Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herpes ja vitutus

Vierailija
21.01.2012 |

Ei nyt kuulu mitenkään vauva-palstalle, kun ei ole edes lapsia, mutta täällä on aktiivista porukkaa. Täytyy vaan purkaa jonnekin.

Mulla todettiin eilen herpes sukupuolielimissä. Olen varmaan saanut sen poikaystävältäni, joka ei ole tiennyt olevansa kantaja. Muiden kanssa en ole koskaan ollut. Itse epäilin joko kondyloomaa tai herpestä, joten diagnoosi ei sinänsä ollut yllätys. Pakko elää tämän kanssa ja toivoa, että uusiutuisi mahdollisimman harvoin. Siihen auttaa ilmeisesti se, että vastustuskyky pysyisi mahdollisimman hyvänä. Joku herpeshän ei mua nujerra, vaikka virus ei koskaan poistu elimistöstä.

En syytä poikaystävääni tästä enkä ole vihainen, koska hän ei ole tiennyt olevansa kantaja. Tänään hänen hänen piti tulla luokseni, kunhan on ensin piipahtanut kaljalla kaverinsa kanssa. Nyt ilmoitti kuitenkin puhelimessa, ettei ehkä haluakaan nähdä. Mä niin odotin, että pääsisin käpertymään sen kainaloon, mutta nyt se tekikin tälläsen tempun. Hänellä oli rankka viikko töissä, ja haluaa varmaan purkaa paineita siitä, mutta olen aivan käsittämättömän pettynyt häneen tällä hetkellä. En tiedä, johtuuko tämä nyt rankasta työviikosta vai onko hän järkyttynyt minun taudistani.

Purkaisin kavereilleni tai äidilleni, jos joku niistä olisi samalla paikkakunnalla. Nyt olen vaan niin pettynyt, kun joudun sairastamaan yksin. Netistä löytyi pahempiakin versioita ekasta herpeksestä kuin mun. Pystyn kuitenkin istumaan ja käymään vessassa, vaikka vähän kirveleekin. Suihkuttelu kirvelee myös. Silti tuntuu, että kaikki kaatuu päälle. Täytyy varmaan syödä ja mennä hyvissä ajoin nukkumaan. Huomenna kaikki varmaan näyttää jo paljon valoisammalta.

Ajattelin varata ajan sukupuolitautilääkärille jossain vaiheessa ja kysyä kaikki mahdolliset asiat, jotka tulevat mieleen. Tämän taudin kanssa pystyy kuitenkin elämään vaikka onkin aika inhottava riesa. Täällä on varmaan joku, jolla on genitaaliherpes ja on siitä huolimatta pystynyt elämään ihan hyvää elämää, saanut lapsia ja löytänyt miehen itselleen. En siis ole nyt etsimässä miestä, kun poikaystävä löytyy, vaikka nyt olenkin vihainen tai oikeastaan vaan pettynyt häneen.

Huh, tämäkin helpotti jo vähän. Äsken itkin olohuoneen matolla suoraa huutoa, kun tuntui niin pahalta. Koin kai sen jonkinlaisena torjumisena poikaystävän taholta, kun se ei halunnutkaan nähdä, vaikka oli vielä päivällä tulossa. Nyt olen kai joku takertuva tyttöystävä, kun menin vähän halpamaisesti sanomaan puhelimessa, että kaverit on sille tärkeempiä kuin minä.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annosta voi vähentää ja kokeilla, millä annoksella pysyy pois. Aluksi siis kauan koko annos.

Kun keväällä aurinko alkaa häikäistä, niin nosta annosta. Flunssassa nosta annosta. Stressissä samoin.

Eli aurinko ja stressi ja flunssa määräävät annoksen nostoon.

Vierailija
22/55 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun kropassa tapahtuu jotain erikoista, on se merkki siitä, että herpes on myös tulossa.

Se joka kyseli eston hinnasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein 10 vuoteen, sain sen 15v sitten. En ole ikinä tiennyt että voi mennä aivoihin? Tai silmään.

Itse en ole kertonut ihan suhteen alussa, nykyiselle kumppanille en ollenkaan, en ole vaan muistanut. Olen kokonaan unohtanut että mulla edes koko tautia on. Exäänkään ei 9 vuodessa tarttunut.

