MIKSI lihon tällä ruokavaliolla?
Eli tilanne on se, että lihoin ennen vuoden vaihdetta 77 kiloisesta 85 kiloiseksi, ja vuoden vaihtuessa päätin että lakkaan ainakin lihomasta, ja pudotan takaisin 77:mään, ehkä jopa vähän enemmänkin. (olen 175 pitkä). Söin siis kaikkia herkkuja, hiilarimättöä, karkkia, roskaruokaa jne. joten ei ihme että kiloja tuli.
Nyt olen ollut 3 viikkoa tällaisella ruokavaliolla:
Aamulla: 35g kaurahiutaleita puurona, 3rkl rasvatonta raejuustoa
Lounaalla: 40g riisiä/pastaa/perunaa, 100g alle 10% rasvaa sisältävää lihaa, 200-300g kasviksia
Välipala: rasvaton rahka+ sokeriton mehukeitto
Illallinen: 100g lihaa, 200-300g kasviksia
Iltapala: rahka + mehukeitto
Olen syönyt n. 2-4h välein ja juonut vettä koko ajan. Mitään ylimääräistä en ole syönyt tai juonut.
MUTTA ainoa muutos mikä kolmessa viikossa on tullut painooni, on kilon lisä! Miten on mahdollista, että lihon tällä ruokavaliolla, vaikka syön usein ja kalorit on vähässä? Pitäskö vaan luovuttaa ja siirtyä suosiolla takas mäkkiruokaan kun kerta lopputulos on sama?
Kommentit (21)
Miksi olet tiputtanut rasvan noin minimiin? Varsinkin maitorasva auttaa painonhallinnassa, ja lisää kylläisyydentunnetta. Ei keho toimi ilman rasvaa.
ootko liikkunut myös
En gfg:n mukaan, vaan ihan normi lenkit pari tuntia päivässä + 0,5-1h pyöräilyä päivässä.
Pointti olikin nyt siinä, että jo pelkän ruokavalion pitäisi laihduttaa, jos normaalisti olen syönyt yli 2000 kaloria päivässä lihomatta, ja nyt syön 1300 kaloria, niin miten voin lihoa? Mä lihon samaa tahtia, kun ennen uuttavuotta kun kävin joka päivä vetämässä mäkkiä, pizzaa, kebabia, kiinalaista jne. enkä katsonut yhtään mitä söin. Tuli n. 1-2kg/kk.
ap
Tuohan menee pitkälti sen vanhemman Go fat go -dieetin tapaan, ja mulla tipahti pari kiloa ekan viikon aikana, vaikka muuten kilot ovat istuneet tiukassa enkä ole varsinaisesti ylipainoinen (eli koetan vaan sanoa, että go fat go toimii).
Käsittääkseni vaihtoehdot tuossa sinun tapauksessasi ovat nämä:
1) Vaakasi valehtelee - joko punnitsit aiemmin väärin, tai vaaka näyttää nyt väärin
2) Kroppasi kerää syystä tai toisesta nestettä, mikä näkyy nousseena painona. Saatko jostakin aiempaa enemmän (piilo)suolaa? Oletko alkanut käyttää jotakin lääkitystä - kortisonia, kenties?
Jos jaksat noudattaa tuota ruokavaliota jonkun aikaa, vaikka kuukauden, ja muistat harrastaa muutaman kerran viikossa hikiliikuntaakin (noin 60 min. kerrallaan), niin veikkaan että painosi alkaa tulla kolisemalla alas, kun tuo omituinen vaihe on mennyt ohi.
keho reagoi muuttuneeseen ruokavalioon? Aiheuttaa ehkä alkuun turvotusta? Toimiiko suoli kunnolla vai onko ummetusta, se ainakin lisää painoa vaikka olisi oikeasti ns. laihtunut. Mulla ainakin kertyi pari kiloa painoa kun aloin laihduttamaan, ihan siitä syystä että söin enemmän kuituja ja määrällisesti enemmän kuin ennen vaikka kaloreita tulikin vähemmän.
En ole varma, mutta näyttää aika vähältä ja etenkin vähärasvaiselta tuo sun ruokalistasi. Lisää hyviä öljyjä, pähkinöitä ja kalaa?
normaalisti olen käynyt paskalla kerran-pari viikossa, tän dietin aikana joka päivä vähintään kerran.
Mä aloin jo ekan viikon jälkeen vähän tuskastua kun paino ei pudonnut, mutta ajattelin, että kokeilen pidempään, koska pakkohan sen on pudota. Nyt kolmen viikon jälkeen tullut kilo lisää, ja alkaa epätoivo vallata :D Suolaa en usko kovasti saavani, en käytä ruuanlaitossa, ja noissa ruuissa mitä käytän ei pitäisi pahemmin piilosuolaakaan olla. Ei oo myöskään turvonnut olo. On tääkin mysteeri. No, jatkan nyt vielä viikon- pari ja katson sitten mitä tehdään.
