Jos on vain 3 turvaistuinta mutta satunnaisesti pitää kuljettaa neljää 6-7v lasta
niin miten jakaisitte paikat ja istuimet? Edessä airbag ja lapsista 1 on oma.
Kommentit (34)
eikö sitä airbagia saa pois päältä? monessa autossa saa
jos airbagin saa pois päältä, niin sitä varten pitäisi löytyä kytkin jostain. monesti se on hansikaslokerossa. uudemmista autoista kytkin löytynee todennäköisemmin. en tosin luottaisi mihinkään löytämääni kytkimeen, jos en voisi auton käsikirjasta tarkistaa mitä se tekee ja miten se tekee sen
on toisessa autossa (Peugeot) mahdollista kytkeä airbag pois päältä. Se tapahtuu avaimesta kääntämällä, paikka on keskikonsolissa penkkien välissä.
rakkaat ihmiset, ettei se poiskytketty airbag ole satavarma kolaritilanteessa, eli voi silti laueta. eli silti isoin (yli 120cm) muksu korokkeella eteen ja penkki taakse, niin alkaa vastata jo auton turvallisuusohjeita.
ja jos usein tuollaisia kuljetuksia niin kävisin huollossa otattamassa airbagin panoksen pois. ei maksa kovin paljoa ja sitten lasten kuljetus siitä näkökulmasta huomattavasti turvallisempaa.
ole tullut mieleekään käyttää ostuimia tuon ikäisillä. jos joku eskari on kovin pieni niin sille koroke.
Tutuissa taidetaan olla sitä vähemmistöä joka ei anna lasten istua etupenkillä (edes vanhinta joka on jo 8v). Osa antaa lasten (5-7v) istua vänkärin paikalla ilman korokkeita ym. vaikka takapenkki olis tyjänä kun eihän se nyt ole niin vakavaa jne.Itse olen antanut tuttujen pitää meidänkin lasta 6v etupenkillä joskus erikoistilanteissa kun ei autoon muuten mahdu. En tykkää mutta en jaksa nipottaa. Varsinkin kun niin näkyy pitävän eskariin kuljettavat taksikuskitkin 6v lapsia välilllä etupenkillä. Onkohan airbag kytketty pois ? Toivottavasti.
8 vuotiaat usein n. 150 cm eli aikuisen kokoisia ja ei kyllä leensä ,ahdu korokkeiisiin.
Tutuissa taidetaan olla sitä vähemmistöä joka ei anna lasten istua etupenkillä (edes vanhinta joka on jo 8v). Osa antaa lasten (5-7v) istua vänkärin paikalla ilman korokkeita ym. vaikka takapenkki olis tyjänä kun eihän se nyt ole niin vakavaa jne.Itse olen antanut tuttujen pitää meidänkin lasta 6v etupenkillä joskus erikoistilanteissa kun ei autoon muuten mahdu. En tykkää mutta en jaksa nipottaa. Varsinkin kun niin näkyy pitävän eskariin kuljettavat taksikuskitkin 6v lapsia välilllä etupenkillä. Onkohan airbag kytketty pois ? Toivottavasti.
selvitäpä piruuttas mihin asti lauennut turvatyyny yltää, saatat yllättyä. Riittää että penkkiä laittaa vähän taaemmas niin se ei yllä. toki jos penkin ahtaa kiinni siihen etuosaan niin käy huonosti.
laittaa oman lapsenne etupenkille kun on airbag?? Oottekste kaikki ihan imbesillejä?? Ei siinä korokkeet tai istuimet auta, lapsi ei kestä sitä iskua jos se laukeaa kolarissa.
Huh huh
T: se joka sanoi että et voi kuljettaa neljää lasta
istua etupenkillä, jos on turvatyyny?
Eli se porukan pisin siihen etupenkille, istuimella tai ilman ja loput taakse.
Ja voithan varmistaa vielä ko lapsen äidiltä, että asia on ok. Jos ei niin seuraavalta sitte :)
Varmasti joku niistä lapsista istuu aina edessä...
Liikennelaki sanoon:
"88 a §
Lapsen kuljettaminen ajoneuvossa
Kuljetettaessa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa lasta, jonka pituus on alle 135 cm, on käytettävä 88 §:ssä tarkoitettua lasten turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai lasten turvalaite on muuten ajoneuvoon asennettavissa. Jos ajoneuvoon ei voida asentaa lasten turvalaitetta, on vähintään 3-vuotiaita lapsia kuljetettava muulla kuin etuistuimella. Alle 3-vuotiasta lasta henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa kuljetettaessa on 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettua poikkeusta lukuun ottamatta aina käytettävä lasten turvalaitetta. Linja-autossa lapsen on omalla istuinpaikalla istuessaan käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai lasten turvalaitetta.
Lasten turvalaitteen käyttövelvollisuudesta voidaan poiketa seuraavasti:
1) taksissa lasta saadaan kuljettaa muulla kuin etuistuimella turvavyötä käyttäen;
2) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan yhdellä istuinpaikalla kuljettaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavyötä käyttäen, jos lasten turvalaitteen asentamiselle ei ole tilaa istuimen muille istuinpaikoille asennettujen kahden tai useamman lasten turvalaitteen vuoksi;
3) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan kuljettaa lyhyitä matkoja yhtä tai useampaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavöitä käyttäen, jos kuljetustarve on satunnainen eikä ajoneuvossa tästä johtuen ole heitä varten käytettävissä lainkaan tai riittävää määrää lasten turvalaitteita.
Lasta ei saa kuljettaa etuturvatyynyllä suojatulla istuinpaikalla selkä menosuuntaan suunnatussa turvaistuimessa, ellei turvatyynyä ole tehty toimintakyvyttömäksi tai ellei se tule riittävän tehokkaalla tavalla automaattisesti toimintakyvyttömäksi."
Mutta hei, itse kun oli tuossa iässä meillä oli pakettiauto, jossa ei ollut edes turvavöitä siinä keskellä missä istuin. Ja välillä kun pitkillä matkoilla oli tylsää, kiipesin sinne tavaratilaan leikkimään. :) Hengissä vielä ollaan, mutta omia lapsiani en riskeeraisi näin.
AP:n tilanteessa (siis jos vain tilapäinen) niin fyysisesti isoin lapsi korokkeella etupenkille ja jos mahdollista turvatyyny pois päältä.
Niin ja sillä omalla ajotavalla on iso merkitys. Muistakaas se.
laittaa oman lapsenne etupenkille kun on airbag?? Oottekste kaikki ihan imbesillejä?? Ei siinä korokkeet tai istuimet auta, lapsi ei kestä sitä iskua jos se laukeaa kolarissa.
Huh huh
T: se joka sanoi että et voi kuljettaa neljää lasta
Eli sen pituista voi kuljettaa kyseisellä paikalla. Ja voihan airbagin kytkeä pois päältäkin, jos lapsi ei ole vielä riittävän pitkä.
Ei maksa paljon. Laittaisin pisimmän lapsen istumaan eteen korokeistuimelle, jos se sen lapsen vanhemmille sopii, jos ei sovi ei voi tulla kyydissä.
Itselläni on omalle lapselleni turvavyöistuin ja takakontissa kaksi korokoistuinta vieraita lapsia varten. Joskus toki olen tehnyt niin että olen antanut turvavyöistuinen 2 vuotiaan käytöön ja silloin omani on istunut korkokeistuimella. Mutta siis pääsäntöisesti omani istuu omassa istuimeessan ja vieraat korkokeistuimilla ellei vanhemat toimita heille omia istuimia.
Ilmatyynyssä on niin valtava voima, että se saattaa murskata lapsen.
Luulen muuten vähän, että kaikki nuo lapset ovat alle 135cm pitkiä, eli tarvitsevat jokainen turvaistuimen tai korokkeen. Turvavyö tekee pahaa jälkeä kaulalle äkkijarrutuksissa liian lyhyelle.
Ja poliisi muuten rakastaa tälläisten kuljetusten sakottamista.
Meillä kuljetetaan kavereitakin, mutta istuin kulkee lapsen mukana.
yhden poliisimiehen kanssa asiasta olen jutellut ja hän oli sitä mieltä, ettei laissa kielletä kuljettamasta etupenillä, kunhan on koroke(istuin) alla. itse en turvallisuussyistä kuljeta silti mielellään, etenkään maantie-/moottoritieajossa. taajama-alueella voin ottaa, koska nopeudet pysyvät alhaisina.
apn tilanteessa ottaisin omani eteen korokkeella (penkki taka-asennossa) ja taakse keskelle ilman. tämäkin kuulemma sallittua, laissa on kohta jossa sanotaan jotenkin, että jos takapenkillä on jo kaksi paikkaa varattua lastenturvalaitteilla ja kolmas ei mahdu (en usko, että lp jaksaisi alkaa mittaamaan), niin keskipenkillä saa matkustaa ilman. en ole lähdettä tarkistanut, mutta samainen poliisi näin väitti ja hän oli kuulemma asian tarkistanut (hoitivat omien lasten kuljetuksen näin, mutta voihan se olla suutarin lasten kengättömyyttä..)
Paitsi että en ole antanut kuin kerran esikoisen olla etupenkillä äitini autossa. Silloinkin siitä oli airbag pois päältä. Niin ja pakettiautossa on ollut pari kertaa, siinä ei ollut edes airbagia.
Omassa autossa esikoinen on ollut kans kerran etupenkillä, airbag pois päältä.
Esikoinen on jo kymmenen, mutta matkustaa takapenkillä. On pieni ja heiveröinen, painaa 23kg, on n. 128cm. Joten aika pitkään kulkee vielä siellä takana. En pidä itseäni edes kauhean niuhona.
Osassa saa pois päältä. Mutta entä jos se räjähtää kuitenkin kolarissa ? Eikös niinkin ole käynyt ?