Miksi karppaajat syövät niin älyttömiä määriä lihaa?
Eikö voisi syödä myös kasviproteiineja ainakin välillä? Eikö se ole hirveän epäterveellistä syödä päivittäin isot määrät tehotuotettua lihaa joka sisältää ties mitä hormooni ja antibiootti jäämiä?
Kommentit (4)
Minä karppaan ja syön vähemmän lihaa kuin keskiverto ei-karppaaja.
On väärä mielikuva, että karppaus olisi pelkkää pekonin, munien ja voin vetämistä.
Suomessa ei käytetä hormoneja lihantuotannossa, eikä läheskään niin paljoa antibioottejakaan kuin maailmalla. Sitä paitsi, ihan samaa lihaa ne karpit syövät kuin muutkin, ei se ole sen tehotuotetumpaa.
Suomessa ei käytetä hormoneja lihantuotannossa, eikä läheskään niin paljoa antibioottejakaan kuin maailmalla. Sitä paitsi, ihan samaa lihaa ne karpit syövät kuin muutkin, ei se ole sen tehotuotetumpaa.
Minä haluaisin lisätä tähän yllä olevaan sen, että antibiootteja käytetään vain sairaan eläimen hoitamiseen, ei lihan tuottamiseen.
Varsinkin maidontuotannossa ollaan tarkkana turhien antibioottikuurien kanssa, sillä kuurin ja varoajan aikana hoidettavan eläimen maito pitää kaataa viemäriin. Erilleen lypsy vie turhaa tehokasta työaikaa, ja viemäriin mennyt maito on pois tilipussista ihan suoraan. Taloudellista tappiota siis.
Itse karppaajana syön lihaa kuten ei-karppaus aikananikin. En sen enempää enkä sen vähempää. Yksi liha-ateria päivässä, loput ateriat on keittoja, salaatteja, munakkaita tai täysrasvaisia maitotuotteita. Kolme kertaa syön päivässä, plus pari kahvipaussia.
Karppaus kun on RASVAdieetti, ei PROTEIINIdieetti. Ja osa karppaajista suosii lähiruokaa/luomua/pienten tilojen lihoja yms. Määrät riippuvat henkilöstä ja esim. satakiloinen tarvitsee tuplasti protskua 50-kiloiseen verrattuna.