Lastenvaatteista: halpaa runsaasti vai laadukasta vähemmän?
Minulla on kaksi lasta, eskarilainen ja vauvaikäinen. Aina ennen olen ostanut/haalinut mahdollisimman paljon vaatteita, kirpparilta, aleista ja perus halpakaupoista (H&M jne). Nyt alkaa mitta olla täysi. Joka paikassa on vaatteita, mutta tosiasiaon, että vain tiettyjä tulee pidettyä. Minä (eikä varsinkaan mieheni) olla koskaan selvillä, mitkä ovat liian pieniä jne., koska vaatteita on niin paljon ja vain pientä osaa toisasiassa käytetään (paitsi hätätilanteissa). Käytännössä vain yhteensopivat ja kivan näköiset ovat käytössä. Kuivausrumpu meillä on, joten vaatteet saadaan pesun jälkeen äkkiä kuivaksi. Eskarilaisenhuonolaatisten housujen polvet ovat aina rikki ja hihansuut rispaantuvat.
Nyt meni kuppi nurin. Ei enää huonokuntoisten vaatteiden sumaa. Haluan laadukkaampia ja vähemmän! Less is more!
Onko muita, joilla on sama ideologia? Olisi kiinnostava kuulla kokemuksia, kuinka pienellä vaatemäärällä olette toimeen tulleet?
Mistä hankitte lasten vaatteet? Itsellä lähti juuri tilaus Lasten Metsolaan... Mutta mistä muualta?
Kommentit (25)
käy lopulta niin, että jotkut on lemppareita ja niitä samoja käytetään koko ajan! Ja toiset jäävät kaappiin :(
Nettikauppoja on vaikka mitä mm. NiiloIlo, Veetijavilius taisivat ainakin olla mainitsematta. Googlaa niillä lastenvaatemerkeillä, joista tykkäät, niin löydät kotimaiset ja ulkomaiset kaupat.
Laadukkaina pysyviä vaatteita voi ostaa myös secondhandina esim. huutonetistä ;)
meillä lapset 7 ja 4v. ja heillä on paljon vaatetta. Ongelmana vähäinen kaappitila, joten vaatteet menee helposti sotkuun=ryppyiset, ja kuluneen näköiset.
On paljon kaikenlaisia neulemekkoja ja tunikoita ja peruspaitoja, hameita yms.yms. ja tosiaan, niitä samoja vaatteita tulee aina pidettyä (näinhän se on itselläkin)
Ja aina tulee ostettua lisää.
Minä olen ostanut vaatteita lähinnä h&m:stä, lindexiltä ja kappahlista, jotain poikkeuksiakín on, mm.pop, benetton.
Nuo halvemmatkin vaatteet on kyllä ihan hyvälaatuisia, meillä ainakin paidat pysyy kuosissaan ja menee isosiskolta pienemmälle. Tietysti pysyisivät vielä paremmin,jos ne säilyttäisi hyvin.
Kannattaa nyt ekaksi karsia joitain vaatteita, heitä raakasti huonokuntoiset ja sellaiset mitä ette käytä, pois. Järjestä hyllyt hyvin ja katso vaikka viikon parin kuluttua uusia vaatteita. Muuten käy helposti niin, että vaatekaapit pursuaa entisestään ja ostelet hullunlailla noita laadukkaita.
Itse teen nykyään varsinkin koululaisen kanssa niin, että kun illalla katson hänelle vaatteet, niin yritän valita erityyppisiä vaatteita, tänään farkut ja tunika, huomenna velourhousut ja huppari, sitten vaikka hame ja reipas raitapaita jne. näin vaatteille tulee enemmän käyttöä
ja ostan halpaa runsaasti.
Valtaosa käytettyinä, esim Minipoppoossa on loistavasti koottain lajiteltu ja ostan sieltä aina kun on kivaa kaupan.
Halvalla kun ostaa, ei haittaa vaikka ei juuri mitään saa kun myyn käyttöajan jälkeen pois.
Meillä on taloyhtiön puolesta pyykkitupa ja kone on niin iso ja maksullinen ja lisäksi lastenvaatteet ovat niin pieniä. Pesen koneellisen joka toinen viikko käyttövaatteita ja silloin vaatekaappi on oikeastaan tyhjä. Nyt 104 on käytössä, 98 käytti n 1/2 vuotta. Kyllä jokainen mamma tajuaa että vaate on puolen vuoden käyttöajan jälkeen vielä kelpo kiertoon.
Vielä kun vaatteilla ei ole väliä tehdään näin ja toivotaan että äidin valitsemat käyvät jatkossakin.
ja ulkokengät, pipot ja rukkaset. Rukkasia paljon. Varakengät voi olla käytetyt/Kuomat.
Alle kouluikäisellä paljon sisävaatetta, voi olla halpaa tai kirpparia. Kouluikäisestä ylöspäin laadukkaampaa.
Juhlavaatteet halpoja ja muodikkaita tai käytettyjä laadukkaita.
Näillä meillä mennään.
En ole missään asiassa tavaranhamstraaja, joten sama tyyli koskee lastenvaatteita. Kolme lasta, jotka jo kouluikäisiä. Vahmmat kaksi tyttöä ostavat vaaatteensa jo pääsääntöisesti itse, mutta 8v pojalle ostan minä.
Meillä on: neljä hupparia, kolme pitkähihaista trikoopaitaa kauluksilla, yksi tav. pitkähihainen. Seitsemän t-paitaa, josta pari kauluksilla ja yksi hupulla. KOlme shortsit. Kolmet farkut, kolme collegehousut. Pari juhlapaitaa ja juhlahousut. jne. ..
Edellisessäkin on pari liikaa. Poika pitää pääasiassa noita huppareita, joten pitkähihaisia trikoopaitoja riittäisi yksin.
Ostan paljon HM, mutta nyt pojan kasvaessa olen ostanut myös kalliimpia merkkejä (hyvällä alennuksella), koska en halua mustaa ja enkä printtejä.
Pojan vaatteille meillä on yksi Ikean Malm-lipasto (viisi laatikkoa) ja hyvin mahtuu.