Vierailija
24/55 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

estolääkettä

Vierailija
25/55 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap päivittää....

Tulihan se mies lopulta yöllä. Tajusin vaan äsken, että miehet ajattelee monesti asioista eri tavalla kuin naiset. Sen nyt piti purkaa paineita. Juu olisin tarvinnut sitä, mutta en tiedä, olisiko se kuitenkaan osannut auttaa. Kyllä mä sain sen kaipaamani halauksen lopulta. Ystävät on kai ne, joiden kanssa puhutaan mieltä askarruttavat asiat.

Selvisi muuten, että tartunta on saattanut tulla, kun miehellä oli joku pieni näppylä huulessa. Luuli, ettei se enää tarttuisi, kun oli jo muuttunut ruveksi. No eipä se maailma tähän kaadu. Tänään on jo vähemmän kipuja ja kirvelyä kuin eilen.

Hinnasta muuten sen verran, että 25 tablettia Acloviria maksaa neljä euroa. Mä syön niitä nyt viisi tablettia päivässä, mutta oireettomaan riittää yleensä pienempi päiväannos.

Täytyy välttää rakkuloiden räpläämistä ja huolehtia käsihygieniasta, ettei virus leviäisi uusille alueille.

Vierailija
26/55 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä rakkula puhkeaa huuleen tai nenän limakalvolle, joskus se saattaa tulla kasvoihin tai alapäähän. Ei se mikään iso juttu ole enkä ole koskaan tajunnut, että olisi sellainen asia, josta olisi pitänyt erikseen rapotoida tulevalle kumppanille, kun en ole rakkulan ollessa päällä ollut intiimissä yhteydessä.

Pääasia on, ettei suutele tai harrasta seksiä, kun rakkula on näkyvissä. Ei siinä sen kummempaa. Itselläni ensimmäinen alapäärakkula oli hankalin, sen jälkeen eivät tunnu juuri missään. Voin kertoa, että "finni" alapäässä on huomattavasti ikävämpi riesa.

Tsemppiä, ei tuo ole mikään maailmanloppu!

Vierailija
27/55 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tartutti huuliherpeksensä alapäähäni.

Eniten vitutti se että mies ei tiennyt sen voivan tarttua huulesta alapäähän.

Eikö se opita jo peruskoulussa?

Vierailija
28/55 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virukset ovat sekoittuneet lähinnä kai suuseksin takia. Ennen ykkönen oli huulessa ja kakkonen alapäässä. Nykyään ovat aika sekaisin molemmissa päissä.

Vierailija
29/55 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn nyt täältä, ennen kuin lähden lääkäriin. Huomasin kipua alapäässäni eräänä aamuna. Tsekkasin tilanteen ja huomasin että oli isohko vesikello vulvassa. Olen ajatellut, että käyttämäni pujaman sauma olisi nukkuessa hiertänyt tuon. Sopii selitykseksi hyvin.

Ei ole yleisoireita, ei irtosuhteita, aviossa kymmeniä vuosia, eikä tiettävästi miehenikään ole vieraissa käynyt. Kummallakaan ei ole herpestä ollut koskaan, eikä missään. Olen 58 vuotias. Kivulias tuo rakkula on, istumasta noustua tuntuu entinen tai suihkussa. Voisko olla kyse herpeksestä? Vai onko tuo saumateoriani ehkä paikallaan. Saisinko täältä vastauksen koska en viitsisi turhaan lähteä etäällä olevaan tk.n. Kiitos vastaajille.

Vierailija
30/55 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 09:26"]

Kysyn nyt täältä, ennen kuin lähden lääkäriin. Huomasin kipua alapäässäni eräänä aamuna. Tsekkasin tilanteen ja huomasin että oli isohko vesikello vulvassa. Olen ajatellut, että käyttämäni pujaman sauma olisi nukkuessa hiertänyt tuon. Sopii selitykseksi hyvin.

