Uskalletaanko ottaa lainaa 250 000?
Miehen brutto kuussa n. 3000e, itsellä oli työssä 2600e mutta oli sijaisuus ja nyt käynnissä uuden työn hankinta, koulutus hyvä mutta pätkätöitähän humanisteilla nykyään kovasti.. Tällä hetkellä kotona lasten kanssa. Pankista antaisivat lainan ja luvattu että voisimme maksaa pelkkiä korkoja vuoden ja oletetaan että löydän työn sinä aikana.
Elämiskulut meillä on aikalailla pienet.
Mietimme pääme puhki mitä tehdä, olemmeko hulluja jos otamme tuollaisen lainan.. mutta pk-seudulta on erittäin vaikea saada perheasuntoa ok-alueelta edullisestikaan.
Kommentit (26)
Ja hyvin on pärjätty jo useita vuosia. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot :)
aika utopistisia nää keillä omaa rahaa asunnon ostoon 100 000e, meillä oli aikanaan omaa rahaa 20000 ja otettiin lainaa 210000, nettotulot vajaa 4000e, joskus on vähän tiuksempaa, mutta kyllä se siitä, lomaillaankin silloin tällöin (tosin kotimaassa). Lainaa jäljellä noin 190 000, alle 20 vuodessa on tavoitteena maksaa laina pois, nyt maksamme aika isoja eriä, joten, jos myöhemmin on tarvis, niin voimme vähän pienentää lainaerää, jos rahaa tarvitaan muuhun enemmän
Teidän tapauksessa uskailtaisin varmaan ottaa lainan
Lainaa aavistus vähemmän, tulot aavistuksen isommat. Pärjäämme. Helsingissä asumme. Mahdotonta olisi ollut nelihenkisen perheen hankkia täältä asuntoa pienemmällä summalla. Minä siis kannustan ostoksille. Kyllä te pärjäätte.
Helsingissä asutaan okt:ssa ja bruttotulot yhteensä n. 7500e. Meillä aika tiukka aikataulu takaisin maksussa, mutta ihan hyvin pärjätään. Hidastetaan tahtia, jos alkaa sille tuntua. Ainakin pitkällä laina-ajalla varmasti voitte lainan ottaa.
Meillä pienemmillä tuloilla 70k isompi laina, joten kuulostaa todella hyvälle tuo laina.
mutta en siitä kyllä yhtään enempää. Vähän ärsyttää noi vastaukset "ei herran jumala sentään, ei missään tapauksessa", kun toi on aika karu todellisuus pk-seudulla. Itse pankissa töissä olleena (ja nimen omaan pk-seudulla ja rahoitusneuvojana) sanon, että toi on itse asiassa aika pieni summa lainaa. Äläkä panikoidu kaiken maailman päivittelijöistä, mieti vaan oman tilanteen mukaan. Tsemppiä harkintaan :)