Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joiden "vauva ei olisi jäänyt henkiin jos olisin synnyttänyt kotona"...

Vierailija
23.01.2012 |

Asia ei läheskään aina ole näin. On nimittäin ihan kiistatta tutkimuksissa osoitettu, että toimenpiteet lisäävät toimenpiteiden tarvetta. Eli kun tehdään yksikin synnytyksen kulkuun vaikuttava toimenpide (vaikkapa kalvojen puhkaisu), se lisää todennäköisyyttä että päädytään lopulta sektioon.

Osa tästä tietysti selittyy sillä, että toimenpiteitä tarvitaan alunalkaenkin juuri niissä synnytyksissä joissa on vaikeuksia, ei niissä jossa kaikki sujuu hyvin luonnostaan.

Mutta on selvää myös, että sairaalaympäristö harvoin tukee synnytyksen luonnollista edistymistä, jolloin vauvan ja äidin tilanne edistyy omaa tahtiaan sopivaa vauhtia. Sairaala on myös ympäristönä monille sellainen, ja kun ympräillä on vieraita ihmisiä, että elimistö laittaa stressihälytyksen päälle ja synnytys alkaa hidastua (kuinka tavallista onkaan, että supistukset lähes lakkaavat siinä vaiheessa kun lopulta päästään sairaalaan).

Kotisynnytyksessä edetään hissukseen ja kehoa kuunnellen ja pyrkien helpottamaan oloa muilla kuin kovan lääketieteen keinoilla (epiduraali on yksi niistä toimenpiteistä jotka lisäävät riskiä toimenpiteiden tarpeeseen). Lopputulos on - jälleen tutkimusten tukema tosiasia - yhtä turvallinen synnytys kuin sairaalassa, vaikka toisilla keinoilla, paljon miellyttävämmin.

En tarkoita tällä sanoa että kenenkään joka ei tunne olevansa siihen oikeasti halukas ja valmis täytyisi synnyttää kotona. Mutta siitä, millä lailla kotisynnytykset tai maailmalla ns. birthing centereiden kätilövetoiset synnytykset sujuvat, voisi vetää johtopäätöksiä ja pyrkiä siihen, että sama kiireettömyys, turvallinen ilmapiiri, luonnollisuus ja miellyttävyys voitaisiin tuoda myös sairaaloihin. Ja parin oven takana olisi sitten se OIKEASTI hätätilanteissa tarvittava kova koneisto.

Tuli vain mieleen, kun joku on nostanut vuoden vanhan ketjun jossa äiti oli kuollut kotona synnyttäessään (sehän ei siis ollut kotisynnytys varsinaisesti, tuli vain siitä nyt mieleen kun siellä taas joku "ei olisi selvinnyt").

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon just ja just 162cm sulka päässä. Olen reilusti pienempi kuin äitini, minä meinasin kuolla synnytyksesä, vaikka olin "vain" 4410g, kun sydänäänet katosivat.. Minun lapseni ei ollut laskeutunut/kiinnittynyt, kun lapsivesi meni.. Kaikki oltais kuoltu..

Vierailija
62/62 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kiva ajatus, että kaikki synnytykset onnistuisi siellä saunan lauteilla, mutta jokainen tervejärkinen ymmärtää sen, että se nyt vaan on turvallisempaa synnyttää sairaalassa, jossa apua on saatavilla, jos sitä tarvitaan. Kukaan ei kiellä siellä siellä synnärillä, ettetkö saisi puskea vauvaa ihan luomuna maailmaan.

Omalla kohdallani voi todeta, että kyllä, hyvinkin olisin voinut kaksi kertaa synnyttää oikein pirteän vauvelin maailmaan ihan luomuna siellä saunan lauteilla. Olisi ollut äiti ja vauva molemmilla kerroilla ihan kunnossa, kuten oltiin sairaalassakin.

Tosin..minä en koskaan olisi saanut sitä mahdollisuutta synnyttää niitä kahta, kun olisin maannut mullan alla esikoinen mahassani..

Synnytys ei vaan edennyt mihinkään, ja vauvan sydänäänet katosi ponnistusvaiheen alkupuolella. Siihen se homma olisi jäänyt, ja olisi kuoltu molemmat, jollei vauvaa olisi väkisin kiskottu imukupilla parin kätilön käytännössä maatessa mahan päällä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla