G: vanhemmiltasi saatu oppi, jota et halua omille lapsillesi siirtää
Minulle sanottiin aina:
"Pojat on poikia ja tyttöjen pitää joustaa"
Arvaattekin varmaan, että minulla on veli...
Kommentit (36)
Väkivalta. Aikuinen sai lyödä, jos lapsi sen ansaitsi. Joka vitsaa säästää jne. Aikuisen syli ei ollut turvapaikka, vaan jos sisarukset riiteli ja toinen meni äidin syliin turvaan, niin äiti antoi luvan lyödä sylissä istuvaa,jos tämäsen ansaitsi =(
kuten mm. meikkaaminen, rintaliivien käyttö ja muu ulkonäköön panostaminen.
Kotona pitää olla kotivaatteissa eli virttyneissä verkkareissa ja hupparissa.
Kokeesta ei saa saada alle 8, muuten vanhemmat suuttuvat.
Kauniiden ja Rohkeiden ym. sonnan tuijottaminen päivittäin, itsekurin puuttuminen (tupakointi, liikunnan puute, alkoholin liikakäyttö, ylivelkaantuminen).
Minulla on kaikesta huolimatta rakastavat ja hyvät vanhemmat, mutta näin aikuisiällä minusta tuntuu, että joudun huolehtimaan heidän asioistaan enemmän kuin kuuluisi.
- Koko perhe kokoontuu syömään joka ikinen päivä kello 17. Siitä ei jousteta edes siinä vaiheessa, kun lapset alkavat olla aikuisia, joilla on omia menoja.
- Kaikki täytyy tehdä aina ja ikuisesti samojen kaavojen mukaan. Mitään uutta ei voi ikinä kokeilla, koska se on niin kamalan hankalaa/vaivalloista.
- Perheen isää ei koske samat säännöt kuin muita, koska hän "nyt vain sattuu olemaan tuollainen". Saa käyttäytyä huonosti muita kohtaan, ei tarvitse pyytää anteeksi koskaan jne.
- Päätösvalta perheessä kuuluu pelkästään vanhemmille, myös silloin kuin kyse on nuoren opiskelupaikasta tms. Teinillä ei ole mitään sanottavaa siihen, mihin lukioon haluaisi mennä vai menisikö mieluummin ammattikouluun.
- Vain perheen vanhemmilla on oikeus valittaa asioista, ja purkaa pahaa oloaan. Lapsella ei ole oikeus näyttää negatiivisia tunteita, tai puhua itseään vaivaavista asioista. Äidin vaikeasta lapsuudesta pitää sen sijaan kuunnella luetoa aina, kun lapsi yrittää puhua omista asioistaan.
Nurinkuriset ruokailutottumukset ja epäsiisteys.
Ihmisarvon mitta on teoissa ja ahkeruudessa ja aina joku marttyyrivanhempi on kuitenkin tehny eläissään enemmän joten eipähän tämä minun panokseni ole yhtään mitään kuitenkaan.
ovat hyviä tyyppejä, mutta toisaalta aika juntteja jos suoraan sanon.
Kaikki matkustelu, elokuvissa/syömässä/teatterissa käyminen, viinin juominen jne. on naurettavaa hapatusta ja pröystäilyä.
Koulutus on myös turhaa hienostelua ja vain tapa pakoilla työelämää. Paras olisi heidän mielestään ollut suoraan peruskoulusta huonopalkkaiseen "paskaduuniin" hakeutuminen.
Omakotitalossa asuminen ja uuden auton ostaminen menee heidän mielestään samaan kategoriaan, hyvinhän sitä voi kaupungin vuokraluukussa asua ja jollain koko ajan korjattavalla rotiskolla ajella.
Eivät siis kaiken kaikkiaan ymmärrä sitä, että joku haluaa kouluttautua, sivistää itseään ja kehittää itseään.
Lasten (eli sisarusten) julkinen arvottaminen parempi-huonompi asteikolla. Sille huonommalle/tuhmemmalle Kalajoki vieraiden aikaan.
"Perunaruokaa pitää syödä JOKA päivä ja mielellään monta kertaa".
Ihmisten arvosteleminen ja haukkuminen selän takana.
"Välipaloja ei tarvitse/saa syödä, päivässä on tasan kaksi ruokailukertaa (koulun lounas ja jonkinlainen iltaruoka kotona klo19 jälkeen) ja silloin syödään mahat täyteen ja lautaset tyhjiksi." Arvatkaapa kehitinkö syömishäiriön noilla opeilla?
Vain negatiivisen palautteen antaminen ja vikojen etsimällä etsiminen. Ei koskaan mitään hyvää tai kannustavaa sanottavaa, ainoastaan arvostelua ja haukkumista.
"Sitä mitä tahtoo ei koskaan tarvitse saada! Pitää olla kiitollinen kaikesta!" Eli jos olet toivonut jo vuoden ajan joululahjaksi tiettyä kirjaa, on ihan oikein ettet saa sitä KOSKAAN ja saat lahjaksi sen kirjan sijasta esim. sukat, sulla ei kerta kaikkiaan ole oikeutta näyttää pettymystä.