Ei ole yleisoireita, ei irtosuhteita, aviossa kymmeniä vuosia, eikä tiettävästi miehenikään ole vieraissa käynyt. Kummallakaan ei ole herpestä ollut koskaan, eikä missään. Olen 58 vuotias. Kivulias tuo rakkula on, istumasta noustua tuntuu entinen tai suihkussa. Voisko olla kyse herpeksestä? Vai onko tuo saumateoriani ehkä paikallaan. Saisinko täältä vastauksen koska en viitsisi turhaan lähteä etäällä olevaan tk.n. Kiitos vastaajille.

[/quote]

Kannattaa mennä lääkäriin, vaikka olisikin kaukana. Ja kannattaa ehdottomasti mennä silloin, kun rakkula on vielä olemassa.

Vierailija
31/55 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä genitaaliherpeksen kanssa elelee... Mutta itselläni on krooninen käsi-ihottuma, ja kun herpes ensi kertaa puhkesi tuonne alapäähän, kutina ja kuumotus oli julmetun kova. Siinä sitten rikkinäisillä sormilla raapustin pimslooraa tietämättömänä mikä ihme siellä kutisee, kun oli vain kaksi punaista koholla olevaa läikkää, joiden luulin johtuneen karvojen ajelusta tai mökkireissusta johtuneesta huonommasta hygieniasta. Päiviä kului, ja läiskien ympärille alkoi ilmaantua kutisevia aristavia rakkoja, jotka sitten nekin raapustin rikki. Siinä vaiheessa aloin netistä tutkiskella, että mikäköhän mahtaa alapäätä vaivata... ja oireet viittasi erittäin vahvasti herpekseen. Hain lipactinia ja rakkovaiheesta viikossa oli kaikki ruvetkin parantuneet. Sormet, jotka oli ennestään rikkinäiset ja haavaiset sekä hitusen tulehtuneet, tulehtui entistä pahemmin alapääoireilun aikoihin, kipu oli valtava. Rakkoja ei tullut, mutta muutaman kynnen alta tuli märkää ja osa sormista oli turvoksissa sekä nivelet tuntui jäykiltä. Ajattelin vain, että jaa... taas on tullu töissä lutrattua liikaa ja jotain pöpöjä päässyt käsiin ja nyt on sitten kädet vaan pahasti tulehtuneet. En ollut edes tietoinen, että herpes voi levitä/tarttua muualle kuin suuhun/huuliin, tai genitaaleihin. Myöhemmin tutkiskeltuani enemmän herpeksestä netistä, ymmärsin, että sehän voi tarttua/levitä mihin vaan limakalvojen lisäksi haavojen kautta. Noin kuukautta myöhemmin herpeksen ensioireista tuli sormeeni rakkuloita... ja tämän jälkeen vielä toiseen sormeen yksi erilainen rakkula. Siispä, mulla taitaa olla herpes pimsloorassa ja sormissa. Kellään kokemusta vastaavasta? Olen aina rakastanut lapsia, ja toivon saavani joskus myös omia. Mitenkä vauvan hoito sujuu jos on sormissa/käsissä herpes? Aika tuore juttu elämässäni, ja itseäni ahdistaa enemmän se, jos herpes on tarttunut sormiini, kuin se, että se on alapäässä. Miten toimia ja elää asian kanssa? Menisin mieluusti suoraan ihotautilääkärin juttusille, mutta nekään ei ilmaisia ole. Mulla ei ainakaan ihan tosta noin vain ole sellaiseen varaa. Kertokaa rakkaat ihmiset jos teillä on kokemusta! Herpestä ei ole lääkäri todennut, mutta kaikki oireet viittaa siihen. Ensioireiden (alapäässä) jälkeen alapää on ollut oireeton, samoin sormet. Niihin ei ole rakkoja tullut sen jälkeen, kun rakot ensi kerran ilmestyi.

Vierailija
32/55 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni todettiin pari päivää sitten. Oireet olivat olemattoman vähäiset, peilin kanssa tutkin, kun tuntui, että on haavauma peräsuolen ympärillä. Näin rakkulat, ja saatiin polilla virusnäyte, eli odotan, kumpaa tyyppiä on. Ensitartunta ei voi olla, koska seksiä en ole harrastanut kyseiseen aikaan. Partnerilla ei ole ollut ikinä herpestä. Joten veikkaisin, että kyseessä on entisen miesystävän huuliherpes (anaalitouhuja en ole ikinä harrastanut, mutta hän tykkäsi rämplätä sitä aluetta), tosin voi olla vanhempikin tartunta. Nykyinen miesystäväni ei ole oireillut ikinä (suhteellamme ikää 5 vuotta). Eli siis: ihan rehellisesti melko mahdotonta tietää, kellä herpes on ja kellä ei, ja kuten tiedetään, voi tarttua aina, oireilevana tai oireettomana.

