Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsisinköhän pelkopolille, vaikka varsinaista synnytystä en pelkääkkään?

Vierailija
23.01.2012 |

Odotan toista lastamme, enkä varsinaisesti pelkää itse synnytystä (ensimmäinen synnytys meni aika hyvin ja nopeasti). Pelkään aivan kuollakseni sitä sairaalajaksoa, joka synnytystä seuraa. Sain siis esikoisen jälkeen järkyttävän sairaalakammon. Olin sen 5 päivää ahdistunut, kärsin unettomuudesta ja sain paniikkikohtauksenkin. Tuosta ajasta jäi minulle jonkinlainen trauma ja huomaan nyt päivittäin ajattelevani asiaa ja olen meinannut jo saada useampaan otteeseen paniikkikohtauksenkin, kun tuo kammo on vaan kasvanut ajatuksissani niin suureksi. Ahdistaa aivan käsittämättömän paljon edessä oleva sairaalassa oleminen synntyksen jälkeen.

Ajattelin, että voisinkohan päästä pelkopolille (jossa siis käyvät ne, jotka pelkäävät synnytystä) juttelemaan kätilöiden ja lääkäreiden kanssa? Onko täällä ketään, joka olisi sairaalakammonsa takia päässyt pelkopolille? Toki aijon kysyä tätä neuvolassakin seuraavalla kerralla, mutta tuli nyt vaan yhtäkkiä mieleen tämä asia ja päätin täältä kysäistä. Pelkopolille haluaisin, koska voisin ehkä siellä käydä läpi sekä edellisen synnytykseni että siitä seuranneen painajaismaisen sairaala-ajan. Haluaisin varmuuden sille, että en joutuisi kokemaan mitään vastaavaa enää uudelleen, että tilanteeni huomioitaisiin jo etukäteen (esim saisin mahdollista lääkitystä välittömästi ehkäisemään paniikkikohtausta/ahdistuskohtausta). Kärsittyäni viimeksi 4 päivää hirveässä ahsituksessa ja paniikissa sain vihdoin lääkityksen ja olo parani ja sain nukkua sairaalassa. Kotona en ole sittemmin mitään lääkkeitä tarvinut, koska kyseessä tosiaan sairaalaan liittynyt ahdistus ja kammo.

Kiitos, että sain purhaa tuntojani teille ja arvostaisin, jos jollain jotan tähän liittyvää kokemusta.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ainakin saisit lähetteen "pelkopolille" äitiyspoliklinikalle, ja lisäksi suosittelisin että käyt juttelemassa neuvolapsykologin kanssa näistä kokemuksistasi ja ahdistuksesta ja kammosta.

t. neuvolantäti Helsingistä

Vierailija
2/2 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää seuraavalla neuvolakerralla ottaa asia puheeksi. Jo tieto siitä, että tämä minun "vaivani" tiedettäsiin sairaalassa jo etukäteen huojentaisi oloani suuresi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan