkiksi hevosen veivät mennessään ja paljon muuta. Leskiäiti lapsineen ei voinut tehdä mitään. Apu oli liian kaukana. Mitään ei saatu koskaan takaisin.

He asuivat kaukana isommasta tiestä ja kylästä.

Maalla on turvatonta, jos joku hullu tulee.

Vierailija
39/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ärsytä: tekee mieli tehdä pullaa, mutta huomaat: kas, hiiva puuttuu. Et voikaan leipoa.

Entäpä, jos haluat tilata esimerkiksi betonia? Maksaa kamalasti, kun tulee niin paljon kuljetuskustannuksia.

Tai: tarvitset jonkun harvinaisemman tarvikkeen. Sen saisi suuren kaupungin marketista, muttei siitä kaukana olevasta pikkukylästäkään. Eikö ärsytä. Tilaat sen sitten ja taas kestää.

Jos hiiva/sokeri/tms. loppuu, soitan muutaman puhelun, ja käyn hakemassa lainaan.

Täällä ei tarvita kaikkia samoja tavaroita/asioita kuin kaupungissa, esimerkiksi betonia, ja jos tarvittaisiin se voidaan tehdä itse, kun haetaan mylly lainaan.

Jos tarvitsemme jotain tavaraa: katsomme mitä rahti tulisi maksamaan, onko meillä itsellä käyntiä niin, että voisimme hakea tavarat, tai kysymme kavereilta onko kellään käyntiä, ja voiko tuoda jos on.

Tilailen usein nettikaupoista tavaraa, ja esim. eilen posti toi kotiin paketin Amerikasta, tilauksesta alle viikko, ja rahti noin 4 €.

Ap

Vierailija
40/58 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttuni kertoi asuneensa lapsena 1970-luvulla maalla. Sinne talon pihaan oli tullut mustalaisseurue, joka oli ottanut mitä oli halunnut. Esimerkiksi hevosen veivät mennessään ja paljon muuta. Leskiäiti lapsineen ei voinut tehdä mitään. Apu oli liian kaukana. Mitään ei saatu koskaan takaisin.

He asuivat kaukana isommasta tiestä ja kylästä.

Maalla on turvatonta, jos joku hullu tulee.

No meillä on yleensä ovet yötäpäivää auki, paitsi jos olen yksin kotona, silloin laitan yöksi lukkoon.

Ja ovet on vankat, ja ikkunat korkealla. Kaapissa on haulikko, pannuhuoneessa kirves, ja puukkoja, joten saahan sitä koittaa... :D

Ap