Itsellänikin on käsi-ihottuma (kuten yhdellä edellisistä kirjoittajista), joten tässä pohdiskelen, voiko vanha herpes tarttua vielä käsiin. Eli nyt odotan viikon, onko sormessa nokkosen polttama vai tuleeko siihenkin herpes. Nokkonen tosin poltti äsken. Englanninkielisiltä sivuilta löytyy tietoa sormien herpestartunnoista, kuvahaulla löytyy (oma kielitaitoni ei kunnolla riitä).

Eli kysymyksiä on, mihin ei googlettamalla vastausta löydy. Kuten jos on yhden herpes-tartunnan saanut, niin tarttuuko se siitä missä vaiheessa tahansa myös muualle omaan kehoon ja sama toisella ihmisellä. Eli siis olisiko jo olemassaolevalla herpestartunnalla jonkinasteista rokotevaikutusta? Pahoin pelkään, että olen itse muuten pian täynnä herpesrakkulaa, kun on muutenkin krooninen ihosairaus, ja lääkitys alentaa vastustuskykyä.

Vierailija
33/55 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 22:25"]

Ei se ollut välttämättä poikaystäväsi, joka on tartuttanut sinuun herpeksen. Olet voinut saada sen esim jo äidiltäsi ja ollut itse koko elämäsi oireeton sen suhteen.

Herpes on paljon tavallisempi kuin oletetaankaan ja sukupuoliherpes ilmenee usein ihan muualla kuin sukuelimissä ja huuliherpes voi yhtä hyvin ilmetä sukuelimissä. Se kun siirtyy suuseksin kautta ylhäältä alas ja alhaalta ylös.

Monet jotka vähättelevät yskänrokkojansa eli huuliherpestä ovatkin tietämättään tai tietäen sukupuoliherpeksen kantajia.

[/quote]

Se on harvinaista, että saa jotakin kautta sukupuoliherpeksen lapsena. Synnytyksen yhteydessä lapselle tarttunut hsv-2 on vaarallinen vauvalle ja jos herpes on aktiivisena synnyttämään menossa olevalla äidillä tai on riski tartuttaa lapsi, äiti syö estolääkettä.

Sukupuoliherpes ilmenee kyllä muuallakin, mutta voi sanoa, että on vielä harvinainen toisilla alueilla, vaikka virukset tarttuvat jonkin verran ristiin. Huuliherpes on arviolta n. 80 %:lla suomalaisista. Hsv-2 arvio on muistaakseni alle 25 % luokkaa.

Vierailija
34/55 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain n. 5 vuotta sitten hsv-1 viruksen gen.alueelle poikaystävältä. Vielä puhkeamaton huulirakkula sen kuitenkin suuseksin yhteydessä aiheutti. Silloin kyllä tuntui, että maailma kaatuu. Porasin 24/7. Kävin lääkärissä ja lääkäri totes viruksen hsv-1 ja kehotti lukemaan netistä lisää. Tuntui jotenkin kelmiltä, kun olin kuitenkin aika nuori enkä saanut minkäänlaista tsemppiä lääkäriltä. 