Joku mainitsi että tämä on vanhan gfg- ruokavalion mukaan, millainenkohan mahtaa olla uusi??
ap
liity kalorilaskuriin sen avulla itse onnistuin tiputtaan jo -6,6kg ja testauta ettei sulla ole kilpirauhasen vajaatoimintaa se lihottaa ruokavaliosta huolimatta..tsemppiä laihdutukseen!
Elikkäs toimiiko vatsa kunnolla, väh. kerran päivässä? Onko kiinteää pötkylää jota pitää ängetä ulos, vai humpsahtaako koko lasti kerralla vaivatta?
Toisin sanoen, syötkö kuituja tarpeeksi? Koska syöt hyvin kevyesti, et todennäköisesti saa tarpeeksi kuitua, jolloin aineenvaihduntasi hidastuu. Hitaan aineenvaihdunnan takia et laihdu vaikka lopettaisit syömisen kokonaan. Ala syömään kerran päivässä ruokalusikallinen pellavansiemeniä, juo runsaasti vettä ja liiku paljon. Koita saada aineenvaihduntaa vilkkaammaksi, siitä se laihtuminen lähtee, ei pelkästä ruoan vähentämisestä.
muuttuu sokeriksi kehossa. Keitä tavallista puuroa!
Valmis rahkat ja mehukeitto tuskin kuuluu laihduttavan ruokavalioon?
Jokseenkin outoa että hevi kuuluu ruokavalioon vaan lämpimillä aterioilla. Oletko varma määristä? Ettei vaan olis kourallinen per ruokailu?
Vettä ei saa juoda liikaa.
Millanen määrä sinusta on 40 g riisiä? 40 g on lihapullanpaino..
En käsitä tätä tapaa laihduttaa. Kai sekin nyt riittää että jättää ne mätöt väliin ja harrastaa joskus liikuntaa?
Aivot tarttee rasvaa. Ehkä ongelma ratkeaa sillä että söisit vähän paremmin?
Voisko olla että viljat ei sovi sulle? Mulla ainakin puuro ja leipä turvottaa, ja kun niistä luovuin alkoi painokin putoamaan. Ne saattaa sotkea sun elimistön, etenkin jos syöt puuron lisäksi pastaa, joka on pelkkää vehnää.
Toinen joka tulee mieleen on tosiaan että syöt liian vähän rasvaa. Kuten joku jo sanoi, rasva tekee olon kylläiseksi, mikä luonnollisesti auttaa painonpudotuksessa. Itse käytän ihan surutta voita paistamisessa + punaista maitoa jne, ja laihdun silti.
Kolmas juttu on että ehkä syöt liian vähän kaloreita. Elimistösi on jumissa, ns säästöliekillä.
Mun vinkit: kokeile jättää puuro ja pasta, peruna ja riisi pois vähäksi aikaa. Syö lihan ja kalan kanssa kasviksi/salaattia, aamulla rahkaa, kananmunaa jne. Eli alat hyväkarppaamaan ilman viljoja, ainakin kokeeksi. Lyön vetoa että painosi alkaa pudota, itsellä ainakin tuollainenruokavalio on tehonnut, eikä mahakaakaan enää turvota kun olen ilman viljaa.
muuttuu sokeriksi kehossa. Keitä tavallista puuroa!
Valmis rahkat ja mehukeitto tuskin kuuluu laihduttavan ruokavalioon?
Jokseenkin outoa että hevi kuuluu ruokavalioon vaan lämpimillä aterioilla. Oletko varma määristä? Ettei vaan olis kourallinen per ruokailu?
Vettä ei saa juoda liikaa.
Millanen määrä sinusta on 40 g riisiä? 40 g on lihapullanpaino..
En käsitä tätä tapaa laihduttaa. Kai sekin nyt riittää että jättää ne mätöt väliin ja harrastaa joskus liikuntaa?
Aivot tarttee rasvaa. Ehkä ongelma ratkeaa sillä että söisit vähän paremmin?
En syö pikapuuroa vaan ihan normi kaurahiutaleita.
Rahkassa on hyviä proteiineja, ei juuri hiilihydraatteja eikä rasvaa tai kaloreita. Monet käyttävät rahkaa laihdutuksessa, mikä ongelma?
Sokeriton mehukeitto on käytännössä kaloritonta, elimistö polttaa sen läpi viemiseen enemmän kun mitä siitä on, eli mikä ongelma?
Ja punnitsen kaiken, tiedän tarkalleen kuinka paljon kasviksia syön. Syön 200g toisella ruualla, ja 300g toisella. Vaihtelen kumman määrän syön kummalla aterialla. Ja 40g riisiä on se määrä, kun vaaka näyttää 40g. Ei tarvitse lihapulliin vertailla.
Ja nimenomaan olen nyt syönyt vähemmän ja paremmin kun aikaisemmin, ja liikun paljon kuten jossain viestissä kerroinkin, mutta ei se ongelma sillä ratkennut, vaan paino on noussut, siksi täällä kyselen.
En punnitse ruokia, en laske kaloreita, syön hyvin, laihdun. En edes juuri liiku. Vältän vain turhia hiilareita.
Minusta tuntuu, että syöt liian vähän. Tiesitkö, että on yhtä huono asia syödä liikaa kuin liian vähän? Otetaan esimerksi tuo riisi/pasta. Se on varmaan mitattu keitettynä? 1 dl keitettyä riisiä painaa n. 80 g ja sama määrä keitettyä makaronia n. 65 g. Keskikokoinen tarjoiluannos noita on 150 g riisillä ja 175 g makaronilla. Siihen nähden 40 g on TODELLA vähän. On vaikeaa arvioida mikä on normaaliannos ruokaa. Sen takia on kehitetty erilaisia taulukoita ja ohjeita, joita käyttävät esimerkiksi ravitsemusterapeutit. Suosittelen tutustumaan esimerkiksi seuraavaan KTL:n Ruokamittoja-julkaisuun. Sieltä löytyy grammamäärät vaikka desille puuroa. http://www.ktl.fi/attachments/suomi/julkaisut/julkaisusarja_b/2004b15.p…
Maito ja terveys-sivuston Hyvän syömisen-oppaasta taas löytyy ohjeet siitä mitä lautaselle kannattaa kasata ja kuinka paljon. Kyseinen opas helpottaa hahmottamaan, mitä sinne lautaselle voisi kasata, jotta se rakentuisi fiksusti. Sieltä löytyy myös annosvaihtoehdot kolmelle eri kalorimäärälle.
Huolehdi riittävästä rasvan saannista. Liian vähäinen rasvan saanti voi vaikuttaa negatiivisesti esimerkiksi kolesteroliin. Sokerittoman mehukeiton tilalle laittaisin tuoreita hedelmiä ja marjoja. Kasvisosioon kuuluu myös hedelmä-osasto ja puolen kilon lisäksi pätee myös sääntö "jokaista väriä lautaselle". Runsas proteiinin saantikaan ei ole hyvästä. Suosittelisin muutenkin rennompaa otetta. Normaali kotiruoka ei lihota, jos sitä syö oikeat määrät. Elämä on myös helpompaa, jos ruokavalioon mahtuu yksi pulla silloin tällöin eikä ruokia tarvitse punnita vaa'an kanssa. Myös stressi lihottaa, joten ota rennommin mutta mieti silti mitä suuhusi laitat.
Sun tyyppiselle voisi sopia karppaus. Se yleensä sopii niille joita vähärasvainen ei laihduta.
en jaksanut jatkaa, ku alkoi tulla noi samat ruoka-aineet melkein korvista..ja noudatin tosiaan kirjaimellisesti sitä ohjetta, en liikkunut ollenkaan
justiinsa liian pieni energiamäärä ja stressaaminen. Suurimmassa pudottajassakin se valmentaja järkytty kun ne sen valmennettavat söi niin vähän eikä sen takia laihdu. Rasva tarvitsee energiaa, jotta se palaa. Ja stressaaminen vaikuttaa hormoneihin eikä laihdu.
1. syö enemmän! Lisää rasvaa ja proteiinia. rasva lähtee rasvalla, sitä pelätään turhaan. 2000 kaloria ei ole kohtuuhton määrä kokoisellesi, katsot vaan mista sen otat. Älä vähennä alle 1600kcal. Käytä kalorilaskuria ja ruokapäiväkirjaa että pysyt varmasti totuudessa eikä tule naposteltua.
2. liiku 3x viikossa 30 min reippaalla sykkeellä, 2x viikko voimatreeni painoilla (voit vaikka hökätä punttisalille?) ja yksi palauttava rauhallinen kävely 60min. yksi täysi lepopäivä.
3. jos paino (tai vielä paremmin sentit vyötäröllä) ei ala muuttua, tarkistuta kilpirauhanen kuukauden kuluttua.
4. Nautiskele liikunnasta ja tee laihdutusruuastakin maistuvaa! Nuku vähintään 7h yössä.
ootko liikkunut myös