Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

e-pillerit ja hormonikierukka lihottaa.Kaikki naiset ei syö masennuslääkkeitä!

Vierailija
25.01.2012 |

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihottaako hormonikierukka ? Minulle asennettiin viime elokuussa se runsaiden vuotojen ehkäisyyn, ja nyt noin 7 kk myöhemmin painoni on noussut 8 kg. Liikun paljon - juoksen 30 -50 km viikossa, lisäksi hiihtelen ym.Omasta mielestäni ruokailutottumukseni eivät ole muuttuneet. Lisäksi käytän Ovestin emätinpuikkoja hauraisiin limakalvoihin. Syön säännöllisesti Cipralexia masennukseen ja Glucosamidia rustovaivoihin. Teen vuorotyötä.

Tunnen oloni lähes aina väsyneeksi.

Vastaus:

Kiitos kysymyksestä!

Hormonikierukka vapauttaa hormonia paikallisesti. Siinä sen hienous! Näin vältytään hormonivaikutuksista koko elimistöön.

Hormonihoito ei lihota, mutta systeemisesti (eli geelinä, laastarina tai tabletteina) käytetyt hormonivalmisteet voivat vaikuttaa nesteen kertymiseen. Nesteenkertyminen voi ilmetä turvotuksena.

Käyttämäsi naishormoni paikallishoitona ei myöskään lihota eikä turvota.

Lihomiseen tai laihtumiseen vaikuttaa energian saannin ja kulutuksen tasapaino. Jos kulutat saman verran kuin saat (juomalla ja syömällä), et liho. Toisaalta ikääntymiseen liittyy monilla naisilla lihasmassan vähentyminen ja korvaantuminen rasvakudoksella. Liikunnalla voit vaikuttaa tähän lihas / rasvakudoksen tasapainoon.

Yhteenvetona: hormonikierukka tai Ovestin eivät ole lihomisesi syyllisiä.

Vastaaja: Mervi Väisänen-Tommiska, LKT

TÄMÄ EI PIDÄ PAIKKAANSA. JOITAKIN HORMONIT LIHOTTAVAT! JOS LIHOAT OUDOSTI, OTATA HORMONIKIERUKKA POIS JA LAIHDUT TAAS JA MASENNUSKIN KATOAA SAMALLA! NIIN KÄVI MINULLE.

Vierailija
2/22 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se pilleri sen verran pieni on, ettei siihen montaa kaloria mahdu :)

syönyt olen montaa merkkiä viimeisten 15 vuoden aikana, ja aina vaan normaalipainossa mennään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole koskaan syönyt masennuslääkkeitä. E-pillereitä söin vuodet 1987-1994. En voi niistä ainakaan lihavuuttani syyttää...

Vierailija
4/22 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli roskaruokaa teki mieli jatkuvasti, kun normaalisti tulee mussutettua vain parina päivänä kuussa. Eli kyllä niitä kiloja olisi ennen pitkää kertynyt. Söin pillereitä kolme kuukautta ja tuona aikana vaatekokoni kasvoi yhdellä koolla, vaikkei paino noussutkaan.

Yök, ei ikinä enää.

Vierailija
5/22 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla paino nousi 8kg kymmenessä kuukaudessa hormonikierukan laiton jälkeen.

Vierailija
6/22 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi vaikuttaa ruokahaluun. Eli ihan itse sinä ne ruuat kitaasi mätät, ei pilleri tmv mikään 1000kcal paukku ole!!

Vierailija
7/22 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parisuhde alkaa ja elämäntyyli muuttuu, ts jäädäänkin sinne kullan kanssa sohvalle vetämään mässyä naamaan. Aika monelle on käynyt noin ja se syy on yleensä ne pillerit ;) Itsekin olen lihonut muutaman kilon mutta syy on ihan itsessäni.

Vierailija
8/22 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina e-pillereitä syödessä tullut muutamassa kuukaudessa 10 kg painoa ja kun olen lopettanut pillerin, on paino itsestään lähtenyt. Eli kyllä minä uskon että ne minua lihottaa. Ei mitenkään mystisesti vaan lisäämällä ruokahalua. Ainakin makeanhimo minulla kasvaa huomattavasti hormonaalista ehkäisyä käytettäessä.

Vierailija
9/22 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina e-pillereitä syödessä tullut muutamassa kuukaudessa 10 kg painoa ja kun olen lopettanut pillerin, on paino itsestään lähtenyt. Eli kyllä minä uskon että ne minua lihottaa. Ei mitenkään mystisesti vaan lisäämällä ruokahalua. Ainakin makeanhimo minulla kasvaa huomattavasti hormonaalista ehkäisyä käytettäessä.

Lisäävät ruokahalua ja turvotusta, sama meno oli raskausaikana. Hormonikierukalla ei tätä vaikutusta ollut, mutta pillerit ja muut yhdistelmävalmisteet kyllä saavat puntarin värähtämään. Kuten raskauskin, myös pillereistä saatavat hormonit vaikuttavat eri naisiin eri tavalla, eli jos joku ei liho, se ei tarkoita etteivätkö jotkut muut voisi saada sellaisia oireita.