Kuitenkin tässä ajassa kerran oireillut, silloinkin vaan pieni haavauma joka ei ollut yhtään samanlainen kuin ekan kerran rakkulat. Ajattelin silloin etten voi enää koskaa harrastaa seksiä, mutta epätoivosta on selvitty. Kyllä se tästä :) 

Vierailija
35/55 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiäkx ehkä kusetat ? Olet kummiskin ollyt yhen illan asioilla tai muutat tarinasi, noh jos puhutkin totta niin vaikka sul ois boyfriend ei se tarkoita sitä ettei taudin tarttuminen ois mahdotonta ja eikö sua ole opetettu kondomin käytöstä :) tauti on vastaava kuin aids mutta ei tappava. Toivon että next time olet tarkkana ja luuletko joku uskoo sua että lähet kertoo sul ois tauti eli jos on niin kannattaa kertoa vaan sunlaises ihmiset levittääkib tauteja eihä ketää voi syyttää kuin itteään :( onnea mussukka

Vierailija
36/55 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiäkx ehkä kusetat ? Olet kummiskin ollyt yhen illan asioilla tai muutat tarinasi, noh jos puhutkin totta niin vaikka sul ois boyfriend ei se tarkoita sitä ettei taudin tarttuminen ois mahdotonta ja eikö sua ole opetettu kondomin käytöstä :) tauti on vastaava kuin aids mutta ei tappava. Toivon että next time olet tarkkana ja luuletko joku uskoo sua että lähet kertoo sul ois tauti eli jos on niin kannattaa kertoa vaan sunlaises ihmiset levittääkib tauteja eihä ketää voi syyttää kuin itteään :( onnea mussukka

Vierailija
37/55 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole vaivannut sen enempää kuin huuliherpeskään. raskauden loppuaikana estolääkitys ettei ole aktiivinen synnytyksessä. miehet ollu ok asian kanssa.

Vierailija
38/55 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sen silloiselta seksikumppanilta, joka oli kertonut, että hänen entinen tyttöystävänsä halusi aina käyttä kondomia vaikka kävikin sit ilmi, että oli aina syönyt pillereitäkin. No, en sit herpeksen saatuani enää ihmetellyt, että miksi...

Itselläni herpes ei ole ollut mitenkään hankala, uusinut parilla rakkulalla noin neljän vuoden välein. Mulla oli kolme pitkää (parin vuoden) suhdetta, joissa herpes ei tarttunut kehenkään noista kumppaneista, vaikkei kondomia käytetty. Nykyiseen puolisooni onnistuin tartuttamaan herpeksen kondomista huolimatta. Olin ihmetellyt, että miten mulla on takamus jotenkin nilellä, mutta panin sen kuuman kesän ja urheilun piikkiin. No, sieltä sitten tarttuikin jotain muuta, ja huvittavaa sinänsä, että eihän se herpes miehen heppiin tarttunut, kun kondomia käytettiin, mutta palleihin ja tyven ympärille... Että ei se kondomikaan suojaa :) No, nyt tiedän, että rakkulat voi yllättäen hyökätä takapuoleenkin :)

Olen muuten synnyttänyt kaksi lasta alateitse, eikä synnytyslääkärit kummallakaan kerralla ole katsoneet tarpeelliseksi estolääkitystä. Todenneet vain, että tosi paska säkä jos neljän vuoden välein ilmestyvä herpes just synnytykseen tulisi. Estolääkitys on vauvalle kuitenkin mahdollisesti rankkaa, joten sitten olisi pitänyt turvautua keisarinleikkaukseen jos rakkuloita olisi tullut.

Mulla on oletettavasti siis HPV1 alapäässä, sillä se on harvemmin uusiutuva ja lievempi kuin HPV2.

Vierailija
39/55 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herpesvirus lyhennetään Hsv.

Vierailija
40/55 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkivoide ja YA:n vesirokkovoide lievittävät rakkuloiden kirvelyä ja kutinaa. Joku aika sitten luin tutkimuksesta, jonka mukaan hunaja lievitti huuliherpeksessä paremmin kuin asikloviiri.

Jotkut uskovat L-lysiinin estävän uusiutumista (luontaistuotekaupasta pillereitä).

Huuliherpestä aiheuttava virus voi lääkärin mukaan levitä muuallekin kehoon, huonolla tuurilla silmään tai jopa aiheuttaa pahan tulehduksen keskushermostoon. Genitaaliherpes taas pysyttelee tuolla alapäässä.

Mulla herpes ollut 28 vuotta, 27 vuotta saman miehen kanssa eikä hän ole saanut (ainakaan näkyvää) tartuntaa. Kaksi lasta, raskauden loppuvaiheessa estolääkitys.

Lääkkeitä on useaa merkkiä ja hintaerot isoja, kannattaa vertailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän