Herpes ja vitutus
Ei nyt kuulu mitenkään vauva-palstalle, kun ei ole edes lapsia, mutta täällä on aktiivista porukkaa. Täytyy vaan purkaa jonnekin.
Mulla todettiin eilen herpes sukupuolielimissä. Olen varmaan saanut sen poikaystävältäni, joka ei ole tiennyt olevansa kantaja. Muiden kanssa en ole koskaan ollut. Itse epäilin joko kondyloomaa tai herpestä, joten diagnoosi ei sinänsä ollut yllätys. Pakko elää tämän kanssa ja toivoa, että uusiutuisi mahdollisimman harvoin. Siihen auttaa ilmeisesti se, että vastustuskyky pysyisi mahdollisimman hyvänä. Joku herpeshän ei mua nujerra, vaikka virus ei koskaan poistu elimistöstä.
En syytä poikaystävääni tästä enkä ole vihainen, koska hän ei ole tiennyt olevansa kantaja. Tänään hänen hänen piti tulla luokseni, kunhan on ensin piipahtanut kaljalla kaverinsa kanssa. Nyt ilmoitti kuitenkin puhelimessa, ettei ehkä haluakaan nähdä. Mä niin odotin, että pääsisin käpertymään sen kainaloon, mutta nyt se tekikin tälläsen tempun. Hänellä oli rankka viikko töissä, ja haluaa varmaan purkaa paineita siitä, mutta olen aivan käsittämättömän pettynyt häneen tällä hetkellä. En tiedä, johtuuko tämä nyt rankasta työviikosta vai onko hän järkyttynyt minun taudistani.
Purkaisin kavereilleni tai äidilleni, jos joku niistä olisi samalla paikkakunnalla. Nyt olen vaan niin pettynyt, kun joudun sairastamaan yksin. Netistä löytyi pahempiakin versioita ekasta herpeksestä kuin mun. Pystyn kuitenkin istumaan ja käymään vessassa, vaikka vähän kirveleekin. Suihkuttelu kirvelee myös. Silti tuntuu, että kaikki kaatuu päälle. Täytyy varmaan syödä ja mennä hyvissä ajoin nukkumaan. Huomenna kaikki varmaan näyttää jo paljon valoisammalta.
Ajattelin varata ajan sukupuolitautilääkärille jossain vaiheessa ja kysyä kaikki mahdolliset asiat, jotka tulevat mieleen. Tämän taudin kanssa pystyy kuitenkin elämään vaikka onkin aika inhottava riesa. Täällä on varmaan joku, jolla on genitaaliherpes ja on siitä huolimatta pystynyt elämään ihan hyvää elämää, saanut lapsia ja löytänyt miehen itselleen. En siis ole nyt etsimässä miestä, kun poikaystävä löytyy, vaikka nyt olenkin vihainen tai oikeastaan vaan pettynyt häneen.
Huh, tämäkin helpotti jo vähän. Äsken itkin olohuoneen matolla suoraa huutoa, kun tuntui niin pahalta. Koin kai sen jonkinlaisena torjumisena poikaystävän taholta, kun se ei halunnutkaan nähdä, vaikka oli vielä päivällä tulossa. Nyt olen kai joku takertuva tyttöystävä, kun menin vähän halpamaisesti sanomaan puhelimessa, että kaverit on sille tärkeempiä kuin minä.
Kommentit (55)
Synnytystä ennnen kannattaa kyllä tsekata tarkkaan alapään tilanne. Naapurissa meillä asuu noin 60-vuotias nainen ja hänen noin 30-vuotias kehitysvammainen tyttärensä, jonka vamman äiti on kertonut johtuvan herpestartunnasta synnytyksessä :(
Kerran vuodessa rakkulaa ollut noin 15 vuotta.
kun tietää ettei käy flaksi kun sulla on nyt noita oireita. Ehkä sitten kun oot parantunut.