Vierailija
10/22 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ympätä kehoonsa hormoneja, jotka saattavat aiheuttaa ties mitä haittavaikutuksia.

Vierailija
11/22 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksyinpä googlaamalla tähän vanhaan ketjuun ja alkoi sen verran joidenkin ihmisten mielipiteet V*tuttamaan, että pakko kommentoida. Ihmiset ovat erilaisia, minä kuulun niihin hormoniherkkiin ihmisiin, joille nämä hormonivalmisteet aiheuttavat mitä ihmellisempiä oireita ja sitä ei tietysti lääkäritkään voi allekirjoittaa, sen kun vaan tuputtavat perkeleen hormoneja joka tuutista. 3 vuotta sitten olin jo jonossa sterilisaatioon, mutta eräs vanhempi herrasmieslääkäri sai tuputettua mulle hormonikierukan, koska sehän ei kuulemma ole ikinä koskaan kenellekään aiheuttanut mitään oireita. Noh, henkari sitten asennettiin ja kaskummaa, viikon sisällä tästä tunsin selvästi miten mieliala alkoi laskemaan, olin (ja olen edelleen) kuin nuupahtanut aasi. Puoli vuotta söin todella niukasti koska olo oli kuin virtahevolla, turposin ja turposin vaikka en juuri mitään syönyt ! Se todellakin oli jonkinsortin nesteödeema, syömisestä se turvotus ei tullut. Ajan ja tiukan ruokavalion kanssa turvotus on laantunut, mutta mieliala on yhä ihan perseestä ja näin minulle on siis käynyt muidenkin valmisteiden kanssa. Niin ja eihän se kauhea teini-aknekaan enää yli kolmekymppisenäkään kovin mukava ole. Ja hiuksiakin lähtee kuin kapisesta ketusta. Kohta pyydän mieslääkäreitä tunkemaan nämä hormonit omaan perseeseensä ja todellakin kun tästä alakulosta jaksan nousta, vaadin sitä sterilisaatiota piste.

Vierailija
12/22 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2012 klo 13:11"]

voi vaikuttaa ruokahaluun. Eli ihan itse sinä ne ruuat kitaasi mätät, ei pilleri tmv mikään 1000kcal paukku ole!!

[/quote]

siis sehän juuri silloin lihottaa, jos vaikuttaa ruokahalua lisäävästi. 

Mua e-pilleri lihotti juuri niin, että oli jatkuvasti semmoinen makeanhimoinen olo kuin pms-oireissa. Vaikka yritin kuinka päättää että en syö niitä herkkuja, lankeilin koko ajan kun se himo oli niin valtava. Uskoin jo että mulla on ehkä joku ahmimishäiriö, mutta kun mies jätti ja lopetin sitten hormoniehkäisyn tarpeettomana, katosi makeanhimo sen siliän tien ja laihduin nuoruudenpainooni ilman mitään tahdonvoimataisteluita.

Vierailija
13/22 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tutkimuksin on todistettu, että e-pilleri ei lihota. Monilla elämäntilanne lihottaa, parisuhde saa ihmiset laiskistumaan.

Vierailija
14/22 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksin on voitu todeta, että keskimäärin hormonivalmisteet eivät lihota. Tutkimuksin ei ole voitu, etteivät ne juuri sinua tai minua lihottaisi.

Minulle on kerran toisensa jälkeen lääkäri vakuuttanut, etteivät nykyaikaiset e-pillerit aiheuta mitään oireita, no ei ainakaan minipilleri aiheuta mitään, no hormonikierukka ei ainakaan mitenkään voi aiheuttaa mitään... Kummasti vaan painonnousu, epätoivon tunteet ja migreeni aina osuvat yksiin näiden hormonikokeilujen kanssa...

Mutta kun kerran tutkimuksessa näin on todettu, niin eihän se voi olla totta.

Vierailija
15/22 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis;[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 17:23"]

Tutkimuksin on voitu todeta, että keskimäärin hormonivalmisteet eivät lihota. Tutkimuksin ei ole voitu todeta, etteivät ne juuri sinua tai minua lihottaisi.

[/quote]

Vierailija
16/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on hormonikierukka ja syön masennuslääkkeitä enkä ole koskaan ollut näin hoikka

Vierailija
17/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pointti oli?

Vierailija
18/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pillerit eikä masennuslääkkeetkään. Se kyllä vaikuttaa mitä sinne suuhunsa laittaa.

Vierailija
19/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeaikaisten tutkimustulosten perusteella e-pillerit ei lihota.

Vierailija
20/22 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v ollut hormonikierukka ja oon saanu tänä aikana Verenpainetaudin ja lihonnu n.15kg. Nyt on aika varattu koetuksen poistoon ja sterilisaatioon.