Lasten (eli sisarusten) julkinen arvottaminen parempi-huonompi asteikolla. Sille huonommalle/tuhmemmalle NALJAILU vieraiden aikaan.
"Perunaruokaa pitää syödä JOKA päivä ja mielellään monta kertaa".
Ihmisten arvosteleminen ja haukkuminen selän takana.
"Välipaloja ei tarvitse/saa syödä, päivässä on tasan kaksi ruokailukertaa (koulun lounas ja jonkinlainen iltaruoka kotona klo19 jälkeen) ja silloin syödään mahat täyteen ja lautaset tyhjiksi." Arvatkaapa kehitinkö syömishäiriön noilla opeilla?
Vain negatiivisen palautteen antaminen ja vikojen etsimällä etsiminen. Ei koskaan mitään hyvää tai kannustavaa sanottavaa, ainoastaan arvostelua ja haukkumista.
"Sitä mitä tahtoo ei koskaan tarvitse saada! Pitää olla kiitollinen kaikesta!" Eli jos olet toivonut jo vuoden ajan joululahjaksi tiettyä kirjaa, on ihan oikein ettet saa sitä KOSKAAN ja saat lahjaksi sen kirjan sijasta esim. sukat, sulla ei kerta kaikkiaan ole oikeutta näyttää pettymystä.
Että homous on syntiä ja epänormaalia. Myöskään mistään seksuaalisuuteen liittyvästä ei voinut puhua, se kun on niin häveliäs asia.
Omalle lapselleni puhun seksiasioista totuuden mukaisesti ja yritän opettaa, että voi olla homo olematta epänormaali.
Se on naisen osa! (Kun harmittelin 15-vuotiaana sitä, kun veli sai käytetyn mopon joululahjaksi ja minä keittiötarvikkeita ja astioita, vaikka toivoin todella paljon myös sitä mopoa, enemmän kuin veli, enkä mitään astioita).
Perunaa pitää syödä ja maitoa juoda.
Mieti nyt, mitä muut ihmiset ajattelee. Oli sitten kyseessä pukeutumistyyli, hiusmalli, seksuaalinen suuntautuminen tai harrastus.
Mitä vieraatkin ajattelee. Minun kotiahan ei sisusteta tai siivota vain vieraita varten. Lapsuudenkodissa näkyvät paikat laitettiin hienoksi. Muita paikkoja kun rempattiin, niin laitettiin sitä, mitä halvalla sai tai yli jäi, mieltymyksistä viis, kun "eihän sinne kukaan muu katso".
Suvun kesken jos juhlitaan, niin naiset hääräävät keittiössä ja miehet odottelevat sohvalla pääsyä valmiiseen pöytään. Suvun tytöt on pienestä pitäen otettu mukaan keittiöön ja laitettu hommiin, pojat on jätetty rauhaan. Oman poikani kohdalla asia tulee olemaan toisin.
Kotona oli miesten työt ja naisten työt. Meillä ei ole, vaan kaikkea opetellaan tekemään.
Mieleisiin harrastuksiin ei tarvitse laittaa rahaa, vaikka sitä olisikin. Pihalle vaan touhuamaan, niin sitä ennenkin tehtiin.
minulle. Ainoastaan 27 ja 29 meni ohi.
Itse olen yrittänyt parhaani mukaan kasvattaa lapseni juuri päinvastoin kuin minut on kasvatettu. Omasta mielestä olemme onnistuneet hyvin, hienoja nuoria miehiä tuli kummastakin pojasta.
Minulle paras kiitos on, kun lapset sanovat, että heillä oli hyvä lapsuus.
seksistä ei saa puhua,koska se on syntiä,en saanut koskaan kotona seksivalistusta. Homot ja lesbot yms joutuu helvettiin ja niistä ei saa puhua.
Mitä minusta tuli? Noh hararstin seksiä ekan kerran 14v,en syönyt moneen vuoteen perunaa,minusta tulikin bisse(jota äitini ei tiedä koska olen miehn kanssa,et kyl kannatti salata seksiasiat yms.
Olen edelleen väleissä äitini kanssa,mutta meillä on eri näkemykset ja puhumme yleensä muusta kun noista mitkä nostattaa tunteita pintaan
Mikä ihme siinä on kun ne vanhemmat on tyrkyttäneet sitä perunaa joka tuutista? monessa viestissä huomaa et vanhemmat tuputtanut perunoita,äitini perustelee sen sillä,isäni tarvii kunnon ruokaa eli perunaa,riisi ja pasta ei ole ruokaa,just joo.
tytöt on aina hankalempia kuin pojat.
moni kakku päältä kaunis,vaan ei hääppönen sisältä.
en koskaan ollut tarpeeksi nauravainen jne.
olin kuulemma unissakävelijä.
voinette arvata ettei itsetuntoni ole ollut koskaan hyvä.