Toivottavasti ei ole sellainen että oireilee usein tai kivuliaasti.
Mies tartutti huuliherpeksensä alapäähäni.
Eniten vitutti se että mies ei tiennyt sen voivan tarttua huulesta alapäähän.
Eikö se opita jo peruskoulussa?
Ei, ei opita. Eiköhän silti useimmat, jotka tietää virusta kantavansa, ovat asiasta tietoisia.
Kannattaa muistuttaa synnytyslaakaria, katioloa, jne. Jos on rakkula, alatiesynnytysta ei tehda.
Synnytystä ennnen kannattaa kyllä tsekata tarkkaan alapään tilanne. Naapurissa meillä asuu noin 60-vuotias nainen ja hänen noin 30-vuotias kehitysvammainen tyttärensä, jonka vamman äiti on kertonut johtuvan herpestartunnasta synnytyksessä :(
Herätetän tämä keskustelu henkiin kysymällä että mistä ihmeestä sitä uskaltaisi vapaammin mielin lähteä katselemaan mahdollista loppuelämän kumppania. Siis sellaista jolla myös olisi herpes? Tuon yhden Herpes Treffit sivuston löysin, mutta olen jo pienen ikuisuuden odotellut että tunnukseni aktivoitaisiin. Joten mitähän muita reittejä olisi? Inhottaa tämä virus kun se tekee niin usein häijyä seksielämälle ja/tai seurusteluaikomuksille...
Vierailija kirjoitti:
Ap päivittää....
Tulihan se mies lopulta yöllä. Tajusin vaan äsken, että miehet ajattelee monesti asioista eri tavalla kuin naiset. Sen nyt piti purkaa paineita. Juu olisin tarvinnut sitä, mutta en tiedä, olisiko se kuitenkaan osannut auttaa. Kyllä mä sain sen kaipaamani halauksen lopulta. Ystävät on kai ne, joiden kanssa puhutaan mieltä askarruttavat asiat.
Selvisi muuten, että tartunta on saattanut tulla, kun miehellä oli joku pieni näppylä huulessa. Luuli, ettei se enää tarttuisi, kun oli jo muuttunut ruveksi. No eipä se maailma tähän kaadu. Tänään on jo vähemmän kipuja ja kirvelyä kuin eilen.
Hinnasta muuten sen verran, että 25 tablettia Acloviria maksaa neljä euroa. Mä syön niitä nyt viisi tablettia päivässä, mutta oireettomaan riittää yleensä pienempi päiväannos.
Täytyy välttää rakkuloiden räpläämistä ja huolehtia käsihygieniasta, ettei virus leviäisi uusille alueille.
Reseptillä on vahvempia (800mg aclovir, esim) lääkkeitä ja halvempia reseptillä.
Niitä kannattaa aina olla varalla, esim ennen menkkoja aktivoituu. Naisille kai tulee muutenkin herkemmin.
Jos äityy pahaksi, sairaalassa tiputetaan lääke. Mutta sitä tarvii harvoin nykyään, kun tabletit on tehokkaita.
Tarttumavaihe on kun rakkulan sisällä oleva neste tarttuu.
Kokemuksesta voin sanoa, että ei ole mitään väliä onko rakkulat päällä vai poissa - tartunta silti tapahtuu 100%!! Useita vuosia herpes on mulla ollut eikä ollut rakkuloita, silti tartutin naisia tietämättä. Ei pidä johtaa harhaan ihmisiä, sit kyllä ottaa päähän kun uskoo just niitä ettei seherpes tartu passiivisena.
Paras kestolääkitys herpekselle on stressin välttäminen sekä makean syönnin lopettaminen. Monet kerrat jo oli silleen, että otin lääkkeet sit söin herkkuja, lääke ei auttanut millään. Sitkun oli taas rakkuloita, niin oli syömättä herkkuja, sen jälkeen ei tullut fnää rakkuloita, himan vain kutitti, ei sen enempää. Makea ravitsee viruksia.
Estolääkitys on monen arkipäivää. Samoja tabletteja otetaan yskänrokkoon.
Syö niitä jonkin aikaa, kun oireita ei ole voi pitää taukoa. Tärkeää on muistaa että niitä on aina varalla.
Herpesmies kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa, että ei ole mitään väliä onko rakkulat päällä vai poissa - tartunta silti tapahtuu 100%!! Useita vuosia herpes on mulla ollut eikä ollut rakkuloita, silti tartutin naisia tietämättä. Ei pidä johtaa harhaan ihmisiä, sit kyllä ottaa päähän kun uskoo just niitä ettei seherpes tartu passiivisena.
Paras kestolääkitys herpekselle on stressin välttäminen sekä makean syönnin lopettaminen. Monet kerrat jo oli silleen, että otin lääkkeet sit söin herkkuja, lääke ei auttanut millään. Sitkun oli taas rakkuloita, niin oli syömättä herkkuja, sen jälkeen ei tullut fnää rakkuloita, himan vain kutitti, ei sen enempää. Makea ravitsee viruksia.
Et voi sanoa että "100% tapahtuu" vaan siksi, että sun kokemuksen mukaan näin on käynyt. Mulla ei oo käynyt näin, mutta sekään ei tarkota sitä etteikö vois.
Muutenkaan kenenkään kenellä on herpes, ei pitäisi jakaa omia neuvojaan ainoina oikeina koska ollaan kaikki yksilöllisiä ja toiselle toinen asia voi auttaa ja toiselle se voi jopa pahentaa. Mutta jakakaa tottakai apua ja vinkkejä jos sellasia vaan on! Se voi auttaa!
Vierailija kirjoitti:
Estolääkitys on monen arkipäivää. Samoja tabletteja otetaan yskänrokkoon.
Syö niitä jonkin aikaa, kun oireita ei ole voi pitää taukoa. Tärkeää on muistaa että niitä on aina varalla.
Miksi puhut yskänrokosta etkä huuliherpeksestä? Herpes kuin herpes, ei niillä käytännössä mitään eroa enää ole.
Huuliherpes eli yskänrokko (Herpes simplex tyyppi 1). Lääkärikirja Duodecim. 24.2.2016
Mulla oli äärimmäisen tuskallinen ensiherpes. Ei voinu pahemmin pissailla kolmeen päivään.
Sitten se siirtyi kumma kyllä eri hermopesäkkeisiin ja jatkossa on pamahdellut n 5 kertaa vuodessa näppylänä pakaran yläpuolelle. Jos malttaa olla raapimatta (juu yök) , näppy ei edes puhkea vaan laskee n 5 päivässä. Jos on stressiä tai flunssaa tms niin näppyjä saattaa tulla muutamakin.
Eipä ole poikaystävään vielä tarttunut. ( ei kyllä harrastetakaan takaapäin)
Uutta keksintöä pukkaa.
Tämä tutkimus on julkisen puolen rahoittama ja he ovat pysyneet tuhoamaan herpeksen jopa 95% hermotumakkeista!
https://www.fredhutch.org/en/news/center-news/2020/08/herpes-simplex-ge…
Parannus on tulossa lähivuosina.
Vauhdittaaksemme parannusta, voidaan lahjoituksia tehdä:
http://engage.fredhutch.org/site/TR/PersonalFundraisingPages/General?px…
Gherpes Tukiryhmä löytyy tässä linkki
Tosiasia on että noin joka viidennellä täälläkin palstailevasta on sukupuoliherpes. Näistä ainostaan pieni osa tietää kantavansa sitä. Ei se mikään kummajainen ole. Käytännössä siis aina uuden kumppanin kanssa ottaa riskin saada herpes. Sen paljastavaa testiä kun ei ole vielä keksitty (aktiivisesta taudista toki voidaan ottaa näyte ja tutkia mutta toistepäin ei).